Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer i Windows, oppstartsreparasjon mislykkes


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ja, har prøvd å søke på dette, men noe godt svar finner jeg ikke, utover å reinstallere. Skal prøve å gi en detaljert forklaring.

 

Jeg har en maskin med to harddisker, med Win Vista installert på den ene og Win 7 Home Premium 64-bit på den andre. Bruker Win 7 til daglig.

 

Lørdag: Jeg kjøper ny monitor som jeg installerer. Grafikkortet byttes ikke, men oppløsningen endres. Dette har sannsynligvis ikke noe med probleme å gjøre, men en vet aldri... Bruker maskinen som normalt uten problemer på lørdag.

 

Søndag: Jeg starter opp maskinen og gjør dagligdagse ting. Så installerer jeg NEF-kodek (for å se NEF-bilder i Windows). Får beskjed om å restarte. Ja vel, jeg restarter. Win 7 nekter imidlertid å starte opp, den bare står og stamper og kommer ingen vei. Jeg restarter og får beskjed om at Win 7 ikke kunne starte, og om jeg vil kjøre Startup Repair (Oppstartsreparasjon på norsk?). Ok, jeg kjører det, men får beskjed om at Startup Repair ikke kan løse problemet. Maskinen starter fortsatt ikke. Jeg prøver igjen, og får tilbud om System Recovery. En recovery fra før jeg installerte NEF-kodeken fungerer ikke, og jeg prøver igjen med recovery fra et punkt den 3. mai. Maskinen starter opp, og alt er såre vel. Installerer IKKE NEF-kodeken på nytt. Bruker maskinen som normalt.

 

Mandag: Starter opp maskinen, men den nekter igjen... Startup Repair kan ikke hjelpe meg, men jeg har et ess i ermet, nemlig systemgjenoppretting til 3. mai, som gjennomføres. Men denne gangen starter ikke maskinen opp igjen! Jeg prøver diverse gjenopprettingspunkter etc., men kommer ingen vei. Win 7 nekter å starte. "Root cause found: a recent driver installation or upgrade may be preventing the system from starting". Men det gis ingen forslag til hvordan dette kan løses. Denne driverfeilen gjør at hele operativsystemet kneler, og ingenting kan tydeligvis gjøres for å berge det?

 

Ja ja, jeg får logge på Win Vista, ta ferske sikkerhetskopier og så videre før jeg reinstallerer (har sikkerhetskopier fra i går, men vil være på den sikre side fordi jeg ikke stoler på backup-funksjonen i Windows). Men da skjer noe jeg ikke regnet med, nemlig at Win Vista også nekter å starte opp! Hvordan kan begge Windows-installasjonene på ulike harddisker bli ødelagt samtidig? Får etter hvert logget på i sikkermodus i Win Vista (kanskje jeg kan det i Win 7 også) for å ta sikkerhetskopier.

 

Men hva er galt, kan noe gjøres for å reparere det, og hvorfor streiker BEGGE operativsystemene som er installert? Hvordan kan et avansert operativsystem bli totalt ødelagt av en liten driverfeil?

 

På forhånd takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

 

Jeg prøvde etter hvert "Enable low resolution video (640x480)" fra F8-menyen under oppstart, og da startet Win 7 opp! Jaha, så det er skjermdriveren som er synderen... Lastet ned nyeste skjermdriver fra Nvidia, og tenkte det ville være lurt å avinstallere den gamle driveren først (har avinstallert skjermdriver mange ganger uten problemer). Dette førte til at skjermen ble helt svart og jeg måtte slå av maskinen og slå den på igjen. Startet opp Win 7 i sikkermodus og installerte den nye driveren derfra. Sjekket at den ble installert, og det så greit ut.

 

Vanlig oppstart funker fortsatt ikke, og nå funker ikke oppstart i Low Resolution Video (640x480) heller. Skjønner kort og godt ikke bæret av hva som foregår her nå.

 

 

Maskinvare:

 

MSI P43-C51 hovedkort

Intel E7300 prosessor

Gainward Nvidia 8800GT skjermkort

6GB minne

Den nye skjermen er Samsung 2494HS (vet ikke om denne er kilden til problemet, men det begynte i hvert fall nesten rett etter at jeg fikk den), og jeg økte oppløsningen til 1920x1080.

 

Windows 7 Home Premium og Vista Basic på hver sin harddisk

 

 

Oppdatering: Win 7 startet opp normalt én gang nå, så jeg restartet for å se om problemet er løst... Nå vil den ikke starte opp igjen. Litt merkelig at den plutselig startet én gang, men ikke om igjen? Gjorde ingen endringer i mellomtiden.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Ang. harddisk, så har altså begge Windows-installasjonene streiket, og de er på separate harddisker, hvorav den ene er nesten ny. Derfor virker det usannsynlig at det er harddiskene sin skyld.

