Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trenger hjelp til oppkobling av anlegg


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe anlegg til bilen min, men jeg har null peiling på hvordan jeg skal koble det, og hvilke ekstrautstyr som trengs.

 

Planen er å kjøpe:

 

Ny radio/cd spiller.

2x hattehylle høyttalere.(har tenkt 20cm eller 25cm)

2x 10" eller 12" subwoofer.

En forsterker som passer til dette.

 

(Har greie nok diskanter)

 

Hadde vært fint hvis noen kunne forklare meg litt hvordan dette skal kobles, og hva som er lurt etc for maks ytelse.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2x hattehylle høyttalere.(har tenkt 20cm eller 25cm)

2x 10" eller 12" subwoofer.

Om du skal ha subwoofere, er det INTET poeng i å ha høyttalere på hattehylla! Og særlig 2x 25cm'ere, disse er jo like store som 2x 10"ere... ;) heller 4x 10" subwoofere da, og la hattehylla være som den er i første omgang.

 

Fortell ihvertfall hvilken bil du har først... og hvor stort budsjett du har, så er det langt enklere å komme med noen forslag.

 

(Har greie nok diskanter)
Det du kaller "diskanter", er nok heller bilen såkalte "frontsett" av høyttalere tipper jeg... diskanter spiller kun lyse toner, fra ca. 3000-5000Hz og oppover, så det trengs noen bass/mellomtoner i tillegg, for å spille fra ca. 100Hz og oppover til diskantene tar over. Subwooferen spiller dermed fra ca. 100Hz og ned i subbassen. Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Rockford/Fosgate har flere forsterkere som er mye forsterker for pengene. Som transmedia skriver er det lite vits i høytalere i hattehylle.

 

Aldri bygget noe i en BMW, så inntil videre tror jeg at jeg bare følger med på tråden

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Intet stort poeng i å velge forsterker først... om enn det er denne som bestemmer hvor høyt du kan spille, er det flere ting som er vel så viktig.

 

Syntes forsterker er en fin plass å begynne...men ja det skal vel strengt tatt settes sammen med planlegging av antall/type høytalere osv

 

Enkleste er vel å finne en pakke til ham, håper du kjenner til BMW :p

Lenke til kommentar

Rockford/Fosgate har flere forsterkere som er mye forsterker for pengene. Som transmedia skriver er det lite vits i høytalere i hattehylle.

 

 

Nå er det høyttalere i hattehylla fra før av, selv om det ikke er all verdens.. Men jeg har lyst på god bass, samtidig som lyden fremheves på en bra måte. Ikke bare dunk-dunk hvis du skjønner ;)

Lenke til kommentar

Rockford/Fosgate har flere forsterkere som er mye forsterker for pengene. Som transmedia skriver er det lite vits i høytalere i hattehylle.

Rockford Fosgate har vel heller forsterkarar som gir mykje/god lyd for mykje peng, ikkje noko å satse på på eit så lavt budsjett.

Gå heller for f.eks Dynabel.

 

Ang. høgtalaroppsett så bør du heller prioritere eit godt frontsett (komponensett), eg regner med at du ikkje sitter i baksetet å høyrer på musikk når du køyrer ;).

Lenke til kommentar

 

Ang. høgtalaroppsett så bør du heller prioritere eit godt frontsett (komponensett), eg regner med at du ikkje sitter i baksetet å høyrer på musikk når du køyrer ;).

 

Du har et poeng der ;)

Lyst til å sende en link med noe du foretrekker eller?

iallefall en type som jeg kan se ut ifra.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kan du se langt bort ifra monoblokk. Vet ikke hva en monoblokk gjør i en bil, men hjemme hos meg har jeg monoblokker på surroundanlegget mitt. DVS. en blokk per høyttaler. Disse kjøres sammen i en prosessor som gir meg 5.1 surround. Som sagt, ingen idé om hva dette skal i en bil å gjøre :)

 

PS. Har disse som front i bilen min. Er godt fornøyd, men er ikke noe spesiellt oppdatert på verken høyttalere eller forsterkere. Fikk god hjelp fra bilradiospesialisten jeg :)

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Vanlegvis sitter mellomtonane i døra og diskantane på dashbordet.

 

Monoblokk har ingenting å gjere på eit budsjettannlegg.

 

Sacro: Monoblokker er forsterkarar med berre ein utgang (derav mono), brukast for å drive element som treng mykje kraft.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Vanlegvis sitter mellomtonane i døra og diskantane på dashbordet.

 

Monoblokk har ingenting å gjere på eit budsjettannlegg.

 

Sacro: Monoblokker er forsterkarar med berre ein utgang (derav mono), brukast for å drive element som treng mykje kraft.

 

Var kansje litt lettere forklart ja :) Tenkte egentlig ikke over at en bil kan ha såpass kraftige anlegg.

 

Begynner å bli sent når man redigerer innlegget sitt mere enn 3 ganger :p

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/4936771/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-sd-d.html

 

Forsterker: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_161&products_id=3756

 

Frontsett: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_165_167_169&products_id=2621

 

Sub: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_150_152&products_id=2478

 

Her vil jeg si du får mye for pengene, og noe av det bedre du kan få i din prisklasse ;)

 

Det er godt mulig Transmedia kan sette opp et bra tilbud til deg også.

Lenke til kommentar

 

tusen takk, dette ser veldig bra ut for meg :) Men er litt usikker på suben. har tenkt til å kjøpe kasse til baggasjen, men hva anbefaler du/dere? kan ikke ha for stor kasse heller, for det er ikke så VELDIG mye plass i en sedan BMW 3-serie.

Endret av rooney1304
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...