Gå til innhold

Diskusjon.no's medlemmers politiske ståsted!


  

148 stemmer

  1. 1. Hvor er du?



Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke funnet en annen tråd her på forumet om akkurat dette her, og jeg er veldig nysjerrig på hvordan folk er politisk! :D

 

Regler:

1. Du kan stemme flere alternativer, men ikke ta alt bare for å være kjip!

2. Om du stemmer "annet" så skriv gjerne hva slags politisk ståsted du har. :)

3. Ikke driv å snakk dritt om andre politiske ideologier her, det har vi andre tråder til.

4. Skriv gjerne hva du har stemt, og hvorfor ! :)

 

PEACE! :D

 

Demokrati er en styreform som baserer seg på at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres. Ordet betyr folkestyre.

 

Den opprinnelige liberalismen la vekt på å begrense den politiske makten og fremheve individets rettigheter i samfunnet i en tid da konge- og statsmakten var praktisk talt allmektig.

 

kommunisme er en politisk ideologi som tar sikte på å innføre felles eiendomsrett til produksjonsmidlene.

 

sosialisme (av lat. socius, forbundsfelle), bet. på samfunnssystem som avviser privat eiendomsrett og hevder at produksjonsmidlene skal eies kollektivt.

 

Kapitalisme er et økonomisk system hvor formue, og produksjonsmidlene er privateid.

 

Anarkisme er en politisk og filosofisk bevegelse som går inn for å fjerne, eller i stor grad minske, alle former for maktstrukturer.

 

Syndikalisme er en revolusjonær retning innen arbeiderbevegelsen som ivrer for direkte makt og aksjoner utenom det tradisjonelle parlamentariske systemet.

 

Fascisme er en radikal, totalitær politisk ideologi som kombinerer elementer fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme og antikommunisme.

 

Feminisme er en politisk, kulturell og økonomisk bevegelse rettet mot å etablere like rettigheter og rettsvern for kvinner.

 

Konservatisme er en samlebetegnelse for en rekke ideologiske eller politiske bevegelser som legger vekt på å bevare eksisterende verdier.

 

Nasjonalisme er en politisk ideologi som sier at hvert folk skal ha selvbestemmelse i sin egen stat.

 

Diktatur er en styremåte der makten ligger hos en enkelt person eller hos en liten gruppe personer.

Endret av FøkkAlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva legger du bak "demokrat"?

 

vel det at du er demokratisk kan jo oppfattes som at du vil ha folke styre, er jo noen i denne verden som mener 1 sterk leder er det beste.

 

 

demokrat -en, -er

1 tilhenger av politisk demokrati

2 tilhenger av det ene av de to store partiene i USA

Endret av yavel
Lenke til kommentar

Hva legger du bak "demokrat"?

 

vel det at du er demokratisk kan jo oppfattes som at du vil ha folke styre, er jo noen i denne verden som mener 1 sterk leder er det beste.

 

 

demokrat -en, -er

1 tilhenger av politisk demokrati

2 tilhenger av det ene av de to store partiene i USA

Akkurat, men nå er demokrati mer et styresett enn et politisk ståsted/ideologi. Hvor er da alternativet for tilhengere av diktatur? Også mulig trådstarter hinter til Det demokratiske parti i USA, som heller ikke passer inn med de andre svaralternativene, som stort sett er ideologier. Vi har forresten også et parti som kaller seg Demokratene her i Norge, kanskje det er dette trådstarter sikter til?

Lenke til kommentar

Jeg vil beskrive meg selv som en kapitalist. Jeg er tilhenger av anglo-saxon modellen som de fører her i New Zealand. Noen viktige verdier i denne modellen

1. At det skal lønne seg å vise en innsats og å jobbe

2. Unødvendige restriksjoner uten poeng skal ikke eksistere. Derfor er det f.eks. ingen restriksjoner over antall timer man kan jobbe som det er i Norge.

3. Det er bedre at du kan bestemme over inntekten din selv enn at staten gjør det. Staten skal bare hente inn skatter for nødvendige oppgaver. F.eks. jeg er imot å ha gratis universitet, fordi det fører til at studentene tar studiet mindre seriøst, og det fører til høyere skatter.

4. Og heldigvis er fagforeningene svake og medlemsmassen lav og få har kollektive forhandlinger. Jeg misliker fagforeninger sterkt.

 

Men ideologien handler også om å ta vare på de svake i samfunnet. F.eks. utviklingshemmede får veldig god behandling og man har en minimumslønn for å sikre at ansatte ikke blir betalt en ulevlig lønn.

Lenke til kommentar

Hva legger du bak "demokrat"?

 

vel det at du er demokratisk kan jo oppfattes som at du vil ha folke styre, er jo noen i denne verden som mener 1 sterk leder er det beste.

 

 

demokrat -en, -er

1 tilhenger av politisk demokrati

2 tilhenger av det ene av de to store partiene i USA

Akkurat, men nå er demokrati mer et styresett enn et politisk ståsted/ideologi. Hvor er da alternativet for tilhengere av diktatur? Også mulig trådstarter hinter til Det demokratiske parti i USA, som heller ikke passer inn med de andre svaralternativene, som stort sett er ideologier. Vi har forresten også et parti som kaller seg Demokratene her i Norge, kanskje det er dette trådstarter sikter til?

 

Når jeg sier demokrat, mener jeg en som er for demokrati.. Folkestyre. altså, styresett.. Men jeg kan gjerne slenge diktatur som alternativ

Lenke til kommentar

hmmm.. hva skal jeg ta.. må stemme på noe evil og badASS

 

ok er dette en VELDIG seriøs thread? vet ikke.. libertarian/kapitalist noe sånt

 

jeg ser blåbær på hver eneste stemme.. tror jeg er sulten. eler lite søvn

Endret av Evilfish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...