 

 

Når det gjelder skjermkortet, så er det egentlig ikke så mye brukt. Kjøpte det i januar 2008 tror jeg, men det har bare vært i bruk i cirka 6-7 mnd totalt. Uansett... da maskinen startet opp ordentlig den ene gangen i dag, startet jeg et spill for å teste, og det gikk knirkefritt. Og selv om skjermkortet skulle ta kvelden, så skal vel ikke Windows nekte å starte opp? Det bør vel være artifakter, og grafikken bør gå tilbake til den integrerte grafikkbrikken? Hadde et 8800M GTX på bærbaren, og det tok definitivt kvelden, med symptomene jeg nevnte over.

 

Men skal prøve å sjekke det nærmere... har ikke mulighet til å prøve det i noen annen maskin.

Lenke til kommentar

Tja, jeg holder fortsatt en knapp på skjermkortet, enkelt fortalt så har 8x serien og oppover en feil i selve innpakningen på Gpu som forårsaker diverse forskjellige rare feil , eksempelvis artifakter, problemer med å fungere i det hele tatt, begrensede oppstartsmuligheter (feks kun 2d safemodus som fungerer) og man kan også gå i perioder med at skjermkortet fungerer helt fint og veksler mellom dette og masse problemer.

 

Men det er uansett fornuftig å kjøre standard feilsjekk på resten av systemt som :

 

En ordentlig test av harddisken, hdtune pro og crystaldiskinfo er programvare som kan brukes for å teste disken og Smart status.

 

Sjekke at minnet fungerer som det skal : Memtest86

Forsikre seg om at alle innstillinger i bios er riktige.

Teste at alt er tilkoblet riktig og sitter fast (kabler, skjermkort, andre ekspansjonskort).

 

Har du integrert grafikkbrikke på hovedekortet foreslår jeg at du kobler ut skjermkortet om dette skjer på nytt og sørger for at bios bruker det integrerte gpu'en i steden.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg dro ut strømkabelen på Vista-disken, og da fikk jeg bare beskjed om at "Missing Operating System". Vista-disken er vel disk 0. Prøvde så med reparasjon av Vista-installasjonen, uten hell. Så koblet jeg til igjen, og da startet Win 7 opp på normal måte. Men problemet er neppe løst, den tryner nok igjen... Win 7 fungerte også noen timer i går kveld, men i dag tidlig var den gjenstridig igjen.

 

Nå når den er i gang skal jeg kjøre testene Malvado foreslo.

 

Har også tenkt å bytte skjermkortet uansett siden jeg ikke får god ytelse på 1920x1080. En 5850 eller 5870 gjør vel nytten? Men det tar minst noen dager å få det tilsendt hvis jeg bestiller.

 

Takk for hjelpen så langt, skal kjøre de testene nå.

Lenke til kommentar

Har kjørt harddisktester, og det var ingen problemer der. Må sjekke dette mer i morgen, har vært opptatt idag. Men har egentlig ingen indikasjoner på maskinvarefeil i det hele tatt. Når oppstarten klikker, skylder også Win 7 på en ødelagt driver, men hvilken?

 

Men nå får jeg glimrende ytelse fra skjermkortet, må være den nye driveren jeg installerte? 110-130 FPS i 1920x1080 i vindumodus i spillet jeg pleier å spille, må være godkjent. Testet også Crysis, og det går greit med VERY HIGH grafikk der, selv om det kanskje er litt bedre flyt med HIGH. Det er jo ikke et nytt spill lenger, men er vel det mest krevende jeg har for å teste. Voldsom forskjell fra før jeg oppdaterte driveren, som må ha vært noe søppel som Win 7 hadde installert på egen hånd.

Lenke til kommentar

Kjørt minnetest, ingen feil funnet. EasyBCD viser bootloaderen, ser normalt ut. Vet ikke helt hva slags feil jeg leter etter der? Begge operativsystemene listes opp.

 

Så er det grafikkortet. Har ingen indikasjoner på at det feiler det noe, utover at det er "vanlig" at det er problemer med 8800. Går det an å teste på noen måte så man vet sikkert om det sliter eller ikke?

 

Temp på både CPU og GPU er normale.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på feil på oppstartssektoren siden Windows 7 laster inn uten problemer en gang i skuddåret... I alle fall slik jeg tolker det.

