Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Tror mange har latt seg lure av opphypingen av Bulldozer. Synes ikke folk har noe å klage over med tanke på dagens prisnivå samme hvilket selskap som holder ytelsestronen.

 

I dag får man komponenter til en dugelig PC med 4-kjerne prosessor, rikelig med systemminne, 3D-kort som kjører spill i 1920x1080 og SSD systemdisk for 6k. Man skal ikke langt tilbake før man kun fikk 1-2 ok komponenter for 6k og det ble ikke PC av 1-2 komponenter.

 

Blir spennene å se hva som blir lansert i løpet av 2012, spesielt om det kommer GPU på 28nm prosess med betydelig bedre ytelse per watt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror mange har latt seg lure av opphypingen av Bulldozer. Synes ikke folk har noe å klage over med tanke på dagens prisnivå samme hvilket selskap som holder ytelsestronen.

 

I dag får man komponenter til en dugelig PC med 4-kjerne prosessor, rikelig med systemminne, 3D-kort som kjører spill i 1920x1080 og SSD systemdisk for 6k. Man skal ikke langt tilbake før man kun fikk 1-2 ok komponenter for 6k og det ble ikke PC av 1-2 komponenter.

 

Blir spennene å se hva som blir lansert i løpet av 2012, spesielt om det kommer GPU på 28nm prosess med betydelig bedre ytelse per watt.

Vennligst fortell meg hvorfor noen skal velge en BD-basert PC framfor en Sandy Bridge-basert PC?

FX-4100 blir utkonkurrert av i3-2100 på pris og ytelse.

 

Jeg forventet at BD ville slå Phenom II kjerne for kjerne og klokke for klokke, det er ærlig talt ikke voldsomt høye krav. Istedet får vi en prosessor som er marginalt bedre enn Phenom II X6, overklokker dårligere, spiser mer strøm, og koster mer.

 

Angående ytelsestronen kan gjerne Intel beholde den, så lenge det er snakk om at det faktisk er konkurranse. Slik det er nå klarer ikke AMD å konkurrere mot Intel i annet enn veldig trådede oppgaver, og det er sjeldent de slår dem der også. Uten konkurranse er det ingen grunn for Intel å innovere, og de kan bare øke prisene oppover og oppover fordi det ikke finnes alternativer.

Lenke til kommentar

AMD har stort sett ikke innfridd forventningene de siste 5 årene og når Intel-prosessorer er såppas rimelige er det heller ikke vits å spare noen hundrelapper.

 

Lave priser er kommet for å bli. Det er mer penger i å begrense levetiden på utstyret ved hjelp av lave priser på nytt utstyr enn at folk sitter på utstyret i 3-5 år.

Lenke til kommentar

Takker for oppdateringen. Bare et spørsmål - til deg eller andre som leser her: Er CPU kjøleren et must til Black Refinery? Duger ikke den som følger i5-2500k cpuen (boxed)? Hva om man ellers har svært god kjøling i kabinettet?

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Den fungerer helt fint men en dedikert kjøler gir et langt lavere stønivå og større rom for overklokking.

 

Ah, I see. Endte opp med intel maskin likevel, er på vei, var tidliger på nippet til å bestille AMD varianten. En del avvik ifht til ditt Agentspoon sine forslag. Kabinett og psu hadde jeg fra før. HK ble ASUS P8Z68-V PRO (bestilt i5-2500k oppgraderingspakken til komplett). Kunne nok spart noen kroner på din anbefaling her, men i et svakt øyeblikk fulgte jeg "svermen" her på forumet i valg av hk for å si det slik. Eneste (andre?) tabben var jeg bestillingsøyeblikket vinglet, valgte bort Samsung F3 disken og la på en WD 1TB Black. Ble "blendet" av 64mb buffer og husket ikke hva jeg hadde lest før. Sånn er det når man har begrenset med tid og lar det gå for lang tid fra man "leser seg opp" til man handler. :)

 

EDIT: Redigert over her, var Agentspoon sine forslag jeg siktet til, ikke BAT sine :))

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Bestilt kjøleren pluss en Samsung F3 1TB disk (HD103SJ) når jeg først var hos Amentio. Lar den WD 1TB Black (WD1002FAEX) som er på vei gå i retur på angrefrist - eller mulig jeg bare beholder den som en nr 2 (porto må man vel selv dekk v/angrefrist?).

