Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 Mini


Anbefalte innlegg

Spurte litt rundt på div mobil butikker i nærheten her, ingen som visste når dem kom til å få inn Pro utgaven..

Men ser Elkjøp har fått opp en dato på web-shoppen sin ihvertfall..

 

En av butikkene jeg var innom regna med at den fikk æ, ø og å på qwerty tastaturet :)

Men kan jo være noe i likhet med N97 da.. at man må holde en tasten nede 1 sekund for å få æ, ø og å..

På den måten trenger dem ikke redesigne tastaturet ;) men blir jo litt mer tungvint for oss brukerne..

 

 

Selv har jeg mest lyst på pro :) Men det er vel mest fordi jeg har blitt ganske vant til qwerty fra N97.

Ble nærmest tvunget til det, pga dårlig respons på touchen.. bomma på ord og bokstaver i et kjør..

Noe som sjeldent skjedde med 5800 jeg hadde før.

Men.. for et par uker siden så surra jeg rundt i menyer og innstillinger.. og fant noe ang skriving med touch.. etter dette ble skjermen med responsiv så nå klarer jeg også å skrive med den :)

 

Men en ting er sikkert.. skal bli godt å bli kvitt N97 beistet :p, bare x10 mini pro kommer i salg :)

Vi har fått bekreftet dato den 29.06.2010 på den svarte pro-utgaven :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som vil kjøpe denne:

 

Hatt denne siden den kom. Kan overhode ikke si meg enig i amobil sin begeistring!

 

1. den har ELENDIG batteri. jeg prater kanskje 30 min om dagen og den er utladet innen kvelden. (i går ladet jeg denne etter jobb kl 05 før jeg la meg. Når jeg stod opp var batteriet nesten tomt. Nå kl 15 er den tom uten bruk)

2. den henger seg av og til, og da får man ikke tatt ut batteriet. da må den ligge til batteriet er tomt. Jævlig irriterende.

3 får ikke tatt telefonen når jeg er kald på fingrene. Kan tenke meg den blir ubrukelig til vinteren.

4. allerede blitt treg og minnekortet er ikke halv fult.

5. dekningen er 3/4 hele tiden. aldri på topp. Bor mitt i oslo så det er vel nok av dekning der...

 

Vi er 3 her hjemme som har den og har samme oppfattning.

min legges på finn.no i dag, så får en annen knesokk slite med den.

Lenke til kommentar

Ok smile.gif og hvor er detta da? tongue.gif

På Vestlandet - innerst i sognefjorden så og si ;-)

 

 

Det var nok litt for langt unna til at jeg kan kjøpe der gitt :p hehe

Får nok bare vente til elkjøp får den inn.. ser det går å bestille den der nå..

Dustin er litt billigere.. men skal kjøpe 2 stk på en gang.. og når jeg da sammenligna prisa fra elkjøp og dustin, så blei det litt billigere hos elkjøp pga lavere frakt pris :)

+ har elkjøp ca 20 min unna, om det skulle være noe, og den må leveres innat.

 

 

Men noen her som aner om fysiske elkjøp butikker får den inn likt som nettbutikken?

For da vil jeg få den kjappere ved å kjøpe den der, enn å vente på at posten skal levere den..

Men om butikkene ikke får den inn samtidig, så kan det jo heller lønne seg å kjøpe den på nett..

Og kan jo også hende den blir dyrere i butikken, har også lagt merke til at elkjøp har har slutta med collect @store..

Lenke til kommentar

Til de som vil kjøpe denne:

 

Hatt denne siden den kom. Kan overhode ikke si meg enig i amobil sin begeistring!

 

1. den har ELENDIG batteri. jeg prater kanskje 30 min om dagen og den er utladet innen kvelden. (i går ladet jeg denne etter jobb kl 05 før jeg la meg. Når jeg stod opp var batteriet nesten tomt. Nå kl 15 er den tom uten bruk)

2. den henger seg av og til, og da får man ikke tatt ut batteriet. da må den ligge til batteriet er tomt. Jævlig irriterende.

3 får ikke tatt telefonen når jeg er kald på fingrene. Kan tenke meg den blir ubrukelig til vinteren.

4. allerede blitt treg og minnekortet er ikke halv fult.

5. dekningen er 3/4 hele tiden. aldri på topp. Bor mitt i oslo så det er vel nok av dekning der...