 

Anbefaler trådstarter å kjøre en stresstest over tid på skjermkortet sitt, Occt perestroika sin Gpu test på 4 - 8 timer bør avdekke eventuelle problemer, gjerne med en vifteprofil på 100% (overstyr manuelt med rivatuner) og en liten pause etter et par timer for å se om man kan "tvinge" fram feilen med rask nedkjøling av gpu for å så kjøre videre med stresstesten.

Lenke til kommentar

Godt mulig skjermkortet er litt tvilsomt, men jeg har ikke hørt om at et defekt skjermkort kan føre til at oppstarten av Win Vista/7 henger? Også på kald maskin, men det starter opp (iblant) etter reparasjon/systemgjenoppretting?

 

Uansett ble jeg lei av alt dette tullet, så jeg har formatert begge harddiskene og installert Win 7 på nytt. Hvis det er skjermkortet som er problemet, bør feilen inntreffe igjen temmelig fort. Da får jeg gå videre med skjermkortundersøkelsene. Uansett kan jeg prøve den stresstesten du nevnte der, Malvado :)

Lenke til kommentar

Feil på all maskinvare, det seg være fysisk eller driverrelatert kan forårsake oppstartsproblemer, samt gode gamle blåskjerm.

Jeg har også en følelse av at skjermkortet ditt kan være synderen og jeg ville holdt meg til ett operativsystem fremover en stund til du finner en løsning.

Man kan alltids legge inn eldre drivere til skjermkortet, men ditt begynner å dra på åra, så jeg tror ikke feilen ligger i sylfærske drivere.

Har du en annen slot til kortet, så kan du prøve å flytte kortet dit i tilegg til stresstester som nevnt.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Maskinen har fungert 100% perfekt etter formatering/reinstallasjon.

 

Får vel ta stresstesten uansett, når jeg får tid. Men det finnes fortsatt ingenting som tyder på at det er noe i veien med skjermkortet. Føler dere er litt for fiksert på skjermkortet ;)

 

Slik jeg opplevde det så kom og gikk problemene i en periode. Problemene var dog veldig synlig i et konkret spill i form av kraftige artifacts mens i andre spill så alt helt normalt ut. Så plutselig så sa det BAM, og kortet fungerte ikke ordentlig og kunne kun startes opp i safe modus der det kom artifakter også.

 

Det er selvsfølgelig godt mulig at problemene satt en annen plass og at innstalasjonen av kodeken rotet til kraftig både for Win7 og vista men det hørtes veldig ekstremt ut.

 

Kryss fingrene og håp på det beste!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, nå har det gått nesten en måned. Maskinen har stort sett fungert som den skal, men noen få ganger har alt fryst (bildet beveger seg ikke, og ingen respons), og eneste mulighet er restart. Deretter har maskinen nektet å starte opp igjen. Men det ser ut til at hvis jeg venter 30+ minutter, så kommer maskinen seg gjennom oppstarten igjen, uten at jeg gjør noe annet for å gjenopprette... Det har skjedd flere ganger. Så det kan vel tyde på at maskinen starter når den har kjølt seg ned. Men verken CPU- eller GPU-temperatur har vært særlig høye i disse tilfellene. Maskinen har fryst én gang mens jeg spilte et spill, og én gang mens jeg så en video i Windows Media Player. GPU-temperaturene var ikke spesielt høye.

 

 

- Harddisker er testet og frikjent

- Minne er testet og frikjent

- Grafikkminne er testet og frikjent

 

Akkurat nå driver jeg og kjører OCCT GPU-stresstest. Den har kjørt i over en halvtime, og temperaturen er 94 grader (hikst!!!!), men det er ingen antydninger til artifakter eller andre problemer. Merk at temperaturen aldri blir på langt nær så høy under spilling, rundt 65-68 grader. Skal la testen fullføres og se hva som skjer. Så skal jeg teste CPU. Synes forresten det lukter litt svidd nå......... Men kortet oppfører seg eksemplarisk. Hadde nesten regnet med et kræsj nå.

 

Dette er grafikkortet mitt.

 

 

Vel, testen har nå kjørt i 1 time, og det skjedde ikke noe annet enn at GPU-en ble noe inni gamperæva varm. Får ta CPU-test.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

CPU-testen ga heller ikke noe resultat.

 

Har egentlig ikke den fjerneste peiling på hva som feiler maskinen.

 

 

Hva med hovedkortet? Jeg har dette hovedkortet med 3x Kingston 2GB PC3-10700U DDR3-1334 minnebrikker. Driverne for kortet er installert.

 

 

Har ikke særlig lyst til å kjøpte nytt grafikkort uten at jeg vet at det er defekt...

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...