Gå til innhold

IE under 60 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at IE er dårlig er det ingen tvil på.

Kan faktisk ikke huske sist at FireFox på kort tid klarte å lage seg en krasj som tok med seg hele rukklet og alle vinduene.

IE hos meg med surfing over flere vindu enn 2 har en ekstremt høy risiko for å konke ut, mens FireFox kan godt håndtere 80 og hente seg inn om det skulle krasje.

 

I tilegg kan man jo også forbedre FireFox med plugins, altså da integrere emailen for eksempel. Og også saker og ting for å forbedre problemer, eksempel er Session Manager som faktisk er knallhard å krasje ut, om nettleseren krasjer så har 80% sjanse med vanlig firefox for å hente deg inn igjen med vinduene, mens med Session Manager er du oppe på 100%.

Lenke til kommentar

IE ekke treig heller - fordi vi utviklere lager jo ikke noe som går treigt til IE, og derfor så hjelper det ikke om du har en lynrask FF/Opera/Chrome. Med mindre du er sær og er på sære sider, men det er jo ikke noe legal grunn for noe som helst.

 

FF/Opera er bare rippoff der de skryter på seg totalt ubetydelige akronymer som kun sære nørds bryr seg om. VG ser ikke bedre ut i Opera for å si det slik.

Morsomt at du anklager Fx og Opera for ripoff. Spesielt Opera må jo regnes som den mest innovative nettleseren historisk sett :)

 

Og jeg er forresten villig til å ta testen på en hvilken som helst normal nettside som følger standardene, IE vil ikke være raskest.

 

IE har hindret utvikling på nettet lenge, jeg er glad vi er på vei i en ny tid!

Lenke til kommentar

For meg er det helt uforståelig at hele 60% velger å bruke denne.

Fordi det ikke er et bevisst valg. De bruker det fordi det er tilgjengelig. På samme måte som at veldig mange ikke gjør et bevisst valg av hvilket OS de skal kjøre på datamaskinen. De benytter det som følger med maskinen.

Lenke til kommentar

når det gjelder beviste valg så er ikke alltid muligheten til stedet.

 

for de aller fleste var det små muligheter for bruke andre nettlesere en IE før man fikk tak i en annen.

skulle man ha tak i enn annen nettleser så måtte de lastes ned fra nettet da var det enklest å bruke en annen nettleser til å finne frem siden der nedlastingen kunne ta til.

derfor er en nettleser lever samme med Windows.

men nå er jo valget blir enklere.

 

eller er det egentlig .

man har flere valg å velge mellom og det gjør enkelt lit usikre på valgene.

 

for dem som har gjort eller gjøre et bevist valg er dette ikke noe problem men så er de dem som ikke er beviste valget.

Lenke til kommentar

Selv et bevisstløst valg på måfå er bedre for konkurransesituasjonen og utviklingstakten i nettlesermarkedet enn at majoriteten automatisk faller på ett av alternativene. Sunn konkurranse med helst mer enn 3 store aktører er en fordel for både utviklingstakt og kvalitet. Konkurranse skjerper utviklerne og bidrar til åpenhet i standarder og API, noe som kommer utviklingstakten og brukerne til gode.

 

Den overveldende markedsdominansen som IE hadde for rundt 5-10 år siden var til stor skade for både utviklingstakt og brukere. Det er godt at den tiden er forbi selv om det sikkert hadde vært optimalt om IE hadde ca 10-30% markedsandel. (0% er ikke gunstig fordi det svekker konkurransen i markedet når en aktør faller fra.) Men for mange proprietære nettlesere er heller ikke sunt siden det gjør at veldig mange sitter og finner opp hjulet på nytt i ulike selskaper. Med åpen kildekode skjer ikke det. Da holder det å finne opp hjulet én gang og så kan alle andre benytte oppfinnelsen. Det gir mer tid til utvikling av nye og bedre løsninger. Derfor er det ikke så galt dersom det er mange nettlesere med åpen kildekode, som hvis det er mange med lukket kildekode. Om 5 år håper jeg nettlesermarkedet har minst 5 leverandører med over 10% markedsandel hver og at minst 50% av de totale markedsandelene er åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke er et bevisst valg. De bruker det fordi det er tilgjengelig. På samme måte som at veldig mange ikke gjør et bevisst valg av hvilket OS de skal kjøre på datamaskinen. De benytter det som følger med maskinen.

