Gå til innhold

Uniformer og utstyr


Pleya

Anbefalte innlegg

Ettersom at jeg skal i militæret neste år, lurer jeg på en del ting rundt utlevering av uniformer og utstyr. For Sjøforsvaret, hvilke uniformer får man utlevertpå rekrutten? Har Madla gått over til HK416? Hva slags hodeplagg får man på rekrutten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom at jeg skal i militæret neste år, lurer jeg på en del ting rundt utlevering av uniformer og utstyr. For Sjøforsvaret, hvilke uniformer får man utlevertpå rekrutten? Har Madla gått over til HK416? Hva slags hodeplagg får man på rekrutten?

 

Kan jeg få være så frekk at jeg legger til to spørsmål? :) Jeg lurer på det samme bare når det gjelder luftforsvaret. Og får man beholde noe uniform når en er ferdig med førstegangstjenesten? eller må en levere alt tilbake?

Lenke til kommentar

Du må normalt levere inn alt av uniformsutstyr, unntatt det som er personlig tilpasset eller kroppsnært. Du leverer altså inn uniformsbukse og -jakke, men beholder t-skjorter, sko, boksere osv. Vet ikke helt om du beholder hodeplagg, jeg gjorde i alle fall det, men vet noen må levere inn.

 

Det kullet som nå er på madla har svjv. ikke 416, og jeg vet ikke når det kommer. Tipper sent.

 

Hva gjelder hodeplagg, så bruker sjø en mørkeblå beret med anker, som de får utlevert fra dag 1. Luft bruker båtlue, med mindre du tjenestegjør i baseforsvar eller luftvern, da får du utlevert enten mørk blå eller grå beret, som brukes med sølvfarget kongemerke.

 

I luft får man m/04 og/eller m/98 (usikker på hva som utleveres på madla) på madla. Det går stort sett i m/04 etter rekrutten. I tillegg får man en perm-uniform, type "dress". Tror det er samme som denne: lat_201.gif, med unntak av hodeplagg. Mulig det er noen andre småforskjeller.

 

I sjø får du ut en blå arbeidsuniform, lett feltuniform (usikker på hva som brukes av m/04, m/98 og m/00 ripstop, det varierer litt fra avdeling til avdeling) samt en perm-uniform, populært kalt "gakk-gakk", donald duck-uniform eller lignende.

 

En får selvfølgelig også feltuniform. Vil tro gammel type (M/75) brukes under rekrutten for begge forsvarsgrener, de aller fleste andre avdeligner bruker membranuniform.

Lenke til kommentar

Luftforsvaret får membranjakker og bukser, men de får ikke lov å bruke det i felt under rekrutten som Herr Brun sier.

Angående hodeplagg, så vil luftgutta bruke grønn feltcaps for det meste av rekrutten og båtluet til permantrekket som er det blå der, bare med bukse. Jenter får også bukse. Tror det bare er befalskvinner og lærlinger som får skjørtet.

 

Til neste år så er jeg sikker på at Madla har gått over til HK416. Jeg er i sjø og får prøve HK for første gang i neste uke. Men tror at marskullet fortsatt bruker AG3.

Vi i sjø er så heldige at vi får beret fra begynnelsen av. Det er det primære hodeplagget, bortsett fra permluen til gakk-gakken da.

Ute i felt så varierer det veldig. Som oftest så er det KTS = hjelm. Men viss befalet er grei, får man bruke jegerlue om natten.

 

Når du dimmer så får du ting som du har hatt intill kropp. Støvlene, sokker, bokserew, ullfroté, arctic(vissd ere får den), nettingtrøye ol.

Men uniformen får du ikke. De kaster den heller enn at vi får beholde den, og det er det mange grunner til.

 

Angående feltuniform: På Madla så bruker man M75 som nevnt over av Herr Brun. Men etter rekrutten så varierer det veldig. Spørs på avdelingen din. VI har fått utlevert topp-utstyr til felt fordi vi har en del felt og øvelser i tjenesten. Men det er veldig få i sjø som får membran/goretex feltuniform, eller feltuniform generelt etter rekrutten. Mange som får skutt sine siste skudd på Madla ;p

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Luftforsvaret får membranjakker og bukser, men de får ikke lov å bruke det i felt under rekrutten som Herr Brun sier.

Angående hodeplagg, så vil luftgutta bruke grønn feltcaps for det meste av rekrutten og båtluet til permantrekket som er det blå der, bare med bukse. Jenter får også bukse. Tror det bare er befalskvinner og lærlinger som får skjørtet.

 

Til neste år så er jeg sikker på at Madla har gått over til HK416. Jeg er i sjø og får prøve HK for første gang i neste uke. Men tror at marskullet fortsatt bruker AG3.

Vi i sjø er så heldige at vi får beret fra begynnelsen av. Det er det primære hodeplagget, bortsett fra permluen til gakk-gakken da.

