Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som skal ha finans og økonomistyring 1, tror dere det er best å øve på arbeidskravene fra ihøst eller tidligere eksamen? Hørte noe om at del 3, budsjettering skal ut.

Hørte av begge foreleserne mine at hvis du kan alt i arbeidskravene vil ikke en A være noe problem :)

 

Jeg lurer på hvilke av de tidligere eksamenene som er relevante i år grunnet forandret pensum. De fra 2009?

Lenke til kommentar

Dere som skal ha finans og økonomistyring 1, tror dere det er best å øve på arbeidskravene fra ihøst eller tidligere eksamen? Hørte noe om at del 3, budsjettering skal ut.

Hørte av begge foreleserne mine at hvis du kan alt i arbeidskravene vil ikke en A være noe problem :)

 

Jeg lurer på hvilke av de tidligere eksamenene som er relevante i år grunnet forandret pensum. De fra 2009?

Det er vell bare del 3 som har endret pensum (altså budsjettering som har gått ut).

 

Derav er fremdeles del 1 og del 2 lik de siste eksamene.

 

Iallefall ut fra repitisjonsoppgavene som er lagt ut.

 

En større endring ville også resultert i en ny eksamenskode.

 

Vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer BI! Men hva er høyeste matten du lærer der? Takk.

 

 

 

sammenlignet med videregående? tror det for det meste var på S2/R1-nivå, og de går veldig sakte fram, ihvertfall første semester.

 

Du kan velge meget avanserte mattekurs på BI, selv om de fleste av dem ikke er obligatoriske.

Vurderte selv matematisk analyse (valgfag) som er noe verre på BI. Dog var selv det noe under Kalkulus som jeg hadde 1 semester på UiO.

 

Men som tidligere sagt er iallfall ikke 1 året matte vanskelig. Hadde 3 fra 3MX på VGS og fikk "enkelt" A. (nå hadde jeg også vært innom Kalkulus dog)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

 

Du kan velge meget avanserte mattekurs på BI, selv om de fleste av dem ikke er obligatoriske.

Vurderte selv matematisk analyse (valgfag) som er noe verre på BI. Dog var selv det noe under Kalkulus som jeg hadde 1 semester på UiO.

 

Men som tidligere sagt er iallfall ikke 1 året matte vanskelig. Hadde 3 fra 3MX på VGS og fikk "enkelt" A. (nå hadde jeg også vært innom Kalkulus dog)

Hadde selv Matematisk analyse i forrige semester, fikk A til slutt, men syntes det var det tøffeste faget til nå.

Lenke til kommentar

 

Du kan velge meget avanserte mattekurs på BI, selv om de fleste av dem ikke er obligatoriske.

Vurderte selv matematisk analyse (valgfag) som er noe verre på BI. Dog var selv det noe under Kalkulus som jeg hadde 1 semester på UiO.

 

Men som tidligere sagt er iallfall ikke 1 året matte vanskelig. Hadde 3 fra 3MX på VGS og fikk "enkelt" A. (nå hadde jeg også vært innom Kalkulus dog)

Hadde selv Matematisk analyse i forrige semester, fikk A til slutt, men syntes det var det tøffeste faget til nå.

Er mange spennende og ikke minst avanserte emner i faget - så en A er veldig bra!

 

Får vurdere det som valgfag igjen ved neste mulighet. (denne gang ble det arbeidsrett isteden)

Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt anvendt mikro?

 

Jeg fikk dreisen på mikro, og synes det var overraskende interessant. Valgte derfor anvendt mikro som valgfag under nettstudier. Veit lite om det, men vil anta at det blir lagt ut foiler og diverse på itsl, også må jeg ta eksamen i Oslo. (?)

Lenke til kommentar

Noen her som har gått 4. semester ØKAD?

 

Skal ta følgende fag:

 

Økonomi og virksomhetsstyring

Økonometri

Makroøkonomi

Arbeidsrett

 

Men vurderer å ta noen av disse over nettstudier, og spørsmålet er da hvem av disse fagene som er vanskeligst og som man bør følge mer enn andre fag.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt anvendt mikro?

 

Jeg fikk dreisen på mikro, og synes det var overraskende interessant. Valgte derfor anvendt mikro som valgfag under nettstudier. Veit lite om det, men vil anta at det blir lagt ut foiler og diverse på itsl, også må jeg ta eksamen i Oslo. (?)

