Gå til innhold

Hvorfor er Rap crap?


mantex

Anbefalte innlegg

På samme måte som mange argumenterer med at alle kan klare å rappe, så vil jeg si at alle kan klare å synge. Synging er da vitterlig enda lettere enn å rappe, siden det er noe vi gjør fra vi er små barn.

 

Det er derimot bare et fåtall som klarer å rappe eller synge bra. De som ikke klarer det, men har suksess er de som lager mainstreammusikk. For eksempel t-pain og 50 cent, men også artister som lady gaga. Elendig musikk lages i alle sjangre. Jeg dømmer ikke all popmusikk bare ifra det jeg hører på radioen, og synes at det blir feil når folk gjør dette med hip hop.

 

Jeg mener også at rap ofte har et mye bedre budskap enn de meste jeg hører av andre sjangre. Rappere som immortal technique, talib kweli, mos def og mange mange andre er personer som har peiling på hva som skjer i verden og sprer sine meninger til andre. Istedenfor å bare synge om kjærlighet og festing. Vær så snill, vil gjerne ha eksempler på artister fra ikke-rap sjangre som har tekster med mening, som forteller noe om hva som er galt i verden. Eller på en annen måte synger om noe annet enn klisjeer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rap er crap fordi rap er ikke bare rap. Det finnes både dårlige og gode artister, dårlige og bra låter, det finnes alt fra dype, mørke og seriøse låter, det finnes låter med mye politisk budskap til gangstarapbitches. Det er generelt gangsta-rap som havner på radio fordi der finner man artister som 50 cent osv. som folk har fått for seg at appelerer til så bredt spekter som mulig (dvs. chicks som danser på utesteder). Det meste kan egentlig havne litt mer over i hip pop som noen har kalt det, men er ikke verre enn å akseptere at det finnes dritt i alle sjangere.

 

Skal du ha meningsfull hip hop med budskap så kan du bevege deg til Immortal Technique:

 

 

Og hvis du setter spørsmålstegn ved intelligens og kunnskap blant rappere, så er IT blant de som

her.

 

 

Personlig digger jeg låter bare de er

også, selv om innholdet ikke akkurat er dypt og groundbreaking, men det finner jeg i andre sjangere også.

 

Det bunner som vanlig ut i smak og behag.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI

Rap treng ikkje å vere berre rytmisk.

 

http://open.spotify.com/track/4GbSnGN7DeChis4jFAoKFG

 

Her rapper Busdriver over Rondo a la Turca (Tilgi meg visst eg hugsar feil, er ikkje så glad i pre-romantisk klassisk.) Og rappar både melodisk og rytmisk korrekt (spesielt imponerande er måten han håndterer 16-delane på.)

 

Ein annan ting som ofte vart nevnt er at hip hop er statisk.

 

http://open.spotify.com/track/1YLsWv6YmuOXDSD3JBD0mT

http://open.spotify.com/track/3SFyOYCfrgBO8f0YNBoCwm

http://open.spotify.com/track/2wXdKofkpRvEc2MgfX8YFq

http://open.spotify.com/track/41uD5rdoR5Y81rvjIZfcpK

 

1: The Roots, ei hip hop-gruppe beståande av vaskekte menneske.

2: Finsk jazz-trio møter finsk rapper, improviserer heile låta

3: Robert Glasper Experiment, Mos Def med improviserande komp

4: Robert Glasper Trio, framfører noko eg vil beteikna som improvisert jazz-hop.

Lenke til kommentar

På samme måte som mange argumenterer med at alle kan klare å rappe, så vil jeg si at alle kan klare å synge. Synging er da vitterlig enda lettere enn å rappe, siden det er noe vi gjør fra vi er små barn.

 

Det er derimot bare et fåtall som klarer å rappe eller synge bra. De som ikke klarer det, men har suksess er de som lager mainstreammusikk. For eksempel t-pain og 50 cent, men også artister som lady gaga. Elendig musikk lages i alle sjangre. Jeg dømmer ikke all popmusikk bare ifra det jeg hører på radioen, og synes at det blir feil når folk gjør dette med hip hop.

