Gå til innhold

Hvorfor er Rap crap?


mantex

Anbefalte innlegg

Kanskje allerede nevnt, men musikk er en emosjonell opplevelse. Så vidt man ikke jobber med musikk som et overordnet tema og man må ha en rasjonell holdning til alle sjangere, så vil jo enhver reaksjon til all musikk være emosjonelt. Og følelser pleier og være enten av eller på. Derav sterke ord som "hater", "elsker" osv. Så og spørre hvorfor noen hater det ene eller det andre er som og spørre hvorfor jeg er 1.91 høy når du er 1.75 og har rødt hår mot mitt brune. Vi er alle forskjellige, og aller se vi litt annerledes på alt. Dog søker vi noen og ha noe felles med, og musikk sjangere er en stor indikator på et felles verdisyn mellom en gruppe mennesker. Og når andre mennesker ikke forstår ditt verdisyn, så vil du også ikke skjønne dem sitt. Her kan konflikter starte og ord som hater dukker opp.

 

Personlig lener jeg meg mye mot Dance, electronica og house og mye hip hop og RAP. Men jeg er fasinert når musikksjangere krysses og skaper noe nytt. Pluss jeg annerkjenner at de fleste sjangere har noen klasikkere. Metalica Enter Sandman, A-ha take on me, Roxette, Bethoven..osv

 

Så til slutt vil jeg bare poste noe som fasinerte meg da jeg hørte det. Kvinnelig lead singer i en sjanger jeg tror er Death Metal som rapper:

 

OTEP: T.R.I.C

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt uenig der, jeg mener at det går an å gi en objektiv og logisk folkaring på hvorfor du liker noe. Å si at man liker noe pga det subjektivt emosjonelle er for min del ikke rasjonelt. Da blir forklaringen at du liker en gitt låt pga assosiasjonene du har til denne låten.

Jeg merker meg også at for noen artister er det en allmenn oppfatning av at er bra, f. eks. The Beatles, MJ

 

Men tilbake til saken. For min del liker jeg rap, men har ingen rap-artister blant mine favorittartister eller i platesamlingen. Dette er nok fordi rap-sjangeren må behadles litt annerledes enn andre sjangre. rap-sjangeren er veldig begrenset, derfor kreves det mer for å lytte igjennom et helt album.

Endret av johnnyronny
Lenke til kommentar

Jeg hørte stort sett kun på rap i 4-5 år i strekk. Jeg likte det veldig godt, og brydde meg ikke om at folk mente det var dritt. Men etter hvert ble jeg lei. Det var liksom samme greia om igjen hele tida. Jeg synes fortsatt ordentlig freestyling og battling er kult, det skal litt til å komme på så mye i farta. Og ikke minst beatboxing, som f.eks Rahzel.

 

Etter rap perioden min gikk jeg tilbake til rock, spesielt Nirvana. Hørte mye på dem når jeg var kid. Nå går det mest i rock og litt metal, og stortrives med det. Det har også fått meg til å legge om klesstilen min drastisk, noe jeg er veldig fornøyd med :p

Mange mener at rap ikke er musikk, og nå etter å ha fått litt avstand fra det, må jeg si at jeg skjønner hvorfor. Alt er digitalt, og mye handler enten om å vokse opp i ghettoen, eller å ha de største bilene og gullkjedene.

 

Jeg har forresten en del plater liggende, hvis noen skulle være interessert. Går for en billig penge ;)

Lenke til kommentar

Blir for monotont for meg. "Beaten" går og går og går og går og det er null variasjon og den går og går og går og går og over der har vi stjerna som rapper frem teksten sin.

 

Kontrasten til progrock (min favoritt) er voldsom. Kanskje ikke så rart jeg ikke får helt fot for rap.

Lenke til kommentar

Jeg hørte stort sett kun på rap i 4-5 år i strekk. Jeg likte det veldig godt, og brydde meg ikke om at folk mente det var dritt. Men etter hvert ble jeg lei. Det var liksom samme greia om igjen hele tida. Jeg synes fortsatt ordentlig freestyling og battling er kult, det skal litt til å komme på så mye i farta. Og ikke minst beatboxing, som f.eks Rahzel.

