Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

koster det mer om jeg tar opp eksamen eller om jeg tar den for første gang neste år? anyone?

Tenker du å ikke møte på en oppsatt eksamen?

 

Om du ikke møter, eller møter og gjør det dårlig - vil du uansett bli trukket 1 forsøk og du må betale kontinuqsjonsavgift (ca 180,- pr stp).

 

Eneste måte å unngå å betale er å melde seg av eksamen innen uke 40/10.

 

:)

 

nettopp det jeg mente. thanks dawg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Kan noen forklare hvordan man tegner enhetsdiagram med kurver for GI, GK og salgspris? Skal finne vinningsoptimal mengde og beregne maksimalt overskudd.

 

Skal GK plottes inn med formelen FK + GK * enheter?

 

Skjønner dette med at GK = GI er mest lønnsomhetsoptimalt kvantum, men hvordan få dette frem i et diagram når man bare utifra å se på informasjonen kunne antatt at det var ved 3000 enheter, men svaret er 2500 enheter.

 

Har følgende informasjon:

 

FK: 5 mill

Maksimal produksjon: 6000 enheter

Følgende GI & GK:

Grensekostnad 1 000 ved alle nivåer

Grenseinntekt (starter med 1000 enheter, så er hvert nivå 2k, 3k osv): 5 000 3 000 1 000 -1 000 -3 000 -5 000

 

Setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg suger på å forklare uten å vise selv, men anyway: Når GK er fast vil denne bli som en vannrett strek ut fra y-aksen i diagrammet. Verdiene for GI plotter du inn intervallet mellom produksjonsnivåene (altså ved 1500, 2500, 3500 osv.) og priskurven treffer alltid x-aksen dobbelt så langt ut som GI-linjen. Håper det vr til litt hjelp, hvis ikke er det sikkert noen som er bedre på å forklare enn meg.

Ellers kan jeg slenge opp ett bilde når jeg kommer hjem, om det er ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg suger på å forklare uten å vise selv, men anyway: Når GK er fast vil denne bli som en vannrett strek ut fra y-aksen i diagrammet. Verdiene for GI plotter du inn intervallet mellom produksjonsnivåene (altså ved 1500, 2500, 3500 osv.) og priskurven treffer alltid x-aksen dobbelt så langt ut som GI-linjen. Håper det vr til litt hjelp, hvis ikke er det sikkert noen som er bedre på å forklare enn meg.

Ellers kan jeg slenge opp ett bilde når jeg kommer hjem, om det er ønskelig.

 

Hvor springer den vannrette linjen ut fra y i denne oppgaven? Er det FK + Grensekostnad?

 

Og er det riktig måte å regne på GI:

 

1000 enheter * 5000 kr grenseinntekt = 5 millioner

2000 enheter * 3000 kr grenseinntekt = 6 millioner

3000 enheter * 1000 kr grenseinntekt = 3 millioner

 

Blir i såfall en veldig rar graf :p

Lenke til kommentar

Om du er villig til å vente en time ish, så kan jeg slenge opp ett bilde når jeg kommer hjem til mobilkabelen min ;)

Men GK springer ut fra 1000kr på y-aksen i denne oppgaven (GK(det det koster å produsere flere enheter) er konstant 1000kr uansett økning av produsert mengde)

Og GI, som er det man tjener på å produsere flere enheter, vil bli 5000kr ved 500 produserte enheter, 3000 ved 1500 produserte enheter, 1000 ved 2500 produserte enheter osv.(ikke spør meg hvorfor det er slik, det husker jeg ikke :p)

Lenke til kommentar

Om du er villig til å vente en time ish, så kan jeg slenge opp ett bilde når jeg kommer hjem til mobilkabelen min ;)

Men GK springer ut fra 1000kr på y-aksen i denne oppgaven (GK(det det koster å produsere flere enheter) er konstant 1000kr uansett økning av produsert mengde)

Og GI, som er det man tjener på å produsere flere enheter, vil bli 5000kr ved 500 produserte enheter, 3000 ved 1500 produserte enheter, 1000 ved 2500 produserte enheter osv.(ikke spør meg hvorfor det er slik, det husker jeg ikke :p)

 

Tusen takk for hjelp :) Fikk tegnet inn nå, men om du gidder å poste et bilde iløpet av dagen så er det veldig bra! :)

Lenke til kommentar

Hei. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i studieguiden for Organisasjonsatferd og Ledelse(ORG 3402) uten å være nettstudent? Tenkte det kunne være greit å gå igjennom hovedtrekkene i faget før forelesningene starter opp i januar

 

Rimelig sikker på at de har den på akademika.

