Gå til innhold

Fant katten sin på Facebook. Drept av naboen og klemt under garasjeporten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her i NORGE så straffer vi ikke

Fikset denne for deg. Saken blir henlakt, og det får null konsekvenser for gjerningsmannen. Slik er det norge straffer i dag, med mindre du bryter en trafikkregel, da skal du BLØ!

 

Vi trenger et uavhengig organ som kan dra slike saker som dette for retten.

 

Forresten, så burde noen dra å gi harlyen hans samme behandlig i garasjeporten.

For at det var med overlegg er uten tvil. Om han ikke mente å skade katten hadde han heller aldri postet skrytebilde etterpå. Hva skulle han da ha å skryte av?

Lenke til kommentar

Men om hendelsesforløpet er som beskrevet: "smalt igjenn porten, og katten kom i veien"

Men hvis han drepte katta i en ulykke, poster man det på tryneboka og skryter om det eller kontakter man eieren?

Er vel neppe den skarpeste kniven i skuffen det er snakk om.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Atter en gang kan man lese i nyhetene om folk som blottet for empati finner det for godt å ta livet av dyr for moro skyld.

 

http://www.dagbladet.no/2010/04/23/nyheter/innenriks/dyremishandling/11413655/

 

Atter en gang ser vi at politiet driter i kriminelle handlinger med en strafferamme på opptil 3 år, det er jo "bare en katt" ifølge politiet.

Svin som gjør slike ting fortjener langvarig grov tortur og å bli sendt ut av landet.

Norge skulle sluppet å bli tilsmusset av slike typer.

 

Hva synes dere?

Hva er passende straff for en ikke verdig til å bli definert som person, som nedlater seg til å drepe og/eller mishandle dyr og på toppen av det hele skryte av det.

 

Hvis det fantes EN facebook grupe jeg skulle blitt medlem av så hadde det vært en hatgruppe mot det monsteret!

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Har selv sett saken tidligere i dag og det er trygt å si at jeg ble opprørt og meget sint. Dette er andre gang denne uke, hvor media setter fokus på dyr som blir mishandlet. Jeg er opprørt over andre mennesker mangel på respekt for et levende individ og jeg er opprørt over mennesker sin angivelige glede av å drepe og torturere uskyldige dyr for egen glede. Samt for å senere triumfere via internett.

 

I affekt vil jeg nok si at vedkommende burde straffes og det hardt. Med fengsel? Nei, med juling! Og det en real omgang. Gjør det meg bedre? Kanskje ikke, men ved sinne utgår ofte logisk tankegang. Når undertegnede får igjen pusten og igjen klarer å tenke klart, innser jeg at dette ikke vil være den optimale straff.

 

Dette er litt rart.

 

Den oppdaterte dyrevernloven gir mulighet for fengsel i opptil tre år for mishandling og vannskjøtsel av dyr. Vedkommende som har gjort dette har således også publisert bildene via Facebook og utøvd vold under særs skjerpende omstendigheter. Dette er dessverre ofte en sovende lov som ikke blir brukt i særlig stor grad. Hvorfor? Det er flere grunner til dette, først og fremst grunnet prioriteringer hos politiet. Den andre grunnen er ofte at man ikke bryr seg om slike saker, da det "tross alt bare er en katt". Dette gjør meg sint som få. Det er ikke bare en katt, men et levende individ, dyr har en egenverdi og er innbefattet av norsk lov. Dette bør snart politimyndighet innse.

 

Skammelig er ordet!

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Okey, er forsåvidt enig i at det er viktigere å fokusere på mennesker.

 

Verken mennesker eller dyr skal utsettes for unødvendig lidelse, så det optimale må jo være å bry seg om alle levende skapninger. Vi eier da ikke kun en begrenset mengde medlidenhet.

 

Personen som har gjort denne handlingen nå har gjort noe helt forkastelig, og jeg håper og håper på at han blir straffet. Hardt.

Endret av Chacarron
Lenke til kommentar

Fy faen! Hva i helvete er det som foregår i hodet til folk når de kan gjøre noe sånt mot en uskyldig katt??! Dette er helt forkastelig, jeg får lyst til å klemme gjerningsmannen under garasjeporten. :mad:

 

Det er en ting at han faktisk tar livet av katten, men det at han laster opp bilder på Facebook og skryter av det er helt utrolig. Syke jævel. Håper han får svi for dette her.

Endret av ShadedVoid
Lenke til kommentar

Jeg synes påtalemyndigheten bør bli møtt med en skikkelig påtrykking for å ta slike saker seriøst. Å drepe og så skjende det som var et levende liv er skammelig.

Der er jeg _helt_ enig med deg. Som ymtet frempå tidligere sier dyrevernloven § 3, blant annet, sitat: "Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.", sitat slutt. Dyrevernloven § 37 sier, sitat: "Grov overtredelse straffes med fengsel inntil 3 år. Ved vurdering av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på overtredelsens omfang og virkninger, og graden av utvist skyld.", sitat slutt.

 

Uten å være noen utdannet jurist, vil undertegnede si at denne overtredelse av dyrevernloven er særs grov og begått under skjerpende omstendigheter som bør vektlegges under straffeutmålingen. Videre har vedkommende erkjent "skyld" ved at han tok liv av katten ved et uhell. En forklaring offer (eier av katt) setter liten tiltro til. Vedkommende har således også lagt ut obskøne bilder og bevis på hva han har gjort via Facebook. Dette er gode beviser som bør få vedkommende dømt for brudd på norsk lov og dyrevernloven.

 

Offeret kjenner til vedkommende, det er derfor ingen problem å få navn og adresse for en eventuell anmeldelse. Undertegnede har selv vært i kontakt med Dagbladet journalist i kveld. Dette for å bli videreformidlet til vedkommende som fremla anmeldelsen. Om denne saken blir henlagt av det lokale lensmannskontoret er det brudd på norsk lov og en skandale. Om ikke denne anmeldelsen fører frem er vi flere som vil anmelde vedkommende. Undertegnede inkludert.

 

Vedkommende skal straffes og det etter norsk lov.

Lenke til kommentar

[...]Uten å være noen utdannet jurist, vil undertegnede si at denne overtredelse av dyrevernloven er særs grov og begått under skjerpende omstendigheter som bør vektlegges under straffeutmålingen. [...]

 

Nei du er ingen jurist, ikke jeg heller. Men hva er "særs grovt" og "skjerpende omstendigheter" her? Ikke finner jeg noe forbud mot å "skjende døde dyr" i dyreværnloven heller. (Det er faktisk ikke noe lovbrudd å være "en ekkel bærsj")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...