Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at enkelte av Professorene i BI er ganske dårlige. De kommer og skriver det som skal undervises og tar ikke hensyn til tempo og variasjon. Har også hørt at avstanden mellom professor og elev er stor og elevene har ikke sjansen til å spørre om ting de ikke forstår, ettersom professorene ikke har tid. I hvor stor grad stemmer det?

Helt rett det.

 

Dersom du har programfag og klasseromsundervisning med liten klasse er det bedre.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at enkelte av Professorene i BI er ganske dårlige. De kommer og skriver det som skal undervises og tar ikke hensyn til tempo og variasjon. Har også hørt at avstanden mellom professor og elev er stor og elevene har ikke sjansen til å spørre om ting de ikke forstår, ettersom professorene ikke har tid. I hvor stor grad stemmer det? 

 

 

Synes den kritikken blir tullete. BI er ikke en videregående skole, men en høyskole, og det betyr at all læring skjer av egen fri vilje. Du har ikke krav på noe av læringen, sånn som du har på dine 13 første skoleår. Derfor faller naturlig mye av arbeidet på deg, og du har en betydelig andel jobb foran deg, akkurat på lik linje som de fleste andre studenter. Her må det også tas høyde for at klassene er store, spesielt i Oslo (hvor jeg har studert), og det ville ødelagt undervisningen om man skulle ta høyde for hver enkelt students behov og ønsker.

 

Opplever heller ikke avstanden fra student til foreleser som stor. Du har en kontaktperson i klassen som skal være i jevn kontakt med foreleserne for egen klasse, og foreleserne oppfordrer at elevene kommer med tilbakemeldinger og innspill, spesielt tidlig i semesteret slik at det kan justeres noe. De aller fleste foreleserne oppfordrer også til spørsmål og innspill i løpet av forelesningene når det er ting man ikke forstår. Dette varier jo noe fra fag til fag. Det er for eksempel mer naturlig med dialog i et fag som organisjonsatferd, men det er alltid takhøyde for spørsmål i mer teoretiske fag som matematikk og finans. Ofte har ikke foreleser tid til å snakke i lange baner underveis i timen, men da oppfordres du til å komme ned med spørsmål i pausen eller på slutten av forelesningen. Alle forelesere har også kontortid hvor det er mulig for studenter å oppsøke dem.

 

Når alt det er sagt varierer kvaliteten selvfølgelig noe fra foreleser til foreleser. For eksempel byttet jeg foreleser i matematikk for økonomer fra en jeg ikke synes var særlig dyktig, til Robert Gunder Hansen som er en helt fantastisk foreleser, og helt fremst i sitt felt i landet. Med andre ord er det noe variasjon, men generelt sett er det bra forelesninger. Grunnen til at mange opplever forelesninger som vanskelige eller de har for høyt tempo, er fordi de ikke har gjennomgått pensum for forelesningen på forhånd. Det er en helt naturlig ting å gjøre, men mange har videregående-syndromet der de forventer at læreren nærmest skal gi de spesifikke svar på oppgaver i timene. Sånn er det selvfølgelig ikke på BI, og bra er det.

 

Så kort oppsummert; les emnet på forhånd og vær forberedt og kjøp en kopp kaffe, og jeg er sikker på at du får god utnyttelse av forelesningene på BI.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det som blir sagt over meg. Jeg har gått på 3 forskjellige høyskoler, og kan med god grunn si at BI er en av de bedre skolene jeg har vært på. Kvaliteten på foreleserne er generelt veldig høy, men det er som med resten av livet, alltid noen som skiller seg litt negativt ut. Det kan man rett og slett ikke unngå, men dette betyr ikke at de er elendige. Jeg vil si at 1/20 forelesere er litt mindre "bra" enn andre, men generelt er de veldig bra. Man må som nevnt huske at man ikke lenger er på videregående skole, og det forventes mye mer av studenten enn av foreleseren. De fleste er veldig opptatt av å kunne hjelpe med eventuelle spørsmål, men ofte må man ta dette i pauser eller etter forelesning. 

 

Det er også ofte stilt spørsmål om hvor mye "ekstremt" vanskeligere høyskole og universitet er. Tenk over dette: Hvert år uteksamineres det tusenvis av studenter fra skoler, så hvor vanskelig er det egentlig da?

Lenke til kommentar

Hvordan er studentmiljøet i BI Oslo? har hørt at Oslo har et av de verste student miljøene, stemmer det? 