 

Eksamen kan du ta i Trondheim. Valgte selv anvendt mikro, og det sies at nettstudenter får veldig bra oppfølging. Nettstudenter hadde faktisk bedre gj.kar. enn fulltidstudenter i fjord. =)

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer BI! Men hva er høyeste matten du lærer der? Takk.

 

Hei!

 

Det man lærer på BI er økonomisk matematikk på høyskole/universtitetsnivå. BI har ikke noe rent matematikkstudium men matematikken benyttes som verktøy i de fleste økonomiske og kvantiative fagområdene.

 

For nærmere informasjon kan du se kursbeskrivelsene for metodefagene på www.bi.no!

 

Mvh

 

M

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen vil hjelpe meg med en oppgave, jeg ser ikke helt forskjellen på fasitene på disse to, da oppgavene er veldig like.

 

Oppgave 1 med fasit:

En bedrift har i en periode solgt 10 000 enheter av sitt produkt til en pris av kr 1 000. Bedriften har proporsjonale variable kostnader som utgjør kr 700 per enhet. Faste kostnader utgjør kr 5 000 000. Maksimal kapasitet er 13 000 enheter. Markedsundersøkelser tyder på at ved et prisnedslag på 10% vil priselastisiteten være – 2. I hvilken retning og med hvilket beløp vil bedriftens resultat endre seg ved et slikt prisnedslag? Angi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk tusenskiller Hvis resultatet forbedres, angis resultatforbedringen uten fortegn. Hvis resultatet forverres, angis resultatnedgangen med negativt fortegn.

 

Svar: - 600 000

Løsning:

Priselastisiteten er lik prosentvis endring i etterspurt mengde dividert med prosentvis endring i pris. Priselastisiteten er oppgitt å være – 2. Prosentvis prisnedslag er 10%. Da må økningen i etterspurt mengde være 20%.

 

Ny salgsinntekt: 900 * 12 000 = 10 800 000

Gammel salgsinntekt: 1 000 * 10 000 = 10 000 000

Endring i salgsinntekt (I) 800 000

 

Nye variable kostnader: 700 * 12 000 = 8 400 000

Gamle variable kostnader: 700 * 10 000 = 7 000 000

Endring i variable kostnader (II) 1 400 000

 

Endring i resultat (I – II) - 600 000

 

 

 

Oppgave 2 med fasit:

En bedrift har i en periode solgt 10 000 enheter av sitt produkt til en pris av kr 1 000. Bedriften har proporsjonale variable kostnader som utgjør kr 450 per enhet. Faste kostnader utgjør kr 1 500 000. Maksimal kapasitet er 12 000 enheter. Markedsundersøkelser tyder på at priselastisiteten er – 2. I hvilken retning og med hvilket beløp vil bedriftens resultat bli endret hvis bedriften reduserer prisen med 10 %? Hvis resultatet forbedres, angis resultatforbedringen uten fortegn. Hvis resultatet forverres, angis resultatnedgangen med negativt fortegn. Oppgi svaret (kun tallet) i kroner uten desimaler.

 

Svar: -100 000

Løsning:

Priselastisiteten beregnes ved å dividere prosentvis endring i etterspurt mengde med prosentvis endring i pris. Når priselastisiteten er – 2 og prisreduksjonen er 10%, må økningen i etterspurt mengde være 20%.

 

Ny salgsinntekt: 900 * 12 000 = 10 800 000

Gammel salgsinntekt: 1 000 * 10 000 = 10 000 000

Resultateffekt av endret salgsinntekt (I) 800 000

 

Nye variable kostnader: 450 * 12 000 = 5 400 000

Gamle variable kostnader: 450 * 10 000 = 4 500 000

Resultateffekt av økte variable kostnader (II) – 900 000

 

Samlet resultateffekt (I + II) = -100 000

 

 

 

Så, Spørsmålet mitt er, hvordan vet jeg om jeg skal ta - eller + på samlet resultateffekt på slutten av oppgavene? Håper noen kan være så greie å hjelpe meg på vei med denne

Lenke til kommentar

Noen her som har gått 4. semester ØKAD?

 

Skal ta følgende fag:

 

Økonomi og virksomhetsstyring

Økonometri

Makroøkonomi

Arbeidsrett

 

Men vurderer å ta noen av disse over nettstudier, og spørsmålet er da hvem av disse fagene som er vanskeligst og som man bør følge mer enn andre fag.

 

Takk for hjelp!

 

Ville anbefalt at du tar okonomitri i forelesning, siden det faget er mindre intuitivt. Makrookonomi er et mer pugge fag, der du skal klare deg godt nok ved aa lese boken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...