Gå til innhold

Uniformer og utstyr


Pleya

Anbefalte innlegg

100 skudd er over gjennomsnittet, for å si det sånn. Ikke hovedsakelig for å spare penger, men det er begrenset med tid en har.

Med bra befal (hvilket det ikke er så mye av på Madla...) kan du lære veldig mye om skyting ved tørrtrening. Teori rundt siktebilde, avtrekk osv, alt det som er viktig for å skyte bra. Da trenger man ikke mange skuddene for å bli en okei skytter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer. Men de fleste sliter litt med rekylet fra AG3. Når man begynner å skyte, så glemmer man helt det man har tørrdrillet på. Skulderen går frem automatisk rett før man trigger av, man mister siktebildet, man prøver å sikte litt opp og ned for å treffe midten, når det viktigeste er å få en god samling for å kunne justere våpenet osv og man blir sliten. Ryggen min var helt ødelagt etter en uke med base skyting under kurset på HOS.

Har vell skutt rundt 1000 skudd med AG'n nå, samme med avdelingen min. Og det tok en stund før man lærte å utnyte tørrdrillingen skikkelig.

Litt spent på hvordan det blir med HK.

 

Til slutt.. Et godt befal merker fort hvilke feil du gjør og retter på deg.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

HK`n er mye enklere enn AG`n.

Det er rød-punkt sikte som gjør at du slipper å tenke på siktebilde, du treffer der den røde prikken er, selv om HK`n ikke helt rett etter øynene dine.

Det er mye mindre rekyl, som gjør at våpenet faktisk funker greit på flerskudd. Det gjør at det er enklere å skyte raske skudd med enkelt-skudd også.

Jeg liker HK bedre enn AG ihvertfall, og jeg har skutt MYE(mange tusen skudd) med AG`n, og bare prøveskutt ned HK.

Lenke til kommentar

Til neste år så er jeg sikker på at Madla har gått over til HK416. Jeg er i sjø og får prøve HK for første gang i neste uke. Men tror at marskullet fortsatt bruker AG3.

Dette blir sagt for hver rekruttskole som kommer inn. At neste kullet skal få HK416, men man får AG3 hver gang uansett. Vi fikk beskjed om at marskullet ville være det første kullet her på rekrutten som fikk HK, men vi fikk AG slik alle andre før oss.

 

Slik jeg ser det så ville det vært idiotisk å levere ut HK til en hau med rekrutter som ikke akkurat er redd for våpenet. Senest i dag var vi ute i felten, og det deiste våpen stadig i bakken. Reimer som ikke er festet, våpen som velter, våpentårn som veltet - Dette tåler AG`en. HK`en tåler langt i fra så røff behandlig :)Derfor mener jeg at den solide AG`en burde holdes på rekrutten så lenge som det går.

Lenke til kommentar

Må man ikke på en måte gjøre seg fortjent til beret? Beretløypen f.eks? Har bare hørt om det fra en kompis som er i CSS.bn elns

 

Jeg fikk utlevert beret som en del av normalt uniformsreglement. På rekruttskolen mente befalet vårt at å gjøre seg fortjent til beret var et latterlig påfunn som hadde oppstått en plass i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Helt enig. Beret blir et ganske personlig plagg etterhvert da. Men syns det er feil at man må gjøre seg fortjent til det. Men har ikke noe imot ting som beretløpet. Bare en grunn til å gjennomføre en hard fysisk økt, som gir rekruttene litt bedre selvfølelse etterpå.

 

Angående HK på rekrutten: Den skulle egentlig kommet i Januar, men det ble forsinkelser med elveringen, så ble det mye dilldall med å få lagere godkjent og i tillegg masse instrukser og befal som ikke har fått nok opplæring i våpenet. AG'n er jo et ganske heftig våpen som tåler mye. Passer best til rekrutten ja. Men syns likevel man kunne fått opplæring i HK når den kommer. Befalet vil nok sette strengere regler for bruk av våpen når den kommer. Og det vil bli slått hardere ned på nå man behandler det "feil".

I tillegg så tror jeg de fleste vil passe bedre på HKen enn på AG pga den ser mer fansy ut.

