Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde eksamen i går men jeg fikk en veldig usikker følelse i dag. Det første jeg gjorde var å fylle ut "headingen" på oppgaven med alt av informasjon, men manglet selve eksamenskoden. Jeg spurte vaktene med en gang om denne og fikk at de fikset det. Nå klarer jeg ikke huske om dette faktisk ble gjort! Kan det være at oppgaven min ikke sensureres pga dette?

 

Ufattelig kjipt...

 

Hei,

 

dette tror jeg går helt fint. Har hatt uttallige eksamener på BI hvor jeg har glemt å fylle ut ulike typer informasjon, og har alltid blitt sensurert. Lykke til!

Lenke til kommentar

Studiepoeng henger ikke nødvendigvis sammen med arbeidsmengde, enten det er på BI eller på universitet. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg har selv tatt fag på ti studiepoeng, som krever 90 prosent av arbeidsmengden min gjennom semesteret, og jeg har tatt fag på ti studiepoeng hvor jeg har lest 3-4 dager og fått en bra karakter.

 

I det ene faget jeg har tatt det semesteret her har vurderingene vært:

- 4000 ords oppgave

- En muntlig presentasjon på 15 min (muntlig eksamen)

- En skriftlig essayeksamen

- En skriftlig kortsvarsoppgave eksamen

- 5 obligatoriske laboratorieøvinger à to timer

 

= 10 studiepoeng?

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Hadde eksamen i går men jeg fikk en veldig usikker følelse i dag. Det første jeg gjorde var å fylle ut "headingen" på oppgaven med alt av informasjon, men manglet selve eksamenskoden. Jeg spurte vaktene med en gang om denne og fikk at de fikset det. Nå klarer jeg ikke huske om dette faktisk ble gjort! Kan det være at oppgaven min ikke sensureres pga dette?

 

Ufattelig kjipt...

 

Hei,

 

dette tror jeg går helt fint. Har hatt uttallige eksamener på BI hvor jeg har glemt å fylle ut ulike typer informasjon, og har alltid blitt sensurert. Lykke til!

 

Tok kontakt med hovedkontoret og det ble fikset med en gang. Null stress :)

Lenke til kommentar

Studiepoeng henger ikke nødvendigvis sammen med arbeidsmengde, enten det er på BI eller på universitet. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg har selv tatt fag på ti studiepoeng, som krever 90 prosent av arbeidsmengden min gjennom semesteret, og jeg har tatt fag på ti studiepoeng hvor jeg har lest 3-4 dager og fått en bra karakter.

 

I det ene faget jeg har tatt det semesteret her har vurderingene vært:

- 4000 ords oppgave

- En muntlig presentasjon på 15 min (muntlig eksamen)

- En skriftlig essayeksamen

- En skriftlig kortsvarsoppgave eksamen

- 5 obligatoriske laboratorieøvinger à to timer

 

= 10 studiepoeng?

Det er sant at det er mange skoler som gjør slik, men det føles litt ut som juks med tanke på at studiepoeng er ment for å være en pekepinn til arbeidsmengde. Egentlig burde slike store fag ha høyere antall studiepoeng for å vise hvor mye faglig kompetanse man faktisk får innen det emnet. Studier som jusstudiet, der studiepoengene heller ikke passer i henhold til arbeidsmengden, burde være mulig å anerkjenne som vanskeligere studier ved at de hadde en "høyere enn normert" mengde studiepoeng.

Lenke til kommentar

Vanlig semester skal være på ca 800 timer totalt 40 timer pr uke = heltidsstudium.

 

Som et kort eksempel er dette vanlig fordeling på BI på et 7,5 studiepoengsfag:

 

Deltagelse i undervisningen - 36 timer

Foreleserledet casearbeid i grupper og plenumsdiskusjoner - 9 timer

Forberedelse til forelesningene - 45 timer

Selvstudium og kollokvier - 105 timer

Eksamen - 5 timer

Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer

 

Dette tilsvarer 10 timer pr uke, 2 timer hver eneste hverdag hele semesteret.

 

Har man mer timer enn dette, som feks logistikk:

 

Deltakelse i undervisningen 12 dager á 7,5 time - 90 timer

Forberedelse til forelesning/lese litteratur - 120 timer

Casearbeid - 100 timer

Oppgaveløsning - 30 timer

Multiple choice tester - 60 timer

SUM - 400 timer.

 

Dette tilsvarer 20 timer pr uke, 4 timer hver eneste hverdag hele semesteret.

 

Studiepoeng _skal_ illustrere arbeidsmengden det er lagt opp til. Er faget derfor 7,5 skal det ikke overstige 200 timer i anbefalt tidsbruk.

 

 

Men er helt enig i problemstillingen. Har hatt fag som har tatt all min tid, og har hatt et fag (excel for økonomer) som tok en kveld å lese før eksamen og fikk A ( :w00t: )

Lenke til kommentar

Jeg har strøket på finans og økonomistyring 1, 2 ganger, og tar gjerne imot råd :) skal ha den neste uke og gruer meg veldig!

 

 

har du tatt 2ern?

 

nei, stryk på den også. vært skikkelig uheldig med det faget. :( føler det er grunnlaget for alt annet

 

Ville startet med å gjøre alle arbeidskravene. Høstens og gjerne fjorårets hvis du har tilgang til de. Mange oppgave blie nesten dønn like arbeidskravene, så det lønner seg å kunne disse på rams. Kan sjekke notatene mine fra faget etterpå, kanskje jeg kan gi deg litt mer spesifikke råd ;)

Lenke til kommentar

Jeg har strøket på finans og økonomistyring 1, 2 ganger, og tar gjerne imot råd :) skal ha den neste uke og gruer meg veldig!