Lenke til kommentar

Hei. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i studieguiden for Organisasjonsatferd og Ledelse(ORG 3402) uten å være nettstudent? Tenkte det kunne være greit å gå igjennom hovedtrekkene i faget før forelesningene starter opp i januar

Jeg er også på utkikk etter studieguiden! Veldig vanskelig å finne den.

 

 

Ang. Akademika: Hvis jeg ikke tar feil, så har de sluttet å selge studieguider der også. BI har vel gjort det slik at det er ikke mulig å få tak i studieguider (nye, ubrukte) på nett eller andre plasser uten å være nettstudent.

 

 

Er det noen her som har (2.semester-bøker):

 

- Hjelper til moderne makroøkonomi av Steigum

- Hjelper til statistikk

- Studieguide i Forbrukeratferd

- Studieguide i org. og ledelse

 

Gi lyd!Takk:)

Endret av ctryi
Lenke til kommentar

Jeg er også på utkikk etter studieguiden! Veldig vanskelig å finne den.

 

 

Ang. Akademika: Hvis jeg ikke tar feil, så har de sluttet å selge studieguider der også. BI har vel gjort det slik at det er ikke mulig å få tak i studieguider (nye, ubrukte) på nett eller andre plasser uten å være nettstudent.

 

 

Var på Akademika i går og kjøpte studieguide for Organisasjonsatferd og ledelse, og Statistikk så de har ikke sluttet med det helt nei.

Lenke til kommentar

Noen med erfaring som kan si sånn ca hvor grensen for A ligger i finansregnskap og regnskapsanalyse (prosent rett)?

 

Tidligere har A ligget på rundt 85-90% riktige. Det skal med andre ord ikke så veldig mye til for å få A.

 

 

ligger ca på 86,5% regner jeg med, så blir spennende dette da

Lenke til kommentar

Regner med å få A på økonomien. Her er mitt løsningsforslag ;)

 

1.blablalba

2.3%

3. bank A

4.100 000

5.23,88%

6.2,39 millioner

7.16,35%

8.25,25 millione

9blablabla

10.blablalbal

11.4250

12.32 millioner

13.64890

14.600 enheter

15.1,5millioner kroner

16.blablabla

17.blablabla

18.blablabla

19.E

20.F

21.880 000

22.24150000

23.3 millioner

24.80 dager

25: 2010 9 mill

2011: 12,984 mill + blablabla

Lenke til kommentar

Jeg er også på utkikk etter studieguiden! Veldig vanskelig å finne den.

 

 

Ang. Akademika: Hvis jeg ikke tar feil, så har de sluttet å selge studieguider der også. BI har vel gjort det slik at det er ikke mulig å få tak i studieguider (nye, ubrukte) på nett eller andre plasser uten å være nettstudent.

 

 

Var på Akademika i går og kjøpte studieguide for Organisasjonsatferd og ledelse, og Statistikk så de har ikke sluttet med det helt nei.

Ah, butikk da? Det er ikke Akademika her hvor jeg bor, men jeg tenkte på Akademika.no når jeg skrev innlegget. Fant bare noen hjelpere der, men ikke studieguider.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme svarene som deg asuncion, bortsett fra nr. 24. Der snudde jeg formelen opp ned og fikk dermed feil svar. På oppgave 3 klarte jeg det mesterstykket å regne ut riktig effektiv rente på bankene, men konkluderte med at bank c hadde best betingelser. Trodde m.a.o det var snakk om lån.. Har i tilegg en liten feil på oppgave 6, hvor jeg har satt opp nåverdi beregningen med å dele på 0,12 i stedet for 1,12 per år. Fikk dog riktig svar, siden jeg brukte finanskalkulator.

 

Hvor mange feil kan jeg ha for å få A ? Hvordan ser sensor på disse småfeilene?

Lenke til kommentar

Har akkurat samme svarene som deg asuncion, bortsett fra nr. 24. Der snudde jeg formelen opp ned og fikk dermed feil svar. På oppgave 3 klarte jeg det mesterstykket å regne ut riktig effektiv rente på bankene, men konkluderte med at bank c hadde best betingelser. Trodde m.a.o det var snakk om lån.. Har i tilegg en liten feil på oppgave 6, hvor jeg har satt opp nåverdi beregningen med å dele på 0,12 i stedet for 1,12 per år. Fikk dog riktig svar, siden jeg brukte finanskalkulator.

 

Hvor mange feil kan jeg ha for å få A ? Hvordan ser sensor på disse småfeilene?

 

Siden hvert spørsmål vektes likt, og man kan få uttelling for rett fremgangsmetode. Så vil jeg tro at de gir 1 poeng for hvert svar. Åsså får du kanskje 0,5 eller 0,8 for svake svar. A vil ligge mellom 85-90% Noe jeg tror du er innenfor ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...