Gå til innhold

Diskusjon.no's medlemmers politiske ståsted!


  

148 stemmer

  1. 1. Hvor er du?



Anbefalte innlegg

Jeg svarte:

 

Demokrat - Folkestyre først og fremst.

 

Sosialist - Helse og utdanning er oppgaver som staten primært bør sørge for. Videre er jeg for en sterk refordeling av de økonomiske ressursene og sosial utjevning. Dog drømmer jeg ikke om et samfunn med ingen sosiale forskjeller. Visse skiller må det være og det er uansett utopisk og tro at disse kan avskaffes fullstendig. Pragmatisk sosialist?

 

Liberal - I verdispørsmål. Mener også at ytringsfrihet bør tolkes vidt og er i mot sensur. Overvåking og lignende bør i størst mulig grad begrenses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demokrat - Jeg erkjenner at jeg ikke kan og ikke har rett til å påtvinge andre meninger som er mine enge, og at jeg ikke har større rett til å bestemme over landet enn andre -- samtidig som jeg ikke støtter tanken på at enkeltmennesker skal regjere majoriteten.

Ergo er jeg demokrat: Folket skal bestemme over landet.

 

Sosialist - Jeg mener at helse, utdannelse, sannheten om universets egenskaper og menneskenes historie -- At helse, utdannelse, forskning og historie må være underlagt demokratiets styre; må være underlagt stortinget og/eller kommune og fylkesting.

 

Liberalist - Staten har ingenting med hva jeg gjør med min egen kropp eller sammen med andre tilregnelige voksne.

Jeg mener at nakenhet i offentlig rom skal være tillatt, at polygami skal være tillatt, at hasj skal undelegges samme regler som alkohol og tobakk.

De gylne reglene og kardemommeloven skal styre etikk og moral samt lovgivning.

Jeg er ikke motstander av private foretak eller privat forskning.

 

Kommunist - Jeg liker absolutt best å arbeide for noe som er fornuftig.

Hvis jeg måtte velge mellom å jobbe 40-timersuke med genetikk og biokjemi og tjene 350 000 i året, og å jobbe som daglig leder i en butikk med de facto frivillig arbeidstid på 20-40 timer i uken og 700 000 i året, ville jeg valgt å jobbe med biokjemi og genetikk.

Penger bryr meg midt bak, så lenge arbeidet er NØDVENDIG.

I en butikk selger man i dag som oftest varer for profitt, altså tjener man penger på distribusjon. De fleste butikker selger i all hovedsak MEST ting mennesker egentlig ikke trenger og som ikke gjør livet til mennesker lettere.

Altså tjener man penger på å distribuere varer som det ikke finnes bruk for, men som likevel selges gjennom reklame og populærkultur.

Over halvparten av alt mennesklig arbeid forsvinner ut i intet.

MEN som demokrat er jeg kun tilhenger av et kommunistisk land hvor innbyggerene ønsker kommunisme -- som etter sigende ikke kan bli en realitet med dagens menneskeart.

 

2. Unødvendige restriksjoner uten poeng skal ikke eksistere. Derfor er det f.eks. ingen restriksjoner over antall timer man kan jobbe som det er i Norge.

 

4. Og heldigvis er fagforeningene svake og medlemsmassen lav og få har kollektive forhandlinger. Jeg misliker fagforeninger sterkt.

 

Så man kan bli tvunget til å jobbe 80-timersuker der du bor?

Tvunget, som i "du kan jobbe, eller finne deg en annen jobb".

Jeg har erfaring med tvangsarbeid her i Norge med det strenge norske lovverket, hvor jeg måtte jobbe 16 dager i strekk for å ikke få arbeidstiden min redusert til 5 timer i uken -- samt en periode hvor jeg arbeidet 9-timer hver dag uten sammenhengende pause i to uker, uten å ha noe valg -- selv om jeg har sønn som må hentes i barnehagen innen klokken 17, og det tar 1 time å kjøre fra jobben som gikk fra 0700 til 16:30. De siste 30 minuttene var "frivillig" og ulønnet-- men samtidig helt nødvendig.

 

Ja. Mengden komplette rasshøl blant arbeidsgivere er kanskje mindre der du bor, men min erfaring er at halvparten av alle sjefer utnytter arbeidere om de får muligheten til det, i Norge.

