Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter litt med Praktisk økonomi.

 

Har et salg på 1,5mill som fordeles over hele desembermåneden.

 

1/5 skal betales per 10 dag, 1/5 skal betales per 15dag, 1/5 skal betales per 30 dag.

 

I fasiten ser jeg på den første der (10 dag) at det betales 1/5 * 2/3 i desember og 1/5 * 1/3 i januar måned.

 

Hvorfor betales det i to måneder? 10 dager går jo ikke ut i januar ...

Lenke til kommentar

Sliter litt med Praktisk økonomi.

 

Har et salg på 1,5mill som fordeles over hele desembermåneden.

 

1/5 skal betales per 10 dag, 1/5 skal betales per 15dag, 1/5 skal betales per 30 dag.

 

I fasiten ser jeg på den første der (10 dag) at det betales 1/5 * 2/3 i desember og 1/5 * 1/3 i januar måned.

 

Hvorfor betales det i to måneder? 10 dager går jo ikke ut i januar ...

Mulig jeg misforstår da, men dette er slik jeg ser det. Ved 10 dagers betalingstid vil kun de kjøp som skjer innen de 20 første dagene i desember bli betalt i desember. Alle betaling som skjer etter dem 20. Des vil bli innbetalt i januar. De første 20 og siste 10 dagene utgjør henholdsvis 2/3 (20 av 30 dager) og 1/3 (10 av 30 dager)

Lenke til kommentar

Hmmm. Ikke lett å skjønne :(

 

10 dagers betalingstid så er det 2/3 av måneden. Gir så lite mening.

 

Når du først forstår det så blir det lettere. Så f. eks med 15 dagers betalingstid vil det si at halvparten kommer inn i desember og halvparten i januar (alt kjøpt etter 15. desember vil bli betalt i januar). En måte å sette det opp er ved å lage en tidslinje over månedene. Kredittiden for alle kjøp med 10 dager vil være lik hele tiden og det kan kanskje da være lettere å se når betalingene kommer inn.

Lenke til kommentar

Hei, noen som har organisasjonsatferd og psykologi i år? Har ikke vært i forelesninger. Det ligger noen studentbesvarelser på itslearning, nevnte foreleseren noe om at det er A og B besvarelser?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Meglerregnskap til finansregnskap og regnskapsanalyse eksamen. Pugger dere hvordan posteringsjournalen, kundespesifikasjonsskjemaet og leverandørspesifikasjonen skal se ut? Foreleseren min sa at vi måtte kunne dette til eksamen, men de kan da ikke gi en så stor oppgave til et så lite tema? I så fall hva fokuserer dere på når det kommer til temaet meglerregnskap?

Lenke til kommentar

Hei! Noen som vet noe om hvordan det er å komme seg inn på et Master-studie når en søker seg inn fra en annen skole? 

Begynner øk.ad på UiS til høsten, men er veldig keen på å komme meg vekk fra byen når masteren står på døren. 

Hva er snittet? Dekker UiS sitt pensum kravene for å komme seg inn på BI? 

Lenke til kommentar

Er det bedre (høyere status) å gå bachelor i øk.ad i NTNU eller BI, er det verdt å betale 300 000 i BI fremfor å gå gratis i NTNU i så fall hvorfor?

NTNU er litt bedre ansett enn BI. Det er hovedsakelig fordi hvem som helst kan gå på BI, mens NTNU krever et ganske høyt snitt. BI er veldig greit for de som ønsker å studere økonomi, men som ikke nødvendigvis har de beste karakterene fra VGS. Når det er sagt er BI en ganske respektert institusjon (spesielt i Oslo), og du får nok ikke problemer med å få jobb etter studiene der heller. NHH i Bergen er dog mye bedre ansett enn begge.

Lenke til kommentar

Hei! Noen som vet noe om hvordan det er å komme seg inn på et Master-studie når en søker seg inn fra en annen skole?

 

Begynner øk.ad på UiS til høsten, men er veldig keen på å komme meg vekk fra byen når masteren står på døren.

 

Hva er snittet? Dekker UiS sitt pensum kravene for å komme seg inn på BI?

Må ha B i snitt mener jeg. Bacheloren i økad er ganske regulert på landsbasis, og du får nok ikke noen problemer med manglende fag på BI. Om du velger å ta utveksling på andre eller tredjeåret er det mulig du får noen mangler.

Lenke til kommentar

Kommer til å stryke på Praktisk økonomi eksamen. Jeg får ikke til en dritt.

Regner oppgaver i kapittel 4, så er det søren meg formler som er i kap 3 som skal brukes der!

 

Nei. Første stryk får være. Er det noen konsekvenser av dette?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Meglerregnskap til finansregnskap og regnskapsanalyse eksamen. Pugger dere hvordan posteringsjournalen, kundespesifikasjonsskjemaet og leverandørspesifikasjonen skal se ut? Foreleseren min sa at vi måtte kunne dette til eksamen, men de kan da ikke gi en så stor oppgave til et så lite tema? I så fall hva fokuserer dere på når det kommer til temaet meglerregnskap?

 

Vi fikk dette i fjor og måtte kunne oppsettet også. Tror den telte 20% eller noe sånt. Som du sier er det ganske tullete, men omtrent halvparten av eksamensoppgavene har hatt med en god del meglerregnskap.

 

Syntes det virket som om de fleste av meglerregnskapsoppgavene kom på vårparten, men i fjor kom det altså på høsten. Tror jeg ville lært meg det for sikkerhets skyld selv om det virker litt tåpelig om du ikke skal bli megler.

 

Er det bedre (høyere status) å gå bachelor i øk.ad i NTNU eller BI, er det verdt å betale 300 000 i BI fremfor å gå gratis i NTNU i så fall hvorfor? 

 

Hvis du har tenkt til å gi deg etter bachelor er det nok mange som har høyere status enn BI. Masterstudiene ville jeg tatt på BI eller NHH. Tror ikke det spiller spesielt stor rolle hvor du evt tar 'bare' en bachelor, da kontaktnett og personlige ferdigheter (og sikkert karakterer?) kommer til å spille en langt større for hvor du får jobb etterpå.

 

Om du planlegger å gå master ville jeg enten søkt meg rett på masterstudiet på BI eller NHH, evt gått øk ad et annet sted først og så søkt meg til masterstudier. BI krever B-snitt minimum (som i 3,5 poeng), NHH pleier å ligge en del høyere (4,0-4,1 ca).

 

Kommer til å stryke på Praktisk økonomi eksamen. Jeg får ikke til en dritt.

Regner oppgaver i kapittel 4, så er det søren meg formler som er i kap 3 som skal brukes der!

 

Nei. Første stryk får være. Er det noen konsekvenser av dette?

 

Du må vel bare ta det opp? Og så mister du vel noe stipend tror jeg.

 

Tror du må stryke 30 studiepoeng før du mister muligheten til å følge studieprogresjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at enkelte av Professorene i BI er ganske dårlige. De kommer og skriver det som skal undervises og tar ikke hensyn til tempo og variasjon. Har også hørt at avstanden mellom professor og elev er stor og elevene har ikke sjansen til å spørre om ting de ikke forstår, ettersom professorene ikke har tid. I hvor stor grad stemmer det? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...