Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

  • Marte Kirkerud A/S vurderer ogs ̊a ̊a produsere varmtvannsberedere drevet av sol- energi. Varmtvannsberederprosjektet krever en investering p ̊a 250 millioner NOK og vil gi en stabil kontantstrøm p ̊a 45 millioner NOK per ̊ar i 10 ̊ar. Avkastnings- krevet om selskapet hadde vært gjeldsfritt hadde vært 12%. Marta Kirkerud A/S vil finansiere dette prosjektet ved ̊a utstede privat gjeld for 125 millioner NOK. Renten p ̊a denne gjelden er 8%. De gjenst ̊aende 125 millionene vil hentet inn ved ̊a utstede aksjer. Gjelden vil bli betalt tilbake i ti like store avdrag. Anta at marginalskatten for selskaper er 34%. Beregn APV for prosjektet. 

Regnet meg frem til -72.937.304 kan dette stemme  :nei: [/size]

 

Jeg har ikke regnet på det, men jeg tror du har gjort noe feil da ja. Jeg tok bare FCF og justerte tilbake til år 0 og da blir det en positiv nåverdi på ca 4 mill. APV skal jo bli enda større siden man justerer for billig gjeldsfinansiering blant annet.

Vet ikke hva du har gjort feil, men en av de klassiske feilene er å glemme å legge til positiv CF i år 0 for mottak av gjeld(125 mill).

Husk også at dette er et serielån(ulik rentekostnad hvert år). Resten burde være ganske greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde nå igjen.

 

Regnet ut NPV av firmaet unlevered: 45.000.000 * (1-0.34)=29.700.000

 

29.700.000/0.12= 247.500.000-250.000.000=-2.500.000

 

APV=-2.500.000 + (0.34*125.000.000)=40.000.000

 

Er slik de gjør i boken, ikke helt lik oppgave da. Der går de ut ifra at Cash inflows er infinite og ikke 10 år.

 

EDIT: Tror jeg fant ut av den!

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med enkeleksamen? Vurderer å kjøpe mikrokurset deres.

 

Brukte det selv i mikro. Veldig greit som et sammendrag av pensum før eksamen. Ting ble forklart enkelt og greit i motsetning til foreleser som brukte 2/3 av forelesningene på å regne gjennom kompliserte ligninger som man aldri får bruk for. 

 

 

Noen som har erfaring med karriereveiledningen til BI? Vurderer å få en time der for hjelp til valg av master. Skal ikke ta master på BI, så vet ikke om det er noe vits å dra da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har kontroll på Personlig Økonomi som kan vise hvordan man løser denne typen oppgave:

Stein og Stine skal skilles etter 10 års ekteskap. De eier sammen en leilighet, kjøpt for 10 år siden for kr 2.000.000. Finansiert slik: Felles lån kr 1.000.000, høyrentekonto Stein kr 300.000, høyrentekonto Stine kr 700.000. Pengene hadde de med seg inn i ekteskapet. Leilighetens verdi i dag, kr 5.000.000. Verdistigningen skyldes utelukkende markedssituasjonen på boligmarkedet. Lånesaldo i dag, kr 400.000. Stein har en bil, kr 400.000 og Stine har en bil, kr 300.000. Steins´ særeie: Hytte, verdi kr 1.600.000. Oppussingslån hytte, kr 200.000.
Hvordan blir det økonomiske oppgjøret mellom Stein og Stine, dersom partene krever det de kan etter loven?

Lenke til kommentar

4. XXS

Sportsforhandleren XXS vurderer å begynne å produsere sine egne tennis-racketter.

De forventer å selge 7000 racketter hvert år med en netto kontantstrøm på 600 kroner per enhet. Prosjektet vil løpe i 10 år, diskonteringsfaktoren er 16% og det kreves en initiell investering på 21 millioner NOK. Prosjektet har ingen skrapverdi etter de 10 årene. Du kan se bort fra skatter.

  1. (a)  Hva er base-case netto nå verdi? 

 

Blir det riktig å gjøre sånn her:

 

-21M + (7000*600)/1,16^10?

Lenke til kommentar

Sportsforhandleren XXS vurderer ̊a begynne ̊a produsere sine egne tennis-racketter. De forventer ̊a selge 7000 racketter hvert ̊ar med en netto kontantstrøm p ̊a 600 kroner per enhet. Prosjektet vil løpe i 10 ̊ar, diskonteringsfaktoren er 16% og det kreves en initiell investering p ̊a 21 millioner NOK. Prosjektet har ingen skrapverdi etter de 10 ̊arene. Du kan se bort fra skatter.

  1. (a)  Hva er base-case netto n ̊averdi?

  2. (b)  Anta n ̊a at etter ̊ar 1 kan prosjektet avsluttes og selges for 14 millioner NOK. For hvilket salgsniv ̊a vil det lønne seg ̊a avslutte prosjektet og selge det? 

Noen tips til B? Jeg fant i a ut at NPV basert på salg av 700 enheter er -700.444 og da er det selvsagt best å gå. Må jeg finne antall enheter som gir en NPV under 14 millioner og selge for alt under det?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

(b)  Anta n ̊a at etter ̊ar 1 kan prosjektet avsluttes og selges for 14 millioner NOK. For hvilket salgsniv ̊a vil det lønne seg ̊a avslutte prosjektet og selge det?

Noen tips til B? Jeg fant i a ut at NPV basert på salg av 700 enheter er -700.444 og da er det selvsagt best å gå. Må jeg finne antall enheter som gir en NPV under 14 millioner og selge for alt under det?

Nei, de 14 millionene må jo også diskonteres. Du legger til 14 i år 1 og finner salg for NPV=0
Lenke til kommentar

Holder på med Bedriften:

  • Kjenne til hvordan moralske holdninger og standpunkter kan variere med ulike forhold

Handler dette om del to, moralpsykologi med utvikling, dissonans, dydetikk, eller er det noe med konsekvens og pliktetikken å gjøre, når jeg skal svare på det målet over?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan sensuren i Markedsføringsledelse foregår og hva det skal til for å få en B eller A?

 

Det jeg hører fra nesten alle, selv studentveiledere er at de ikke leser hele oppgaven engang. Legger for det meste vekt på Sammendraget, skumleser Faglig begrunnelse og ser på vedleggene? 

 

Vi ble forresten ferdig med den forrige uke og ferdigstiller, retter opp feil og lignende nå.

Endret av Instinkt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...