Ja, det er nok et godt poeng. Personlig har jeg ikke brukt IE, siden den første stabile versjonen av Firefox kom for endel år tilbake. Jeg har også begynt å ekskludere private hjemmesider, fra IE. Dumt? Kanskje. Men jeg kan ærlig talt ikke bruke dobbelt så mange timer for å lage særskilte stiler og filer som kun skal fungere i IE. En del Ajax og jQuery støtter heller ikke IE, da uten å forandre koden. Ente så må Microsoft lage en nettleser som støtter de gjeldene standarder, eller så må de belage seg på å tape ytterligere markedsandel.

Lenke til kommentar

da er det vel greit at de som gjør ubeviste valg velger IE fordi de er vant med den ?

skjønt det kan også hende at dette valget er bevist - bevist på at de må bruke IE

det er neppe så mange likevel.

 

Haddde vi først fått en situasion sammenlignet med bilmarkedet hvor ingen av aktørene har nok makt til å virkelig gjøre noe så hadde det ikke hatt noe å sagt.

Lenke til kommentar
Opera og FF sliter ENDA med minneproblemer og cpu-hogg. Spesielt FF er totalt ubrukelig, og nettet er tappetsert opp og ned i mente om disse problemene. Derfor er IE mye bedre til å surfe med. Men skal man på skumle sider så er Opera klart tryggest til det.

Jeg vil vel si at både Opera, Firefox og Chrome er kjappere på foten enn IE. Det skal ikke mange fanene til før IE tryner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter min mening er Firefox den beste nettleseren på noen måter, den er sikker, den er stabil og den kjører alt av sider. Jeg er stor fan av opera og chrome men begge har problemer med og vise noen sider, bilder og kan til tider være litt ustabile, har merka at chrome har et problem med noen sider som loader veldig tregt.

 

Vi vet nok alle at Google Chrome og Internet Explorer, om både MS og Google engasjerer seg vil bli de 2 beste nettleserne, det er dem som har finansierings makten nok til og nå extreme høyder. Men Internet Explorer er den samme som den var for 10 år siden, samme skrøplige designet "om jeg ikke tar feil". Jeg liker Opera og Chromes design, det passer til Windows 7, fine farger med go graffik og oversikt.

 

Jeg håper inderlig Google skal satse stort på chrome og gjøre den om til en like stabil nettleser som Firefox, men raskere og enda tryggere når WoT kommer til chrome.

 

"vet ikke om dette er off topic da :D"

Lenke til kommentar

noen problemer med firefox er det jo også.

nettsiden til komplett og MPX lar deg ikke skrive ut (eller forhand vise ) mere en en side uansett hvor mage sider en utskrift vil gerere. men andre ord man får ikke skrevet ut annet en første siden .

 

dette problemet er ikke i IE

 

det skal også være usikkerhet om alle nettbank tjenestene funger med de andre nettleseren.

for min del så er det ingen problemer når jeg går i nettbanken

Lenke til kommentar
for min del så er det ingen problemer når jeg går i nettbanken

Ikke for meg heller, selv om Microsoft sluttet å videreutvikle IE for Mac for mange år siden. Siste IE-versjon for Mac var IE 5.2.

Jeg bruker Safari for Mac i min nettbank helt uten noen problemer. Hadde de krevd bruk av IE hadde jeg byttet bank.

Lenke til kommentar

LoveAmiga: IE7 er i høyeste grad i bruk. Statistikken i artikkelen baserer seg på mengde faktisk bruk (aktive brukere):

 

post-3851-1272972676,2464_thumb.png

 

Alle aktive IE brukere bruker jo IE8.

Summerer du IE-postene så finner du ut at det faktisk er under halvparten av IE-brukerne som bruker 8-versjonen.

Statoil bruker fortsatt IE6 av en eller annen grunn.

Jeg bruker å skrive "ruh" (rapport om uønsket hendelse) på dette men det er ingen respons.

Nå håper jeg bare at flere sites fjerner støtten for ie6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...