Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Hehe ja du sier jo noe der ja.. vurderer veldig sterkt å kjøpe vannkjøling.. MEN me tanke på at jeg har Just kjøpt en 3d printer og skal kjøpe førstebil snart også ikke fått lærlingplass så blir det veldig mye penger ut og ikke så mye inn enda...

(slepper jo å kjøpe mat for bor ennå hjemme hos ho mor :) )

 

Men hvor er den billigste plassen å bestille ifra? ..

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men er vannkjøling verd 3-4 000? Eller er det mest for show?

 

For å temme 290/290x og ha stabil overklokk på dem uten "throttling" og uten å bråke, så er vannkjøling tingen.

 

Vannkjøling er verdt penga lett. Man kan også bruke radiator/slange/pumpe/nipler omigjen. Også cpu blokker og om man har universalge gpublokker. 

 

3-4000kr er jammen med ikkje mye om man ser på andre unødvendige ting. Mener på at å lakkere bakfangeren på bilen min kosta 8000kr. Bilen gikk ikkje akkurat fortere av den grunn  :wee: Det ble bare ett gtx 980ti mindre til folding...

 

Du vet å sette ting i perspektiv.  :wee:  :lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å kjøle min CPU på vann, mest fordi jeg ønsker å ha enda mer støydempende rigg, lavere temperatur og mer oc på CPU. Men har noen ting jeg lurer på først.

 

1. Har aldri bygget custom loop før og har null erfaringer med det. Er det vanskelig å sette opp en loop for en nybegynner som meg?

 

2. Hvordan er det med vedlikehold og alt det der? 

 

3. I mitt nåværende kabinett (FC R4) vil jeg få plass til en 240 radiator på toppen, er det godt nok eller bør jeg da bare like så greit holde meg til luftkjøling hvis jeg ikke kan plass til en større radiator?

 

Ingen innspill her?  :dontgetit:

Lenke til kommentar

 

 

Vurderer sterkt å kjøle min CPU på vann, mest fordi jeg ønsker å ha enda mer støydempende rigg, lavere temperatur og mer oc på CPU. Men har noen ting jeg lurer på først.

 

1. Har aldri bygget custom loop før og har null erfaringer med det. Er det vanskelig å sette opp en loop for en nybegynner som meg?

 

2. Hvordan er det med vedlikehold og alt det der?

 

3. I mitt nåværende kabinett (FC R4) vil jeg få plass til en 240 radiator på toppen, er det godt nok eller bør jeg da bare like så greit holde meg til luftkjøling hvis jeg ikke kan plass til en større radiator?

Ingen innspill her? :dontgetit:

Hehe er ingen ekspert selv men

1. Er ikke vanskelig.. Du trenger radiator, tube, nipler (ikke slike jenter har da men ja), Block til CPU/GPU, pumpe og selve "vannet"

 

2. De sier det er bare å bytte vann hver år eller annenhvert år også selvsagt støvsuging slik du Gjør med luftkjøling...

 

3. Har ingen ide..

Lenke til kommentar

 

Vurderer sterkt å kjøle min CPU på vann, mest fordi jeg ønsker å ha enda mer støydempende rigg, lavere temperatur og mer oc på CPU. Men har noen ting jeg lurer på først.

 

1. Har aldri bygget custom loop før og har null erfaringer med det. Er det vanskelig å sette opp en loop for en nybegynner som meg?

 

2. Hvordan er det med vedlikehold og alt det der? 

 

3. I mitt nåværende kabinett (FC R4) vil jeg få plass til en 240 radiator på toppen, er det godt nok eller bør jeg da bare like så greit holde meg til luftkjøling hvis jeg ikke kan plass til en større radiator?

 

Ingen innspill her?  :dontgetit:

 

Jeg syntes ikke det var vanskelig første gangen jeg satte det opp. Jeg er ikke spesielt praktisk av meg heller, men så på et par guider på youtube og andre steder på nettet. 

 

Jeg har hatt min loop i 2-3 år nå tror jeg.. Skiftet vann to ganger. Jeg har ikke åpnet noen av blokkene mine, så jeg kan ikke si med sikkerhet hvordan de ser ut inni. Jeg har sett inn gjennom portene på CPU blokka og den så grei ut, det lille jeg kunne se. Bytte vann nå og da er nok en god ide, men sliter med å se nødvendigheten av det hvis du ikke har noe vekst av alger eller bakterier, og ingen annet som kan tette til loopen/legge seg i CPU blokka som gjør at kjøleevnen går drastisk ned. Prøv å få skylt utstyret før du setter opp loopen. Radiator kan ha en del rester i seg etter byggeprosessen. 