 

 

Ikke noe jeg kjenner meg igjen i hvertfall. Tusenvis av studenter på BI i Oslo, så skal godt gjøres å ikke finne noen man kan omgås med. Legges godt til å rette for å bli kjent med andre gjennom en ganske lang fadderuke. Når jeg startet i 2012 hadde vi vel strengt tatt to uker sammenhengende.

Lenke til kommentar

 

Noen som har eksamen i organisasjonsatferd og ledelse i morgen? Har foreleseren nevnt om at vi ikke skal få oppgave 1 siden den er omfattende?

Hvordan ligger du ann? Har også org imorgen. Gruer meg skikkelig mye.

Jeg kommer neppe til å huske alle teoriene, er så mye. Kan jo litt av alle oppgaver. Men har ikke engang sett på oppg 1, så krysser fingrene for at vi ikke får den.

Lenke til kommentar

Noen som har noe formelark til finansregnskap liggende? Ligger noe på dokumenthandel, men er ikke så gira på å betale for det  :ninja:

Hehe, om du klarer å tyde dette så (ment for meg selv, så ikke finpusset dem for at andre skal forstå):

 

(1)TKR=RGxTKOH (bør være mellom 6-10)

(2)Brekk: EKR før skatt=TKR+(TKR-gjeldsrente)x(G/EK) (bør være >7)

EKR før sk= (Årsres.+ skattekostn)/snitt EK

EKR etter sk=Årsres./snitt EK

EKR=(Ord res. x 100)/EK

TKR før sk=(Ord res. før sk + rentekost)/snitt totkap)

TKR SNABB: Driftsres+FI/gj.sn.TOTKAP

Finansieringsgrad 1: AM/(LG+EK (<1)

Likviditetsgrad 1: OM(+ubenytt KK)/KG

Likviditetsgrad 2: OM(-VL)/KG (LG2>LG1)

Arbeidskapital: OM-KG

Egenkapitalandelen: EK/TOTkap (10-17)

Gjeldsgrad: Gjeld/EK

Utbytte=IB EK+Ord.res-UB EK

Resultatgrad i %: (Driftsres+fin.innt)/Driftsinnt.

Resultatmargin i %: Ord. res før sk/Driftsinnt.

TKOH: Driftsinntekter/Snitt eiendeler

Innbet fra kund=SI+IBkf-UBkf-konst.tap

Utbet til varelev=varekost+UBvl-IBvl+IBlevgj-UBlevgj

Utbet andre lev=andre driftkost+IBannenKG-UBannenKG

Utbet ansatte=lønnskostnad-IBforsk.lønn+UBforsk.lønn+IBskyldLØ-UBskyldLØ

Maks utbytte, 2 måter: 1. (Sum eiendeler-sum gjeld)-aksjekap 2. Annen EK+overkurs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som har noe formelark til finansregnskap liggende? Ligger noe på dokumenthandel, men er ikke så gira på å betale for det  :ninja:

Hehe, om du klarer å tyde dette så (ment for meg selv, så ikke finpusset dem for at andre skal forstå):

 

(1)TKR=RGxTKOH (bør være mellom 6-10)

(2)Brekk: EKR før skatt=TKR+(TKR-gjeldsrente)x(G/EK) (bør være >7)

EKR før sk= (Årsres.+ skattekostn)/snitt EK

EKR etter sk=Årsres./snitt EK

EKR=(Ord res. x 100)/EK

TKR før sk=(Ord res. før sk + rentekost)/snitt totkap)

TKR SNABB: Driftsres+FI/gj.sn.TOTKAP

Finansieringsgrad 1: AM/(LG+EK (<1)

Likviditetsgrad 1: OM(+ubenytt KK)/KG

Likviditetsgrad 2: OM(-VL)/KG (LG2>LG1)

Arbeidskapital: OM-KG

Egenkapitalandelen: EK/TOTkap (10-17)

Gjeldsgrad: Gjeld/EK

Utbytte=IB EK+Ord.res-UB EK

Resultatgrad i %: (Driftsres+fin.innt)/Driftsinnt.

Resultatmargin i %: Ord. res før sk/Driftsinnt.

TKOH: Driftsinntekter/Snitt eiendeler

Innbet fra kund=SI+IBkf-UBkf-konst.tap

Utbet til varelev=varekost+UBvl-IBvl+IBlevgj-UBlevgj

Utbet andre lev=andre driftkost+IBannenKG-UBannenKG

Utbet ansatte=lønnskostnad-IBforsk.lønn+UBforsk.lønn+IBskyldLØ-UBskyldLØ

Maks utbytte, 2 måter: 1. (Sum eiendeler-sum gjeld)-aksjekap 2. Annen EK+overkurs

 

Takk :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...