Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  1. Selskapet Generius har nettopp utbetalt en dividende på kr 1,70 per aksje. Aksjekursen i dag er kr 28,00. Forventet avkastning på markedsporteføljen er 13% og risikofri rente er 9%. Markedet er i likevekt, og aksjene i Gunerius er halvparten så risikable som risikoen i markedsporteføljen.

    Hva er forventet vekstrate for fremtidig dividende i Gunerius hvis du forutsetter at konstantvekstmodellen kan benyttes til å verdsette aksjene i selskapet?

    1. (a)  4,15%

    2. (b)  4,65%

    3. ©  4,93%

    4. (d)  5,37%

    5. (e)  Jeg velger ikke å svare. 

Noen som vet hvordan man løser denne? Og hva mener de egentlig med at aksjene er halvparten så risikable som risikoen i markedsporteføljen? 

 

EDIT: Tror kanskje jeg løste den, men veldig usikker på om jeg faktisk har gjort rett, da alt jeg vet er at riktig svar skal være B.

 

Tok utgangspunkt i at halvparten så risikabel vil medføre en β på 0.5 og dette vil gi avkastningskravet 11 % (KVM, 0.09+0.5(0.13-0.09)= 11%. 

 

Får videre ligningen 28=1,70*(1+v)/(0,11-v), som gir v≈4,65%.

 

Rett ved tilfeldighet eller regnet jeg faktisk rett her?

Endret av HawkeyeFtw
Lenke til kommentar

Tok utgangspunkt i at halvparten så risikabel vil medføre en β på 0.5 og dette vil gi avkastningskravet 11 % (KVM, 0.09+0.5(0.13-0.09)= 11%. 

 

Får videre ligningen 28=1,70*(1+v)/(0,11-v), som gir v≈4,65%.

 

Rett ved tilfeldighet eller regnet jeg faktisk rett her?

Høres litt rart ut å si "halvparten så risikabel", ja. Risiko måles jo tradisjonelt sett i volatiliteten til selskapet og Beta git nå ikke nødvendigvis en riktig tolkning av dette.

CAPM-Beta = cov(Ri og Rmarked) / Var(Rmarked)

Det du egentlig har gjort her er å halvere kovariansen mellom Ri og Rmarked. Med mindre jeg også tenker feil nå så betyr jo ikke det nødvendigvis at selskapet er halvparten så risikabel sett for seg selv (pga firm specific risk), men i en markedsportefølje så kan man si det sånn siden man da diversifiserer bort firm specific risk.

 

Dårlig formulert spørsmål, men ser ingen annen måte å gjøre dette på enn slik som du har gjort det. Du er jo nødt til å finne avkastningskravet. Du har nok gjort rett.

Lenke til kommentar

Noen som vet sånn ca poenggrenser for makro for økonomer? 30 spm, 3 poeng per riktig og -1 per feil. Bør vel nesten droppe å svare på de jeg er usikker på?  :hmm:

Hvis du er totalt usikker så er jo forventningsverdien av et spm med 4 alternativ = 0, altså den samme som å ikke svare. Hvis du klarer å luke ut hvertfall ett svar så har du klart å få positiv forventet verdi:

1/3*(-1 + -1 + 3) = 1/3.

 

Ingen grunn til å ikke svare så lenge du har noenlunde peiling på svaret i mine øyne altså.

Lenke til kommentar

Noen som har et dokument eller vet hvordan man beregner internrente på HP 10BII+?  :hm:

 

Ved bruk av cashflow tenker du? Hvis du vet hvordan du bruker cashflow er det egentlig ganske lett. Viktig at du har rett fortegn når du trykker inn kontantstrømmene i cashflowen på kalkulatoren. Når du har trykket for alle årene trykker du på RØD (pil ned knappen) så på CST (IRR/YR, med rød skrift).

Lenke til kommentar

 

Tok utgangspunkt i at halvparten så risikabel vil medføre en β på 0.5 og dette vil gi avkastningskravet 11 % (KVM, 0.09+0.5(0.13-0.09)= 11%. 

 

Får videre ligningen 28=1,70*(1+v)/(0,11-v), som gir v≈4,65%.

 

Rett ved tilfeldighet eller regnet jeg faktisk rett her?

Høres litt rart ut å si "halvparten så risikabel", ja. Risiko måles jo tradisjonelt sett i volatiliteten til selskapet og Beta git nå ikke nødvendigvis en riktig tolkning av dette.

CAPM-Beta = cov(Ri og Rmarked) / Var(Rmarked)

Det du egentlig har gjort her er å halvere kovariansen mellom Ri og Rmarked. Med mindre jeg også tenker feil nå så betyr jo ikke det nødvendigvis at selskapet er halvparten så risikabel sett for seg selv (pga firm specific risk), men i en markedsportefølje så kan man si det sånn siden man da diversifiserer bort firm specific risk.

 

Dårlig formulert spørsmål, men ser ingen annen måte å gjøre dette på enn slik som du har gjort det. Du er jo nødt til å finne avkastningskravet. Du har nok gjort rett.

 

 

 

Takk for svar :) Enig at det var dårlig formulert spørsmål og ser ut til å være eneste som kan være riktig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ved bruk av cashflow tenker du? Hvis du vet hvordan du bruker cashflow er det egentlig ganske lett. Viktig at du har rett fortegn når du trykker inn kontantstrømmene i cashflowen på kalkulatoren. Når du har trykket for alle årene trykker du på RØD (pil ned knappen) så på CST (IRR/YR, med rød skrift).

