Gå til innhold

intressante nye ting innen vitenskapen?


Anbefalte innlegg

hei, skal skrive en oppgave om en vitenskapelig oppdagelse.

har veldig stor interesse for alt innen vitenskap, men synes det var litt vanskelig å finne noe nytt å spennende å skrive om!

Write an article with the title: Believe it or not!

• In your article, include:

scientific/technological discoveries

OR

historical/current events

OR

people with special skills.

 

 

Noen som har noen ideer om hva jeg kan skrive om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange dyr, fisker og insekter har meget spesielle egenskaper som kan virke uforståelig/utrolig i mange tilfeller, har dessverre ingen eksempler på stående fot. Ellers er astrofysikk og kosmologi (læren om universet, stjerner, himmellegemer og deres oppstandelse, liv og død, kort sagt) veldig gøy, prosessene som foregår i universet er så usannsynlig store at det noen ganger kan være vanskelig å forstå (believe it or not). Ser at du går i 10. klasse (basert på at du er født i 1994) så jeg ville satset på noe som har med dyreriket å gjøre.

 

Hmm, interessante NYE ting ja.. Dette tok jeg ikke i betraktning, men fins garantert nyere oppdagelser innen begge felt jeg nevner ovenfor :) Ellers skal jeg si ifra om jeg finner noe relevant!

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Believe it or not, scientists discovers new basic electronic element -the Memristor

 

http://www.theinquirer.net/inquirer/feature/1600580/thanks-memristor

 

Believe it or not, scientists finds possible cure for Cancer using light.

 

http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201927

 

Believe it or not, electrical shock can help people suffering from paralysis.

 

http://www.forskning.no/artikler/2010/mars/246497

Lenke til kommentar

Interessant artikkel ja :) Men jeg har hørt at det står mye i Illustrert Vitenskap som er "tull"? Noen som kan kaste lys over troverdigheten deres?

 

Nei, jeg er relativt sikker på at ingenting de skriver er "tull", men skribentene er noen ganger litt upresise i det de skriver. Småfeil, kan du si. Du kan jo tenke deg at folk med utdannelse i å bortlære dette (id est lærere) også tar feil nå og da, så det er ikke uvanlig. De feilene som føres er ofte små/nærmest umerkelige, og har egentlig ingen betydning med hensyn til vranglære. Det de skriver er jo som oftest basert på vitenskapelige funn som de har fått formidlet til dem, så kan være feilene ligger i kilden.

Lenke til kommentar

hei, skal skrive en oppgave om en vitenskapelig oppdagelse.

har veldig stor interesse for alt innen vitenskap, men synes det var litt vanskelig å finne noe nytt å spennende å skrive om!

Hvorfor ikke den endemiske musa på Kypros som registrert som art så seint som i 2004:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cypriot_Mouse

 

Bortsett fra et par spissmusarter er den det eneste gjenlevende, endemiske pattedyret i Middelhavsregionen.

Lenke til kommentar

Skribentene må jo også forenkle for Hvermannsen som leser bladet (meg, for eksempel), og det er jo ikke usannsynlige at enkelte ting forsvinner i "oversettelsen". Dermed kan det være lett for mer lærde enn meg å peke på "tull" og ukorrekte uttalelser og formuleringer i bladet.

Lenke til kommentar

Dagens store overraskelse for meg var at vårt univers kan være resultatet av et såkalt hvitt hull i enden av et ormehull:

Kanskje oppstod ikke universet i et stort smell for over 13 milliarder år siden, kjent som The Big Bang.

 

Den amerikanske fysikeren Nikodem Poplawski foreslår isteden at det hele startet da en stor stjerne kollapset i et større univers.

 

Sett utenfra ville den kollapsede stjernen oppføre seg akkurat som et sort hull, der tyngdekreftene blir så sterke at stoffet i stjernen klemmer seg selv sammen til et uendelig lite punkt.Men teorien til Poplawski foreslår at slike tilsynelatende sorte hull i noen tilfelle kan være det forskerne kaller hvite hull.

 

I slike hvite hull dannes såkalte Einstein-Rosen-bruer, bedre kjent som ormehull, eller snarveier gjennom tid og rom.

 

I slike ormehull kan nye universer oppstå, ifølge en nyhetsmelding på nettsidene til tidsskriftet Science.