 

Og mest sannsynlig så får du ikke våpet etter at du er ferdig med rekrutten :lol:

Lenke til kommentar

Angående uniformsregler har jeg og erfart at det varierer veldig fra base til base. Mange av de jeg var på rekruttskolen med som er i andre avdelinger i luft som må gå med dressen hver gang de skal på perm. I 139 Luftving i Bardufoss er det ingen kontroll på det, og jeg har verken brukt dressen eller båtluen siden rekrutten. Nå drar jeg kun hjem i M04 og beret. Bare glad jeg slipper å stresse med strenge uniformsregler =)

Lenke til kommentar

Jeg tjenestegjør i FLO/F/TRANS ( altså FLO/Forsyning/Transport), og det er vi som bestiller flybilletter til dem som skal på perm, laster av og på lastebiler som kommer innom, og losser og lesser fly når de dukker opp =) Tittelen vår er da på fint 'Terminalassistent'. Vi arbeider i selve terminalbygningen på flyplassen i Bardufoss, og leiren ligger rett bak terminalbygget.

Vi er 9 stykker i avdelingen, og er egentlig ikke i 139 Luftving da dette er Vakt & Sikring, men vi er så liten at vi regner oss som en del av dem da vi bor på kaserne med dem.

 

Det blir som en vanlig jobb da, men rimelig fornøyd med tjenesten ettersom vi har gode permordninger og greie arbeidsdager. Kjenner dog at det skal bli godt å dimme, bare 3 måneder igjen;)

 

Du da, hvor holder du til?

Endret av mortenmm
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg studerer. Bare reagerte på at du bruker beret. Det er nemlig brudd på uniformsreglementet.

Edit: Jeg skjønner ikke hva du mener med "Vi er 9 stykker i avdelingen, og er egentlig ikke i 139 Luftving da dette er Vakt & Sikring"

Hva er vakt og sikring? 139 luftving er da vitterlig mer enn bare vakt og sikring, og du jobber jo med bestilling av flybilletter?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Vakt og sikring er dem som sitter i bommen ved inngangen til leiren og kontrollerer innpasserende trafikk. Det er kun vakt og sikring og wing ops(disse er bare 8 stykker) som går under 139 luftving.

 

Vi er ikke i 139 luftving, da vår avdeling heter FLO/F/TRANS, og vi jobber utelukkende med logistikk. Hoveddelen av vår avdeling (FLO/F/TRANS) jobber på Gardermoen militære flybase, men en liten del av oss er sendt til Bardufoss for å ta oss av trafikken av gods her.

 

Vi bor på kaserne med vakt og sikring og wing ops, som begge er 139, og regner oss da som en del av dem. Men egentlig har vi ikke noe med dem å gjøre. Hvis du skjønner?=)

 

Vi får utdelt bereten som det egentlig kun er vakt og sikring(baseforsvar) som skal ha, slik at vi ikke skal skille oss ut fra de andre.

 

lhb_102.gif

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal du vel ha en patch på hver skulder. En for hovedavdeling (bataljonsnivå i hæren, hvilket da ca. tilsvarer luftving) og kompaninivå (hvilket tilsvarer skvadron eller annen underavdeling).

 

Ellers irriterer det meg at folk gir faen i uniformsreglementet. I luft skal kun de som tjenestegjør i baseforsvar/vakt og sikring ha den bereten. Luftvern skal ha en annen. Alle andre skal bruke båtlue.

Lenke til kommentar

Skal jeg begynne å gå med korporalvinkler, for det er så kjedelig uten? Evt. stjerner? Slitekanter? Generaldistinksjoner? Evt. UM-distinksjonen i sjø er dritstygg, tror heller jeg bruker et par stikk og løkker. Orlogskapteindistinksjonene er ganske fine!

Eller jeg kan gå med flygerdress, for den er kulere enn arbeidsuniform. Kavaleriet sin galla er finere enn resten av hæren, jeg tror jeg bruker den heller, selv om jeg er infanterist... Geværkorsene er også ganske kjedelige, tror heller jeg bruker rustningen til ingeniørene.

 

See where I'm getting at? Man bruker ikke uniformseffekter etter eget forgodtbefinnende, fordi noen er finere enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...