Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

No

 

 

 

Hei!

Nå nærmer det seg Statistikk-eksamen og jeg er dritnervøs. Noen råd? 

Jeg har hatt et så hektisk år, at jeg bare har fått med meg de første 10 forelesningene. Jeg prøver å lese meg opp her hjemme, ved å se på videoer og sånn. Men sannsynlighetsregningen er så dritvanskelig! Forstår standardavvik, median, empirisk varians, alle målenivåene osv men lenger har jeg ikke kommet.. 

Tips til hva jeg kan ta med på eksamen for å stå, og hva jeg bør gjøre de tre siste dagene før eksamen? Tenkte å skumme meg gjennom videoene til Njål, og så øve på eksamensoppgaver etter det..  (Jeg er ikke en sånn som bare karrer meg til E i alle fagene, har flere Ber og Aer, men av personlige årsaker har dette året vært dritvanskelig.)

 

 

1. Bruk tid på å forstå hva som gjøres i oppgavene fra videoene

2. Skriv ned fremgangsmåtene fra videoene - du vil ha med et eksempel på alle typer oppgaver. Er typisk bare 10-15 stk typer oppgaver som kan komme på eksamen og de er relativt like år etter år

3. Gå gjennom eksamensoppgaver og vær sikker på at du klarer å koble oppgavene fra eksamenssettene med eksemplene du har notert ned

 

Dette er et fag der de som bruker denne tiden og organiserer seg godt i forkant surfer til A/B, mens resten sliter. Vet ikke hvilken linje du går, men du kommer mest sannsynlig til å ha flere statistikk-fag, så tenk på den tiden du bruker som en investering til senere også.

 

 

Takk for svar. Hadde jeg bare hatt to-tre uker, og ikke et par dager på meg.. 

Etter noen dager nå, med INTENS jobbing så innser jeg at det er helt umulig. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få ståkarakter, selv med alle verdens hjelpemidler. Hadde spørsmålene vært "Regn ut korrelasjon" eller lignende, hadde jeg hatt en ørliten sjanse. Men spørsmålene til eksamen er jo så indirekte, og du må selv vite hvilke verktøy du skal bruke til de ulike oppgavene. 

 

Noen som vet hvor mange poeng man må få på statistikkeksamen for å få ståkarakter? Ser det meste man kunne få i fjor var 30 poeng. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No

 

 

 

Hei!

 

Nå nærmer det seg Statistikk-eksamen og jeg er dritnervøs. Noen råd? 

 

Jeg har hatt et så hektisk år, at jeg bare har fått med meg de første 10 forelesningene. Jeg prøver å lese meg opp her hjemme, ved å se på videoer og sånn. Men sannsynlighetsregningen er så dritvanskelig! Forstår standardavvik, median, empirisk varians, alle målenivåene osv men lenger har jeg ikke kommet.. 

 

Tips til hva jeg kan ta med på eksamen for å stå, og hva jeg bør gjøre de tre siste dagene før eksamen? Tenkte å skumme meg gjennom videoene til Njål, og så øve på eksamensoppgaver etter det..  (Jeg er ikke en sånn som bare karrer meg til E i alle fagene, har flere Ber og Aer, men av personlige årsaker har dette året vært dritvanskelig.)

 

 

1. Bruk tid på å forstå hva som gjøres i oppgavene fra videoene

2. Skriv ned fremgangsmåtene fra videoene - du vil ha med et eksempel på alle typer oppgaver. Er typisk bare 10-15 stk typer oppgaver som kan komme på eksamen og de er relativt like år etter år

3. Gå gjennom eksamensoppgaver og vær sikker på at du klarer å koble oppgavene fra eksamenssettene med eksemplene du har notert ned

 

Dette er et fag der de som bruker denne tiden og organiserer seg godt i forkant surfer til A/B, mens resten sliter. Vet ikke hvilken linje du går, men du kommer mest sannsynlig til å ha flere statistikk-fag, så tenk på den tiden du bruker som en investering til senere også.