 

Vi er 3 her hjemme som har den og har samme oppfattning.

min legges på finn.no i dag, så får en annen knesokk slite med den.

1. Har hatt telefonen i 4 dager, og batteriet er merkbart bedre etter et par skikkelige ladinger faktisk. Var skeptisk i starten selv. Batteriet er ikke noe å skryte av uansett, det skal jeg nok være enig i.

2. Om den henger (noe jeg ikke har opplevd) kan du trykke på reset-knappen under bakdekselet: http://se-blog.com/how-to-reset-the-x10-mini/

 

resten vet jeg lite om ennå, har ikke merket dette :)

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Fint å se en såpass positiv test av denne, da jeg fikk den på Chess Superbonus i går. Hadde heldigvis nok bonuspoeng. Satt og trykte F5 i nettleseren det siste minuttet før 12.00 da den ble lagt ut. Var kun 10 stykker, var borte på få sekunder :). Kan jo være grei å ha i tillegg til Hero'en min, så blir madammen enda mer sjalu ;)

Jeg fikk også sikret meg et eksemplar, og gleder meg til å ta den i bruk ved siden av iPhonen. Ser at det begynner å komme flere tester av X10 mini nå, men relativt få påpeker at telefonen kommer uten mulgheter for batteribytte. Synes ITavisens test var noe mer fyldig enn Amobils.

 

Edit: Også ganske skeptisk til skrapene nevnt nederst i denne testen LB-X10-Mini-riper_190090e.jpg

For de som er skeptiske til skjermen og riper, så følger det med skjermbeskyttelse (hvertfall i min pakke). Har ikke merket no forskjell med eller uten beskyttelsen på funksjonsmessig (selv om det er noe herk å få på uten ei luftboble her og der :p )

Lenke til kommentar

mjaaa.. Vet ikke helt hva jeg skal syns om denne telefonen..

 

1. Antennen suger.. har nesten konstant 1 eller to streker på dekning.. Bor i byen, vi har faktisk helt fin dekning her..

 

2. Kalenderen er helt verdiløs.. Sammenlignet med min gamle Nokia musikktelefon så er faktisk kalenderen håpløst ubrukelig.. Forventet meg faktisk noe litt mere anvendelig.. Brukte å legge vaktlisten inn osv.. Slutt på det nå...

 

3. Kult med internet og email...

 

4. Liten og hendig..

Lenke til kommentar

Nå som jeg har eid telefonen i flere dager, må jeg si at jeg liker den og jeg liker den veldig godt.

 

Har også snakket med en kollega, som har fullversjonen av X10. Han er også ekstremt fornøyd.

(Han kom også over fra symbian).

 

Samboeren min var litt skeptisk til touch, da hun før hadde LG KU990 (touch, som hun likte dårlig), etterfulgt av SE W715 (slide).

X10 mini kjøpte hun også.. Hun er også fornøyd.

 

Hun slet litt med batteriet de første ladingene, men jeg tror den ble bedre og bedre.

Det ble også en del bedre etter hun oppdaterte til 1.6.

 

Jeg tror man må oppgradere til 1.6, samt den trenger et par sykluser for å godgjøre seg.

Når vi var på tur nå i helgen, ladet jeg ikke den på 3 dager.

 

Hadde da på litt Wifi, 3g, m.m., men sendte minimalt med sms.

Ble noen få korte samtaler.

 

Jeg kunne nok ventet enda lengre med å lade (hadde vel ca 25% av batteriet, etter 3 hele dager).

 

Jeg har også brukt den som mp3spiller. Den spiller veldig fin lyd.

Det er PLENTY med bass i medfølgende headset. Det skal ha skryt for fin og klar diskantlyd også. At man har fjernkontroll på headsettet er også en pluss!

 

Noen andre ting fungerte også mye beder enn symbianOS gjorde for meg:

1) Det var 0 problem å linke den med pioneer bilstereoen min, samt overføre kontater via blåtann.

2) Jeg streamer nå musikk fra X10 Mini til Pioneer bilstereo

 

Det jeg liker med den hittil:

* Kamera

* Musikk

* Batterilevetid (bare husk å slå av dataoverføring, wifi, blåtann, etc. når du ikke bruer det)

* Vekt (kjenner ikke du har den i lommen!)

