Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg prøvde å få fram - det er ikke mye som mangler for å gjøre dette til en knalltelefon. Og det man kan ikke utelukke at alt som trengs for å få til dette ligger tilgjengelig fra tredjepart. Men dette burde SE ha lagt inn som standard. HTC har en genial løsning på tilpassning av gui - man får en meny hvor man velger hva slags bruker man er - om man er proff eller fjortis (eller noen av de andre valgene). Når man velger her endres gui tilsvarende.

Det som er minst sansynlig å finne fra tredjepart er en fullverdig exchangeintegrasjon.

 

 

En fancy ting jeg oppdaget i går - får man sollys inn i riktig vinkel registrerer skjermen trykk fra skyggen av fingeren uten at man berører skjermen! Og hvis telefonen jobber med et eller annet som krever litt prosessering risikerer man at raske trykk blir registrert som et langt trykk

Lenke til kommentar

Til folk som klager på GUI, så vil jeg si at Zeam gjør telefonen enklere i bruk. Legg inn en app som heter My Settings, så har man det meste av innstillinger klart ved bare å dra ned "toppnedtrekksmenyen". Telefonens gui kan nok sies å ikke være ideell, men hele poenget med Android (jeg er noob på dette ennå, for å si det mildt), er vel at man kan tilpasse det meste. Med Zeam eller ADW så kan man få mapper, flere widgets osv, og syns egentlig det er rart at ikke det er lagt inn i SE's originale. Men det har jo lite å si egentlig da :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å utsette på x10 mini, er at det blir alt for fort riper på skjermen. Brukte det beskyttelsesgreia, som skal klistres på. Ble fort riper i det. Så jeg fjernet det. Etter noen dager med den i lomma, er det kommet masse små riper. Ikke store, men nok til at man ser det.

Bruker nå en Wave. Den har ikke fått noen som helst riper, med samme bruk. Men dattern min ble veldig glad for å få en x10 mini :yes:

Lenke til kommentar

HTC Tattoo har etter det jeg kan se en resistiv skjerm, mens X10 Mini har kapasitiv (bedre). X10 Mini har bedre kamera. HTC Tattoo skulle få en oppgradering til Android 2,1, men det skjer visst ikke. X10 Mini skal fortsatt det (men hvem vet sikkert om det faktisk kommer). X10 Mini har raskere CPU. Tattoo fikk terningkast 3 på Amobil, X10 Mini fikk terningkast 6.

 

Men HTC-en har litt større skjerm (samme oppløsning), så om du har tykke fingre kan den være lettere å bruke.

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å utsette på x10 mini, er at det blir alt for fort riper på skjermen. Brukte det beskyttelsesgreia, som skal klistres på. Ble fort riper i det. Så jeg fjernet det. Etter noen dager med den i lomma, er det kommet masse små riper. Ikke store, men nok til at man ser det.

Bruker nå en Wave. Den har ikke fått noen som helst riper, med samme bruk. Men dattern min ble veldig glad for å få en x10 mini :yes:

 

 

Kjipt med riper, men siden X10 mini bruker plast, mens Wave bruker en form for glass, er Wave mye mer motstandsdyktig mot riper.

 

Det kommer jo også an på hvilke gjenstander telefonen har selskap av i lomma. Er det snakk om mynter eller nøkler, er plastglass ganske mottakelig for hakk og riper.

 

Men uansett glass eller plast, er jo telefonen veldig utsatt for støv i lommer, og dermed er det muligheter for at det trenger støv inn mellom selve displayet og glasset over det. Det er heller ikke så veldig kjekt å se på.

 

Jeg har selv både X10 Mini (Pro-utgaven) og Samsung Wave, forresten. Kjekke telefoner!

Lenke til kommentar

HTC Tattoo har etter det jeg kan se en resistiv skjerm, mens X10 Mini har kapasitiv (bedre). X10 Mini har bedre kamera. HTC Tattoo skulle få en oppgradering til Android 2,1, men det skjer visst ikke. X10 Mini skal fortsatt det (men hvem vet sikkert om det faktisk kommer). X10 Mini har raskere CPU. Tattoo fikk terningkast 3 på Amobil, X10 Mini fikk terningkast 6.

 

Men HTC-en har litt større skjerm (samme oppløsning), så om du har tykke fingre kan den være lettere å bruke.

 

 

Tattooen er ikke så rask som X10 Mini, kameraet er dårlig og lyden er for svak ved telefoni og musikkavspilling. Men den er en grei telefon. Dessuten har den navigasjonstast, som man nok savner når man skriver tekstmeldinger.

 

Terningkast 3 fra Amobil var ett av unntakene. De var ganske negative til Tattoo, i motsetning til mange andre tester jeg har sett, som har gitt den 4 eller 5. Men i dag ville den nok ligget en plass mellom 3 og 4, dersom man ser på alt som har skjedd på markedet siden den kom ut i fjor høst.

 

Det ville overrasket meg om det kommer noen oppdatering av Tattoo, men jeg tror bestemt det gjør det for X10 Mini.

Lenke til kommentar

Tattoo føles bedre å bruke. Trykkfølsomheten er også mer presis på tattoo. Min sammenligning av de to står på side 5 i denne tråden.

Den største ulempen med tattoo er at den ikke kommer til å få noen oppgradering. SE har allerede kommet med oppgradering til x10 mini. Skulle jeg kjøpt ny telefon snarlig ville jeg holdt meg til de som allerede har Android 2.1 eller helt sikkert kommer til å få oppgraderingsmulighet.

