Gå til innhold

Lappen når man er 17?


ahdrage

Anbefalte innlegg

Skulle vært postet under humor. Her i Norge er det jo fakta mer sansynlig at de høyner aldersgrensen på lappen til 20 eller noe  :roll:

 

som seg hør og bør. alt for mange uforsiktige drittunger bak rattet for tiden.

 

Hadde vært fint med litt tøffere regime når det gjelder lappen. Selv synes jeg at aldersgrensen er grei nok, det som burde innskjerpes er opplæringsprosessen. Kort sagt mer av alt, altså mer teori, mer øvelse, tøffere teoriprøve og oppkjøring osv.

 

Det hadde kanskje luket bort de verste tilfellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle vært postet under humor. Her i Norge er det jo fakta mer sansynlig at de høyner aldersgrensen på lappen til 20 eller noe :roll:

 

som seg hør og bør. alt for mange uforsiktige drittunger bak rattet for tiden.

 

Hadde vært fint med litt tøffere regime når det gjelder lappen. Selv synes jeg at aldersgrensen er grei nok, det som burde innskjerpes er opplæringsprosessen. Kort sagt mer av alt, altså mer teori, mer øvelse, tøffere teoriprøve og oppkjøring osv.

 

Det hadde kanskje luket bort de verste tilfellene?

 

Så det skulle koste mer og ta lappen? Jeg tror at du generaliserer litt for mye. Mange jeg kjenner kjører bra og holder seg etter fartsgrensen. (Man må jo kjøre prikkfritt de første årene)

 

Men jeg synes det egentlig er fint sånn som det er nå jeg. Men det burde bli vanskeligere og kjøre opp i bygdene. Det er slike folk som har store problemer med og kjøre i byen. Tenker feks på de som lærer og kjøre oppe på Voss.

Lenke til kommentar

Så det skulle koste mer og ta lappen? Jeg tror at du generaliserer litt for mye. Mange jeg kjenner kjører bra og holder seg etter fartsgrensen. (Man må jo kjøre prikkfritt de første årene)

 

Men jeg synes det egentlig er fint sånn som det er nå jeg. Men det burde bli vanskeligere og kjøre opp i bygdene. Det er slike folk som har store problemer med og kjøre i byen.  Tenker feks på de som lærer og kjøre oppe på Voss.

 

Jeg sier ikke at det skal koste mer å ta lappen. Jeg sier at det burde være vanskeligere å få den. Økt kostnad vil nok være en indirekte konsekvens av vanskeligere førerprøver, da mange må ta flere timer / teoriprøver / oppkjøringer for å greie det. Det er det verdt. Husk at det ikke er en menneskerett å kjøre bil.

 

Jeg kjenner mange som kjører bra, men det rettferdiggjør ikke at umodne og uforsiktige sjåfører skal slippe gjennom prøvene. De som kjører bra vil jo greie prøvene, eller hva?

 

Det er ikke slik at man må kjøre prikkfritt de første årene. Du kan gjerne få deg en saftig bot eller to før du må ta førerprøven på ny.

 

Alt jeg vil ha er sjåfører som har bevist at de er dyktige nok til å ta vare på sitt og andres liv i trafikken. Det at noen må betale mer for lappen fordi de ikke er dyktige nok er meg revnende likegyldig, det som teller er det allmenne hensynet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det er faktisk et forslag å la ungdom i trøndelag og møre/romsdal (hvorfor akkurat her vet jeg ikke) skal kunne ta lappen i en alder av 17 1/2 år, men de får ikke kjøre med passasjer og ikke etter 24.00. dette for å unngå mørkekjøring...

det er vel lite trolig at forslaget blir godtatt men det er faktisk et reelt forsalg som diskuteres blant politikerne!

Lenke til kommentar
det er faktisk et forslag å la ungdom i trøndelag og møre/romsdal (hvorfor akkurat her vet jeg ikke) skal kunne ta lappen i en alder av 17 1/2 år, men de får ikke kjøre med passasjer og ikke etter 24.00. dette for å unngå mørkekjøring...

det er vel lite trolig at forslaget blir godtatt men det er faktisk et reelt forsalg som diskuteres blant politikerne!

 

*skrive bak øret*

ikke oppsøke trøndelag og møre/romsdal

Lenke til kommentar
det er faktisk et forslag å la ungdom i trøndelag og møre/romsdal (hvorfor akkurat her vet jeg ikke) skal kunne ta lappen i en alder av 17 1/2 år, men de får ikke kjøre med passasjer og ikke etter 24.00. dette for å unngå mørkekjøring...

det er vel lite trolig at forslaget blir godtatt men det er faktisk et reelt forsalg som diskuteres blant politikerne!

i norge er det jo myyye tidligere mørkt enn kl.2400 på vinteren!

Lenke til kommentar

mbskywalker: jeg er ikke helt sikekr på om det var 24.00, mulig det var kun om sommeren, er ikke helt sikker hvordan det var med denne mørkekjøringen... men det er jo sant at om vinteren begynner det jo å bli mørkt allerede kl.1600 så det høres ganske dumt ut spør du meg...

Men håper det blir innført litt fort så jeg kan benytte meg av det :D

Lenke til kommentar

Jeg tviler litt på at en vanskeligere kjøreopplæring vil være den beste veien og gå for mindre ulykker. En sjåfør kan være flink som bare det under opplæringen. Det hindrer han derimot overhodet ikke i å kjøre som et svin når han fått lappen...

 

Strengere reaksjoner på foretredelser for ferske sjåfører kan nok derimot ha en ganske god preventiv virkning.

Lenke til kommentar
det er faktisk et forslag å la ungdom i trøndelag og møre/romsdal (hvorfor akkurat her vet jeg ikke) skal kunne ta lappen i en alder av 17 1/2 år, men de får ikke kjøre med passasjer og ikke etter 24.00. dette for å unngå mørkekjøring...

det er vel lite trolig at forslaget blir godtatt men det er faktisk et reelt forsalg som diskuteres blant politikerne!

 

Yepp, that's right!

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

man kan få lappen i en yngre alder enn 18 år. En jeg kjenner fikk lappen da han var 16 år. Grunnen var at faren var død, moren lå i senga og broren var et narkovrak. Han tok lappen som en vanlig 18åring. Mistet dog lappen da han kjørte i 150 km i60 sone å krasja, havnet forøvrig i koma! Så hvor lurt det er å slippe 16 åringer til bilen selv under slike forhold er vell litt tvilsomt!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...