Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen VGS 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å hatt ein lærar som i to år har sagt att hovudmålseksamen berre har langsvarstekst er det ***** irriterande og få ein kortsvar og :realmad:

 

Frustrasjonen gjorde nok at det ikkje gjekk så bra som det kunne gått...

 

Aw, læreren vår sa at det er vanskelig å forutse hva man får på eksamen pga kunnskapsløftet. Hun fortalte at det var mulig å få en kort- og langsvarsoppgave (noe vi hadde under tentamen). Også sa hun at det var en relativ stor sannsynlighet for at vi fikk noe norrønt (da temaet ikke har vært aktuelt i flere år).

 

Vil bare takke norsklæreren min, selv om det kunne gått bedre :).

Lenke til kommentar

Problemet mitt var at vi hadde øvd på å skrive kortsvar, men da med virkemidler og tolkning, og da med veldig fortettet språk. Når man får en så åpen oppgave på bare 250 ord, blir det vanskelig å vite hva man skal ha med. Jeg prøvde å svare på hva oppgaven spurte om, håper det går greit nok.

 

Del 2, valgte oppg 4. Essay med Lillelord og Saga om Gunnlaug. Når man skal ta utgangspunkt i minst 2 tekster, betyr det at man må begynne med en eller to av tekstene helt i starten? Teit å begrense et essay, jeg tok utgangspunkt i felles tema og flettet inn tekstene i essayet.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Veit ikke om jeg hadde det samme som dere? gikk opp som privatist på reform 94. Jeg valgte iallefall oppgave 4, språkhistorie og hvilke konsekvenser utenlandsk innflytelse hadde på språket vår. Tror egentlig jeg bommet totalt, skrev om nesten alt annet, men fikk ikke til så bra og svare på selve spørsmålet.

 

Så dro jeg jammen meg inn jordas alder og evolusjon på slutten. Lol dette kan gå skeis.

Lenke til kommentar

Sir bare en ting, hvis det ikke kommer skriv en novelle, analyser og tolk en novelle, analyser og tolk en reklametekst på nynorsken så klikker jeg.

 

Hva var foresten oppgavene? husker bare oppgave 1 som jeg valgte og den kor man skulle tolke to dikt...

 

Selveste morgan_kane tok ikke analyse av "Generasjon Kane" altså? Artig :)

Lenke til kommentar

Heh, jeg var på dass kl 11 og skjønte at nesten alle oppgavene handla om barn. Da ga plutselig Morgan Kane-teksten mye mer mening.... Men essay er alltid gøy, bare ta i litt ekstra.

 

Noen som vet om Morgan Kane-teksten var ment som innlegg i noen debatt eller lingnende? Jeg har vanskelig for å skrive retorisk analyse om tekster som ikke er spesielt saklige.

Lenke til kommentar

Hovudproblemet mitt var ikkje å få både kortsvar og langsvar, det har me hatt før. Både på sidemål og hovudmål.

 

Problemet er når me har blitt holdt for narr, rundlurt, latterleggjort og det som verre er når me kom på eksamen. Det er problemet. Eg veit det er mange andre i klassen min som hadde gleda seg til og skrive ein kort tekst, og heim til lunsj..

 

Det blir nok eit fint brev til skulen i ettertid, sjølv om me alle veit at det ikkje har noko effekt...

Lenke til kommentar

Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. :(

 

Ikke for å virke skremmende, men etter hva jeg har hørt, finnes det eksempler på at sensorer har strøket kandidaten for å glemme oppgavenummer. Tviler på at det vil skje, men trekk må du kanskje forvente.

Lenke til kommentar

Det aller værste er jo det at som privatist så må du skrive for hånd... sist jeg skrev en seriøs tekst for hånd var vel åttende klasse. PC er såååååååååååååååååå my bedre! Å kunne gå in i teksten og legge til, trekke fra, omformulere, flytte hele avsnitt på 2s er så utrolig mye letter.

 

Det som irriterer meg mest er det at det var ikke mangel på kunnskap eller noe i den dur som fucka meg fra å gjøre det bra, men hjernedøde, uintresante og vagt formulerte oppgaver. Klisjetema til de grader også. Lærerne maser om hvordan man skal la være å gå i klisje fella og trekker poeng på stiler for klisje innhold også er det samme klisje følelse/familie/ungdom/puberteten/vokseopp tema hvert eneste år på eksamen.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller var årets eksamen tidenes kjedeligste. Satt og så ut vinduet første timen bare fordi jeg var så irritert. Hvilke brødhuer i utdanningsdirektoratet er det som lager disse oppgavene? Forundrer meg ikke om det er professorer i litteratur som sitter og pønsker ut hva de selv har lyst å rette. Det er så vanvittig at man får slike oppgaver på eksamen. Ikke rart eksamenskarakterene alltid er langt lavere en standpunkt. Burde bare skyte det norske skolesystemet. Når det er sagt, jeg har 5 i alle norskfag så er ikke det det står på.

 

:mad:

Lenke til kommentar

Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. :(

kunne vært verre :p

 

tipper relativt mange bommet på filnavnet ved innlevering og glemte kandidatnummer, forsinket retting eller i verste fall forsvinner i systemet.

siden de ikke er såpass oppegående at systemet renamer filene selv.

Lenke til kommentar

Å herregud :S

 

Har missa maks på oppgaven:

"Sammenlign framstillingen av menn i de to tekstene. Hvilke mannsidealer gjelder

for unge i dag? Skriv en artikkel."

 

og here er kompetansemålene:

Relevante kompetansemål:

vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster

sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra

flere land (Vg1)

 

skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon (Vg3)

 

analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp

og verdier de representerer (Vg2)

 

Jeg skrev bare en artikkel med tema mannsidealer uten særlig tilknytting til tekstene... Tolket oppgaven sånn at "Sammenlign framstillingen av menn i de to tekstene" skulle gjøres som en mental forbredelse til oppgaven.

 

Når jeg i tilleg slet med å finne noe vettug å skrive om og endte opp på en relativ kort, men stygg tekst så er jeg redd det kan gå i dass her... :S Skal vel litt til for å stryke vel, hadde mye rett på del A ser jeg men den teller vel ikke like mye.

 

For en dritteksamen!

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...