 

240mm radiator for CPU bør da holde. Det er ikke sikkert at temperaturen på CPU faller veldig mye, men du kan sikkert kjøre viftene på 600-800rpm og holde tritt med gode luftkjølere. Men du slipper støyen.

 

Jeg er ingen ekspert på det her. 

Lenke til kommentar

Selv om det kanskje ikke er så voldsomme mengder å spare på annet, så ville jeg muligens vurdert en bedre pumpe. Jeg tenker ikke nødvendigvis på bare kraft, men mest på driftsikkerhet. Det er hjertet i systemet, og ting går ofte til helvette pga. pumpa.

 

- Kraftigere (i praksis) gjør det lettere å fjerne luft i systemet, og som kanskje her 50 % (?) av problemene til ferske entusiaster bunner ut i.

 

- Levetid. Når pumpa tar kvelden så kan flere ting skje. Worst case er gjerne at CPU eller GPU blir 95 grader og holder seg der (pga. Throttling), og før du vet ordet av det, så sprekker plastikken eller pakningen på blokka, eller så hopper slanger av. Med full ødeleggelse som resultat.

 

Best case er at man merker det umiddelbart, eller at PCen blir så varm at throttlingen ikke hjelper og maskinen skrur seg av selv.

 

Bare for å skremme litt. ;) Anyways. Et av mine beste kjøp har kanskje vært MCP655 for noe rundt 9-10 år siden. Fortsatt noe av det beste du kan kjøpe, og tåler alt av juling. Ryktene skal vel ha det til at noe lignende design har vært brukt på sykehus og industrien som krever topp stabilitet.

Lenke til kommentar

 

vil ikke dette være et bra oppsett for meg? :)

http://gyazo.com/37a686c3daba3aa9aa2681bb93d2fde5

er det noen andre sider som er billiger? kommer på ca 5,5k med toll, frakt og alt det derre...

 

Hva med å sjekke techbay og digitalimpuls.no , så får du med norsk reklamasjon også? Bedre enn å sende penger ut av landet ;)

 

jepp skal sjekke de sidene også :) er greit med norsk reklamasjon hvis det skjer noe galt :D

 

Selv om det kanskje ikke er så voldsomme mengder å spare på annet, så ville jeg muligens vurdert en bedre pumpe. Jeg tenker ikke nødvendigvis på bare kraft, men mest på driftsikkerhet. Det er hjertet i systemet, og ting går ofte til helvette pga. pumpa.

 

- Kraftigere (i praksis) gjør det lettere å fjerne luft i systemet, og som kanskje her 50 % (?) av problemene til ferske entusiaster bunner ut i.

 

- Levetid. Når pumpa tar kvelden så kan flere ting skje. Worst case er gjerne at CPU eller GPU blir 95 grader og holder seg der (pga. Throttling), og før du vet ordet av det, så sprekker plastikken eller pakningen på blokka, eller så hopper slanger av. Med full ødeleggelse som resultat.

 

Best case er at man merker det umiddelbart, eller at PCen blir så varm at throttlingen ikke hjelper og maskinen skrur seg av selv.

 

Bare for å skremme litt. ;) Anyways. Et av mine beste kjøp har kanskje vært MCP655 for noe rundt 9-10 år siden. Fortsatt noe av det beste du kan kjøpe, og tåler alt av juling. Ryktene skal vel ha det til at noe lignende design har vært brukt på sykehus og industrien som krever topp stabilitet.

tenkte å kjøpe "flow sensor" og koble til en sirene eller noe så slepper jeg å være red for det..  neia men en annen pumpe da :) noen du anbefaler som ikke koster all verdens?

Lenke til kommentar

Ikke sats på sirene.

 

Enten kjøp en normal god pumpe som du kan stole på - og sats på at det går bra, eller gå rett på noe som er istand til å kutte strømmen helt når det først skjer noe med pumpen. (Aquaero eller lignende, med releutgang.

 

Er uhellet først ute så er det bedre med noe som kutter strømmen automatisk, enn med noe som krever at du er tilstede, reagerer raskt nok og helt "rett."