Les mer på http://www.forskning.no/artikler/2010/april/247213
Lenke til kommentar

Lo litt da jeg leste siste post. Det er helt utrolig hva de klarer å finne ut av, i alle fall spekulere om.. "Snarveier gjennom tid og rom". Dette er jo sci-fi på sitt beste, men kanskje er det faktisk science og ikke bare fiction? :) Om vårt univers er et produkt av en stjernes død i et annet univers kan man jo undre seg over hvor usannsynlig stort dette andre universet er, og hvor mange univers som egentlig eksisterer, og hvorvidt vi alle befinner oss i samme tid.

Lenke til kommentar

Lo litt da jeg leste siste post. Det er helt utrolig hva de klarer å finne ut av, i alle fall spekulere om.. "Snarveier gjennom tid og rom". Dette er jo sci-fi på sitt beste, men kanskje er det faktisk science og ikke bare fiction? :) Om vårt univers er et produkt av en stjernes død i et annet univers kan man jo undre seg over hvor usannsynlig stort dette andre universet er, og hvor mange univers som egentlig eksisterer, og hvorvidt vi alle befinner oss i samme tid.

De har vel strengt talt ikke funnet ut av noen ting nei, men etter dagens fysikk så er det en teoretisk mulighet. Å snakke om vårt univers som et produkt av en stjernes død i et annet univers, vil nok medføre at begrepet tid ikke er sammenlignbart, fordi det andre univserset i såfall må være så mye større eller tettere. Så fremt lysets hastighet er den samme i begge univers. At det finnes flere univers enn vårt, er vel egentlig mer sannsynlig enn usannsynlig, i hvert fall i følge Stephen Hawking.

 

Som interessante ting i dag og i morgen vil jeg trekke fram tre områder:

Jakten på Higgs-bosonet

Superledere

Fusjon

Lenke til kommentar

Jeg synes den desidert kuleste anvendelsen av nyere oppdagelser er "nanobots". Jeg synes jeg skimtet en artikkel om nanopartikler mot kreft i en av postene her. Er dere klar over hvor KULT dette er? Det er noe av det råeste som er gjort i menneskets historie, mye større enn å fly til månen i mine øyne. Nanobots er tøffe og vinner med hendene, bokstavlig talt, lenket på ryggen. ^^

Lenke til kommentar

Noe jeg synes er gaaaanske coolt er bruken av antimaterie for å påvise kreft på sykehus verden over, ved hjelp av såkalte PET-skannere. I Norge finnes det nå en PET-skanner på Haukeland sykehus i Bergen. PET står for positron emission tomography og positroner er antimaterieelektroner. Bruk av antimaterie er altså ikke lengre sci-fi, det er noe skjer daglig over hele verden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_emission_tomography

Lenke til kommentar

Vitenskap... Det er så fantastisk.

 

Naturen, universet. Vi vet så mye, men samtidig så lite. Jeg klarer ikke en gang å forestille meg hvordan det må føles å forske på naturen og universet og oppdage nye og spektakulære ting, og å kunne anvende slik kunnskap og faktisk hjelpe folk, som med PET-skanneren.

 

Personlig er jeg stor fan av det minste i universet, DNA, gener, atomer og elementærpartikler - samt det største i universet, stjerners liv og død, supernova og røde kjemper :) Jeg vet så utrolig lite om alt dette, og det ligger en verden av informasjon og oppdagelse for mine føtter.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler LISA prosjektet til NASA/ESA. 3 satellitter som skal gå i "drag free" bane 5 millioner km fra hverandre og skal holde posisjonen innbyrdes med 10 nanometer presisjon.

De skal brukes for å påvise gravitasjonsbølger fra meget tunge objekter (f.eks to svarte hull som spinner rundt hverandre).

Ikke direkte en ny oppdagelse, men temmelig imponerende greier.

Lenke til kommentar

Interessant artikkel ja :) Men jeg har hørt at det står mye i Illustrert Vitenskap som er "tull"? Noen som kan kaste lys over troverdigheten deres?

Nå har jeg ikke lest Illustrert Vitenskap regelmessig på 10 år eller så men jeg synes de var litt i overkant tabloide og litt for ivrige etter å fortelle om det aller nyeste nye. Når de fortalte om et nytt vitenskapelig gjennombrudd var de ofte veldig ivrig med å fortelle hva dette kunne brukes til og ekstrapolerte gjerne 50 år fram i tid.

 

For min egen del leser jeg Scientific American hver gang jeg får lagt fingrene på det. Det aner meg at de er alt det Illustrert Vitenskap ønsker å være. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...