 

Etter rap perioden min gikk jeg tilbake til rock, spesielt Nirvana. Hørte mye på dem når jeg var kid. Nå går det mest i rock og litt metal, og stortrives med det. Det har også fått meg til å legge om klesstilen min drastisk, noe jeg er veldig fornøyd med :p

Mange mener at rap ikke er musikk, og nå etter å ha fått litt avstand fra det, må jeg si at jeg skjønner hvorfor. Alt er digitalt, og mye handler enten om å vokse opp i ghettoen, eller å ha de største bilene og gullkjedene.

 

Jeg har forresten en del plater liggende, hvis noen skulle være interessert. Går for en billig penge ;)

 

which ones? :)

Lenke til kommentar

Jeg kan synes rap er kult, men det er usannsynlig langt mellom hver gode hiphop-låt. Rap er kulest på funk-låter egentlig. Mye av hiphop og særlig R&B om dagen er helt på trynet patetisk, det er ingen elementer som vekker noen musikalsk interesse hos meg, tvert imot. Det største problemet i det siste er ofte total mangel på bass (det være seg elbass eller programmert bass), som gjør at det høres utrolig platt ut med kun en low-fi trommegreie som bakteppe. Det finnes heldigvis unntak, og skiva "The Renaissance" med Q-Tip fra 2008 er veldig bra, men så er det også 50/50 live innspilt og programmerte ting. Ikke minst har den plata flust med bass, slik at det ligger et godt fundament bak låtene.

Lenke til kommentar

Blir for monotont for meg. "Beaten" går og går og går og går og det er null variasjon og den går og går og går og går og over der har vi stjerna som rapper frem teksten sin.

 

Kontrasten til progrock (min favoritt) er voldsom. Kanskje ikke så rart jeg ikke får helt fot for rap.

 

Jeg liker som regel ikke noen musikk hvis den er for gjentakende, men det er da slettes ikke noen automatikk i at rap er hjernelammende monotont. Hvis den eneste rappen man utsettes for, er den på VG-lista og The Voice, skjønner jeg godt at man ikke blir overbevist, men det fins da annen rap enn det.

 

 

Lenke til kommentar

5cents:

 

Rap representerer et musikksyn som strider helt imot hva vi er opplært - det er en statisk, monoton sjanger med lite melodisk fokus. I tillegg "stjeler" den andres verk - såkalt sampling - noe som gir et inntrykk av at de ikke kan bedre, mens faktum er at sampling faktisk er en genuin uttrykksmåte som er svært krevende. Det konservative musikkidealet folk er vant til er gode melodier og vakre akkorder, og formmessig kontrasterende verk, slik som pre-modernistisk klassisk musikk og musikk med pop-oppskrift.

 

Spørsmålet man må stille seg er, "hvorfor kommer det ikke en flink artist som for en gangs skyld lager bra rap?", og da må man innse at det selvsagt må finnes genier i alle musikkstiler, og dermed ligger ikke problemet i ferdigheter, men i lytterens eget øre og musikalske idealer.

 

Så slenger jeg på en ganske annerledes raplåt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=eH1UmMu3R7o

 

Så litt deilig "puristisk" rap, for fyren døde nå nettopp

 

http://www.youtube.com/watch?v=8FzV21Lqd3A

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

problemet med rap for min del er 2 delt:

måten artistene/sjangeren presenterer seg selv på

og

de eneste artistene jeg blir introdusert til er de kommersielle som 50 cent, lil wayne, busta rhymes etc.

teksten, budskapet, generell presentasjon appelerer IKKE til meg.

jeg synes ikke det er kult å være gangster!

 

alt de synger om er hoes, pimps, drugs, killin' etc.

skal jo sies at rock'n'roll også synger om sex, drugs and rock'n'roll men dette presenteres på en helt annen måte.

eksempel på dårlig teksting er jo bildet som thorsen linka til lenger oppe med lil wayne.

eneste jeg egentlig får ut av det han synger er bitch bitch bitch.

jeg synes rap blir flatt, kjedelig og veldig repeterende.

 

hvorfor skal jeg gå rundt og lete etter andre typer artister og rap sjangere når det finnes så ufattelig mye bra musikk ellers som er lett tilgjengelig.

 

edit: kan høre på noe typer rap, men da blir det hovedsaklig fra 90'tallet.

