Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å skjønne denne fra MET3525 V-16?

 

Oppgave 8

Anta at inflasjonsratene i Storbritannia og i Norge er henholdsvis 1 og 3 prosent og at kursen på engelske pund (E) målt i norske kroner har steget med 1 prosent.

 

Dette betyr det at den norske kronen

a) har depresiert nominelt og appresiert reelt.

b) både har depresiert nominelt og reelt.

c) har appresiert nominelt og depresiert reelt

d) både har appresiert nominelt og reelt.

 

Skjønner at man skal bruke realvalutakurs-formelen her: e=ExP*/P, og utifra denne finner jeg ut at siden realvalutakursen øker - depriserer den norske kronen. 

Men jeg skjønner ikke greia med at den har deprisert NOMINELT og appresiert REELT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

e = EP* / P

 

nominell depresiering – E øker, dvs kronen svekkes slik at vi må betale flere kroner for hver enhet utenlandsk valuta, eller

ved at prisnivået i utlandet stiger i forhold til prisnivået i Norge, P*/P stiger, ved at inflasjonen er høyere i utlandet enn i Norge.

Tilsvarende innebærer en reell appresiering, ε reduseres, at det blir relativt sett billigere å kjøpe produkter i utlandet, målt i felles valuta. En reell appresiering kan skje gjennom

 

nominell appresiering –

E reduseres,

eller ved at inflasjonen er lavere i utlandet enn i Norge, slik at P*/ P reduseres.

 

 

 

Så i din oppgave vil det være nominell depresering fordi pundet styrkes. Appresiert reel fordi inflasjonen er lavere i Storbritannia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

e = EP* / P

 

nominell depresiering – E øker, dvs kronen svekkes slik at vi må betale flere kroner for hver enhet utenlandsk valuta, eller

ved at prisnivået i utlandet stiger i forhold til prisnivået i Norge, P*/P stiger, ved at inflasjonen er høyere i utlandet enn i Norge.

Tilsvarende innebærer en reell appresiering, ε reduseres, at det blir relativt sett billigere å kjøpe produkter i utlandet, målt i felles valuta. En reell appresiering kan skje gjennom

 

nominell appresiering –

E reduseres,

eller ved at inflasjonen er lavere i utlandet enn i Norge, slik at P*/ P reduseres.

 

 

 

Så i din oppgave vil det være nominell depresering fordi pundet styrkes. Appresiert reel fordi inflasjonen er lavere i Storbritannia.

 

Du forklarte det ca 100 ganger bedre enn lærebøkene. Bra gjort.

Lenke til kommentar

Skal ta opp Matematikk for Økonomer Del 2, altså MET 29104. Litt lenge siden jeg hadde eksamen selv, så lurer på om det faktisk henger med et formelark når vi får utdelt eksamen. Det henger med gamle eksamener på nett(Ikke de eldste som hadde alle hjelpemidler),men tar ingen sjanse på det. Har ikke lyst gå på en blemme med det. 

Endret av Snakkest
Lenke til kommentar

Hei lagde et løsningsforslag til makroøkonomi eksamen i år. Noen innspill?

Løsningsforslag:

  1. b
  2. c
  3. a
  4. d
  5. c
  6. a
  7. c
  8. c
  9. a
  10. a
  11. d
  12. c
  13. b
  14. c
  15. d
  16. d
  17. c
  18. b
  19. a
  20. c
  21. d
  22. c
  23. c
  24. b
  25. d
  26. d
  27. b
  28. d
  29. a
  30. c

 

 

Karakterskala:

A 90 - 65

B 65 - 47

C 46 - 34

D 33 - 25

E 24 - 15

F 14 - 00

 

 

Min forventede score: 75 +/- 4, karakter A

Lenke til kommentar

Hei lagde et løsningsforslag til makroøkonomi eksamen i år. Noen innspill?

 

 

 

 

Hei,

 

6 må da være B? Hvis spørsmålet hadde vært arbeidsstyrken hadde jeg vært enig med deg, men ved 3,75 millioner i arbeidsstyrken så er 3,6 millioner sysselsatte (som i B) og 150.000 arbeidsledige ved en 96-4 fordeling.

 

Ellers svarte jeg 8B, men blir ofte mindfucket av disse valutaoppgavene, men føler fortsatt litt på at denne er riktig når jeg tenker på denne igjen. Gitt at prisen på produktet f.eks. er 10 euro - vil prisen gå fra 90 NOK til 87 NOK så derfor vil verdensmarkedsprisen på dette produktet målt i norske kroner gå ned?

 

23 svarte jeg B på, men det var en idiotfeil fra min side.

 

Jeg stusset litt over oppgave 16, men endte med å svare A til slutt (meget mulig dette er feil) selv om D åpenbart er teknisk korrekt. En etterslepende konjukturindikator skjer i mitt hode på slutten av en konjuktursyklus - altså før et nytt vendepunkt.

 

Og så svarte jeg 22D, men kan ikke huske å ha sett denne typen IS/MP kurve før med skift i en IS-kurve langs en MP-kurve så denne burde jeg sikkert ikke svart på.

 

Utover det så hadde jeg tre stk jeg unnlot å svare på med vilje (10,15 og 20).