 

Benk-test-tallene taler vel for seg http://www.harddrivebenchmark.net/common_drives.html

 

Øvrige deler som altså er på vei har jeg bestilt hos hhv MPX og Komplett (oppgraderingspakken). Forøvrig litt forundret over MPX og Komplett, som vel jo har samme eier, men som altså konkurrerer i samme marked. Så f.eks. at der den ene ga 15% på en vare ga den andre 16% osv. Hmmm.

 

Igjen takk for en nyttig tråd!

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Tok å kjøpte og bygde den forrige som sto der, med p8p67 hovedkortet... men når jeg starter maskinen går den i 3-4 sekunder ca. før den skrur seg av. Mener det kommer litt svidd lukt fra den på denne lille tiden, men får det ikke til å stemme. På kjøleren til cpu var det litt kjølepasta fra produsent, og så den hadde festa seg til cpu når jeg bygde den på nytt. Vifene går som bare det. Andre komponenter rekker vel ikke bli litt svidd på så kort tid? Er også sikker på at hovedkortet er festet korrekt.

 

Har nå også prøvd å startet den et par ganger, blir bare mindre og mindre sviddlukt, så kanskje det bare var fordi den var ny?

Lenke til kommentar

Da var tråden endelig oppdatert igjen! :) Si i fra om det er noe blatant feil, da jeg sikkert er ganske rusten.

 

Tusen takk for oppdatering! En veldig nyttig tråd, og jeg skal bygge ny om en månedstid.

Men har ett spørsmål,

 

skal bruke den først og fremst til å spille 'The Secret World' (mmorpg), og der skulle det visst lønne seg med et nVidia kort, så da lurer jeg litt på du vil anbefale da?

Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge kort?

Lenke til kommentar

Da var tråden endelig oppdatert igjen! :) Si i fra om det er noe blatant feil, da jeg sikkert er ganske rusten.

 

Tusen takk for oppdatering! En veldig nyttig tråd, og jeg skal bygge ny om en månedstid.

Men har ett spørsmål,

 

skal bruke den først og fremst til å spille 'The Secret World' (mmorpg), og der skulle det visst lønne seg med et nVidia kort, så da lurer jeg litt på du vil anbefale da?

Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge kort?

560 Ti til 1600 kr.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til at den nye FX 4100 (3,6 - 3,8 GHz) koster omtrent det samme som Phenom II X4 955 BE (3,2 GHz).

 

I følge en test hos Guru3D yter den dårligere enn Phenom II X4 980 BE (3,7 GHz). Jeg vet ikke hvordan FX 4100 yter i forhold til Phenom II X4 955 BE (3,2GHz), men det kan være verd å sjekke nøyere om det er verd å bytte CPU i anbefalingen av Runes of Dublon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I følge Bit-Tech er det veldig forskjellig hvordan den yter til de forskjellige oppgavene. I mange tilfeller er den svakere enn til og med Athlon II X4 645. Det står lite om strømforbruk, overklokking og den slags. Likevel, når vi tar utgangspunkt i den høye standardklokken, har den tvilsomt særlig mye mer å gå på enn X4 955 BE (altså ikke ift. maks overklokk, men ekstra). Den koster en 100-lapp ekstra på Dustin i tillegg. Om du likevel mener at jeg burde gå for den, så er jeg villig til å høre på gode argumenter. :)

Lenke til kommentar

Hvis Phenom II X4 955 BE forsvinner fra markedet tror jeg man er bedre tjent med å gå for i3-2100 enn FX-4100, ihvertfall fra et gamingperspektiv...

i3-2100 konkurrerer rimelig bra mot 955 BE, men FX-4100 klarer såvidt å overvinne i5-661 i spill. 955 BE > i3-2100 > i5-661 =< FX-4100.

Videre får FX-4100 ~3.1 i Cinebench 11.5, mens i3-2100 får ~3.0, single-thread i Cinebench ligger 2100 på ~1.25 mens FX-4100 får ~1.0

 

Mine tanker er at FX-4100 kan konkurrere bra mot i3-2100 med mange tråder i lufta, men med en gang du ser på spill som kjører på to-tre tråder (som er majoriteten) vil i3-2100 yte best, og i de virkelig CPU-intensive spillene som Starcraft og Civilization ligger Intel ganske langt foran AMD.