 

 

Takk for svar. Hadde jeg bare hatt to-tre uker, og ikke et par dager på meg.. 

 

Etter noen dager nå, med INTENS jobbing så innser jeg at det er helt umulig. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få ståkarakter, selv med alle verdens hjelpemidler. Hadde spørsmålene vært "Regn ut korrelasjon" eller lignende, hadde jeg hatt en ørliten sjanse. Men spørsmålene til eksamen er jo så indirekte, og du må selv vite hvilke verktøy du skal bruke til de ulike oppgavene. 

 

Noen som vet hvor mange poeng man må få på statistikkeksamen for å få ståkarakter? Ser det meste man kunne få i fjor var 30 poeng. 

 

Fra Geir Bjarvin i fjor (forøvrig den beste læreren jeg har hatt på BI tror jeg):

 

 

Det er opptil den enkelte sensor å bestemme hvilken skala han/hun benytter. Jeg bruker følgende skala:

A: 90-100

B: 80-90

C: 60-80

D: 50-60

E: 40-50

 

Det høres kanksje litt merkelig ut, men den spiller ingen rolle om de to sensorene benytter samme skala eller ikke. Grunnen er at sensorene er forskjellige når det gjelder hvordan de vurderer hver enkelt deloppgave og hvor mange poeng de gir. Dersom en deloppgave er helt korrekt eller helt ubesvart så er det greit (fullt hus eller 0 poeng). Men ellers er det ikke åpenbart hvordan den skal vurderes. En deloppgave som er delvis riktig kan gir høy utteling hos en sensor og lavere hos en annen. Så summerer man opp og setter en karakter ut fra sin skala.

 

Uansett blir det etter at man er ferdig å rette besvarelsene en diskusjon mellom de to sensorene for å bli enige om sluttkarakteren for hver enkelt kandidat.

 

 

Jeg mener fortsatt at det skal være mulig å stå på denne med et par dagers lesing. Lær deg forventningsverdier, skriv ned de vanlige sannsynlighetformelene, lær deg formler for gjennomsnitt og median og enten kji-kvadrattester, enkel hypotesetesting eller konfidensintervaller så bør det være nok til en E i hvert fall.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Nå nærmer det seg Statistikk-eksamen og jeg er dritnervøs. Noen råd?

 

Jeg har hatt et så hektisk år, at jeg bare har fått med meg de første 10 forelesningene. Jeg prøver å lese meg opp her hjemme, ved å se på videoer og sånn. Men sannsynlighetsregningen er så dritvanskelig! Forstår standardavvik, median, empirisk varians, alle målenivåene osv men lenger har jeg ikke kommet..

 

Tips til hva jeg kan ta med på eksamen for å stå, og hva jeg bør gjøre de tre siste dagene før eksamen? Tenkte å skumme meg gjennom videoene til Njål, og så øve på eksamensoppgaver etter det.. (Jeg er ikke en sånn som bare karrer meg til E i alle fagene, har flere Ber og Aer, men av personlige årsaker har dette året vært dritvanskelig.)

 

1. Bruk tid på å forstå hva som gjøres i oppgavene fra videoene

2. Skriv ned fremgangsmåtene fra videoene - du vil ha med et eksempel på alle typer oppgaver. Er typisk bare 10-15 stk typer oppgaver som kan komme på eksamen og de er relativt like år etter år

3. Gå gjennom eksamensoppgaver og vær sikker på at du klarer å koble oppgavene fra eksamenssettene med eksemplene du har notert ned

 

Dette er et fag der de som bruker denne tiden og organiserer seg godt i forkant surfer til A/B, mens resten sliter. Vet ikke hvilken linje du går, men du kommer mest sannsynlig til å ha flere statistikk-fag, så tenk på den tiden du bruker som en investering til senere også.

Takk for svar. Hadde jeg bare hatt to-tre uker, og ikke et par dager på meg..