 

 

har du tatt 2ern?

 

nei, stryk på den også. vært skikkelig uheldig med det faget. :( føler det er grunnlaget for alt annet

 

Ville startet med å gjøre alle arbeidskravene. Høstens og gjerne fjorårets hvis du har tilgang til de. Mange oppgave blie nesten dønn like arbeidskravene, så det lønner seg å kunne disse på rams. Kan sjekke notatene mine fra faget etterpå, kanskje jeg kan gi deg litt mer spesifikke råd ;)

 

 

supert, uuuutrolig snilt av deg :) har brukt hundrevis av timer med faget, men er likevel redd for å ikke bestå nå heller. Bare jeg får en E er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

supert, uuuutrolig snilt av deg :) har brukt hundrevis av timer med faget, men er likevel redd for å ikke bestå nå heller. Bare jeg får en E er jeg fornøyd :)

 

Ikke bruk for mye tid på å lese pensumboken. Spesielt nå som du har lite tid igjen må du bruke den mer som et oppslagsverk enn noe du leser gjennom fra A til Å.

 

Fokuset i et fag som dette bør være på å løse oppgaver, igjen og igjen, helt til det sitter. Jeg er helt enig i at arbeidskravene er den aller beste måte å øve på. Print ut fasitene som ligger på it's learning og gå gjennom dem i tur og orden.

Lenke til kommentar

supert, uuuutrolig snilt av deg :) har brukt hundrevis av timer med faget, men er likevel redd for å ikke bestå nå heller. Bare jeg får en E er jeg fornøyd :)

 

Ikke bruk for mye tid på å lese pensumboken. Spesielt nå som du har lite tid igjen må du bruke den mer som et oppslagsverk enn noe du leser gjennom fra A til Å.

 

Fokuset i et fag som dette bør være på å løse oppgaver, igjen og igjen, helt til det sitter. Jeg er helt enig i at arbeidskravene er den aller beste måte å øve på. Print ut fasitene som ligger på it's learning og gå gjennom dem i tur og orden.

 

takk for råd :) ja, veldig lurt, for man blir jo kjent med regnemåten når man gjennomgår oppgavene!? :)

Lenke til kommentar

supert, uuuutrolig snilt av deg :) har brukt hundrevis av timer med faget, men er likevel redd for å ikke bestå nå heller. Bare jeg får en E er jeg fornøyd :)

 

Ikke bruk for mye tid på å lese pensumboken. Spesielt nå som du har lite tid igjen må du bruke den mer som et oppslagsverk enn noe du leser gjennom fra A til Å.

 

Fokuset i et fag som dette bør være på å løse oppgaver, igjen og igjen, helt til det sitter. Jeg er helt enig i at arbeidskravene er den aller beste måte å øve på. Print ut fasitene som ligger på it's learning og gå gjennom dem i tur og orden.

 

takk for råd :) ja, veldig lurt, for man blir jo kjent med regnemåten når man gjennomgår oppgavene!? :)

 

 

Ja. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sittet nonstop og regnet oppgaver til eksamen. Legg vekk alt annet. Kom på skolen kl 8, regn oppgaver hele dagen, gå hjem og sov. Jo mer fokus du får på faget, jo bedre vil du kunne det på eksamen. Ta deg facebookfri, kjærestefri, tvfri osv. Eneste du opprettholder er 8 timer søvn om dagen. Lag også et ark med alle formler du må kunne og les på det flere ganger hver dag til eksamensdagen. Når du går igjennom arbeidskravene og tidligere eksamensoppgaver, skriver du ned alle formler som blir brukt underveis på et eget ark. Go for it :)

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

supert, uuuutrolig snilt av deg :) har brukt hundrevis av timer med faget, men er likevel redd for å ikke bestå nå heller. Bare jeg får en E er jeg fornøyd :)

 

Ikke bruk for mye tid på å lese pensumboken. Spesielt nå som du har lite tid igjen må du bruke den mer som et oppslagsverk enn noe du leser gjennom fra A til Å.

 

Fokuset i et fag som dette bør være på å løse oppgaver, igjen og igjen, helt til det sitter. Jeg er helt enig i at arbeidskravene er den aller beste måte å øve på. Print ut fasitene som ligger på it's learning og gå gjennom dem i tur og orden.

 

takk for råd :) ja, veldig lurt, for man blir jo kjent med regnemåten når man gjennomgår oppgavene!? :)

 

 

Ja. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sittet nonstop og regnet oppgaver til eksamen. Lag også et ark med alle formler du må kunne og les på det flere ganger hver dag til eksamensdagen. Når du går igjennom arbeidskravene og tidligere eksamensoppgaver, skriver du ned alle formler som blir brukt underveis på et eget ark.

 

 

 

 

Iiih, tusen takk for veldig gode råd Doffeo :) har enda 9 dager på meg, så skal klare det denne gangen!! :D skal stå opp 07:00 imorgen å begynne å pugge :D Men tidligere eksamen er vel også bra å øve på? Har gjort det tidligere også, men kanskje det er noe i det med at arbeidskravene går igjen på eksamen?

Endret av rebeccaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...