Gå til innhold

Posten utland og deres forkjærlighet for avgifter.


Anbefalte innlegg

Jeg mottok forrige uke en pakke fra utlandet hvor verdien var totalt $50 (skrevet på pakken) og markert som gift (gave). Avsender var unyime akpanudosen, med full addresse også påskrevet pakken.

 

Likevel klarer altså posten å momspålegge og for ikke å snakke om avgiftspålegge pakken med 181 kr. (hvorav bare 73 kr er moms, men det er en annen sak)

 

Problemet her er såklart som de fleste vet at pakker sendt som gave mellom privatpersoner med verdi under 1000kr ikke skal momspålegges. Så jeg ringer posten utland og etter 30 min venting kommer jeg fram til en hyggelig (les. arrogant) dame som hardnakket påstår at den pakken var sendt fra et firma. ..

 

-Nei sier jeg (såklart), den er sendt fra en privatperson, og navn og addresse står jo på pakken.

-Ja men det må jeg legge fram dokumentasjon på. (at personen er en privatperson altså)

-Jeg spør hvilket grunnlag de har for å tro at denne personen i virkeligheten er ett firma.

-Ho sier rett fram at siden det var maskinskrevet info på pakken (innhold/navn) så tok de det som en selvfølge at det var ett firma, selv om navn/addresse er på en privatperson.

Needless to say, jeg klikka vinkel på kjerringa og spurte hvordan i svarten jeg skal dokumentere at en privat person ikke er ett firma, det er jo bare en helt latterlig ting å påstå uansett..

 

I ettertid regner jeg med at grunnen til at det var maskinskrevet er fordi posten i utlandet er "litt" mer serviceinstillte og gjerne henter pakker på døra og fyller ut all info for deg....

 

Poenget mitt er til slutt, hvorfor i alle dager er det helt "lovlig" for posten å anklage meg for å prøve å svindle dem når jeg ikke er kunden deres? Og hvorfor i alle dager er det plutselig opp til den anklagede å bevise sin uskyld når man blir anklagd for noe?

 

I ettertid har jeg sendt mail til posten utland og fått samme svar om at dette er en pakke fra ett firma.

Sitat : Sendingen er forenklet fortollet etter oppgitt verdi på sendingen, og avsender synes å være firma. Det er ikke anledning til å motta gave fra firma, men send eventuell dokumentasjon. Hvis fortollingen skal rettes opp bes du ikke hente sendingen før dette er utført.

 

Jeg venter fortsatt på svar hvor jeg skriver noe av det samme som her, pluss legger ved link til google søk på navnet over. (prøv selv hvis ønskelig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg venter fortsatt på svar hvor jeg skriver noe av det samme som her, pluss legger ved link til google søk på navnet over. (prøv selv hvis ønskelig).

 

hehe, linkedin profilen fra et google søk gir deg absolutt mer å klage over ja...

 

"Unyime Akpanudosen, Wholesale Professional, Greater Los Angeles Area"

 

De påstår jo ikke at dette ikke er en reel person, men at salget er fra et firma. Og firma KAN ha det samme navnet som en person :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg venter fortsatt på svar hvor jeg skriver noe av det samme som her, pluss legger ved link til google søk på navnet over. (prøv selv hvis ønskelig).

 

hehe, linkedin profilen fra et google søk gir deg absolutt mer å klage over ja...

 

"Unyime Akpanudosen, Wholesale Professional, Greater Los Angeles Area"

 

De påstår jo ikke at dette ikke er en reel person, men at salget er fra et firma. Og firma KAN ha det samme navnet som en person :-)

 

Hahaha.. det hadde jeg faktisk ikke lagt merke til, men dette ER altså fra personen, og ikke ett eventuelt firma han jobber for / driver. Uansett, det gjør det jo bare ENDA mer umulig for meg å dokumentere at det kommer fra en person og ikke ett firma.

 

Men det forandrer egentlig ikke sluttpoenget mitt, hvorfor er det JEG som må skaffe til veie denne informasjonen? Er det ikke posten som burde gjøre dette? Eller er det for mye å forlange at de skal bevise sine påstander?

 

Edit: Fikk akkurat svar fra dem og jeg ga visst ikke linken til google søket men til facebook profilen hans, ikke at det hjalp noe.