 

Etter noen dager nå, med INTENS jobbing så innser jeg at det er helt umulig. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få ståkarakter, selv med alle verdens hjelpemidler. Hadde spørsmålene vært "Regn ut korrelasjon" eller lignende, hadde jeg hatt en ørliten sjanse. Men spørsmålene til eksamen er jo så indirekte, [b{og du må selv vite hvilke verktøy du skal bruke til de ulike oppgavene.[/b]

Jeg har laget en oppskriftsamling som hjelper deg med å vite når du skal bruke hva. Ligger på dokumenthandel.

Lenke til kommentar

 

 

Skal ta opp anvedt mikro, men foreleser i Trondheim har ikke lagt ut noe på itl, noen som har en oversikt over årets pensum? :hm:

 

 

https://files.itslearning.com/data/1265/63/ELE%203729%20Anvendt%20mikroøkonomi.pdf

 

 

Nice, tusen takk! Du har ikke tilfeldigvis en oversikt over hvilke kapitler/sider som er relevante i selve boka også? :)

 

 

 

Kap 1,2,3,6,7,8,9,10,11(1-5),12,13,14,15(1+3-5),17(1-5),19(1-3),20

 

i følge aktivitetsplanen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Skal ta opp anvedt mikro, men foreleser i Trondheim har ikke lagt ut noe på itl, noen som har en oversikt over årets pensum? :hm:

 

 

https://files.itslearning.com/data/1265/63/ELE%203729%20Anvendt%20mikroøkonomi.pdf

 

 

Nice, tusen takk! Du har ikke tilfeldigvis en oversikt over hvilke kapitler/sider som er relevante i selve boka også? :)

 

 

 

Kap 1,2,3,6,7,8,9,10,11(1-5),12,13,14,15(1+3-5),17(1-5),19(1-3),20

 

i følge aktivitetsplanen :)

 

 

Hjertelig! :D 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som skal velge fordypning for 3. året Bachelor? 

Sliter litt med valgene akkurat nå. De videoene på BI er fine, men vil ikke si at det forteller meg særlig mye. 



 

er det mye muntlige vurderinger på BI egentlig?

Sen svar, men avhenger av hvilke kurs/fag du har. 

Generelt ikke mye muntlige vurderinger.

 

Lenke til kommentar

er det mye muntlige vurderinger på BI egentlig?

 

Jeg har ikke hatt en eneste muntlig vurdering på 2 år på øk/ad. Tviler på at det blir noen på 3. året heller.

 

Tror kanskje det er annerledes for eiendomsmeglerstudenter.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

Hvor seriøs er en B/C student egentlig? Møter alltid opp til forelesning og studerer flittig hjemme? 

Utenfra ser jo alt ut som en dans på roser naturligvis, sånn er det jo naturlig å fremstille seg selv i Norge. 

 

Jeg har ikke studert noe høyere enn VGS som jeg ikke tok så veldig seriøst og fagskole, så sliter litt med å relatere meg til hva som kreves for å lykkes med høyere utdanning. 

 

(Dette er ikke ment som noen BI flame, og jeg har ingen preferanser for forskjellige skoler ut i fra stereotyper btw) 

Lenke til kommentar

På VGS jobbet jeg som f*** med fag og fikk likevel ikke særlig god karakter, ala 2-3-4.

 

Nå på BI jobber jeg jevnt og trutt hele semesteret, hjemme og er i så og si alle forelesningene. Jeg hadde B i snitt, før dette semesteret hvor innsatsen speiler NESTEN alle karakterene. Fått B og D på to av fire eksamener så langt. Har ikke lest noe særlig grunnet personlige problemer, har lest hardt siste to ukene før eksamene. Men så har du jo de som _sier_ "jeg har ikke lest noeee og fikk A/B på eksamen!!!!111".

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvor seriøs er en B/C student egentlig? Møter alltid opp til forelesning og studerer flittig hjemme? 

