Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen VGS 2010


Anbefalte innlegg

og here er kompetansemålene:

Relevante kompetansemål:

vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster

sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra

flere land (Vg1)

Dette er strengt tatt ikke en del av oppgaven, så en oppegående sensor burde ikke trekke for dette.

 

Jeg skrev bare en artikkel med tema mannsidealer uten særlig tilknytting til tekstene... Tolket oppgaven sånn at "Sammenlign framstillingen av menn i de to tekstene" skulle gjøres som en mental forbredelse til oppgaven.

Ikke for å skremme deg, men dersom man ikke introduserer tekstene i stilen eller skriver om dem, er det stor sjanse for å stryke. Vet om flere som har gjort det, uansett hvor bra stilene var.

 

For en dritteksamen!

Enig!!! Nå må utdanningsdirektoratet ta seg sammen. De ødelegger jo for oss, rett og slett.

Endret av Geico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. :(

 

Ikke for å virke skremmende, men etter hva jeg har hørt, finnes det eksempler på at sensorer har strøket kandidaten for å glemme oppgavenummer. Tviler på at det vil skje, men trekk må du kanskje forvente.

 

Seriøst? Syns det blir for dumt. Ifjor glemte jeg å nevne kilder, gikk bra likevel :)

Endret av DJ2009
Lenke til kommentar
og here er kompetansemålene:

Relevante kompetansemål:

vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster

sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra

flere land (Vg1)

Dette er strengt tatt ikke en del av oppgaven, så en oppegående sensor burde ikke trekke for dette.

 

Jeg skrev bare en artikkel med tema mannsidealer uten særlig tilknytting til tekstene... Tolket oppgaven sånn at "Sammenlign framstillingen av menn i de to tekstene" skulle gjøres som en mental forbredelse til oppgaven.

Ikke for å skremme deg, men dersom man ikke introduserer tekstene i stilen eller skriver om dem, er det stor sjanse for å stryke. Vet om flere som har gjort det, uansett hvor bra stilene var.

 

For en dritteksamen!

Enig!!! Nå må utdanningsdirektoratet ta seg sammen. De ødelegger jo for oss, rett og slett.

 

Det er sant det, jeg fikk ikke vist mine kunnskaper føler jeg, i og med at oppgavene var såppas dårlige som de var. Formuleringen også åpner for flere forskjellige måter å tolke dem på og læremålene som er sendt til sensor i tilknytning til oppgaven passer ikke inn i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at hvis en sensor har strøket en elev på det grunnlaget må oppgaven ha vært så diffus at det var vanskelig å finne ut hvilken oppgave han har skrevet ved å lese den.

I teorien kan sensor stryke uten å lese oppgaven en gang hvis den ikke har oppgavenummer. Tro det eller ei, staten mener hukommelse er en viktig skrivekunnskap.

Lenke til kommentar

Heh, jeg var på dass kl 11 og skjønte at nesten alle oppgavene handla om barn. Da ga plutselig Morgan Kane-teksten mye mer mening.... Men essay er alltid gøy, bare ta i litt ekstra.

 

Noen som vet om Morgan Kane-teksten var ment som innlegg i noen debatt eller lingnende? Jeg har vanskelig for å skrive retorisk analyse om tekster som ikke er spesielt saklige.

 

Følte selv at det var en tekst som fokuserte på hvordan man blir påvirka av samfunnet man vokser opp i. Mulig jeg faila totalt tho.

Lenke til kommentar

D: Bommet sykt på kortsvaroppgaven. Skrev at beskrivelsen av Gunnlaug var ironisk, og at den dermed var ganske lik tegneserien :( Ifølge sensorveiledningen skulle jeg finne forskjeller (gjorde jo det og, men det med ironien i Gunnlaug Ormstunge trekker sikkert ned hele oppgaven). Hvor mange prosent tror dere kortsvaroppgaven teller?

Lenke til kommentar

D: Bommet sykt på kortsvaroppgaven. Skrev at beskrivelsen av Gunnlaug var ironisk, og at den dermed var ganske lik tegneserien :( Ifølge sensorveiledningen skulle jeg finne forskjeller (gjorde jo det og, men det med ironien i Gunnlaug Ormstunge trekker sikkert ned hele oppgaven). Hvor mange prosent tror dere kortsvaroppgaven teller?

Vil tippe rundt en tredjedel, uten å vite sikkert.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ferdig, og jeg er egentlig fornøyd. Læreren vår har vært nazi på den "Soga om Gunnlaug Ormstunge", så når den kom på opgpaven så var det ikke noe problem å skrive om den. I tillegg valgte jeg å skrive kåseri om språk!

 

Valgte den samme, aldri skrevet så mye tull før xD

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 4, og etter å ha lest sensorveiledningen så ser jeg jo at det er en "fri oppgave", der det først og fremst er evnen til å reflektere og beherske essaysjangeren som er sentralt. Men hva skrev dere egentlig på denne oppgaven? ”Barns plass i de voksnes verden”? Det er jo så diffust formulert. En venninne av meg skrev om voksne som opptrer barnslig, mens jeg skrev stikk motsatt, om barn som blir tvunget til å vokse raskere opp, samt litt om hvordan noen foreldre bestemmer mye over barnas fremtid, en fremtid som jo er i de voksnes verden, blablabla.

Lenke til kommentar

Sir bare en ting, hvis det ikke kommer skriv en novelle, analyser og tolk en novelle, analyser og tolk en reklametekst på nynorsken så klikker jeg.

 

Hva var foresten oppgavene? husker bare oppgave 1 som jeg valgte og den kor man skulle tolke to dikt...

 

Selveste morgan_kane tok ikke analyse av "Generasjon Kane" altså? Artig :)

 

Nei, liker ikke å analysere slike tekster, så valgte oppgave 1 der jeg kunne dra inn noen gode opplysninger om mannsidealet i Morgan Kane bøkene :p

 

Ser foresten no koffer eg ikke tok den, sto nokka om retorikken så eg droppa den.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

IKKE SITER INNLEGGET MITT (I TILFELLE EN SENSOR SØKER OPP TEKSTEN AV EN ELLER ANNEN GRUNN OG ER ENIG I EGEN BEGRUNNELSE:p)

 

Her får dere min DEL A. Tror jeg får stryk eller 2'er etter å ha sett sensorveiledning. Føler jeg skrev i villrede... Del B er atskillig bedre heldigvis. Kom med deres stiler også :)

 

Huh? Jeg synes svaret ditt ligger veldig tett opp mot det som står i sensorveilendingen. Det står jo at man kan velge å fokusere på enten innhold eller sjangertrekk, så at du har fokusert på innhold er helt OK. Utenom at du har noen litt for grove spekulasjoner innimellom, synes jeg svaret ditt var bra.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller var Generasjon Kane teksten ironisk ment? Jeg vet ikke om jeg bomma der eller ikke.. Først var jeg rimelig særiøs, men påpekte det et par ganger i løpet av teksten. Ironi er ganske vanskelig å lese! :hmm: Jeg husker bare da over 2000 elever strøk på norskeksamen i 2001 fordi de ikke klarte å se ironien i en tekst.. Angst! Ellers føler jeg det gikk greit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...