 

Jeg mener også at rap ofte har et mye bedre budskap enn de meste jeg hører av andre sjangre. Rappere som immortal technique, talib kweli, mos def og mange mange andre er personer som har peiling på hva som skjer i verden og sprer sine meninger til andre. Istedenfor å bare synge om kjærlighet og festing. Vær så snill, vil gjerne ha eksempler på artister fra ikke-rap sjangre som har tekster med mening, som forteller noe om hva som er galt i verden. Eller på en annen måte synger om noe annet enn klisjeer.

 

Du har jo:

NOFX

The Unseen

Leftover Crack

Anti Flag

The Casualties (noe hvertfall)

Rage Against The Machine

Star Fucking Hipsters

Bob Marley

etc...

Endret av FøkkAlt
Lenke til kommentar

Romvesen: Jeg forstår poenget ditt, og ja, Mos Def og de gutta der rapper om bra ting. Men ikke kom her å si at de er de eneste.

 

Utdrag fra punk-bandet The Descendents (Sang: 'Merican)

 

We flipped our finger to the king of england

Stole our country from the indians

With god on our side and guns in our hands

We took it for our own

A nation dedicated to liberty

Justice and equality

Does it look that way to you?

It doesn't look that way to me

The sickest joke I know

 

 

Rap har mye bra, rock har mye bra, alle sjangre har noe å by på. Det handler om å sette seg inn i det.

Lenke til kommentar

Romvesen: Jeg forstår poenget ditt, og ja, Mos Def og de gutta der rapper om bra ting. Men ikke kom her å si at de er de eneste.

 

Utdrag fra punk-bandet The Descendents (Sang: 'Merican)

 

We flipped our finger to the king of england

Stole our country from the indians

With god on our side and guns in our hands

We took it for our own

A nation dedicated to liberty

Justice and equality

Does it look that way to you?

It doesn't look that way to me

The sickest joke I know

 

 

Rap har mye bra, rock har mye bra, alle sjangre har noe å by på. Det handler om å sette seg inn i det.

 

Sorry, var litt upresis i innlegget mitt. Siktet til andre mainstreamgrupper. Siden det på død og liv skal dras frem mainstream rap i denne tråden hver gang noen peker på rappens negative sider, så mente jeg at mainstream pop, dance osv. ikke er noe bedre.

Er helt enig i at det finnes et hav av artister i alle sjangre som sprer et bra budskap med musikken sin.

Endret av Romvesen
Lenke til kommentar

Jeg er nesten overbevist om at grunnen til at folk flest misliker rap er fordi kun det aller værste er det som faktisk blir spilt på radio. Forutsigbare melodier, tekster som kun handler om babes og weed, vokal proppa med autotune og beats som er snekret sammen på 5 minutter - type "Replay".

Her er jeg faktisk helt enig. Det er mye underground skatter som rap-motstandere(?) ikke får hørt, mye grunnet medias vinkling av rap.

Ja, det er sant. Men jeg synes at de sangene som spilles på radioen også er bra da....de er jo det da.

 

Som oftest ikke nei.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten overbevist om at grunnen til at folk flest misliker rap er fordi kun det aller værste er det som faktisk blir spilt på radio. Forutsigbare melodier, tekster som kun handler om babes og weed, vokal proppa med autotune og beats som er snekret sammen på 5 minutter - type "Replay".

Her er jeg faktisk helt enig. Det er mye underground skatter som rap-motstandere(?) ikke får hørt, mye grunnet medias vinkling av rap.

Ja, det er sant. Men jeg synes at de sangene som spilles på radioen også er bra da....de er jo det da.

 

Som oftest ikke nei.

de er sjelden bra. det er ikke kult at mange av de proffe rapperne har drevet med kriminell handling

Lenke til kommentar

Fordi det er ikke musikk. det er ingen med gitar på scenen når man opptrer og det meste av "musikken" er dataprodusert uten et eneste instrument. :thumbdown:

 

Hvem sier at data ikke er et instrument?

 

Uansett, så kan jeg skjønner hvofor folk mener rap er crap, da det meste av rap vi bli presentert for er "money'n'hoes"-skit fra MTV. Likevel, før man generaliserer en hel sjanger bør man jo sette seg inn i den, finnes mye bra rap med litt dypere mening enn sex, penger og bitches. Selv har jeg fått sansen for Plan B i det siste, en britisk rapper som har mange bra tekster. Og for å svare på innlegget over at rappere kun bruker data: På konsertene sine bruker Plan B som regel kun en akustisk gitar til låtene sine. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...