Lenke til kommentar

Tattoo føles bedre å bruke. Trykkfølsomheten er også mer presis på tattoo. Min sammenligning av de to står på side 5 i denne tråden.

Den største ulempen med tattoo er at den ikke kommer til å få noen oppgradering. SE har allerede kommet med oppgradering til x10 mini. Skulle jeg kjøpt ny telefon snarlig ville jeg holdt meg til de som allerede har Android 2.1 eller helt sikkert kommer til å få oppgraderingsmulighet.

 

 

Gjelder oppdateringen til X10 Mini også Mini Pro?

 

 

 

Når det gjelder Tattoo, er det nok maskinvaren som gjør at den etter alt å dømme er "henlagt" av HTC. Den har jo ikke kapasitiv skjerm, blant annet. Men det er jo generelt en oppegående telefon. Det var den første androidtelefonen jeg kjøpte, for å prøve meg fram, og ikke minst var den en grei overgang fra en tilværelse med navigasjonstast.

 

Etter at jeg begynte androidtilværelsen med Tattoo har jeg stort sett ikke sett meg tilbake til, for mitt vedkommende, Symbian S60-telefoner og merket Nokia. Unntaket er Nokia 5800 Xpress Music , men det nyttet ikke å satse på den på generell basis. Selv om jeg på enkelte områder klart savner S60, er fordelene med Android så overveiende at jeg ikke klarer å gå tilbake til S60. Ikke minst nå når Android har tatt helt av, mens S60 over en periode har fullstendig stagnert.

 

At Nokia nå søker etterfølgeren til sin toppsjef, Olli-Pekka Kallasvuo, sier vel en del. Nokia vet inderlig vel at det må satses, og de må spille sine kort godt. De må se hvor de selv står, og legge en strategi, både når det gjelder operativsystemer og design. Teknisk sett er de stort sett på høyden, men skjermteknologi må de se mer på. Det er for meg helt ubegripelig at de mer eller mindre har satt seg på sidelinjen, når Android har økt enormt. Nokia har egentlig kun vært borti Android.

 

Sidelinjen betyr ikke at det ikke gjøres noe, men er det riktig av Nokia å satse på S60s etterfølger, samt MeeGo? Tiden vil vise. Den vil også vise om de har ressurser til det.

 

De kjemper tross alt mot blant annet HTC, som virkelig har lagt egget, og Samsung, som er en gigant på mange områder. Begge selskapene går for full fart framover.

 

Uansett trenger Nokia en Steve Jobs, for å finne igjen "must have"-formelen.

 

 

Ok, dette ble litt videre enn HTC Tattoo, men akkurat den modellen er vel HTCs "Nokia" akkurat nå, eller?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Tattoo har sine begrensninger i hw, ja. Det som er så bra med den er at HTC har gjort en glimrende jobb med gui og programutvalget som ligger med som standard.

 

Jeg er fortsatt glad i s60 jeg da. Hovedtelefonene mine er begge nokia. Androidene brukes mest som PDA.

 

(Og grunnen er taletid - nokiane holder 5 arbeidsdager med min bruk - veldig kjekt for en ukependler. Tattoo holder en halv dag, x10 mini holder nesten en hel dag.)

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Tattoo har sine begrensninger i hw, ja. Det som er så bra med den er at HTC har gjort en glimrende jobb med gui og programutvalget som ligger med som standard.

 

Jeg er fortsatt glad i s60 jeg da. Hovedtelefonene mine er begge nokia. Androidene brukes mest som PDA.

 

(Og grunnen er taletid - nokiane holder 5 arbeidsdager med min bruk - veldig kjekt for en ukependler. Tattoo holder en halv dag, x10 mini holder nesten en hel dag.)

 

 

Android er generelt et mer energikrevende OS enn Symbian, og dette virker igjen inn på batteritiden.

 

Litt knotete å måtte forholde seg til to eller flere telefoner, men jeg skjønner poenget ditt. Det er jo blant annet en del som har jobbtelefon og en annen privat.

 

Jeg liker også S60, men etter å ha sett, prøvd og vent seg til Android, er det vanskelig å gå tilbake til S60, selv om det er ting jeg absolutt savner fra min Nokia 5800 og N86.

 

Bruker Gmail og Google Calendar, og liker den måten dette er ordnet med på mine androidtelefoner. Tidligere var det synk med Outlook som gjaldt. Nå kan jeg synke med Google på farten, og er ikke avhengig av å ha PCen i nærheten. Har riktignok prøvd Mail for Exchange på min Nokia 5800, men det blir ikke det samme. Liker også det enorme utvalget av apps og hvor enkelt og greit det er å tilpasse android til eget bruk. Osv osv.

 

 

 

 

 

 

 

Det er helt tydelig at Android er mer moderne enn S60.

Lenke til kommentar

Hva foretrekker folket til SMS på X10 mini?

 

Standard app støtter ikke liggende skjerm. Standard tastatur krever stadig at man må trykke gjentatte ganger på samme knapp, og er man litt for rask får ikke telefonen med seg at man har sluppet knappen i mellomtiden og tolker to trykk som at man holdt den lenge inne.

 

Jeg har prøvd litt forskjellige apps og tastaturer, men ikke blitt venn med noen av dem.

 

Og finnes det en måte å slå av standard sms-app slik at man ikke får to statusmeldinger om at sms er mottatt når man bruker en annen app?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...