Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken motor skal jeg velge: VW CC


  

37 stemmer

  1. 1. Hvilken motor ville du valgt?

    • 2.0 170 hk CR TDI
    • 1,8 160 hk TSI


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg driver å ser på en ny bil. Har bestemt meg for det meste bortsett fra motoren. Synes dette er vanskelig.. Bilen er en VW CC. Har lest tester der 160 HK tsi motoren får god kritikk.

 

 

Volkswagen motorer:

2.0 170 hk CR TDI

1,8 160 hk TSI

 

Hva ville du valg? Noen som har noen tips, erfaringer?

Endret av sindre2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om pris, så da ville jeg gått for den største :)

 

2.0 170 hk CR TDI DSG (Helt klart!!)

 

En god nummer to er 1,8 160 hk TSI DSG hvis du vil ha bensin.

 

EDIT:

Ser du skriver at pris ikke er viktig, så da ville jeg jo gått for det grommeste så klart. Noe som er 170 hk TDI med eller uten DSG.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Her ville jeg ikke vært det minste i tvil.

 

Jeg limer bare inn det en kollega av meg skrev om motoren i en Octavia:

 

Innimellom alle dieselmodellene er det herlig å kjøre en sprek bensindrevet turbobil. 1,8-literen under panseret byr på 160 hester og 250 Nm. Om ikke effekten direkte skremmer noen, er det den jevne leveransen som imponerer.

 

Fullt dreiemoment er nemlig tilgjengelig helt nede ved 1500 omdreininger, og det holder seg på maks helt til nåla passerer 4500. Med det er motorens kurve svært jevn, og dertil enkel å utnytte. Samtidig tåler også motoren litt turtall når den blir presset.

 

Lydmessig matcher den ikke tolitersturboen vi kjenner fra Octavia RS, for TSI-motoren er stillegående som få, men den gir litt av den samme kjøreopplevelsen.

Lenke til kommentar

Synd ikke man får den med 2.0-literen TFSI med 180/211 HK'er...

Denne har hele 70NM mer og det merkes!

 

Har selv 180HK'eren i min Audi (TFSI) og den virker vesentlig sprekere enn 1.8 160HK'eren. Fra 0-100km/t skiller det ikke all verden, men forbikjøringer etc. blir mye morsommere med høyere moment.

 

Jeg ville nok valgt Diesel her...

Men hvis du absolutt ikke vil ha Diesel, så er det jo bare å kjøre på med den største bensineren. Fin motor det også, men jeg tipper du får det mer morro med en diesel.

Lenke til kommentar

Synd ikke man får den med 2.0-literen TFSI med 180/211 HK'er...

Denne har hele 70NM mer og det merkes!

 

Har selv 180HK'eren i min Audi (TFSI) og den virker vesentlig sprekere enn 1.8 160HK'eren. Fra 0-100km/t skiller det ikke all verden, men forbikjøringer etc. blir mye morsommere med høyere moment.

 

Jeg ville nok valgt Diesel her...

Men hvis du absolutt ikke vil ha Diesel, så er det jo bare å kjøre på med den største bensineren. Fin motor det også, men jeg tipper du får det mer morro med en diesel.

 

Man får den med 2.0 TFSI 200 hk, men prisforskjellen 1.8 TSI vs 2.0 TSI er på drøye hundre tusen. Sier seg selv at det ikke er verdt det i hele tatt.....

Lenke til kommentar

Hadde valgt bensin jeg også... men jeg ville valgt 2.0-literen og ikke 1.8-literen.

 

Hvis valget står mellom 1.8TFSI 160HK. og 2.0TDI 170HK'er hadde jeg uten tvil valgt TDI'en.

Mye høyere moment og også mye artigere å kjøre.

 

Har prøvd alle motorene og 160HK'eren virker vesentlig slappere enn TDI'en. Ikke hvis man ser på papiret kanskje, men i virkeligheten så TDI'en mer annvennelig.