 

(Noe som er konsekvensen av det faktum at halvparten av alle mennesker på kloden på kryss av all utdannelse og sosiale barriærer er idioter)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

2. Unødvendige restriksjoner uten poeng skal ikke eksistere. Derfor er det f.eks. ingen restriksjoner over antall timer man kan jobbe som det er i Norge.

 

4. Og heldigvis er fagforeningene svake og medlemsmassen lav og få har kollektive forhandlinger. Jeg misliker fagforeninger sterkt.

 

Så man kan bli tvunget til å jobbe 80-timersuker der du bor?

Tvunget, som i "du kan jobbe, eller finne deg en annen jobb".

Jeg har erfaring med tvangsarbeid her i Norge med det strenge norske lovverket, hvor jeg måtte jobbe 16 dager i strekk for å ikke få arbeidstiden min redusert til 5 timer i uken -- samt en periode hvor jeg arbeidet 9-timer hver dag uten sammenhengende pause i to uker, uten å ha noe valg -- selv om jeg har sønn som må hentes i barnehagen innen klokken 17, og det tar 1 time å kjøre fra jobben som gikk fra 0700 til 16:30. De siste 30 minuttene var "frivillig" og ulønnet-- men samtidig helt nødvendig.

 

Ja. Mengden komplette rasshøl blant arbeidsgivere er kanskje mindre der du bor, men min erfaring er at halvparten av alle sjefer utnytter arbeidere om de får muligheten til det, i Norge.

 

(Noe som er konsekvensen av det faktum at halvparten av alle mennesker på kloden på kryss av all utdannelse og sosiale barriærer er idioter)

 

Tvunget? Det er ingen som tvinger deg til noe som helst. Hvor mange timer du jobber står i arbeidskontrakten og du valgte å takke ja til den kontrakten. Hvis arbeidsgiver ønsker å få deg til å jobbe overtid er det samme regler som i Norge. Ihvertfall for de med dårligere kvalifikasjoner. De med høyere kvalifikasjoner trenger uansett ingen beskyttelse mot overtid. Forskjellen er at du kan inngå forskjellige kontrakter etter hva som passer deg best. Har du lyst til å jobbe 60 timer i uken, har du lov.

 

Og hvis arbeidsgiveren er kjip, så går det faktisk ann å slutte og få deg en ny jobb. Føler du en eller annen form for lojalitet til jobben og dermed ikke kan slutte? Arbeidsgiver vet godt at de ansatte kan slutte og dermed vil han prøve å gjøre forholdene gode for ansatte.

 

Og jeg bor faktisk i et land med omtrent ingen reguleringer på hvor lenge man kan jobbe, og gjett hva. Arbeidsgiverene utnytter ikke arbeiderene sine. Svært mange jobber forsatt 40-timers uker eller deltid om de ønsker det, mens andre som ønsker litt mer penger jobber lengre. Her har vi frihet til å velge, fordi jeg tror faktisk jeg bestemmer best hvor lenge jeg skal jobbe. Eller mener du en byråkrat på stortinget bestemmer best hvor lenge jeg ønsker å jobbe?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2. Unødvendige restriksjoner uten poeng skal ikke eksistere. Derfor er det f.eks. ingen restriksjoner over antall timer man kan jobbe som det er i Norge.

 

4. Og heldigvis er fagforeningene svake og medlemsmassen lav og få har kollektive forhandlinger. Jeg misliker fagforeninger sterkt.

 

Så man kan bli tvunget til å jobbe 80-timersuker der du bor?

Tvunget, som i "du kan jobbe, eller finne deg en annen jobb".

Jeg har erfaring med tvangsarbeid her i Norge med det strenge norske lovverket, hvor jeg måtte jobbe 16 dager i strekk for å ikke få arbeidstiden min redusert til 5 timer i uken -- samt en periode hvor jeg arbeidet 9-timer hver dag uten sammenhengende pause i to uker, uten å ha noe valg -- selv om jeg har sønn som må hentes i barnehagen innen klokken 17, og det tar 1 time å kjøre fra jobben som gikk fra 0700 til 16:30. De siste 30 minuttene var "frivillig" og ulønnet-- men samtidig helt nødvendig.