 

Gitt at jeg er ganske sikker på at 6 er riktig, så vil jeg da, hvis ditt løsningsforslag er riktig, få 23 av 27 og 65 poeng som vel da er klink på vippen. Ganske irriterende hvis det stemmer, for jeg bommet i tilfelle på 3 av 3 jeg var litt usikker på (50/50) og hadde truffet på 2 av de 2 jeg ikke torde å svare på.

Lenke til kommentar

Kan man stryke dersom man har glemt å skrive "Denne oppgaven er gjennomført som en del av studiet ved Handelshøyskolen BI. Dette innebærer ikke at Handelshøyskolen BI går god for de metoder som er anvendt, de resultater som er fremkommet, eller de konklusjoner som er trukket" på forsiden på Bachelor?

Lenke til kommentar

Hei!

Nå nærmer det seg Statistikk-eksamen og jeg er dritnervøs. Noen råd? 

Jeg har hatt et så hektisk år, at jeg bare har fått med meg de første 10 forelesningene. Jeg prøver å lese meg opp her hjemme, ved å se på videoer og sånn. Men sannsynlighetsregningen er så dritvanskelig! Forstår standardavvik, median, empirisk varians, alle målenivåene osv men lenger har jeg ikke kommet.. 

Tips til hva jeg kan ta med på eksamen for å stå, og hva jeg bør gjøre de tre siste dagene før eksamen? Tenkte å skumme meg gjennom videoene til Njål, og så øve på eksamensoppgaver etter det..  (Jeg er ikke en sånn som bare karrer meg til E i alle fagene, har flere Ber og Aer, men av personlige årsaker har dette året vært dritvanskelig.)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå nærmer det seg Statistikk-eksamen og jeg er dritnervøs. Noen råd? 

 

Jeg har hatt et så hektisk år, at jeg bare har fått med meg de første 10 forelesningene. Jeg prøver å lese meg opp her hjemme, ved å se på videoer og sånn. Men sannsynlighetsregningen er så dritvanskelig! Forstår standardavvik, median, empirisk varians, alle målenivåene osv men lenger har jeg ikke kommet.. 

 

Tips til hva jeg kan ta med på eksamen for å stå, og hva jeg bør gjøre de tre siste dagene før eksamen? Tenkte å skumme meg gjennom videoene til Njål, og så øve på eksamensoppgaver etter det..  (Jeg er ikke en sånn som bare karrer meg til E i alle fagene, har flere Ber og Aer, men av personlige årsaker har dette året vært dritvanskelig.)

 

 

1. Bruk tid på å forstå hva som gjøres i oppgavene fra videoene

2. Skriv ned fremgangsmåtene fra videoene - du vil ha med et eksempel på alle typer oppgaver. Er typisk bare 10-15 stk typer oppgaver som kan komme på eksamen og de er relativt like år etter år

3. Gå gjennom eksamensoppgaver og vær sikker på at du klarer å koble oppgavene fra eksamenssettene med eksemplene du har notert ned

 

Dette er et fag der de som bruker denne tiden og organiserer seg godt i forkant surfer til A/B, mens resten sliter. Vet ikke hvilken linje du går, men du kommer mest sannsynlig til å ha flere statistikk-fag, så tenk på den tiden du bruker som en investering til senere også.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Nå nærmer det seg Statistikk-eksamen og jeg er dritnervøs. Noen råd? 

 

Jeg har hatt et så hektisk år, at jeg bare har fått med meg de første 10 forelesningene. Jeg prøver å lese meg opp her hjemme, ved å se på videoer og sånn. Men sannsynlighetsregningen er så dritvanskelig! Forstår standardavvik, median, empirisk varians, alle målenivåene osv men lenger har jeg ikke kommet.. 

 

Tips til hva jeg kan ta med på eksamen for å stå, og hva jeg bør gjøre de tre siste dagene før eksamen? Tenkte å skumme meg gjennom videoene til Njål, og så øve på eksamensoppgaver etter det..  (Jeg er ikke en sånn som bare karrer meg til E i alle fagene, har flere Ber og Aer, men av personlige årsaker har dette året vært dritvanskelig.)

 

 

1. Bruk tid på å forstå hva som gjøres i oppgavene fra videoene

2. Skriv ned fremgangsmåtene fra videoene - du vil ha med et eksempel på alle typer oppgaver. Er typisk bare 10-15 stk typer oppgaver som kan komme på eksamen og de er relativt like år etter år

3. Gå gjennom eksamensoppgaver og vær sikker på at du klarer å koble oppgavene fra eksamenssettene med eksemplene du har notert ned

 

Dette er et fag der de som bruker denne tiden og organiserer seg godt i forkant surfer til A/B, mens resten sliter. Vet ikke hvilken linje du går, men du kommer mest sannsynlig til å ha flere statistikk-fag, så tenk på den tiden du bruker som en investering til senere også.

 

 

Takk for svar. Hadde jeg bare hatt to-tre uker, og ikke et par dager på meg.. 

 

Etter noen dager nå, med INTENS jobbing så innser jeg at det er helt umulig. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få ståkarakter, selv med alle verdens hjelpemidler. Hadde spørsmålene vært "Regn ut korrelasjon" eller lignende, hadde jeg hatt en ørliten sjanse. Men spørsmålene til eksamen er jo så indirekte, og du må selv vite hvilke verktøy du skal bruke til de ulike oppgavene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...