 

Sitat: Nå er ikke Facebook noen informasjonskanal vi benytter, og jeg avveter derfor erklæring fra avsender av denne sendingen.

Endret av black_knight
Lenke til kommentar

Klart du må bevise dine påstander, slik er det da alltid.

 

Posten/tollen har i oppgave å kreve inn avgifter som skal inn til staten, slik er det bare.

 

Det er ikke jeg som påstår noe som helst, det er jo de som påstår at personen som har sendt pakken er ett firma. Hvorfor skal jeg måtte gjøre jobben deres med å (mot)bevise dette, eller sette dem i kontakt med avsender? Fordi det er meg det går ut over hvis jeg ikke gjør det?

Det kalles utpressing...

Lenke til kommentar

Med tanke på at kanskje opptil 80-90% av innkommene utelandspakker er (feilaktig) påført Gift/gave er det ikke så merkverdig at de er mistenksomme :roll:

 

Med andre ord, de vet veldig godt dette oftest forsøkes gjort for å unslippe evt. avgifter

 

Selvsagt surt hvis du virkelig har mottatt som (kostnadfri) gave, men i slike scenarioer tror jeg dog de fleste av oss i såtilfelle ville greid å argumentere (og gi ytterligere opplysninger) på en overbevisende måte, -har liksom noe med "når man vet man har rett" osv.

 

Er det derimot bare oppspinn, så bøyer vel de fleste av og gidder ikke styre mer med det ;)

Lenke til kommentar

Poenget mitt er til slutt, hvorfor i alle dager er det helt "lovlig" for posten å anklage meg for å prøve å svindle dem når jeg ikke er kunden deres? Og hvorfor i alle dager er det plutselig opp til den anklagede å bevise sin uskyld når man blir anklagd for noe?

 

Fordi posten opptrer på vegne av staten og skattebetalerne.

 

Jeg forstå veldig godt at posten er kritisk til deg. Ingen mottar normalt gaver fra personer man ikke har et personlig forhold til, alt annet lukter særdeles svidd. At du altså ikke klarer å fremskaffe behørlig dokumentasjon på dette forteller vel sitt. At posten ikke synes det er nok at du linker til en profil på et sosialt nettsted som viser at en privatperson med dette navnet eksisterer er veldig forståelig.

 

Det er ikke jeg som påstår noe som helst, det er jo de som påstår at personen som har sendt pakken er ett firma. Hvorfor skal jeg måtte gjøre jobben deres med å (mot)bevise dette, eller sette dem i kontakt med avsender? Fordi det er meg det går ut over hvis jeg ikke gjør det?

Det kalles utpressing...

 

Nei, dette er noe alle som driver med import må gjennom. Enten man gjør det som privatperson eller bedrift. Man skal kunne gjøre rede for varens opprinnelse, verdi etc.

 

Forresten nytter det lite om det faktisk er en privatperson med mindre du faktisk kan vise til at du ikke har betalt noe for varen. Dersom du har betalt er det ikke lenger en "gave"

Lenke til kommentar

Poenget mitt er til slutt, hvorfor i alle dager er det helt "lovlig" for posten å anklage meg for å prøve å svindle dem når jeg ikke er kunden deres? Og hvorfor i alle dager er det plutselig opp til den anklagede å bevise sin uskyld når man blir anklagd for noe?

 

Fordi posten opptrer på vegne av staten og skattebetalerne.

 

Jeg forstå veldig godt at posten er kritisk til deg. Ingen mottar normalt gaver fra personer man ikke har et personlig forhold til, alt annet lukter særdeles svidd. At du altså ikke klarer å fremskaffe behørlig dokumentasjon på dette forteller vel sitt. At posten ikke synes det er nok at du linker til en profil på et sosialt nettsted som viser at en privatperson med dette navnet eksisterer er veldig forståelig.

 

Hehe, og fordi de "opptrer på vegne av staten" så kan de gjøre som de vil? Fint land vi bor i må jeg si. :)

 

Hvilken dokumentasjon mener du jeg skal legge fram? Kvittering på at jeg ikke har betalt noe, eller kopi av eventuelle samtaler på mail til dem? (som jeg likegodt kunne ha skrevet selv) :)

En person som ikke har betalt noe for en mottatt pakke har ingen dokumentasjon å legge fram.