* Størrelse (ditto)

* Utseende (den er mindre enn den ser ut på bildene)

 

Minus:

* bare 2Gb på medfølgende minnekort (men 16gb koster vel bare ca 400kr for tiden)

* mye støy på headset sin mic (tror dette er pga ledningen forplanter støy, når den beveger seg inntil klær)

 

Must have app's:

Wifi (on/off) (Slå av eller på wifi, modul, ligner på Led Light)

Led Light (bruk mobilen som lommelykt, kan legges som modul)

Battery Snap (viser statistikk og grafer over batteri/ladesykluser)

AndExplorer (filbehandler)

Bubble (Android Vater, horisontal og vertikal)

GPS Status (viser g-krefter, heading, etc. egentlig lite brukbart, he he)

VLC Remote (fjernstyr VLC på din PC! - noe buggy om du slår av bluetooth etter du har startet app)

Opera Mini (mindre båndbredde, litt dårlig zoom)

MSN Droid (MSN)

Advanced Task Killer free (drep applikasjoner du mistenker ligger å idler, ev. om de krææsjer eller er buggy)

 

Jeg vil si totalt sett er telefonen genial.. Den gjør alt jeg vil den skal gjøøre.

Den har også MYE bedre dekning enn E65 og E66 fra Nokia.

Jeg jobber me dårlig telenordekning inni et bygg inntil et fjell i Bergen.

(Cementbygg). Før hadde jeg ca null dekning, med mindre jeg stod ved vinduet.

 

Nå kan jeg sitte bakerst i lokalt og motta samtaler, selv om mobilen er i lommen!

Blir like sjokkert hver gang det ringer, he he. Pleier bare å være netcom som har dekning der.

 

Må ellers si at å bruke den lille skjermen har gått overraskende greit.

Selv med sykkelhansker, går det helt fint! Jeg har også på skjermbeskytteren.

 

Jeg bare digger denne mobilen! (ps. for min del, er størrelse, vekt og kvalitet på mp3spiller VELDIG viktige faktorer)

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Ellers syns jeg battertiden er relativt dårlig. Må lade den annenhver dag.

 

 

Til de som synes batteriet er litt for dårlig anbefaler jeg å bytte SE sin egen launcher med feks Launcher pro, ADW launcher eller Zeam launcher (dama er fornøyd med sistnevnte som har en ganske clean UI). Har fått ca 3 ganger bedre batteritid med å bytte launcher så det er tydelig at batteriet i seg selv er brukbart, og at SE sin egen launcher ikke er optimal med tanke på strømbruk. Satser på at dette blir forbedret når updaten for android 2.1 er klar.

 

Kom også over denne guiden for hvordan man kan gjøre en hard reset av telefonen, som ble diskutert litt tidligere (mulig det er svart på allerede, har ikke lest hele tråden)

 

hard reset X10 mini

Endret av zlinky
Lenke til kommentar

Kjøpte meg x10 mini pro igår, men sliter litt med å få over kontaktene fra min gamle n97.

Veit jeg kan legge dem på sim, og overføre på den måten, men da mister jeg all annen informasjon om dem.

Samt at det blir rot med kontakter hvor jeg har mer enn 1 nr lagret.

Var ihvertfall sånn sist jeg prøvde.

 

Prøvde å sende via bluetooth, og jeg finner mobilen, men får alltid "kan ikke koble til".

Testa også å sende fra en annen mobil (n82), og det samme skjer på den.

Har satt på bluetooth, oppdaging og tastet samme kode på begge.

 

Lastet også ned bluetooth transfer, og prøvde å sende et bilde fra x10 mini pro til n97, og det gikk uten problemer.

Prøvde også å sende et bilde til den, men da fikk jeg samme feil som når jeg prøvde med kontakter.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått overført kontakter fra N97 til x10 mini pro :)

Det jeg måtte gjøre, var å laste ned mail for exchange på n97, sette opp dette mot en gmail adresse, og kjøre en sync mot den.

Deretter kunne jeg kjøre en sync mot samme adresse på x10 mini pro, og da var alle kontaktene på plass :)

Samme med kalender, men her skjedde det en feil.. så alt var en time feil, noe jeg fikk retta opp til slutt på gmail sida, jeg har også fjerna uke nr visning og norske helligdager som automatisk var slått på..

Men får ikke synca mot x10 mini pro på nytt.. så der er det 1 time feil, uke nr som "tar hele mandagen" hver uke og norske hellig dager..

 

Hvorfor får jeg den ikke til å synce på nytt??

den viser at den kjører sync, men skjer ikke noe i kalender på mobilen

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...