 

Ja. Mengden komplette rasshøl blant arbeidsgivere er kanskje mindre der du bor, men min erfaring er at halvparten av alle sjefer utnytter arbeidere om de får muligheten til det, i Norge.

 

(Noe som er konsekvensen av det faktum at halvparten av alle mennesker på kloden på kryss av all utdannelse og sosiale barriærer er idioter)

 

de eneste som føler seg tvunget til arbeid er de som er for late til og jobb, arbeidsgiver utnytter sjeldent folk! de ansatte er en nødvendighet for at bedriften skal gå rundt.

 

det som er latterlig er at lo korter ned antall timer du har lov til og jobbe per dag, selv om jeg har lyst til og jobbe flere.

jobbet tidligere skift 2 uker på 2 uker av, hadde 12 timers dager, nå som det er maks lov og jobbe 11 timer så blir det 2 uker på 1.5 uker av, vil jeg dette? neppe.

Lenke til kommentar

de eneste som føler seg tvunget til arbeid er de som er for late til og jobb, arbeidsgiver utnytter sjeldent folk! de ansatte er en nødvendighet for at bedriften skal gå rundt.

 

Jeg brukte en time på å skrive om egen erfaring om det motsatte, men du er sikkert student eller lærling og har ikke vært ute i jobbmarkedet i nedgangstider enda.

 

Er jeg lat når jeg ikke ønsker å jobbe hver eneste lørdag fordi andre er syke, når det ikke står i kontrakten min at jeg skal arbeide i helgen?

Er jeg lat når jeg ikke ønsker å jobbe nitimersskift fra FØR jeg KAN levere sønnen min i barnehagen og til ETTER at jeg skulle hentet sønnen min fra barnehagen?

Er jeg lat når jeg ikke ønsker å jobbe 16 dager i strekk?

 

Nei jeg tror ikke det.

Og dermed har jeg bevist at ikke alle som føler seg tvunget til arbeid er late.

 

Her er et par scenario jeg kjenner fra mitt voksne liv:

 

1: Du har stilling som nestleder i en bedrift, og er aspirerende daglig leder.

Du har tannpine. (Hvis du ikke vet hvor jævlig det er, kan du alternativt anta at du har brukket kjeven eller høyrehånden).

Sjefen din sier at du har å stille på jobb til normal tid.

Hva gjør du?

a) Går til tannlegen/legevakten så tidlig som mulig og går på jobb umiddelbart etterpå og satser på at det går bra

b) Sender en melding til sjefen om at du gikk til tannlegevakten/legevakten før du kommer på jobb

c) Går på jobb i 12 timer og går til tannlegen/legen dagen etter.

 

a) Du har sparken

b) Du er nå en vanlig ansatt, redusert til å sitte i kassen hver eneste time av dagen

c) Gratulerer, du har klart å beholde stillingen!

(Men du har allerede bevist at du har bedre smertekontroll enn marinejegerene, så du burde kanskje gjøre en karriære i forsvaret?)

 

Dette er ett eksempel fra virkeligheten, fra en av mine to nærmeste venner.

 

2: Du er i en ansvarsfylt stilling, men sjefen din må gå av. Din nye sjef ansatter to av sine nære venner i stillinger med ansvar over deg, selv om du har mer erfaring i bedriften.

Hva gjør du?

a) Viser at du kan og vil jobbe

b) Sier i fra at du ikke finner deg i behandlingen

c) Slutter

 

 

 

Dette var min fortelling; Jeg gjorde først a), så c). En annen som var ansatt der ble utsatt for b).

a) Du er nå en vanlig ansatt, uten mulighet for forfremmelse de neste 5-10 årene.

b) Du får nå bare arbeide 7 timer i uken selv om du ble ansatt til å arbeide heltid.

c) Du får nå bare arbeide 7 timer i uken i oppsigelsesperioden, men må være tilgjengelig for å arbeide hver dag og kan ikke ta nytt arbeid før oppsigelsesperioden er over, uten å få en svært dårlig referanse.

 

 

Eksempel 3:

Du har en 5-årig høyskoleutdannelse.

Du blir satt til å gjøre regnskapet til en større bedrift, alene.