 

Det er ikke jeg som påstår noe som helst, det er jo de som påstår at personen som har sendt pakken er ett firma. Hvorfor skal jeg måtte gjøre jobben deres med å (mot)bevise dette, eller sette dem i kontakt med avsender? Fordi det er meg det går ut over hvis jeg ikke gjør det?

Det kalles utpressing...

 

Nei, dette er noe alle som driver med import må gjennom. Enten man gjør det som privatperson eller bedrift. Man skal kunne gjøre rede for varens opprinnelse, verdi etc.

 

Forresten nytter det lite om det faktisk er en privatperson med mindre du faktisk kan vise til at du ikke har betalt noe for varen. Dersom du har betalt er det ikke lenger en "gave"

 

Joda, dette er jeg enig med deg om. Men at de overfører samme regler til alle som får en pakke blir litt søkt. Hvis en person ikke har betalt noe for en vare hvordan skal han kunne legge fram bevis for dette? I motsatt tilfelle ville det jo være mulig å legge fram bevis for at varen kostet x antall kr.

 

Og til slutt... Hvis noen tror at dette faktisk er ett REELT problem for meg så missforsto dere orginalposten min, det koster meg ikke mer enn en mail til fyren hvor jeg må fortelle om hvordan posten oppfører seg i norge og be han skrive mail til dem og bekrefte at det er en gave.

 

POENGET mitt er prinsippet i at de tar det som en selvfølge at alle som mottar pakker som gave er svindlere. Og dette synes jeg er forkastelig.

Når de tar blodpris for å fortolle varer for deg så burde de også kunne framlegge bevis for at dette faktisk er riktig tollbehandling.

 

Jeg undersøker bare hva resten av folket i landet synes om måten posten opererer på, og må vel egentlig si jeg er ganske sjokkert av at folk så langt mener det er helt ok behandling.

Nesten så jeg lurer på om dere også mener at en hver person som er mistenkt for å ha ranet en butikk skal bli buret inne uten bevis selv om det går ut over en og annen uskyldig?

Såklart satt på spissen, men prinsippet blir det samme for meg. :)

Lenke til kommentar

Prinsippet til Posten er bra det.

 

Det er IKKE Postens oppgave å bevise riktig tollbehandling, det er faktisk du som importør som har den oppgaven. Kan ikke du gi posten/tollbehandler nødvendige dokumenter må du finne deg i en skjønnsmessig vurdering. Du er her blitt skjønnsmessig vurdert, Postens behandler har ikke funnet grunnlag til å tro at dette er en gave fra en privatperson, og tror at den er sendt fra en forretning.

 

Selvfølgelig er det alltid mulig å gjøre noe mubojumbo og lage falske dokumenter. Dog dette er dokumentforfalskning og dersom du blir tatt for det kan du fint risikere at posten rett og slett returnerer pakken til avsender.

 

Hvilken dokumentasjon som er nødvendig kan ikke jeg svare på, det bør derimot posten/tollvesenet kunne svare på.

 

Det du må betale er heller ikke akkurat noen blodpris, hva skal vi sette timeprisen til en tollbehandler til, la oss si 400 kr (Fakturert pris ut, ikke lønn, lavere enn de fleste håndtverkere). Et fortollingsgebyr på 100kr vil da si at denne personen har brukt ca 15 minutter på din pakke. Synes du det er urimelig? Pakken skal hentes inn, dokumenter skal leses, det skal beregnes mva og eventuelt toll. Om nødvendig skal pakken kanskje også inspiseres, verdien som er satt på skal kontrolleres er denne reell etc.

 

Les følgende hos tollvesenet:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131834&epslanguage=no&parentid=66240

 

Merk spesielt:

 

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

 

* er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hvilken dokumentasjon mener du jeg skal legge fram? Kvittering på at jeg ikke har betalt noe, eller kopi av eventuelle samtaler på mail til dem? (som jeg likegodt kunne ha skrevet selv) :)

En person som ikke har betalt noe for en mottatt pakke har ingen dokumentasjon å legge fram.

Gjør på samme måte du ville gjort hvis det var en slekting/familie i utlandet som hadde sendt gaven til deg, for da ville du ikke hatt problem med å argumentere din sak overfor dem, right? :D

 

Når de ber om dokumentasjon, så forventer de vel rett og slett bare en slags "redgjørelse" hvor du beskriver hva slags bekjentskap/forhold du har til personen, lenge du har kjent ham/henne, vedkommenes navn, tlf. og bostedsadresse og at vedkommene evt. kan kontaktes hvis ønskelig.

