Gå til innhold

Hvilken blits bør jeg kjøpe til mitt nikon D300 kamera?


Anbefalte innlegg

Hvilken blits bør jeg kjøpe til mitt nikon D300 kamera?

Prisen bør være under 1000 lappen og ikke være alt for avansert.

 

Jeg har sett litt på Nissin Speedlite Di622 bør jeg kjøpe den?

 

Hva anbefaler dere?

 

:D Kom med forslag.

Er vel strengt tatt bedre med muligheter man ikke benytter enn muligheter man etterhvert savner. ;)

 

Størrelse er også noe man bør vurdere siden det er bedre med en liten blitz man har tilgjengelig eller en stor og fin som ligger hjemme. Har selv til tider savnet en SB400, (eller tilsvarende), siden min SB600 alt for ofte blir liggende igjen hjemme pga størrelsen.

 

Nissin Di622 fikk vel ganske grei omtale i en test i DigitalFoto, men Metz sine blitzer er også av bra kvalitet og bør vurderes.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke gi fra deg Nikons geniale, enkle, alltid fungerende, selvjusterende TTL (Through-The-Lens) Kreative Lyssetting System, for å spare noen hundrelapper! Prøv det, og du ser deg aldri tilbake!

 

Jeg bruker min D700's innebygde blits som commander med 2 SB-600 trådløst. Plasserer dem i rommet på steder der de ikke kommer til å komme med i bildet. Helst rettet mot hvit tak. Alle tre blitsenes ønskede bidrag til eksponeringen kan da justeres uavhengig av hverandre i kameraets meny! Antall blitser man kan bruke er UBEGRENSET!

 

Når man trykker på utløseren sender den innebygde blitsen ut en kommando til alle de andre blitsene, som avgir et forhåndsblink. Kamera måler så nøyaktig hvor mye power de eksterne blitsene må fyre av under eksponeringen for at den skal bli perfekt, og forteller så hver blits dette gjennom infrarød kommunikasjon. Først da åpner lukkeren, og alle blitsene fyrer av med korrekt power. Alt dette skjer på millisekund, og er umulig å oppfatte.

Dette skjer før hver eneste eksponering, og sørger for at akkurat DEN scenen blir korrekt belyst. Med topp resultat hver gang, enten du bruker én eller ti blitser.

 

Typisk demper jeg den innebygde med ett trinn eller to, siden den kun kan skyte rett fram. De andre to demper jeg skjelden, heller øker et tredjedels trinn eller mer.

Lenke til kommentar

Støtter brukt SB-600. Nå som etterfølgeren SB-700 er lansert, så får du den sikkert snart ned mot 1000-lappen, kjøpte min brukt for 1500 tidlig i år.

SB-400 holder kanskje for mange, men SB-600 gir deg mange viktige muligheter som trådløs styring, ok styrke og ganske kompakt.

Nikons blitzer koster litt, men er også solid bygget og gir flotte muligheter. Når du først har så bra kamera er det ikke dumt med en ok blitz.

Derfor er de også ganske ettertraktet og holder bra pris, mange som er ute etter en ekstra blitz.

 

Ellers synes jeg at kameraet har så bra ISO-egenskaper at jeg sjelden bruker den, angret på at jeg ikke kjøpte en 35mm 1.8 i stedet, som jeg kjøpte litt senere (koster ca 800-11 brukt).

Men blitzen er nå god å ha da...

Lenke til kommentar

Hvilken blits bør jeg kjøpe til mitt nikon D300 kamera?

Prisen bør være under 1000 lappen og ikke være alt for avansert.

 

Jeg har sett litt på Nissin Speedlite Di622 bør jeg kjøpe den?

 

Hva anbefaler dere?

 

:D Kom med forslag.

 

Jeg ville heller spart til en SB-600, SB-700 eller SB-900. Eventuelt en brukt SB-800 eller SB-600.

 

Styr unna SB-400

 

Bortkastet å ikke kjøpe Nikon blits til Nikon D300 med mindre du skal ha Pocket Wizard.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg at kameraet har så bra ISO-egenskaper at jeg sjelden bruker den, angret på at jeg ikke kjøpte en 35mm 1.8 i stedet, som jeg kjøpte litt senere (koster ca 800-11 brukt).

Men blitzen er nå god å ha da...

 

Tja. Lav f-verdi hjelper lite når motivet er i rask bevegelse...

Lenke til kommentar

Hvis du vil utforske blitsbruk og evt leser engelsk så er videoene eller bøkene til Joe McNally på bildet over helt klart å anbefale.

 

Var på workshop med han for snart 2 år siden og det var utrolig gøy å se han i aksjon sammen med 3 ulike modeller og kun batteriblitser trigget rett fra kamerahuset.

 

Har nå kjøpt meg en pent brukt nikon sb 800 for 2000 kroner.

 

Og jeg er kjempefornøyd til nå :)

Helt til du finner ut hva du kan gjøre med to. ;)

 

Evt 4 og sekk med oppladbare batterier ;-)

Lenke til kommentar

En bitteliten avsporing, men for å trigge blitsen, har det noe å si hvilken side av den som peker mot kameraet?

Kamera sender kommandoene sine så kraftig, at innendørs og ute mellom bygninger vil det reflektere i vegger og alltid nå fram. Men i åpent landskap må man som det sies over, hjelpe litt til wink.gif

Legg merke til bildet over med 4 blitser: HELE scenen ble perfekt, selv om de stikker blitsen rett opp i trynet! Dette oppdager kamera før bildet tas, og regner ut helt nøyaktig hva hver blits må avgi for å eksponere jevnt og korrekt, og ikke få kritthvite tryner. Dette er Nikon alene om såvidt jeg vet. Har Canon noe tilsvarende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...