Du jobber overtid i slutten av hver eneste bidige måned for å gjøre regnskapet ferdig, og det ødelegger familielivet ditt.

Hva gjør du?

a) Snakker med sjefen på en konstruktiv måte

b) Truer med å si opp hvis ikke forholdet bedrer seg

c) Sier opp

 

 

a) Ingenting skjer -- du får ingen avlasting eller lønnsforhøyelse.

b) Sjefen forteller deg at det for tiden er mange som søker på stillingen du har; han får søknader hver uke fordi bedriften er prestisjetung

c) Sjefen ansetter to personer til å gjøre jobben din.

Jeg tuller faen meg ikke: Sjefen til personen i eksempelet ansatte TO mennesker til å gjøre jobben som vedkommende gjorde, heller enn å innrømme feil og ansette en andre person.

 

 

Jeg har en svært liten vennekredts på 2 nære venner, og 3 andre gode venner -- og disse 3 eksemplene kommer fra oss 6.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg er vell tilhenger av The Venus Project, hvis noen av dere vet hva det er :)

 

Det jeg mener er

 

  • Penger er meningsløst
  • Vi har nok resurser på jorden til å gi alle det de vil ha

 

Problemet med dette er vell å motivere folk til å gjøre det de skal. Jobber etc. Men i det perfekte system så er alle jobbene som folk ser ned på besatt av roboter o.l. f.eks. søppel, bygging av forskjellige ting, mat osv.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Jeg er vell tilhenger av The Venus Project, hvis noen av dere vet hva det er :)

 

Det jeg mener er

 

  • Penger er meningsløst
  • Vi har nok resurser på jorden til å gi alle det de vil ha

 

Problemet med dette er vell å motivere folk til å gjøre det de skal. Jobber etc. Men i det perfekte system så er alle jobbene som folk ser ned på besatt av roboter o.l. f.eks. søppel, bygging av forskjellige ting, mat osv.

Og du har... gått noe lengre enn å sett på Zeitgeist I & II og Googlet "The Venus Project"?

Lenke til kommentar
1: Du har stilling som nestleder i en bedrift, og er aspirerende daglig leder.

Du har tannpine. (Hvis du ikke vet hvor jævlig det er, kan du alternativt anta at du har brukket kjeven eller høyrehånden).

Sjefen din sier at du har å stille på jobb til normal tid.

Hva gjør du?

a) Går til tannlegen/legevakten så tidlig som mulig og går på jobb umiddelbart etterpå og satser på at det går bra

b) Sender en melding til sjefen om at du gikk til tannlegevakten/legevakten før du kommer på jobb

c) Går på jobb i 12 timer og går til tannlegen/legen dagen etter.

 

Jeg har hatt tannpine og det er ikke så ille.

 

Hvis det er virkelig ille er det ikke noe problem. Da vil du få en sykemelding. Og for det andre kan ikke arbeidsgiveren bare sparke folk helt uten videre i Norge. Det er faktisk ganske vanskelig å sparke ansatte. Hvis sjefen er en drittsekk går det ann å slutte, vet du? Tror du ikke han er interesert i å beholde sine ansatte?

 

2: Du er i en ansvarsfylt stilling, men sjefen din må gå av. Din nye sjef ansatter to av sine nære venner i stillinger med ansvar over deg, selv om du har mer erfaring i bedriften.

Hva gjør du?

a) Viser at du kan og vil jobbe

b) Sier i fra at du ikke finner deg i behandlingen

c) Slutter

Ikke veldig vanlig heldigvis, men enten må man slutte eller bare ignorere dem. Noen ganger er det faktisk sånn at de er flinkere enn deg, selv om du har vært x antall år i bedriften.

 

Og at du må jobbe i oppsigelseperioden høres ikke veldig fryktlig ut.

 

 

Eksempel 3:

Du har en 5-årig høyskoleutdannelse.

Du blir satt til å gjøre regnskapet til en større bedrift, alene.

Du jobber overtid i slutten av hver eneste bidige måned for å gjøre regnskapet ferdig, og det ødelegger familielivet ditt.

Hva gjør du?

a) Snakker med sjefen på en konstruktiv måte

b) Truer med å si opp hvis ikke forholdet bedrer seg

c) Sier opp

Truer og dereter sier opp.