 

 

Aha, nice! Hvis man har tastet inn riktig verdier inn på cashflow, hva er det man trykker for å få nåverdi?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ved bruk av cashflow tenker du? Hvis du vet hvordan du bruker cashflow er det egentlig ganske lett. Viktig at du har rett fortegn når du trykker inn kontantstrømmene i cashflowen på kalkulatoren. Når du har trykket for alle årene trykker du på RØD (pil ned knappen) så på CST (IRR/YR, med rød skrift).

 

 

Aha, nice! Hvis man har tastet inn riktig verdier inn på cashflow, hva er det man trykker for å få nåverdi?

 

 

 

Beklager sent svar, jobber med finansen selv her :p. Har du trykket inn rett KS i cashflow (husk å trykke inn rett rente også, som skal oppgis i PROSENT og IKKE desimaltall), så trykker du på rød og så PRC (NPV, med rød skrift). 

Lenke til kommentar

 

 

Beklager sent svar, jobber med finansen selv her :p. Har du trykket inn rett KS i cashflow (husk å trykke inn rett rente også, som skal oppgis i PROSENT og IKKE desimaltall), så trykker du på rød og så PRC (NPV, med rød skrift). 

 

 

 

Fikk riktig internrente, men får feil nåverdi. Man skal bare taste inn KS, taste inn rente også trykke på NPV?

Lenke til kommentar

 

 

 

Beklager sent svar, jobber med finansen selv her :p. Har du trykket inn rett KS i cashflow (husk å trykke inn rett rente også, som skal oppgis i PROSENT og IKKE desimaltall), så trykker du på rød og så PRC (NPV, med rød skrift). 

 

 

 

Fikk riktig internrente, men får feil nåverdi. Man skal bare taste inn KS, taste inn rente også trykke på NPV?

 

 

Stemmer, taster inn KS, så rente og deretter rød og så PRC. Husk at det er markedsrenten du må bruke. Når du bruker cashflow på kalkulatoren for å finne nåverdi, diskonterer den alle de fremtidige verdiene med den renten du oppgir. Så du må bruke den renten du ville ha diskontert beløpene med.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med oppgave b) og c)?

 

Oppgaver risikostyring

Oppgave 1

For neste år har en husholdning en samlet brutto inntekt lik kr. 600.000. Gjennomsnittlig skatt av brutto inntekt antas å være konstant lik 35%. Standard konsum av brutto inntekt minus skatt er 60%. Anta at nominell lønnsvekst er konstant lik 3% og at nominelt avkastningskrav er konstant lik 5%. Antall arbeidsår igjen er antatt å være 35 år.

a)     Hva er netto humankapital?

For en husholdning som vet med sikkerhet sin fremtidige inntekt vil humankapitalen være det samme som en sikker plassering (”penger i banken”). Vi antar at husholdningen i denne oppgaven vet med sikkerhet sin fremtidige inntekt.

Videre antar vi at husholdningen bare har humankapital og finansielle eiendeler. For en ung husholdning (med mange arbeidsår igjen) er ofte humankapitalen stor i forhold til finansielle eiendeler. I dette tilfellet har husholdningen kr. 300.000 i finansielle eiendeler. Husholdningen har to alternativer til å plassere den finansielle kapitalen, enten i aksjer (risikabelt) eller i banken (”risikofritt”). Vi antar at optimal andel av totale eiendeler (humankapital og finansiell kapital) i aksjer er 20%.

b)     Anta at både humankapital og finansiell kapital er likvid, hvor mye (beløp) skal vi plassere i aksjer?

c)     Anta nå, den mer realistiske forutsetningen, at bare finansiell kapital er likvid. Hva er den største mulige andelen av totalkapitalen denne husholdningen kan få i aksjer uten å lånefinansiere aksjekjøp?

Lenke til kommentar

Hei har en oppgave som er som følger:

 

"Anta at du har tatt opp et kortsiktig serielån på kr 600 000. Lånet skal tilbakebetales over fem år med like store avdrag ved utgangen av hvert kvartal. Lånerenten er 4% per år. Hvor mye må du betale i henholdsvis renter og avdrag ved utgangen av 2. kvartal i år 2?"

 

- Her ser jeg at fasiten bruker 0,04/4 som kvartalsrente. Er det ikke mer riktig å bruke kort rente som er gitt ved (1,04)^0.25 - 1? Eventuelt når bruker man den første rentemetoden og når bruker man den andre?

Lenke til kommentar

Hei har en oppgave som er som følger:

 

"Anta at du har tatt opp et kortsiktig serielån på kr 600 000. Lånet skal tilbakebetales over fem år med like store avdrag ved utgangen av hvert kvartal. Lånerenten er 4% per år. Hvor mye må du betale i henholdsvis renter og avdrag ved utgangen av 2. kvartal i år 2?"

 

- Her ser jeg at fasiten bruker 0,04/4 som kvartalsrente. Er det ikke mer riktig å bruke kort rente som er gitt ved (1,04)^0.25 - 1? Eventuelt når bruker man den første rentemetoden og når bruker man den andre?

 

Skjønner litt hva du tenker, men her vil det nok ikke bli riktig. Tror kanskje du bare skal bruke kort/lang formlene dersom det er snakk om å gjøre om til effektiv rente. 

 

På den andre siden, noen som har en grei forklaring på kapitalmarkedslinjen og verdipapirlinjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...