Gå til innhold

Hvilken blits bør jeg kjøpe til mitt nikon D300 kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nissin er veldig plastisk og du får må kjøre i manuelle innstillinger hvis jeg ikke husker helt feil i farten.

 

Hvis du skal ha en blits som er enkel i bruk og avansert nok til at du kan være litt kreativ ville jeg nok ikke kjøpt mindre/billigere en en Nikon SB-600.Med denne får du full auto,hjelpe-fokuslys,vinkles to veier og av-kamera funksjoner.

Du har også SB-400,den fungerer på samme måte som den innebygde blitsen bare sterkere og litt lengere unna sensoren,i tillegg kan den vinkles i en retning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvilken blits bør jeg kjøpe til mitt nikon D300 kamera?

Prisen bør være under 1000 lappen og ikke være alt for avansert.

 

Jeg har sett litt på Nissin Speedlite Di622 bør jeg kjøpe den?

 

Hva anbefaler dere?

 

:D Kom med forslag.

 

Kjøp noe originalt fra Nikon som støtter CLS. Da blir det SB-400/600/800/900. Ta den du har råd til.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Du trenger én SB-800 som master. Deretter kan du styre de neste du kjøper SB-600 fra den.

Nå er jeg ingen Nikon ekspert, men trådstarter kan jo fint styre en SB600 fra kamera?

 

Selvsagt. Men mye vil ha mer. SB-800 kan fungere som master, SB-600 kan bare være slave.

Lenke til kommentar

Jeg er av den holdning at hvis du har råd til å kjøpe original blits. De koster noe mer, men er (som oftest) mer solide og samarbeider garantert med huset ditt.

 

Det er mulig at jeg har brent meg et par ganger for mye på uoriginale blitser, men sier bare "Skeptisk".

 

Har ei kusine som kjøpte Sigma DG 530 til D60.Den blitser så bildene får lys,men hun forstår ikke så mye angående innstillinger så hun får ofte overeksponerte bilder.

Fordelen med originalt er at dem samarbeider på beste måte og er alltid klare til raske skudd,ulempen med en uoriginal blits kan være at man må justere noen parameter før man kan ta bildet.

Kjenner ikke til Nikon,men en uoriginal blits til Canon kan slutte og samarbeide,hvis man ved et senere tidspunkt oppgraderer kamerahuset til noe nyere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du trenger én SB-800 som master. Deretter kan du styre de neste du kjøper SB-600 fra den.

Nå er jeg ingen Nikon ekspert, men trådstarter kan jo fint styre en SB600 fra kamera?

Trodde ikke 600 kunne trigges av built-in flash? Men måtte avfyres med 800/900 eller su-###

 

Edit: Dette er snakk om når SB-600 befinner seg av kamera

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar

Jeg har både Nissin Di622 og originale Nikon blitser.

Nissin kan trigges fra innebygget blits på kamera, men du må justere styrken manuelt. På kamera funker den som en original Nikon med CLS. Den kan ikke være master.

Alle Nikons blitser med untak av SB400 kan være slave og trigges av innebygget blits på kamera med fulle CLS-funksjoner.

SB800/SB900 kan også være master i CLS-systemet, enten på kamera eller "off camera" med kabel.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Du trenger én SB-800 som master. Deretter kan du styre de neste du kjøper SB-600 fra den.

Nå er jeg ingen Nikon ekspert, men trådstarter kan jo fint styre en SB600 fra kamera?

Trodde ikke 600 kunne trigges av built-in flash? Men måtte avfyres med 800/900 eller su-###

 

Edit: Dette er snakk om når SB-600 befinner seg av kamera

SB-600 kan fint fyres av av den innebygde blitsen på D300 (og alle andre kameraer med innebygd blits fra D80 og opp). Det er med D5000, 3000, 40, 60 og de dærre der at man trenger en commander.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Lurer på hva dere sier til "Sigma Blitz EF-530 DG Super Nikon" som et alternativ til Nikon SB-600, 800, 900 ?

 

 

:hmm:

 

Sigmaen fungerer helt fint, den blinker og gjør det den skal. MEN er litt mer tungvindt å sette opp trådløst. Når SB600 er satt opp til trådløsbruk, beholder den innstillingen. Det er det bare å sette det på stativet og slå den på så er alt klart. Sigmaen må først settes på kameraet og settes opp til trådløst hver gang den skal brukes.

På kameraet er det nok ikke noe særlig forskjell i bruken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

anbefaler nikon blitsene sb-600 og oppover. da har du mulighet til å fjernstyre de med i-TTL men hvis du bare skal ha bliten montert på kameraet så er det sikkert et fett.

 

edit: vet ikke om andre merker kan fjernstyres med TTL. men tviler på det.

Endret av MallRaT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...