Som svar sier du

 

b) Sjefen forteller deg at det for tiden er mange som søker på stillingen du har; han får søknader hver uke fordi bedriften er prestisjetung

c) Sjefen ansetter to personer til å gjøre jobben din.

Jeg tuller faen meg ikke: Sjefen til personen i eksempelet ansatte TO mennesker til å gjøre jobben som vedkommende gjorde, heller enn å innrømme feil og ansette en andre person.

 

b) Da er du tydlivis heldig for å ha stillingen din. Hvis du ønsker å jobbe mindre overtid, finn deg en mindre prestisjefylt stilling, eller hold kjeft.

c) Hvorfor bryr du deg? Du slutter ikke for å gi sjefen en lekse, du slutter sånn at du slipper å gjøre overtid hele tiden.

 

Faktumet er at selv en arbeidsgiver som gir blaffen i sine ansatte må behandle dem greit, fordi han trenger gode ansatte, men de fleste arbeidsgivere jeg har møtt har vært hyggelige kunnskapsrike mennesker. Derimot mange ansatte, spesielt i yrker som krever mindre kompetanse er ofte ganske late og er ofte borte fra arbeid. Norge har et sykefravær på nesten 10% (22 dager i året) og du later som om arbeidsgivere vil skarke deg for å være borte en halv dag. Det er ikke bare å sparke ansatte heller, jeg vet hvor vanskelig det er.

 

Kanskje holdningen til vennene dine det er noe galt med. Hvis jeg ikke likte en ansatt fra før av, ville jeg brukt enhver unnskyldning til å sparke dem. Sannsynligvis ble de sparket for å være dårlige ansatte, men i Norge er det ikke lov å sparke dårlige ansatte så da fant man på en annen unnskyldning istedenfor.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er vell tilhenger av The Venus Project, hvis noen av dere vet hva det er :)

 

Det jeg mener er

 

  • Penger er meningsløst
  • Vi har nok resurser på jorden til å gi alle det de vil ha

 

Problemet med dette er vell å motivere folk til å gjøre det de skal. Jobber etc. Men i det perfekte system så er alle jobbene som folk ser ned på besatt av roboter o.l. f.eks. søppel, bygging av forskjellige ting, mat osv.

Og du har... gått noe lengre enn å sett på Zeitgeist I & II og Googlet "The Venus Project"?

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Jeg er vell tilhenger av The Venus Project, hvis noen av dere vet hva det er :)

 

Det jeg mener er

 

  • Penger er meningsløst
  • Vi har nok resurser på jorden til å gi alle det de vil ha

 

Problemet med dette er vell å motivere folk til å gjøre det de skal. Jobber etc. Men i det perfekte system så er alle jobbene som folk ser ned på besatt av roboter o.l. f.eks. søppel, bygging av forskjellige ting, mat osv.

Men nå kan ikke roboter gjøre de fleste jobber vi trenger i samfunnet. Vi trenger ikke bare personell for søppel, men for kiosker, butikker, resturanter, sykehus og lignende. For at landet skal gå rundt må folk jobbe.

 

Men det er et problem. Mennesker er ikke maur, får vi ingenting igjen gidder vi heller ikke å jobbe. Vi trenger en grunn til å jobbe. Det er her penger kommer inn, de som jobber hardt får mer penger enn de som ikke gjør det. Eller mer korrekt, de som bidrar mer får mer enn de som bidrar lite. Penger er også noe vi trenger sånn at vi kan handle mellom hverandre.

 

Hadde vi bestemt oss for at vi skal dele alt vi produserer ville vi ikke produsert noe særlig, fordi hvorfor skal man jobbe når man kan slappe av og få det samme. Og hvis du skal argumentere om at de fleste liker å jobbe. Jepp, men de færreste liker å jobbe om de føler det er meninsløst og svært mange kunne tenke seg en lang ferie eller å jobbe deltid. I tilegg er det slitsomt å jobbe og selv om man kanskje har lyst til å jobbe ender man opp med å bli hjemme og slappe av.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er vell tilhenger av The Venus Project, hvis noen av dere vet hva det er :)

 

Det jeg mener er

 

  • Penger er meningsløst
  • Vi har nok resurser på jorden til å gi alle det de vil ha

 

Problemet med dette er vell å motivere folk til å gjøre det de skal. Jobber etc. Men i det perfekte system så er alle jobbene som folk ser ned på besatt av roboter o.l. f.eks. søppel, bygging av forskjellige ting, mat osv.