Du høres ut som meg i 7-8 klasse. Som den 15-åringen jeg er, har jeg fått et bredere lydspekter (om noen skjønner?). Og jeg har ikke noe problem å digge til først en "rappe-sang" av feks Three 6 Mafia, Chamillionaire osv for så at neste sang er noe av Pink Floyd eller Foo Fighters.

Men til topic: Jeg tror det kommer mye ann på vilja til personen som lytter til musikken :).

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en del som ikke liker rap pga. (som tidligere sagt), at strengt tatt, det er lite musikalsk variasjon. Hvis jeg skal slenge opp en sag som representerer rap måtte jeg bladd fram en sang jeg lastet ned for lenge siden, en eller annen pakke med "500 (eller 1000) best rap songs since 1980" eller noe slikt. En stor andel av "sangene" der var en tør beat og en dude som snakket drit fort.

 

Selv liker jeg ikke rap, det er ikke på noen måte meg. Lite varierende, vokal i alt for mye fokus, "flatt". Jeg er mer i de progresive sjangerene, som jeg vil si er nesten stikk motsatt. Og det er ikke gitar, noe som nesten er et minstekrav for hvilken som helst sang jeg skal høre på.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri vært noe særlig inni rap. Derimot, mye av soundtracken til EA sine spill Tony hawk og Shaun Palmer inneholder en del rap, punk og rock. Mye av den rapen her er underground, og veldig få jeg kjenner, kjenner til artistene. personlig er det disse 3 låtene som skiller seg ut og som hvertfall jeg som er et ihuga metallhue (God Forbid, Meshuggah, Lamb of God osv) kan høre på. :)

http://www.youtube.com/watch?v=mrqJrRvng8w
Lenke til kommentar

Jeg hørte stort sett kun på rap i 4-5 år i strekk. Jeg likte det veldig godt, og brydde meg ikke om at folk mente det var dritt. Men etter hvert ble jeg lei. Det var liksom samme greia om igjen hele tida. Jeg synes fortsatt ordentlig freestyling og battling er kult, det skal litt til å komme på så mye i farta. Og ikke minst beatboxing, som f.eks Rahzel.

 

Etter rap perioden min gikk jeg tilbake til rock, spesielt Nirvana. Hørte mye på dem når jeg var kid. Nå går det mest i rock og litt metal, og stortrives med det. Det har også fått meg til å legge om klesstilen min drastisk, noe jeg er veldig fornøyd med :p

Mange mener at rap ikke er musikk, og nå etter å ha fått litt avstand fra det, må jeg si at jeg skjønner hvorfor. Alt er digitalt, og mye handler enten om å vokse opp i ghettoen, eller å ha de største bilene og gullkjedene.

 

Jeg har forresten en del plater liggende, hvis noen skulle være interessert. Går for en billig penge ;)

 

which ones? :)

 

Jeg tror jeg har ei liste liggende. Kan sende deg en PM om jeg finner den :)

Lenke til kommentar

Blir for monotont for meg. "Beaten" går og går og går og går og det er null variasjon og den går og går og går og går og over der har vi stjerna som rapper frem teksten sin.

 

Da har ikke du hørt mye hip-hop de siste ti årene.

Hip-hop er sammen med(moderne)RnB favorittsjangeren min, og jeg hører aldri på sanger uten progresjoner i beaten. Det er derfor jeg rangerer dagens hip-hop langt foran hip-hop fra 90-tallet.

 

Og, nei. Pitbull og Lil Wayne er forferdelige i mine ører også.

Lenke til kommentar

Mainstream har laget mit rapp bilde, som da er:

 

Repetivt

Bitches, hoes amd all hat sh!t

Det virker som de lager musikken bare for at det skal være fengende (som er ganske typisk mainstream)

Men så er ikke jeg sånn veldig glad i beats heller, eller måten de synger på.

 

Og jeg hater i tilleg nesten alt som har med mainstream å gjøre ;)

Blir irriter hver gang jeg hører en beiber sang ol

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å forstå folk som nekter å høre på rap, og setter all rap i samme bås med det rælet vi blir servert av MTV. Hva er det som gjør at nettopp rap blir sett ned på når det blir koblet opp mot populærmusikk? Det finnes bøttevis med dritt i alle sjangere som kun produserers for profittens skyld.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Wc9qJS-GG-c

Endret av teppulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...