Lenke til kommentar

Problemet er å kutte strømmen raskt nok. Har studert litt på dette med å slå av kursen ved f.eks lav flow eller lavt trykk (gitt en lekkasje) men tror jaggu det er vondt å kutte strømmen raskt nok.

 

Hadde lekkasje en gang, flow sank og maskinen slo seg av. Alt gikk greit men tror det var mest flaks. Det ironiske var at det var i flowtransmitteren (som altså gjorde at maskinen slo seg av) det lakk. Hehe ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvor mye vil det hjelpe på flowrate og trykket hvis jeg legger til pumpe nr 2? 

 

Bedre med mere radiator ville jeg tro. Når jeg klarer meg med 3 skjermkort og 1 cpu på en 480 xtx radiator, så bør 1 pumpe holde for de fleste. 

Skal man ha noe forbedring på cpu temp, så må man ha separat loop på cpu og gpu(er). Gpu kjøles lett, mens cpu er vanskiligere å kjøle pga mindre areal å kjøle. Dermed vil lavere vanntemp ha mere å si for kjøling av cpu enn gpu. Iallefall om man har 1150 cpu. 

Lenke til kommentar

 

Hvor mye vil det hjelpe på flowrate og trykket hvis jeg legger til pumpe nr 2? 

 

Bedre med mere radiator ville jeg tro. Når jeg klarer meg med 3 skjermkort og 1 cpu på en 480 xtx radiator, så bør 1 pumpe holde for de fleste. 

Skal man ha noe forbedring på cpu temp, så må man ha separat loop på cpu og gpu(er). Gpu kjøles lett, mens cpu er vanskiligere å kjøle pga mindre areal å kjøle. Dermed vil lavere vanntemp ha mere å si for kjøling av cpu enn gpu. Iallefall om man har 1150 cpu. 

 

Har en del høydeforskjell i loopen. Enn så lenge er det CPU og en GPU pluss en 480xtx radiator som brukes. Endret plasseringen på radiator og reservoiret i sommer. Det står nå i et vindu, ca 1,5m over kabinettet hvor blokkene pluss pumpa står. Ser på reservoiret at det er mye roligere nå enn før når pumpa (Koolance PMP-450) står på maks. 

 

Edit: Skulle den ikke klare det når jeg skaffer meg nytt skjermkort en gang i framtida, så for det bli en kraftigere pumpe. 

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye vil det hjelpe på flowrate og trykket hvis jeg legger til pumpe nr 2? 

 

Bedre med mere radiator ville jeg tro. Når jeg klarer meg med 3 skjermkort og 1 cpu på en 480 xtx radiator, så bør 1 pumpe holde for de fleste. 

Skal man ha noe forbedring på cpu temp, så må man ha separat loop på cpu og gpu(er). Gpu kjøles lett, mens cpu er vanskiligere å kjøle pga mindre areal å kjøle. Dermed vil lavere vanntemp ha mere å si for kjøling av cpu enn gpu. Iallefall om man har 1150 cpu. 

 

Har en del høydeforskjell i loopen. Enn så lenge er det CPU og en GPU pluss en 480xtx radiator som brukes. Endret plasseringen på radiator og reservoiret i sommer. Det står nå i et vindu, ca 1,5m over kabinettet hvor blokkene pluss pumpa står. Ser på reservoiret at det er mye roligere nå enn før når pumpa (Koolance PMP-450) står på maks. 

 

Edit: Skulle den ikke klare det når jeg skaffer meg nytt skjermkort en gang i framtida, så for det bli en kraftigere pumpe. 

 

 

LD v8 er jo rimelig høyt, og har radiator i toppen. Har også "quick disconnect" på alle komponenter. Tror ikkje en ekstra pumpe hjelper en dritt :p 

Eneste er jo om den ene pumpa ryker, så har du en å gå på :p

Lenke til kommentar

 

 

 

LD v8 er jo rimelig høyt, og har radiator i toppen. Har også "quick disconnect" på alle komponenter. Tror ikkje en ekstra pumpe hjelper en dritt :p

Eneste er jo om den ene pumpa ryker, så har du en å gå på :p

 

Quick disconnect er noe jeg får skaffe meg en dag.

 

Joa, det er sikkert høy, men over en meter tviler jeg på :p 

Håper ikke det blir for kaldt ved det vinduet til vinteren. Litt klønete hvis jeg må varme opp kjølevæsken før jeg kan skru på pcen. :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...