Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen VGS 2010


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg valgte oppgave 1 og konsentrerte meg kun om å sammenligne hvordan menn ble framstilt i de to forskjellige tekstene - det var jo det oppgaven spurte oss om. Ser at det er flere her som også valgte oppgave 1 som bekymrer seg for om "Generasjon Kane" inneholdt ironi? Ifølge sensorveiledningen så kan jeg vel si at dette er uvesentlig? Eller? :)

Endret av Flaav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valgte oppgave 1, men begynner å bli litt bekymret nå. Oppgaven var å sammenligne de to tekstene "Generasjon Kane" og Sagaen. Følte jeg sammenlignet for lite, men istedet skapte egne problemstillinger med utgangspunkt i tekstene, og brukte de to tekstene som "hjelp". Håper jeg svarte godt nok på oppgaven. En del av oppgaven var jo også "Hvilke mannsidealer gjelder idag?", denne svarte jeg på.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Problemet med oppgave 1 sånn som jeg så det, var artikkelsjangeren. Når man skal svare på "Hvilke mannsidealer gjelder idag?" er det lett å bli usakelig med synsing og humor, noe som ikke passer inn i sjangeren. Tror et godt svar på 1) er enten veldig tørt med stor bruk av tekstene, eller begrunnes godt med mange kilder som heldigvis var med... Luringer de som lager oppgavene ja...

Lenke til kommentar

Ja, jeg er også litt redd for at artikkelen min ble litt for essayaktig. Interessant siden jeg alltid har blitt kritisert tidligere for at essayene mine er for artikkelaktige. Håper sensorenes mening sammenfaller med norsklæreren min sin mening.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke valgte Essay oppgaven der vi skulle ta utgangspunkt i to av tekstene, eller(?), kunne skrevet om Kane og Sagaen på en friere måte.

 

Essayet var om "barn i de voksnes verden", så da kunne du ikke hatt mannsidealer som... vent, du kunne faktisk det, om hvilke idealer som er viktige for barn når de vokser opp. Var uansett litt skummel essayoppgave slik den var formulert: "Ta utgangspunkt i to tekster" og hva som går under "barn i de voksnes verden". Jeg ble værtfall letta når jeg så det var en av de friere oppgavene i sensorveiledningen.

Lenke til kommentar

Problemet med oppgave 1 sånn som jeg så det, var artikkelsjangeren. Når man skal svare på "Hvilke mannsidealer gjelder idag?" er det lett å bli usakelig med synsing og humor, noe som ikke passer inn i sjangeren. Tror et godt svar på 1) er enten veldig tørt med stor bruk av tekstene, eller begrunnes godt med mange kilder som heldigvis var med... Luringer de som lager oppgavene ja...

 

Helt enig med deg... Det å sammenlikne er ikke så vanskelig i en artikkel, men med en gang man skal starte med synsinger og som du sier det "humor", kan man fort bomme på artikkelsjangeren. Skrev derfor veldig lite på dagens mannsidealer, og sammenliknet mer dagens mannsidealer i forhold til de to tekstene. På den måten fikk jeg uten for mye synsing uten kilder begrunnet idealene.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis man stryker på eksamen? Bare ta den om igjen ved neste anledning, eller er det ikke så enkelt?

Du må ta den om igjen som privatist, men da får du ikke førstegangsvitnemål. Og da blir det mye vanskeligere å komme inn på de fleste studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...