Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Jeg har et Lian li v2120 kabinett som jeg vil putte vannkjøling i.

Jeg har vurdert mange løsninger, men har kommet frem til at det er best å sette sammen et sett selv. Alle komponentene skal være inne i kabinettet vis dette lar seg gjøre..

Ettersom det ikke er allverdens med ledig plass har jeg funnet ut at 2 single 120mm radiatorer er løsningen. (Én radiator forran i 5,25 brønnene. Og én i bakkant ved 120mm vifteplassen.)

 

Vil dette være tilstrekkelig med kjøling for følgende?

-i7 2600K

-Radeon hd6970

dremel_foto.jpg

+

sr1_420h.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Lumfong

 

Det blir nok litt i tristete laget lumfong. Hvertfall hvis du skal ha noe håp om overklokking. En 360 burde holde.

 

EDIT: Epic comment is epic Zepticon.

 

@ Kabinetter.

 

Personlig syntes jeg klassikere som TJ07 fortsatt holder standaren når det gjelder vannkjøling. Er litt kinkig å få kjøpt i Norge.

 

Samme gjelder det nye TJ11, som må være enhver vannkjølers våte drøm når du stock får plass til en 560 rad i bunnen, men med en prislapp på gode 600 $ før mva sier det seg selv at det ikke er for alle.

 

Når jeg kjøpte 800D var det med ren tanke på å vannkjøle. Senere fant jeg ut at uten modifikasjoner eller ting som ser helt på trynet ut, så er det ikke noe fantastiske greier til vannkjøling. Det var rett og slett ikke så stort innvendig som jeg hadde trodd. Mye går på hot swap posisjonen osv.

 

Helt klart et bra kabinett, som ser pent ut, og det har definitivt potensialet, og prislappen er helt knall i forhold til hva du får.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Jeg har et Lian li v2120 kabinett som jeg vil putte vannkjøling i.

Jeg har vurdert mange løsninger, men har kommet frem til at det er best å sette sammen et sett selv. Alle komponentene skal være inne i kabinettet vis dette lar seg gjøre..

Ettersom det ikke er allverdens med ledig plass har jeg funnet ut at 2 single 120mm radiatorer er løsningen. (Én radiator forran i 5,25 brønnene. Og én i bakkant ved 120mm vifteplassen.)

 

Vil dette være tilstrekkelig med kjøling for følgende?

-i7 2600K

-Radeon hd6970

jeg har samme kabinettet, hvorfor ikke bruke plassen i toppen laget for trippel 120mm rad? :tease:

Lenke til kommentar

takk for svar. Fiffig at Lian li har et slikt utvalg med replacements, selv om man "betaler mer, for mindre".

Uansett, regner med det blir bestilling av en trippelrad og tilhørende utstyr en av de neste dagene.

 

Et spm.: Når det kommer til vifter, hva skal jeg gå for med tanke på luft gjennomstrømning/lydnivå?

Har sett meg ut denne, men er overhodet ikke sikker? (Regner med det blir en 60mm dyp/høy radiator)

Og pumpe er viktig at er stillegående, noen forslag?

 

EDIT: @ Balli

Tok meg der! Jeg har trolig den gamle utgaven av dette kabinettet, regner med jeg hadde lagt merke til dette vis ikke :p

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Garantert. Vil selvfølgelig lage litt lyd på 1500 rpm, men leste et par reviews om at de var ganske så stillegående, og på rundt 900 rpm kunne du knapt høre de :)

 

Spørsmålet er jo om du tenker på til radiatorbruk eller vanlig airflow.

 

Til radiatorer, ja absolutt, men til generell airflow ville jeg heller sett på noctua sine eller mine favoritter BlackSilentPro

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Så Air Penetrator er noe å vurdere? Fikk ikke svar tidligere?

 

Dem er gode som kabinett vifter, men ikke på radiatorer. Se på Anemometer helt til venstre så ser du hvorfor dem ikke er gode på radiator :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=8AmF1Z0M8JY&feature=player_embedded

 

http://www.youtube.com/watch?v=Cec_HlQK4IQ&feature=player_embedded

Endret av hans2k
Lenke til kommentar

takk for svar. Fiffig at Lian li har et slikt utvalg med replacements, selv om man "betaler mer, for mindre".

Uansett, regner med det blir bestilling av en trippelrad og tilhørende utstyr en av de neste dagene.

 

Et spm.: Når det kommer til vifter, hva skal jeg gå for med tanke på luft gjennomstrømning/lydnivå?

Har sett meg ut denne, men er overhodet ikke sikker? (Regner med det blir en 60mm dyp/høy radiator)

Og pumpe er viktig at er stillegående, noen forslag?

 

EDIT: @ Balli

Tok meg der! Jeg har trolig den gamle utgaven av dette kabinettet, regner med jeg hadde lagt merke til dette vis ikke :p

se oppå kabinettet ditt, er det 3 firkanter med skruer?

skal se slik ut:

v2120-03.jpg

Endret av Balli
Lenke til kommentar

yupp sant det. En grunn til at jeg og minhund skal bruke samme oppsett når vi tester:)

Så dere skal ha omfattende tester av de mest aktuelle vannkjølingskomponentene på markedet? :)

 

Jeg føler det slik at desto mer avansert noe er, jo mindre viser folk vilje til å teste i bredden. Det er faktisk mektig irriterende når fagfolk sitter inne på all denne kunnskapen, men så og si nekter å dele den med andre ved å lage en slags offisiell oversiktlig guide.