Ute i felt så varierer det veldig. Som oftest så er det KTS = hjelm. Men viss befalet er grei, får man bruke jegerlue om natten.

 

Når du dimmer så får du ting som du har hatt intill kropp. Støvlene, sokker, bokserew, ullfroté, arctic(vissd ere får den), nettingtrøye ol.

Men uniformen får du ikke. De kaster den heller enn at vi får beholde den, og det er det mange grunner til.

 

Angående feltuniform: På Madla så bruker man M75 som nevnt over av Herr Brun. Men etter rekrutten så varierer det veldig. Spørs på avdelingen din. VI har fått utlevert topp-utstyr til felt fordi vi har en del felt og øvelser i tjenesten. Men det er veldig få i sjø som får membran/goretex feltuniform, eller feltuniform generelt etter rekrutten. Mange som får skutt sine siste skudd på Madla ;p

 

Men må landavdelingene i Sjøforsvaret bruke gakk-gakk uniformene når de skal på perm? Har en kompis som er våpenteknikker i Ramsund akkurat nå og han kom hjem med bare beret og tjenesteantrekk (grønt), hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på basens uniformreglemang.

Her på Haakonsvern så er det strengt forbudt å utpasere i tjenesteantrekk. Selv for oss som sitter i bom og kontrollerer.

Men på Ramsund er det sikkert annerledes regler.

 

men når man er iført gakk-gakk og skal på perm, bruker dere feltstøvler eller sko? Så en del forskjellige varianter rett før påske.

Lenke til kommentar

Jeg mener den blå ja. Gjelder bare for menige. Samme med grønn.. SYns det er helt patetisk jeg. Ser mer ut som krigsmenn i grønt enn gakk-gakk. Desuten er vi en landavdeling, men må likevel benytte gakken som permantrekk =s

 

Jaja, reglene er bestemt av selveste Kommandør Sjef HOS. Ikke noe å gjøre med det.

Det går dog an å få fritak ved skriftlig tilatelse fra befal. Dvs hjemmeboerstatus. Men syns man burde fått lov å utpassere i grønt.

 

Pleya: Egentlig paradeskoene. Men dersom været ikke tillater det, så er det OK å bruke feltstøvlene. Viss det regner SKIKKELIG eller er mye snø ute liksom. Kan tenke deg til det :)

Etter rekrutten kan du også bruke Blå Natogenser fremfor blåkragen som permantrekk. Det går fint. Men da ser du ut som en eller annen kontorassistent.

 

Om vinteren og høsten har man jo Sjøtrøyen. Den ser litt heftig ut :lol:

 

 

 

Men BTW: Det er mange som kler gakkgakk. Den får overkroppen til å se større ut. Grunnen til at jeg hater min er fordi de på kleslageret ga meg for store klær, så den henger liksom på. Ser helt rævva ut da.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Arbeidsuniform m/04 (muligens m/98, men m/04 skal på papiret ha erstattet denne fullt ut nå), feltuniform m/75 og m/04 (gammal felt og ny membranfelt), beret i henhold til avdeling (utlevert etter rekrutten). En m/04 skal strykes og påmonteres våpengrensmerke på kragen og evt. korporaldistinksjoner i metall, denne brukes som permuniform. Ellers får du muligens ut jegersats, infanterisats eller lignende om stillingen din fordrer det (etter rekrutten).

Lenke til kommentar

Nei. Befalet vil ha deg til å tro det, men hvis du f. eks. er syk når avdelingen har beretløp (ikke løype, løp) har det ingenting å si. Beret er et uniformsplagg, og det er ikke befalet sin oppgave å bestemme om du er "verdig" beret eller ikke. Det har, spesielt i panserbataljonen, vært vanlig å nekte mannskaper som av forskjellige grunner ikke har gjennomført beretløp å bruke beret. Dette har blitt slått hardt ned på.

 

Men joda, det er tradisjon for beretløp, en kort, veldig hard øvelse hvor avdelingen skal vise hva den har lært i rekrutten. Men man kan altså ikke stryke på det.

Lenke til kommentar

Det er MYE tørrdrilling og lite skyting på rekrutten for å si det sånn. Suger litt det. husker hvor skuffa jeg ble første gangen vi skjøt.

Er først etter rekrutten jeg begynte å like skyting pga mye nærstridsskyting.

 

Vakta du sitter? Innebærer det kun å sitte i vakta eller er det noen øvelser av og til?

Lenke til kommentar

Kurset innebærer mye skyting, nærkamp og en ganske tung mestringsøvelse og mer. Har ikke lov å gå inn i detaljer desverre.

Men vi har en del videreutdanning utenom vaktukene der vi har mye forskjellig både med og uten våpen. Men det går utover fridagene våres da.

 

Ikke velg V&S utfra det med skyting ihvertfall. Velg tjeneste ut av det du selv vil, ikke sånne smådetajler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...