Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til og forstå en eksamensoppgave hvordan ville dere tolket denne oppgaven ?

På forhånd takk for hjelpen.

 

 

Prosjektoppgave

Velg en PR‐/kommunikasjonsaktivitet, som internkommunikasjon (overfor ansatte), kommunikasjon overfor lokalsamfunn, forbrukerrelasjoner, investorrelasjoner, lobbying, innsamlingsaksjon, offentlig kommunikasjon, eller annet. Når du velger tema og samfunnssektor, kan du samtidig vurdere hvilke karriereveier som interesserer deg i PR/kommunikasjon, eller et beslektet område.

Skaff informasjon om sektoren ved å bruke læreboken, annen litteratur, medier, og tidsskrifter som er tilgjengelige i biblioteket og andre steder.

Foreta et intervju med noen som arbeider med denne typen PR, og diskuter en spesifikt, konkret case (eksempel) med denne personen. Dette caset/eksemplet vil danne grunnlaget for besvarelsen din.

Besvarelse skal inneholde:

Del 1. Bakgrunnsinformasjon fra litteraturen

Oppsummering av informasjon fra litteratursøket om dette område innen PR som er valgt (med minimum fem referanser der du bruker korrekt referanseteknikk).
Del 2. Caseintervjuet
Gjennomfør et møte med en som har praktisert i den sektoren dere velger. Skaff informasjon om en konkret sak som hun/han har arbeidet med. Intervjuet bør skje med utgangspunkt i PR- prosessen: undersøkelse, strategi, tiltak og evaluering (kapitlene 5‐8 i læreboken).

Del 3. Analyse og evaluering

Gi uttrykk for egen innsikt, litteratursøk og de observasjoner dere har gjort angående rekkevidde (scope), allsidighet og effektivitet i organisasjonens PR‐ og kommunikasjonsplaner.
Del 4: Skriv en kort vurdering av læringsutbyttet i arbeidet med oppgaven.

Endret av rebbelug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør på kloke ord over her: Du har ikke tid til å drive å slå opp noe som helst i ordboken under eksamen. En særkrivingsfeil eller en grammatisk glipp betyr ingenting kontra det å ikke få tid til å nevne et vesentlig poeng fra pensum.

Skjønner. Tenkte egentlig ikke på grammatiske feil, sjeldent det skjer. Snarere på synonymer slik at jeg kan uttrykke meg mer effektivt, altså færrest mulig ord og mest mulig relevant pensum. Men skal nok gå fint! Takk for respons :)

Lenke til kommentar

Hei BI-studenter! :)

 

Jeg går siste året på VGS og har tenkt å studere på BI neste år. (Oslo)

Har derfor noen nybegynner spørsmål... :blush:

 

- Er det lett å få seg venner?

- Hvordan er "kleskoden?"

- Var det lett å finne hybel før studiestart?

- Er det mange aktiviteter utenfor studietiden, hvor man kan bli kjent med andre? I så fall hvilke aktiviteter?

 

Har dere ellers noen tips til en nervøs 1. klassing?

Lenke til kommentar

1) Det er enkelt å komme i kontakt med folk via Fadderuken, om du ikke er aktiv der kan det være vanskelig helt i starten å få innpass i noen grupper siden det dannes en del tighte "gjenger" ila. de ti dagene Fadderullan pågår. Men så lenge man byr litt på seg selv og er aktiv i Fadderullan får du masse venner allerede første dagene.

 

2) Kleskoden på BI er oppskrytt, men folk kler seg i snitt en del penere enn i mange andre deler av samfunnet. Det sagt; Det er folk med forskjellige stiler, selvom flertaller går pent kledd. Selv går det i skjorte + hva enn som passer til skjorte. Men det finnes ingen strikt kleskode som tilsier at man må gå i dress og stive klær 24/7 som mange liker å tro.

 

3) Bor privat så kan ikke svare, men det skal ikke være noe problem om du kommer utenbys fra og søker I GOD TID før studiestart. Da får du ganske sikkert plass på BSN.

 

4) Det skjer saker og ting på og utenfor skolen hele tiden. Om du ønsker å drive med noe sosialt anbefaler jeg alle 1.klassinger hvert år og delta på rekruteringsdagen som er i slutten av August der alle linjer og utvalg rekruterer nye medlemmer. Da har du egene sportsutvalg, jakt & fiske + en hel haug andre aktiviteter og interesseutvalg. Og du kan avhengig av hvilken linje du går engasjere deg i linjeforeningen din allerede fra starten av.

Hvis ikke har vi en flott studentkro som er åpen 3 dager i uken hvor det skjer saker og ting, formelle og uformelle tilstevninger og KROA fungerer som et ypperlig samlingspunkt for alle BI sine studenter.
Jeg foreslo slagordet "Fra forelesning til pils på fem minutter" for KROA,men ble merkelig nok nedstemt...

 

Bare å spørre om du har fler spørsmål, enten her eller på PM.

Lenke til kommentar

Vil tro det er lettest å bli kjent folk på de mindre studiene, hvor de meg bekjent har små grupper og forelesninger i ganske vanlige klasserom.

 

På ØkAd og Markedsføring f.eks foregår mesteparten av undervisningen i store saler. Blir ikke noe "felles" miljø da, så Fadderuken er nok viktig om man vil ha noen å gå på forelesning med. :)

Lenke til kommentar

Noen som har finansregnskap og regnskapsanalyse i år?

Jeg sjønner ikke hvordan man avslutter et regnskap. Jeg har forstått at man har tabellarisk avslutning og avslutning i hovedbokoppstilling. Problemet er at når jeg gjør testene, så blir det regnet ut forskjellig hver gang, og noen ganger brukes verken tabellarisk eller hovedbokoppstilling?

