Gå til innhold

Reise i tid?


Anbefalte innlegg

Nå er vel ikke diskusjonen om vi har påvist tachyon, men om det er mulig å bevege seg fortere enn lyset, teoretisk sett. Igjen: Les tråden.

 

Uansett vi ikke det å bevege seg fortere enn lyset gjøre deg i stand til å bevege deg fritt i tiden.

At en upåvist hypotetisk partikkel med enten imaginær masse eller energi kan gå fortere enn lyset, gjør det ikke mulig for oss å gå fortere enn lyset. Du argumeterte tross alt for at mennesker kan gå fortere enn lyset en gang i fremtiden. Den partiklen kan ikke en gang brukes til å sende informasjon. http://www.phys.ncku.edu.tw/mirrors/physicsfaq/ParticleAndNuclear/tachyons.html

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er teoretisk umulig i forhold til fysikkens lover.

En partikkel uten masse vil når den blir påvirket av energi nå en hastighet som er den maksimale hastigheten, nemlig lyshastigheten. Har du en partikkel med masse, uansett vekt, så vil massen gå mot uendelig når hastigheten nærmer seg lyshastigheten, og du vil trenge uendelig med energi for å oppnå den hastigheten.

 

Det er teoretisk umulig.

 

Fantasimessig godt mulig, men det har lite i en slik debatt å gjøre.

Lenke til kommentar

Ordforklaring: At noe er "teoretisk" mulig betyr at vi finner støtte for ideen i teorien. Ingen teorier uten mennesker til å forfatte dem. Det er mye rart som er mulig utenfor teoriene som vi ikke har skjønt oss på enda. Disse tilfellene kan ikke omtales som "teoretisk mulige".

Lenke til kommentar

Nei, det er teoretisk umulig i forhold til fysikkens lover.

En partikkel uten masse vil når den blir påvirket av energi nå en hastighet som er den maksimale hastigheten, nemlig lyshastigheten. Har du en partikkel med masse, uansett vekt, så vil massen gå mot uendelig når hastigheten nærmer seg lyshastigheten, og du vil trenge uendelig med energi for å oppnå den hastigheten.

 

Det er teoretisk umulig.

 

Fantasimessig godt mulig, men det har lite i en slik debatt å gjøre.

 

Igjen: Les gjennom tråden, se på linkene jeg har kommet med. Og bevis det du sier. La oss anta at du har en fart v >> c. Da vil energien bli veldig veldig liten. Greit nok du må regne med imagenære tall, men det er da intet problem. Vi har god matematisk forståelse for slikt.

Lenke til kommentar

Nei, det er teoretisk umulig i forhold til fysikkens lover.

En partikkel uten masse vil når den blir påvirket av energi nå en hastighet som er den maksimale hastigheten, nemlig lyshastigheten. Har du en partikkel med masse, uansett vekt, så vil massen gå mot uendelig når hastigheten nærmer seg lyshastigheten, og du vil trenge uendelig med energi for å oppnå den hastigheten.

 

Det er teoretisk umulig.

 

Fantasimessig godt mulig, men det har lite i en slik debatt å gjøre.

 

 

Vel, hele ideen om å reise i tid er vel egentlig bare en fantasi det også, da ingen ennda har verken greidd eller gjort det.

Lenke til kommentar

Nei, det er teoretisk umulig i forhold til fysikkens lover.

En partikkel uten masse vil når den blir påvirket av energi nå en hastighet som er den maksimale hastigheten, nemlig lyshastigheten. Har du en partikkel med masse, uansett vekt, så vil massen gå mot uendelig når hastigheten nærmer seg lyshastigheten, og du vil trenge uendelig med energi for å oppnå den hastigheten.

 

Det er teoretisk umulig.

 

Fantasimessig godt mulig, men det har lite i en slik debatt å gjøre.

 

Igjen: Les gjennom tråden, se på linkene jeg har kommet med. Og bevis det du sier. La oss anta at du har en fart v >> c. Da vil energien bli veldig veldig liten. Greit nok du må regne med imagenære tall, men det er da intet problem. Vi har god matematisk forståelse for slikt.

Du må ikke bare regne med komplekse tall. Du må enten ha kompleks masse, eller kompleks energi. Mennesker har ikke kompleks masse og heller ikke kompleks energi og vi har ennå ikke funnet noe som har det. Om det skulle finnes, ville det være en rar form for partikkel.

 

Altså, det du skrev i din første post blir feil, fordi mennesker har ikke kompleks masse eller energi.

"Rent teoretisk sett er det ikke noe problem å reise fortere enn lyset. Reise like fort som lyse er dog ikke mulig i følge Einstein. Sjekk ut tachyons.

Det finnes også teorier på hvordan man kan bevege seg gjenom rommet fortere en lysets hastighet, men det er en annen diskusjon."

Lenke til kommentar

Nei, det er teoretisk umulig i forhold til fysikkens lover.

En partikkel uten masse vil når den blir påvirket av energi nå en hastighet som er den maksimale hastigheten, nemlig lyshastigheten. Har du en partikkel med masse, uansett vekt, så vil massen gå mot uendelig når hastigheten nærmer seg lyshastigheten, og du vil trenge uendelig med energi for å oppnå den hastigheten.

 

Det er teoretisk umulig.

 

Fantasimessig godt mulig, men det har lite i en slik debatt å gjøre.

 

 

Vel, hele ideen om å reise i tid er vel egentlig bare en fantasi det også, da ingen ennda har verken greidd eller gjort det.

Reiser i tid hele tiden jeg...

Lenke til kommentar

Noen burde lese seg litt hva matte er. At du får et utrykk som fører til at noe må ha kompleks masse gjør det på ingen måte til en umulighet. Mate er et verktøy som vi bruker til å beskrive virkeligheten, men i seg selv har den ingen ting med virkeligheten å gjøre. Bare fordi du får et minus tegn i en kvadratrot gjør det ikke umulig.

 

Personlig har jeg ingen tro på å bevege seg raskere enn lyset, men jeg skal ikke påstå at jeg er 100% sikker, som er hele poenget. De som sier nei, gir et svar de ikke kan gi.

 

Bare fordi du ikke kan forestille deg en måte å løse Einsteins ligninger på som åpner for en verden der vi kan bevege oss fortere enn lyset betyr ikke at løsningen ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Er masse i fysikken som bruker kompleks notasjon. Blir brukt i sammenheng med relativivitetsteorien, da lar man ofte tids-aksen være kompleks. Det fører ikke til at vi har kompleks tid.

 

Komplekse tall er bare et verktøy, hvis det er mulig å oppnå høyre hastigheter og det fører til kompleks masse så er det ingen ting galt med det. Vi må bare finne ut hva det betyr å ha kompleks masse.

 

I går når jeg regnet kvantefysikk regnet jeg med komplekse tall, ingen ting i veien med det.

Lenke til kommentar

Komplekse tall er bare et verktøy, hvis det er mulig å oppnå høyre hastigheter og det fører til kompleks masse så er det ingen ting galt med det. Vi må bare finne ut hva det betyr å ha kompleks masse.

My point exactly.

 

Nå er vel største bruken av komplekse tall sentrert i kvantemekanikk, da. Og det er er det mye uvisst.

Lenke til kommentar

Flin: Klart jeg kan gi det svaret jeg gir, ellers er du velkommen til å si hvorfor en partikkel med m=0 ikke går raskere når den får tilført energi.

F=ma, fotoner har ikke masse, og derfor kan det ikke virke en kraft på dem, og dermed kan du vel ikke tilføre dem energi?:)

Varme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...