Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag: Bil med Aluminiums-karosseri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rustbestandighet alene er ikke nok til å selge nybiler her i landet.

 

Det fins jo allerede mange nybiler som er tilnærmet immune mot rust i flere tiår. Hadde dette virkelig betydd noe for nybilkjøpere så hadde man sett en klar trend med at samtlige modeller som ruster selger dårlig; men det er jo faktisk sånn at rust ikke er det første en nybilkjøper tenker på.

 

Man skal kjøpe en virkelig gammel bil før rust er et skikkelig problem idag. Det fins plenty av 10-15 år gamle biler som er meget godt beskyttet mot rust, og dermed har rustet lite.

Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger i en politisk tradisjon der biler blir annsett som luksus og beskattesderetter både på produkjsonssiden og for kjøperne.

Selv Think som baserer seg på elbiler sliter.

Med et helt annet skattesystem på biler hadde nok historien vært en annen.

Ideen er i hvertfall bra den og aluminium produserer vi jo tross alt her allerede.

Lenke til kommentar

Rustbestandighet alene er ikke nok til å selge nybiler her i landet.

 

Det fins jo allerede mange nybiler som er tilnærmet immune mot rust i flere tiår. Hadde dette virkelig betydd noe for nybilkjøpere så hadde man sett en klar trend med at samtlige modeller som ruster selger dårlig; men det er jo faktisk sånn at rust ikke er det første en nybilkjøper tenker på.

 

Man skal kjøpe en virkelig gammel bil før rust er et skikkelig problem idag. Det fins plenty av 10-15 år gamle biler som er meget godt beskyttet mot rust, og dermed har rustet lite.

 

Hvilke biler er det feks som er mest immune mot rust?

 

En vet jo hva saltingen om vintrene gjør med biler her i landet

Lenke til kommentar

Ideen er bra, og det har blitt gjort før, i andre land, billigere - uten at det påvirker gjennomsnittsnordmannens bilvalg ved nybilkjøp. Før biler begynner å ruste så har de gjerne blitt solgt videre.

 

Man må ikke lete lenge for å finne en bil med galvanisert karosseri som er 99% rustfri etter 10-15 år. En slik bil blir etter all sansynlighet heller ikke ubrukelig på grunn av rust før den skrotes av andre årsaker.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

 

Man må ikke lete lenge for å finne en bil med galvanisert karosseri som er 99% rustfri etter 10-15 år. En slik bil blir etter all sansynlighet heller ikke ubrukelig på grunn av rust før den skrotes av andre årsaker.

 

Men hvordan finner man ut hvilke det er? Er interessert for jeg skal snart skifte bil.

Lenke til kommentar

Hvilke biler er det feks som er mest immune mot rust?

 

Ingen biler er immune mot rust, men man kommer langt hvis fabrikken og/eller importøren har gjort en god jobb før de selges her til lands. I tillegg til vedlikehold fra din side, etterbehandling, vask og polering.

 

Her er en liten oversikt over hvilke bilmodeller som fra fabrikk er godt beskyttet mot rust, men ta høyde for at det kan være forskjell fra Sverige til Norge.

 

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

 

Man må ikke lete lenge for å finne en bil med galvanisert karosseri som er 99% rustfri etter 10-15 år. En slik bil blir etter all sansynlighet heller ikke ubrukelig på grunn av rust før den skrotes av andre årsaker.

 

En bil på 1500kg som er 99% rustfri har faktisk 15kg rust. Dette anser i hvertfall jeg som svært mye...

Lenke til kommentar

Nybilkjøperne har ikke bilene særlig lenge, har sett tall på det og det er ytterst få som har bilen særlig lengre enn 5 år, ergo gidder ikke fabrikkene og lage bilene rustfrie, servicevennlige osv.

 

Det er så arbeidskrevende og utføre reparasjoner på biler at det er nesten håpeløst, man ser at de kun er opptatt av og utnytte plassen og gjøre det billigst mulig, at det tar en dag eller to og ta ut motoren eller utføre annet tungt vedlikehold er en rein bonus i og med folk heller kvitter seg med bilen enn og reparere den i land med normale bilpriser, det burde ta under en time og ta ut motor og drivverk hvis man brukte litt IQ og arbeid under konstruksjonen av bilen.

 

Målet er som alltid at biler ikke skal lønne seg og eie stort lengre enn 6 - 7 år, det holder rikelig synes fabrikkene.

Lenke til kommentar

Og derfor er militært materiell å foretrekke om man skal ha bilen lenge for til forsvarsbruk så må bilene vare ei stund så fremt de ikke blir skutt i stykker.

Merzedes gelendervagen til det Norske forsvaret er vel et godt eksepel på denne filosofien.

HumWee som det amerikanske forsvaret bruker et annet.

Alternativet er å kjøpe seg en rolls, de er generelt godt bygget men koster deretter.

Lenke til kommentar

Syns faktisk Audi A2 er en særs underverdert bil. 1.2 liters dieselen går på 0,3 liter på mila. Og den slipper ut 89g/km co2. Og denne bilen ble lagd i 1999. Til sammenligning så ble Prius målt til det samme i 2009. Bare at prius forurenser omtrent 3 ganger så mye under produksjon. Så for treehuggers må jo dette være drømmebilen. Og den er lagd i aluminium, som forsåvidt også forvitrer, men ikke på samme måte som stål.

Lenke til kommentar

De fleste biler idag består av mye plast, som alle vet er rustfritt .

Stålet i belene bruker nå for tiden som forsterkning i henhold til nyere sikkerhetsforskrifter.

 

Her blir nok aluminium alt for svakt .

 

Men nye biler idag kommer ferdig tektylert og med understellsbehandling .

 

Bruker du litt penger på dette, og får bilen tectylert en gang i året + ditec behandlet lakken.

 

Er det nesten garantert at du står med en rustfri bil til tross for saltnivået på norske veier .

Lenke til kommentar

 

 

Men nye biler idag kommer ferdig tektylert og med understellsbehandling .

 

Bruker du litt penger på dette, og får bilen tectylert en gang i året + ditec behandlet lakken.

 

Er det nesten garantert at du står med en rustfri bil til tross for saltnivået på norske veier .

 

Oj.. det blir vel frytelig dyrt? Har tectylert biler før for mange år siden, og det kostet et par 1000-lapper dengang. ( Hva er "ditec"?)

 

Karosseri folka på Møller bil har fortalt meg at understellbehandling var unøvendig på bilen. Den var godt nok behandlet fra fabrikken til å holde livet ut :shrug:

 

Eneste rust jeg ser, er på sånne små sår etter steinsprut og tendenser til litt rust under hjulbuene bak. Det er en 8 år gammel bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...