Noen som kunne gitt meg et "overblikk" over hvordan man avslutter et regnskap i grove trekk? Skal jo være det samme hvilken metode man bruker, man skal jo komme fram til samme svar, men er også vanskelig å forstå hva som må ligge klart før man avslutter regnskapet og hva man faktisk gjør når regnskapet avsluttes.Er helt forvirret :confused:

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes vel egentlig ikke at studiet ble fryktelig mye verre utover før på 3.året. Du kommer naturligvis til å ha fag som er mindre gøy og noen fag som er mer interessante, men jeg syntes ikke arbeidsmengden noen gang var stressende. Det avhenger jo også litt av hvilke valgfag du velger på 2.året og hvilken fordypning du velger på 3.året.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som har HRM fordypningsfag her og som er villig til å selge eksamensnotatene? Det hadde vært til utrolig stor hjelp da jeg tar dette faget opp og ikke har mulighet til å gå i forelesninger.

Håper noen kan hjelpe :)

Endret av jeante
Lenke til kommentar

Noen her som har vært ambassadør for næringslivsdagene? Eventuelt vet noe om hva det innebærer?

 

Tenker det ser pent ut på CVen, men står lite om hvor tidkrevende og bindene det er f.eks. Er det noe å satse på?

Hei,

 

Jeg pratet med Nooria som er Ambassadøransvarlig i dag. Du kan jo sende henne en epost på ambassador.nld @ sbio.no og spørre. Men hun sa du kommiterer deg til å bruke mye tid under selve NLD, utenom det er det noen sosiale gatherings for ambassdørene i forkant, samt to testprosjekter man må være med på. Det er ingenting som kommer til å ta altfor mye tid, og skal ikke i noen grad gå utover skole.

 

Arbeidsoppgavene går ut på å hjelpe til under arrangementet med forefallende oppgaver og passe på at gjennomføring står i henhold til forventningene.

 

Absolutt å anbefale om du ikke har erfaring fra SBIO fra før av. Kan gi deg god innsikt i prosjektet, gi deg gode kontakter i SBIO som kan være kjekke å ha om du evt. ønsker å søke andre verv senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som har noen år på baken. Hvordan blir vanskelighetsgraden utover studiet på økad? Går første semester nå og synes det går greit. Matte er lett, Finans er lett/ok, jus er lett/morro, bedriften er dritt og markedføringsledelse er ok. Blir arbeidsmengden større og større?

Kommer veldig an på hva slags valgfag du velger. Hvis du velger letteste utvei får du ikke særlig mye mer å gjøre, men hvis du velger krevende valgfag får du mye å gjøre. I spesialiseringen jeg har valgt sier foreleseren gang på gang at kravene er noe helt annet enn i andre fag og at nivået er mer på masternivå enn på bachelornivå.

Lenke til kommentar

 

I spesialiseringen jeg har valgt sier foreleseren gang på gang at kravene er noe helt annet enn i andre fag og at nivået er mer på masternivå enn på bachelornivå.

La meg gjette: Økonomistyring og Investeringsanalyse?

 

Hehe, du gjetta rett ;)

 

Regner med at valgfag vil avgjører hva slags master du kan ta?

Nei, egentlig ikke. Økonomi-utdanning i Norge er så standardisert som du får det og så lenge utdanningen din oppfyller NRØA-kravene (noe BI gjør) så kommer du inn på master uansett. Det skal dog sies at noen av valgfagene nok er lurere å velge om du planlegger å ta en master videre. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Noen her som har vært ambassadør for næringslivsdagene? Eventuelt vet noe om hva det innebærer?

 

Tenker det ser pent ut på CVen, men står lite om hvor tidkrevende og bindene det er f.eks. Er det noe å satse på?

Hei,

 

Jeg pratet med Nooria som er Ambassadøransvarlig i dag. Du kan jo sende henne en epost på ambassador.nld @ sbio.no og spørre. Men hun sa du kommiterer deg til å bruke mye tid under selve NLD, utenom det er det noen sosiale gatherings for ambassdørene i forkant, samt to testprosjekter man må være med på. Det er ingenting som kommer til å ta altfor mye tid, og skal ikke i noen grad gå utover skole.

 

Arbeidsoppgavene går ut på å hjelpe til under arrangementet med forefallende oppgaver og passe på at gjennomføring står i henhold til forventningene.

 

Absolutt å anbefale om du ikke har erfaring fra SBIO fra før av. Kan gi deg god innsikt i prosjektet, gi deg gode kontakter i SBIO som kan være kjekke å ha om du evt. ønsker å søke andre verv senere.

 

Wow, for en service! :D Ble en del klokere nå ja, tusen takk!

 

Noen som har noen tanker om hva man eventuelt burde få med i motivasjonsbrevet?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har meldt meg opp til kontuniasjonseksamen i org (18 desember), men får ikke tilgang på itslearning fordi det ikke er undervisning i faget dette halvåret. Har derimot tilgang til all info som jeg fikk i fjor når jeg deltok i undervisningen. Men hvor finner jeg eksamensoppgaven for i år? Tror de er relativt like fra år til år, men vil sjekke for å være sikker. Noen som sjønner seg på dette?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har meldt meg opp til kontuniasjonseksamen i org (18 desember), men får ikke tilgang på itslearning fordi det ikke er undervisning i faget dette halvåret. Har derimot tilgang til all info som jeg fikk i fjor når jeg deltok i undervisningen. Men hvor finner jeg eksamensoppgaven for i år? Tror de er relativt like fra år til år, men vil sjekke for å være sikker. Noen som sjønner seg på dette?

kontinuasjons/eksamensoppgaven for i høst*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...