 

i3-2100 har også bedre oppgraderingsmuligheter for spill og fremtiden:

Intel lover +20% ytelse med 3700k, og en TDP på 77W (!).

AMD lover +10-15% ytelse med Piledriver, og det er ikke sagt noe om strømforbruket. Hvis de klarer å fikse strømforbruket og får klokkefrekvensen der de vil ha den vil Piledriver bli et monster.

 

Ønsker man å overklokke vil FX-4100 dra igjen i3-2100 når man passerer 4GHz, problemet da blir å finne et hovedkort som takler strømforbruket. Dessuten er det et veldig lite fåtall som overklokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var skjermer og bærbare oppdatert!

 

Innenfor 3D-skjerm fikk jeg vite at Asus VG278H kanskje vil overta tronen om en uke eller to. Han skulle teste den selv og gi beskjed. Etter det var andrevalget en skjerm fra Planar, som har dårlig tilgjengelighet her i Norge. Tredjevalget var Acer GN245NQ, men heller ikke den finnes her. Jeg landet med andre ord helt ned på fjerdevalget, BenQ XL2410T, for å finne den beste skjermen for spilling. Frykt likevel ikke. Forskjellen i toppen er marginal, og alle de nevnte skjermene er bedre enn den som har vært førstevalgt *host* helt siden april i år. blush.gif

 

Blant vanlige skjermer anbefaler jeg fremdeles de med IPS-panel, med bakgrunn i de verdifulle fordelene disse gir forbrukeren. Har bestemt meg for å holde linjen med Dell, som har kommet ut med en oppdatert utgave med et nyere panel. Denne gangen har de også lansert en skjerm i det savnede 16:10 formatet, med påfølgende 1920x1200 oppløsning. Jeg linker IKKE til denne skjermen kun på grunn av at den er priset ganske stivt i forhold til lillebroren. Begge er likevel gode kjøp for de med absolutte preferanser.

 

Blant bærbare har det ikke skjedd så mye. Dell XPS 15 er en modell som jeg selv har fått æren av å ha hatt i eget hus i snart 2 uker nå, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Høyttalerne og skjermen er fantastiske, og definerer det som er en skikkelig underholdnings-PC. Asus beholder fremdeles en soleklar trone innenfor gaming, og denne gang får vi et oppgradert skjermkort (GTX 560M) for tilnærmet null og niks ekstra i kontant. Det er imponerende og gjør dette til et enda mer appellerende tilbud.

 

En erkjennelse jeg må uttale er at jeg ikke er skråsikker på lettvektere lengre. Jeg har ikke satt meg inn i ultrabooks, ei heller den nyeste generasjonen med tradisjonelle fjærvekter. Det sier seg selv at dette er et aktivt marked med mange nye modeller, og derfor vil det også ta litt tid å få den fullstendige oversikt her. Godtar mer enn gjerne konkrete forslag fra de som har gjennomsøkt markedet innenfor nylig tid. På forhånd takk! :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg la merke til at den nye FX 4100 (3,6 - 3,8 GHz) koster omtrent det samme som Phenom II X4 955 BE (3,2 GHz).

 

I følge en test hos Guru3D yter den dårligere enn Phenom II X4 980 BE (3,7 GHz). Jeg vet ikke hvordan FX 4100 yter i forhold til Phenom II X4 955 BE (3,2GHz), men det kan være verd å sjekke nøyere om det er verd å bytte CPU i anbefalingen av Runes of Dublon.

Den yter litt bedre i flertrådede tester/spill og litt under i spill og programmer med en eller 2 tråder.

 

I denne Nederlandske testen så testes både 8150, 8120, 6100 og 4100. Her er f,eks cputesten i Vantage. De har med utrolig mange forskjellige prosessorer i denne testen.

 

post-140856-0-25948600-1319227223_thumb.png

Lenke til kommentar

Der det står U2412H i skjermanbefalingen, mener du kanskje U2412M i stedet? Dells norske hjemmeside har i alle fall ingen U2412H - de har U2412M som er 16:10, og P2412H som er 16:9. Prisguide.no viser det samme.

 

(Dell hadde forsåvidt allerede en 16:10 24-tommer (U2410), men den er jo mer enn tusenlappen dyrere enn U2412M på laveste pris på prisguide).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...