Gå til innhold

Uniformer og utstyr


Pleya

Anbefalte innlegg

Då eg var inne i luftforsvaret (2005-2006) hadde me berre ein kjip feltuniform som permantrekk (m98 heiter den vel). Var liksom ikkje så veldig stas, men det brydde meg eigentleg ikkje så voldsomt. Men eg hadde i det minste korporaldistinksjonar på skuldrene, så den såg litt ok ut likevel.

 

Og det med beretløp; basetroppen blei jaga opp midt på natta for ei beinhard 2-dagarsøving, medan me i luftvernet fekk utlevert bereten like etter frokost. Deretter såg me Band of Brothers fram til middagstid. Heile base-troppen såg ut som zombies då dei kom tilbake, og det blei ikkje betre av at me satt der og glisa med beretane våre! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det med beretløp; basetroppen blei jaga opp midt på natta for ei beinhard 2-dagarsøving, medan me i luftvernet fekk utlevert bereten like etter frokost. Deretter såg me Band of Brothers fram til middagstid. Heile base-troppen såg ut som zombies då dei kom tilbake, og det blei ikkje betre av at me satt der og glisa med beretane våre! :new_woot:

De fikk en opplevelse for livet, selv om de var aldri så slitne etterpå. Beretløp er noe av det som var mest utfordrende og morsomst mens jeg var i fgtj. Jeg hata der å da men i ettertid så er det sinnsykt kult. Hadde det vært en esk/kp som bare hadde fått bereten uten vidre så hadde ikke de fått mye respekt av resten av bataljonen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du må normalt levere inn alt av uniformsutstyr, unntatt det som er personlig tilpasset eller kroppsnært. Du leverer altså inn uniformsbukse og -jakke, men beholder t-skjorter, sko, boksere osv. Vet ikke helt om du beholder hodeplagg, jeg gjorde i alle fall det, men vet noen må levere inn.

Jeg beholdt min T1-uniform (den du har avbildet i innlegget). Tror det gjelder alle som fikk den utdelt. Vi som dimmet fra Reitan juni/juli 2008 ble ihvertfall ikke bedt om å levere den inn. Det kan forsåvidt ha noe å gjøre med at det ikke var hele kontigenten som fikk utdelt.

 

I tillegg beholdt jeg en M04, men det var heller ureglementært. Av hodeplagg beholder man båtlue og evt. beret dersom du har fått det utdelt (dette gjelder luft).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

på gsv fikk vi ikke beholde støvlene engang :p skjønt det var bare et fåtall som fikk utlevert brukte støvler ved innrykk så om de kaster resten av skoa eller hva, det aner jeg ikke.. men vi fikk beholde sålene da!:!: det var noen spesielle såler av ull som var blitt kjøpt inn fra noen samer eller noe.. utover det beholdt vi bare undertøy og sånt som nevnt, samt beret, ullsokkene og ullkartankene (de er jævlig digge og var laget samme sted sålene).. camelbak beholdt vi også -det var vel det dyreste vi fikk beholde tror jeg.. forøvrig insja vi på å kjøpe inn M2000-uniformer på stasjonen min på grensa, så vi fikk med oss en uniform hjem ihvertfall, men ikke støvler altså:p men tror gsv har lagt ned forbud mot å kjøpe M2000 selv nå -mener å huske at det kom en instruks om det rett før vi dimma :roll:

Lenke til kommentar

Fra Værnes fikk vi alt som hadde vært i kontakt med hud. Dvs boxere, 5 par tynne ullsokker, 5 par tykke ullsokker, 5 trøyer osv. Fikk *ikke* beholde uniformseffekter som jakke, bukse osv, ut over bereten og selvfølgelig bling, og ikke feltskjortene, dessverre. Fikk også begge støvleparene.

 

Riktignok var jo vi i HVs egen førstegangstjeneste, og får jo utlevert mye igjen på første oppkledningsøvelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...