Lenke til kommentar

Helt uenig. Både i at dieselen er morsommere og mer anvendelig.

 

Riktignok har den 100 Nm mer (forskjellen i hester er nærmest ubetydelig), men mens dieselen har maksimalt dreiemoment tilgjengelig i 750 o/min, har bensinmotoren sitt moment fra 1500-4500 o/min.

 

Dieselmotoren har også maksimal effekt ved 4200 o/min. 1,8 TSI har sin toppeffekt mellom 4500 og 6200 o/min. Da sier det seg selv at bensinmotoren er mye mer fleksibel og lettkjørt enn dieselen.

 

Joda, dieselen har høyere moment, men det er mye vanskeligere å bruke. Dermed blir bensinmotoren mye morsommere.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Da er vi nok uenige:)

 

har i dag 2.0tfsi 180hk'er og den virker hakket slappere enn Touran'en (uten chip)

men på papiret er den kjappere.

 

Touran'en var nok litt vassere ved forbikjøringer vil jeg tro, da kreftene kom med en gang. Bensineren virker mye mer anstrengt og man har liksom på følelsen av at man tyner den til bristepunktet, mens dieselen gjør samme jobb uanstrengt.

 

Men bensineren går myye stillere og er behageligere ved rolig kjøring. Dessuten må jeg innrømme at det var deilig med litt turtall etter tre år med en diesel :)

Lenke til kommentar

Faren min hadde en A4 med den bensinmotoren. Syntes den drar godt, er stille og har et greit forbruk. I tillegg trenger ikke bilen å høres ut som om den egentlig tilhører en bondegård når den står still.

 

Det største problemet jeg har med slike dieselmotorerer er at jeg alltid syntes det er en slags delay fra når du moser gasspedalen til det faktisk skjer noe. Dette merker man mest ved trafikklys..

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Helt uenig. Både i at dieselen er morsommere og mer anvendelig.

 

Riktignok har den 100 Nm mer (forskjellen i hester er nærmest ubetydelig), men mens dieselen har maksimalt dreiemoment tilgjengelig i 750 o/min, har bensinmotoren sitt moment fra 1500-4500 o/min.

 

Dieselmotoren har også maksimal effekt ved 4200 o/min. 1,8 TSI har sin toppeffekt mellom 4500 og 6200 o/min. Da sier det seg selv at bensinmotoren er mye mer fleksibel og lettkjørt enn dieselen.

 

Joda, dieselen har høyere moment, men det er mye vanskeligere å bruke. Dermed blir bensinmotoren mye morsommere.

 

Mange tror nok dieselen er kjappere fordi den har langt mer ketchupeffekt, og når den er over må man gire, for så å vente på at ketchupeffekten kommer gang på gang, i hvert gir. På bensinen er det litt mykere leveranse men den flytter seg den også hvis man ser på speedometeret.

Lenke til kommentar

PChart_x480y540_156_0.png

 

Dette er kurven på en 2.0 TDI 170hk. BSR chip ca 205 hk. Dreiemomentet er ikke SÆRLIG flatt, for å si det sånn. Fort opp, og fort ned igjen.

 

 

 

 

PChart_x480y540_192_0.png

 

Her ser du kurven fra en 2007 Passat 1.8 TSI, BSR chip til ca 215 hk. En smule mer behagelig kurve her, eller hva?

 

 

Lenke til kommentar

Kan jo ta med en praksis også da. Nemlig en Youtube-video. Dette er et annet merke da, nemlig BMW. Men er vel ikke akkurat som at de lager noe dårlige motorer heller.

 

Følgende biler er i videoen: E36 M3 3.2 321hp/350nm. Mot E60 535d 350hp/710nm. Sprint som går fra 100-240 km/h. Rullende start må jo være en fordel for dieselen, eller hva? I rest my case, http://www.youtube.com/watch?v=g3RTYi0JpH4

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...