Men nå kan ikke roboter gjøre de fleste jobber vi trenger i samfunnet. Vi trenger ikke bare personell for søppel, men for kiosker, butikker, resturanter, sykehus og lignende. For at landet skal gå rundt må folk jobbe.

 

Men det er et problem. Mennesker er ikke maur, får vi ingenting igjen gidder vi heller ikke å jobbe. Vi trenger en grunn til å jobbe. Det er her penger kommer inn, de som jobber hardt får mer penger enn de som ikke gjør det. Eller mer korrekt, de som bidrar mer får mer enn de som bidrar lite. Penger er også noe vi trenger sånn at vi kan handle mellom hverandre.

 

Hadde vi bestemt oss for at vi skal dele alt vi produserer ville vi ikke produsert noe særlig, fordi hvorfor skal man jobbe når man kan slappe av og få det samme. Og hvis du skal argumentere om at de fleste liker å jobbe. Jepp, men de færreste liker å jobbe om de føler det er meninsløst og svært mange kunne tenke seg en lang ferie eller å jobbe deltid. I tilegg er det slitsomt å jobbe og selv om man kanskje har lyst til å jobbe ender man opp med å bli hjemme og slappe av.

Joda selvfølgelig, mye av det du sier er sant. Men det gjelder å ha perspektiv. Det jeg ser for meg er vell en god del inn i fremtiden.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Jeg er vell tilhenger av The Venus Project, hvis noen av dere vet hva det er :)

 

Det jeg mener er

 

  • Penger er meningsløst
  • Vi har nok resurser på jorden til å gi alle det de vil ha

 

Problemet med dette er vell å motivere folk til å gjøre det de skal. Jobber etc. Men i det perfekte system så er alle jobbene som folk ser ned på besatt av roboter o.l. f.eks. søppel, bygging av forskjellige ting, mat osv.

Og du har... gått noe lengre enn å sett på Zeitgeist I & II og Googlet "The Venus Project"?

Hva mener du?

Er du tilhenger av idèen, eller mener du at du har gjort nok research til at du er tilhenger av det faktiske prosjektet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Norge er mer Nasjonalsosialist enn de tørr å innrømme. Ingen vanlige sosialister som svensker eller dansker har en stor fremmtredning slik vår 17.mai er. Dette hørte jeg fra en professor ved universitet. Nasjonaldemokratene er mer ved blått å regne.

 

Men det er en stor forkjell på Sort Nasjonalsosialisme og Rød Nasjonalsosialisme. Sistnevnte utrydder ikke folk.

 

Selv er jeg mer for ett større demokrati og liberalt valgsystem. At folket kan vedta lovene istedenfor stortinget gjennom avstemmninger på lovene. feks via fjernsyn.

 

A)Bil regnes fortsatt som luksus her i landet selv om de fleste har en eller to biler. Det er bare for å holde prisene oppe.B) Bensinprisene ligner ikke grisen selv om landet produserer dette selv. Co2 argumentet er felt av mye talljuks i media. C)Strømmprisene er dyriske fordi man selger ut all strømmen istedenfor å spare på vannet til neste vinter. Ingen initiativ til nye typer kraftverk som finnes på plannivå. dette er også for å tyne folk flest for penger.

 

I Frankrike hadde alle stoppet bilene i gatene og protestert .. rart man ikke gjør det i Norge. Staten kan ikke gjøre noe om de får mellom 70%-90% mot seg.

 

I FNs internasjonale konvensjon om menneskerettigheter står det at "enhver har rett til meningsfrihet uten inngrep" Det jeg vet er at folk gjerne gjemmer seg i skapet for sin orntlige politiske identitet her i landet. Alle menensker er ulike og det må man ha respekt for. Selv om det det kan være vanskelig å svelge menningene til de som skakkkjører fremmtiden til Norge til det usikere respekterer jeg hva de mener.

 

Takk for meg :new_woot:

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...