Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Jeg går på BI nå, og har strøket på Finans og økonomistyring 2 ganger. Skal ta den på nytt nå igjen på fredag. er alikevel livredd for å stryke og lurer på hva som skjer HVIS jeg stryker denne gangen også, og ikke får innvilget et 4.forsøk? Kan jeg ta faget på et universtitet, hvis de har noe lignende der? utrolig kjipt å måtte slutte på hele studiet pga. et fag.. eller kan jeg ta det opp på en annen bi-skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare prioriter finansen du nå, slik at du ikke stryker en 3. gang. De andre kan du eventuelt konte igjen, neste semester. Du kunne jo ha vurdert Aspiri kurs, om virkelig synes finansen er vanskelig, men er vel for sent for det dette semesteret.

 

Har aldri hørt om Aspiri kurs før. hm :) Hvis jeg skulle stryke og søke om en 4.gang, da kan vel et aspiri kurs være en god plan videre som kanskje kan få 4.gang godkjent:)

Lenke til kommentar

Hvorfor blir formlen for TKR forskjellige i flere oppgaver?

 

1. Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

 

eller

 

2. driftsresultat + finansinntekter / gj.snittlig totalkapital

 

 

hm.. håper noen kan svare meg på dette :)

Finnes det en regel for når man skal bruke hvilken?

Lenke til kommentar

Hvorfor blir formlen for TKR forskjellige i flere oppgaver?

 

1. Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

 

eller

 

2. driftsresultat + finansinntekter / gj.snittlig totalkapital

 

 

hm.. håper noen kan svare meg på dette :)

Finnes det en regel for når man skal bruke hvilken?

 

 

Nei! bare bruk den du føler er lettest å huske på. Som du ser får du uansett det samme tallet over brøkstreken. Gjør noen oppgaver om tkr og ekr så glemmer du det aldri

Lenke til kommentar

Hvorfor blir formlen for TKR forskjellige i flere oppgaver?

 

1. Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

 

eller

 

2. driftsresultat + finansinntekter / gj.snittlig totalkapital

 

 

hm.. håper noen kan svare meg på dette :)

Finnes det en regel for når man skal bruke hvilken?

 

 

Nei! bare bruk den du føler er lettest å huske på. Som du ser får du uansett det samme tallet over brøkstreken. Gjør noen oppgaver om tkr og ekr så glemmer du det aldri

 

hm, det e nettopp det jeg ikke får.. Når jeg bruker begge formlene i en oppgave om TKR, så får jeg to forskjellige tall over brøkstreken :S

Lenke til kommentar

hm, det e nettopp det jeg ikke får.. Når jeg bruker begge formlene i en oppgave om TKR, så får jeg to forskjellige tall over brøkstreken :S

Har stusset på det samme!

 

Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

 

blir rett i følge undervisningen vi har hatt ihvertfall og får rett svar på oppgaven.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir formlen for TKR forskjellige i flere oppgaver?

 

1. Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

 

eller

 

2. driftsresultat + finansinntekter / gj.snittlig totalkapital

 

 

hm.. håper noen kan svare meg på dette :)

Finnes det en regel for når man skal bruke hvilken?

 

 

Nei! bare bruk den du føler er lettest å huske på. Som du ser får du uansett det samme tallet over brøkstreken. Gjør noen oppgaver om tkr og ekr så glemmer du det aldri

 

hm, det e nettopp det jeg ikke får.. Når jeg bruker begge formlene i en oppgave om TKR, så får jeg to forskjellige tall over brøkstreken :S

 

Da har du nok desverre regnet feil. Det skal gi det samme svaret.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir formlen for TKR forskjellige i flere oppgaver?

 

1. Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

 

eller

 

2. driftsresultat + finansinntekter / gj.snittlig totalkapital

 

 

hm.. håper noen kan svare meg på dette :)

Finnes det en regel for når man skal bruke hvilken?

 

 

Nei! bare bruk den du føler er lettest å huske på. Som du ser får du uansett det samme tallet over brøkstreken. Gjør noen oppgaver om tkr og ekr så glemmer du det aldri

 

hm, det e nettopp det jeg ikke får.. Når jeg bruker begge formlene i en oppgave om TKR, så får jeg to forskjellige tall over brøkstreken :S

 

Da har du nok desverre regnet feil. Det skal gi det samme svaret.

 

 

Kanskje du kan se på det da?

Det er oppgave 23 :)

eksamen høst 2010.pdf

Lenke til kommentar

kapitalens omløpshatighet * Resultatgrad. ?? denne formelen har jeg aldri hørt om, kun de to over som jeg skrev.

 

Jeg klarer alikevel ikke løse oppgaven på de to forskjellige måtene jeg kan løse TKR.

 

1. Ordinært resultat før skatt + rentekostnader / gj.snittlig totalkapital

= 13970 + 5300 / 243700 = 7,90 %

 

og den andre formelen:

 

2. Driftsresultat + finansinntekter / gj.snittlig totalkapital

= 18120 + 2640 / 243700 = 8,51 %

Lenke til kommentar

Den andre formelen du prater om er bullshit. Hva ville du svart på oppgave 23 da? Hadde du brukt noen av de to formlene du nevner på den oppgaven ville du ha strøket. Det er som sagt kapitalens omløpshastighet * resultatgrad som blir TKR i følge dupont modellen. Anbefaler deg å lese pensum.

 

 

 

aaah, så når det er snakk om DuPont iforhold til TKR, så er det den kapitalens omløpshastighet * resultatgrad ?? :)

 

Iallefall, i fasiten så blir jo den 2.formlen.

 

men her er fasiten på 23.:

TKR = (18 120 + 2 640) * 100 / (246 860 + 240 680) / 2 = 8,52%

 

Totalkapitalens avkastning i kroner er her beregnet ved å ta utgangspunkt i driftsresultatet

og legge til finansinntektene. En annen løsningsmåte som gir samme beløp, er å ta

utgangspunkt i Ordinært resultat før skattekostnad og legge til finanskostnadene. En tredje

løsningsmåte som ikke gir samme beløp, men som godtas fullt ut ,er å ta utgangspunkt i

Ordinært resultat før skattekostnad og legge til rentekostnadene.

 

Etter DuPont-modellen beregnes totalkapitalrentabiliteten som et produkt av

resultatgraden og totalkapitalens omløpshastighet. Resultatgraden viser resultatet i

prosent av salgsinntekten. For gitt salgsinntekt kan resultatgraden forbedres ved å

redusere kostnadene. Totalkapitalens omløpshastighet er forholdstallet mellom

salgsinntekten og den totalkapital som er bundet i bedriftens eiendeler. For gitt

salgsinntekt kan denne omløpshastigheten økes ved å redusere eiendeler, for eksempel

kundefordringer og varelager.

Lenke til kommentar

koster det mer om jeg tar opp eksamen eller om jeg tar den for første gang neste år? anyone?

Tenker du å ikke møte på en oppsatt eksamen?

 

Om du ikke møter, eller møter og gjør det dårlig - vil du uansett bli trukket 1 forsøk og du må betale kontinuqsjonsavgift (ca 180,- pr stp).

 

Eneste måte å unngå å betale er å melde seg av eksamen innen uke 40/10.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...