Gå til innhold

50 places to see before you die


50 places to see before you die  

155 stemmer

  1. 1. Hvor mange av stedene har du allerede fått med deg?

    • 0 av stedene på listen
      32
    • 1-5 av stedene på listen
      80
    • 6-10 av stedene på listen
      31
    • 11-15 av stedene på listen
      7
    • 16-20 av stedene på listen
      1
    • 21-25 av stedene på listen
      0
    • 26-30 av stedene på listen
      0
    • 31-35 av stedene på listen
      0
    • 36-40 av stedene på listen
      1
    • 41-45 av stedene på listen
      1
    • 46-50 av stedene på listen
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg "samler" forøvrig på strender: http://www.pbase.com/bolla49/beach
Ser du har med "stranden" i Cairns. Den er vel ikke stort å samle på?

 

jaco island Øst Timor og i område rundt der (også beste dykkinga jeg har gjort noen gang)
Er det kronglete å komme seg dit? Vil jeg kunne klare det på en langhelg?

 

ja desverre er det veldig kronglete og tar lang tid og komme ditt.

 

Først må du fly til Dili hovedstaden i øst timor, eneste stedene det går fly fra er Bali, Singapore og Darwin. det er bare en fly plass på ost timor, men de holder på og bygge en ny en nå i Manatuto som er mye nærmere Jaco

 

Jaco Island er helt øst i landet. etter Jaco kommer Australia

 

Øst Timor har hvert preget av borgerkrig og folkemord. så og si hele landet ble brent og ødelagt så veiene også er helt på trynet dårlig. derfor tar det LANG tid og komme seg rundt

 

vi brukte vel rundt 10 timer og kjøre fra Dili til Cum som er byen nærmest Jaco, om det kan kalles en by

 

etter Cum er det fortsatt rundt 2 timer til jaco med bil. eller man kan leie en fiske båt med sjofor og kjøre ditt som tar 5 timer, men du får se noen fantastiske strender på veien og synsykt natur. strende du dar forbi med båten er det bare mulig og komme til med båt. så du kan få være helt i fre

 

det er ikke noe public transport i landet så du må leie bil for og komme deg til Cum, koster ca 100 dollar dagen for landrover. man må ha 4X veiene i øst timor er som det er i sør norge pga flommen nå.

 

Øst Timor er et fantastisk land, verdens klasse dykking, synsyk fin natur.

 

MEN!!!! Landet er vanvitig dyrt, det er mange tusen FN soldater og andre organisasjoner som er med på gjennombygging av landet.

 

ALT av mat er impotert, noe som gjør det til det dyreste landet i asia. landet er midt i en gjennombygging fase så er ikke veldig mye turister der men jeg møtte vel på rundt 10stk på de måndene jeg bodde og jobba der med dykking. det er veldig mange norske der pga norske staten sponser en del proskjeter. norske ambassaden har film kvelder for alle norske der noen ganger i månden hvor alle er invitert (ambassaden skal legges ned snart desverre)

 

Man får visum på flyplassen for 30dollar

 

Landet er katolsk og veldig religiost, når det er begravelser stopper alt opp ,til og med trafikken må stå nå begravelse følge går ned hovedveien.

 

jeg anbefaler Øst Timor på det sterkeste MEN ikke hvis man skal være der under 2 uker,

 

valutaen er dollar men det er forbanna dyrt der

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

7/50 steder. Må nok intensivere reisingen litt...

 

En liten vurdering:

 

1. The Grand Canyon, USA. Tok en helikoptertur til den vestlige enden. Anbefales.

 

7. Las Vegas, Nevada. Fysj! Overvurdert harrysted. Brukte byen kun som et utgangspunkt for en tur til Grand Canyon og Hoover Dam. Red Rock Canyon er også ganske så pent.

 

9. New York. Den beste byen jeg har besøkt. Har vært der to ganger og kommer garantert tilbake.

 

27. Paris. Vakker og stilig by. Reiser nok tilbake om noen år.

 

36. San Francisco. En smule overvurdert (synes byen virket noe "blek", dessuten var det litt for mange uteliggere/bomser), men selvfølgelig verdt et besøk.

 

37. Barcelona. Kul by.

 

46. Zermatt, Switzerland. Fin utsikt til Matterhorn. Selve byen er ingen perle.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Har du mål om alle eller er det noen som ikke frister?

Pyramidene i Giza har jeg kun sett fra fly, men for tiden så frister det ikke hverken å dra dit eller til Abu Simbel.

 

Har allerede vært i Delhi og syntes det var helvete på jord så det frister ikke med en tur til Amritsar.

 

Har også kjørt gjennom Venezuela fra nordkysten og helt ned til Brasil med en god rundtur i Gran Sabana hvor Angels Falls ligger, men vi så på andre lignende fjell og mindre fosser, indianerlandsbyer og misjonsstasjoner (det var som i en tegneserie hvor indianerne la seg på kne forran munkene). Det ville tatt noen dager ekstra å reise til angel falls og flere i reisefølget hadde allerede vært der. Vil neppe reise en gang til til området bare for å se den fossen på nærmere hold. Turen gjennom Venezuela var virkelig et av de største eventyrene jeg har vært med på.

 

Resten av destinasjonene ser ut som greie mål, men ikke nødvendigvis på toppen av min prioriteringsliste.

Lenke til kommentar

3. Florida and Walt Disney, USA

9. New York

42. Bangkok, Thailand

 

Det var ikke mye gitt. Men jeg har ikke egentlig lyst til å besøke alle de 50 stedene. Og det var veldig mange amerikanske med på lista, og veldig får europeiske? Hvorfor er ikke en eller flere av de norske fjordene på lista?

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser du er svært reiseglad, robertaas, hvilket er svært fascinerende. Hvor mye tid setter du i gjennomsnitt av til en tur til en langdistansetur? Langweekend, uke, uker?

Prøver alltid få en hel dag på destinasjonen hvor jeg både står opp og legger meg. For noen mange destinasjoner er det ikke mulig om man reiser fredag ettermiddag.

Lenke til kommentar

Disse har jeg sett:


1. The Grand Canyon, USA
3. Florida and Walt Disney, USA
5. Cape Town and Table Mountain, South Africa
7. Las Vegas, Nevada
9. New York
11. Canadian Rockies
14. Machu Picchu, Peru
15. Niagara Falls
21. Victoria Falls, Zimbabwe
38. Dubai, United Arab Emirates
42. Bangkok, Thailand
43. Barbados, 100 miles E of the Caribbean chain

 

Vil se 4/5 av disse neste reise

4. South Island, New Zealand

8. Sydney, Australia

12. Uluru (Ayers Rock), Australia

25. Auckland, New Zealand

39. Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...