Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen VGS 2010


Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med tolkning og analyse. I lærebøkene står det jo skjemaer for oppsettet av analyser og tolkninger. Men disse to begrepene går vel litt inn i hverandre? En tolkning bygger vel egentlig på en analyse. Og tolkningen er en subjektiv oppfatning av teksten, right? =P

Og da er det virkemidler, tema og motiv som er viktige ingredienser vel?

 

Har sett på eksamener fra ifjor, og det som går igjen er tolkning/analyse av dikt, noveller. Artikler og essay er også gjengangere.

 

Og dette med sammenligning av tekster? Er det slik at man da analyserer begge tekstene og går inn i dem for å se på visse likheter og forskjeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagbladet: Virkemidler og begreper i lyrikken

 

Word-dokument fra norsknettskole.no:

Virkemidler i lyrikk og noveller.doc

 

I en sammenligningsoppgave så er det vel gjerne slik at du ser på likheter og forskjeller i forhold til virkemidler, oppbygging, eventuelt litterær periode osv.

 

Selv kommer jeg nok til å satse på å skrive en eventuell artikkel eller et kåseri, da det er det jeg er mest trygg på. Lenge siden jeg har skrevet en analyseoppgave.

Endret av Hunterz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å oppgi kildene til de forskjellige sjangerne skal man da bare oppgi internettsiden de har blitt funnet på? http://norsksidene.no/view.cgi?&link_id=0.1044.1301&session_id=0&spraak=bm

 

Er dette nok? Vil være på den sikre siden når det gjelder kilder, har ikke lyst til å stryke på grunn av dette..

 

Like this:

 

Sjangerlære (2010, mai 20) [online] URL: http://norsksidene.no/view.cgi?&link_id=0.1044.1301&session_id=0&spraak=bm

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt den siste tiden min på å pugge sjangere. Tror det miderne prosjekt og nasjonalromantikken er mer nyttig som siste liten pugging. Sjangertrekk bør sitte godt nok etter tre år med ordentlig norsk.

 

Så sant, så sant. Ble veldig fokus på sjangere her nå. Det viktigste er å ha en noenlunde oversikt over litteraturhistorien, og det å plassere forfattere i litteraturhistoriske perioder osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...