Utenfra ser jo alt ut som en dans på roser naturligvis, sånn er det jo naturlig å fremstille seg selv i Norge. 

 

Jeg har ikke studert noe høyere enn VGS som jeg ikke tok så veldig seriøst og fagskole, så sliter litt med å relatere meg til hva som kreves for å lykkes med høyere utdanning. 

 

(Dette er ikke ment som noen BI flame, og jeg har ingen preferanser for forskjellige skoler ut i fra stereotyper btw) 

 

 

Nøkkelen er definitivt å få en jevn studierytme.

 

I tillegg har jeg hatt suksess med å bruke de første ukene på å skaffe meg en oversikt over hele pensum så jeg får et inntrykk av hvor man må legge inn 'trykket' og luke vekk det som ikke er så viktig. Mange av studiebøkene er etter mitt skjønn dårlig skrevet og vanskelige å ta i bruk på en hensiktsmessig måte, så bruk av studieguider og videoer på nett har hjulpet meg mer. Har A-snitt etter to år, men har nok veldig anlegg for kvantitative fag fra før.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

Jeg tenker og prøve ut gratis test av nettstudier før jeg nærmer meg en beslutning. 

Velge ut et par utfordrende fag innen ønsket utdanning, og hvis jeg ikke klarer å mestre de dropper jeg det.

 

Kan vel fort spare meg for mye penger, eller tape mye tid, tiden vil vise. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker og prøve ut gratis test av nettstudier før jeg nærmer meg en beslutning. 

Velge ut et par utfordrende fag innen ønsket utdanning, og hvis jeg ikke klarer å mestre de dropper jeg det.

 

Kan vel fort spare meg for mye penger, eller tape mye tid, tiden vil vise. 

 

 

Jeg er veldig fornøyd med nettstudier i alle fall. Jeg har vanskelig for å konsentrere meg i forelesninger og liker å styre tiden min selv.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er veldig fornøyd med nettstudier i alle fall. Jeg har vanskelig for å konsentrere meg i forelesninger og liker å styre tiden min selv.

 

 

Hvor studerer du? Hvis jeg starter opp med studier blir det nok nettstudier første året uansett. Jeg er likedan, blitt voksen nok til at jeg kan arbeide med studier en hel dag hjemme foran en avskrudd TV. (Ikke noe klaging nå, dere som må ha annen stimuli rundt dere) Som er en åpenbaring etter et liv med kroniske vanske med konsentrasjon. Jeg er dog litt nervøs for og bli litt isolert da jobben min ikke er veldig sosial og jeg pleier å la venner vente til helg og ferie kommer. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er veldig fornøyd med nettstudier i alle fall. Jeg har vanskelig for å konsentrere meg i forelesninger og liker å styre tiden min selv.

 

 

Hvor studerer du? Hvis jeg starter opp med studier blir det nok nettstudier første året uansett. Jeg er likedan, blitt voksen nok til at jeg kan arbeide med studier en hel dag hjemme foran en avskrudd TV. (Ikke noe klaging nå, dere som må ha annen stimuli rundt dere) Som er en åpenbaring etter et liv med kroniske vanske med konsentrasjon. Jeg er dog litt nervøs for og bli litt isolert da jobben min ikke er veldig sosial og jeg pleier å la venner vente til helg og ferie kommer. 

 

 

 

Hva tenker du på med 'hvor'? BI nettstudier er 95% på nett, så det eneste jeg gjør er å møte opp på eksamener på Hasle i Oslo. De har eksamenssamlinger også, men har ikke vært på mer enn et par av disse. Dette er to ganger per semester - i begynnelsen og slutten - i skolebygget i Nydalen i Oslo det også.

 

Tror også du kan ta eksamener andre steder, men vet ikke om dette krever at du søker hver gang. Men antar at det går å ta eksamen over alt hvor BI arrangerer eksamen.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...