 

Så når du refererer til proffe som har utført en rekke tester, hadde det ikke overrasket meg om at det ikke fantes noe felles arkiv eller grunnlag for disse testene? Hvis det isåfall er det dere prøver å lage, så all kudos til dere!

Lenke til kommentar

Jeg er litt på utkikk etter STORE bilder av hardware, gjerne vannkjølt med sexy vannblokker og litt slikt.

Hvor foreslår dere at jeg leter? Med store så mener jeg i hvertfal 1920x1200, hellst opp mot 8mp.

Trenger ny desktop wallpaper, og siden jeg har flere skejrmer så er det kult å spanne bildet over alle;)

Lenke til kommentar

Jeg er litt på utkikk etter STORE bilder av hardware, gjerne vannkjølt med sexy vannblokker og litt slikt.

Hvor foreslår dere at jeg leter? Med store så mener jeg i hvertfal 1920x1200, hellst opp mot 8mp.

Trenger ny desktop wallpaper, og siden jeg har flere skejrmer så er det kult å spanne bildet over alle;)

 

 

Kan jo tenkes du finner noe her..

 

EDIT: du kan jo kontakte Bundy, han har jo garantert noen bra bilder :)

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Sukk. Er det virkelig slik at man slakter Hardware.no sin artikkel, men ikke kan forklare hva man selv vil være et bedre alternativ?

 

Et eksempel er:

http://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/bkey/747602b3d084fdc518311bcfa8cb78a7

 

Alllerede 1000kr billigere omtrent, og langt bedre ytelsesmessig.

 

Problemet slik jeg ser det, er ikke selve produktet HW tester. Det jeg syns er irriterende er at med en gang noe er litt bedre enn luftkjøling, fremstilles det som det råeste som finns. "Dette er rå vannkjøling" var vel overskriften. Larkooler KU3-241 er ikke rå vannkjøling - det føyer seg bare inn i rekken av helt alminnelige ferdigsett.

 

Dessuten er testmetoden HW bruker lite beskrivende for hva kjølerne egentlig kan få til. Og, det blir veldig vanskelig for meg som bruker av et eventuelt testprodukt å kontrollere/teste dataene jeg får, i forhold til HWs resultater. Det er jo litt dumt, for det var jo på grunnlag av HWs test jeg bestemte meg for å kjøpe produktet?

 

Nå pirker jeg veldig, men poenget står.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Sukk. Er det virkelig slik at man slakter Hardware.no sin artikkel, men ikke kan forklare hva man selv vil være et bedre alternativ?

 

Jeg får støtte meg opp mot Wiki her da.

 

Ikke det at jeg ikke kan lage et basis oppsett som ville fungere bedre og se bedre ut enn Larkooler settet, men det ville ikke vært å skreddersy noe.

 

Og for meg er det her problemet ligger. For å ha det råeste oppsettet må man skreddersy vannkjølingen etter oppsettet.

 

Larkooler gjør ikke det. De lager en billig løsning for folk som kunne tenke seg å titte litt på vannkjøling. Og det er helt greit - vi reagerer egentlig bare på utsagnet at det kalles for "rått".

 

Så kjapt - til ære for deg Agentspoon, med utgangspunkt i å bare kjøle CPU slik som Larkooler gjør.

 

CPU blokk - EK HF Supreme Full Nickel

Slanger - Primochill LRT 7/16" ID 5/8OD". Velg farge selv. 3m skal holde i lange baner.

Reservoir - IandH Stealth Res 225

Radiator - HWlabs SR-1 360

Vifter - 3 x Noiseblocker BlackSilentPro PLPS PWM

Pumpe - Swiftech MCP 655 Vario.

Eventuelt Bitspower tredjeparts top og mod kit.

 

Diverse Bitspower kompressionsnipler av forskjellige vinkler. 2+2+2+2= 8 fittings + 2 stop fittings.

 

Pris spør du? 620 dollar / 3450 kr :)

Det er dyrt, men om du vil ha et stillegående og høytytende oppsett så må en basere seg på det :)

Lenke til kommentar

Da er vi iallefall litt på vei. Skal vi se om vi får til noe her og nå. :)

 

Budsjett.png

 

Kabinett: Antec Nine Hundred Two

Vannblokk: EK-Supreme LT Acetal

Pumpe: Phobya DC12-260

Radiator: XSPC RS360 BLACK Triple Radiator

 

Reservoar: Swiftech MCRES-Micro Rev. 2

 

Cirka 1100 kroner for vannkjøling

---

Allrounder.png

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

 

Vannblokk: EK HF Supreme Full Nickel

Pumpe: Swiftech MCP 655 Vario

Radiator: HWlabs SR-1 360

Reservoar: IandH Stealth Res 225

 

Slanger: Primochill LRT 7/16" ID 5/8OD" 3m

 

Vifter: Noiseblocker BlackSilentPro PLPS PWM 3x

Cirka 3450 kroner for vannkjøling

---

Stillegende.png

Kabinett: ...

Vannblokk: ...

Pumpe: ...

Radiator: ...

Reservoar: ...

XXX: ...

 

XXX: ...

---

Entusiast.png

Kabinett: Lian Li PC-80

Vannblokk: ...

Pumpe: ...

Radiator: ...

Reservoar: ...

XXX: ...

XXX: ...

---

Sånn. Kunne dere kjennere fylt inn feltene hver for seg. Dersom resultatet er forskjellig, kan vi ganske enkelt ha en sivilisert diskusjon rundt hva som passer best. :)

 

Edit: Og ja, jeg vet virkelig ikke hva som feiler formateringen på Diskusjon. Den lever sitt eget liv.

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...