 

Det tar deg 5 minutter å skrive/printe ut, og et frimerke til 8 kr. :)

Lenke til kommentar

Prinsippet til Posten er bra det.

 

Det er IKKE Postens oppgave å bevise riktig tollbehandling, det er faktisk du som importør som har den oppgaven. Kan ikke du gi posten/tollbehandler nødvendige dokumenter må du finne deg i en skjønnsmessig vurdering. Du er her blitt skjønnsmessig vurdert, Postens behandler har ikke funnet grunnlag til å tro at dette er en gave fra en privatperson, og tror at den er sendt fra en forretning.

 

Selvfølgelig er det alltid mulig å gjøre noe mubojumbo og lage falske dokumenter. Dog dette er dokumentforfalskning og dersom du blir tatt for det kan du fint risikere at posten rett og slett returnerer pakken til avsender.

 

Hvilken dokumentasjon som er nødvendig kan ikke jeg svare på, det bør derimot posten/tollvesenet kunne svare på.

 

Det du må betale er heller ikke akkurat noen blodpris, hva skal vi sette timeprisen til en tollbehandler til, la oss si 400 kr (Fakturert pris ut, ikke lønn, lavere enn de fleste håndtverkere). Et fortollingsgebyr på 100kr vil da si at denne personen har brukt ca 15 minutter på din pakke. Synes du det er urimelig? Pakken skal hentes inn, dokumenter skal leses, det skal beregnes mva og eventuelt toll. Om nødvendig skal pakken kanskje også inspiseres, verdien som er satt på skal kontrolleres er denne reell etc.

 

Les følgende hos tollvesenet:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131834&epslanguage=no&parentid=66240

 

Merk spesielt:

 

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

 

* er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

 

Først å fremst, jeg tror du har helt glemt at det er ett navn på en privatperson som ikke KAN forveksles med ett firmanavn som står på pakken.. Hvilket egentlig beviser at denne operasjonen de har gjort er standard prosedyre. MAO får ALLE som mottar gaver med verdi over 200kr regning fra dem med fortollingsgebyr. Er dette helt OK? Hvor mange millioner tror du de drar inn i urettmessige avgifter pr. år fordi folk rett og slett ikke gidder/gir opp å krangle med dem?

 

De fikk såklart forklart av meg hvordan jeg kjenner fyren og hva som er i pakken og hvorfor jeg får det tilsendt som gave, men dette er tydeligvis ikke nok, de vil ha "det" fra avsender (hva "det" er, vet jeg ikke).

 

Og igjen pålegger du meg ansvaret til en importør, jeg er en helt alminnelig person som tilfeldigvis har mottatt en pakke fra en kompis i utlandet, er det forventet at jeg skal kunne alle importregler for å kunne kjenne folk utenfor landegrensene?

 

Og at de skal bruke 15 min på å lese en lappe med 3 linjer og ett kryss på + plukke opp og legge den ned er passe latterlig tregt.. Hadde de i tillegg fulgt det som faktisk STÅR på den lappen så hadde de til og med sluppet å regne mva. (spart 10 sek bare der)

Jeg ville i hvertfall hatt ett minstekrav på 100-150 pakker pr pers. pr skift. Hvilket vil bety at du har minst 3 min pr pakke. Hvilket også er MER ENN NOK.

I motsetning til deg tydeligvis, så jobber jeg i en produksjonsbedrift, og kravene er visst HELT annerledes der enn i "den virkelige verden"...

Lenke til kommentar

"Unyime Akpanudosen, Wholesale Professional, Greater Los Angeles Area"

vel som allerede nevnt i tråden. "Unyime Akpanudosen" får tilslag på Google som firma. Hvis avsenderadressen på pakken samtidig ligger til Los Angeles området er det ikke overraskende at det kobles til salg oppgitt som gave (som egentlig er starffbart i henhold til amerikansk regelverk). Også måte adresselapp er laget kan gjøre at Tollvesenet mistenker salg. Ved all import (også ved gaver) er det importør/mottaker som har dokumentasjonsplikt - ikke Tollvesenet. Tollvesenet er her benyttet om fortoller.

 

Du nevner også at:

De fikk såklart forklart av meg hvordan jeg kjenner fyren og hva som er i pakken og hvorfor jeg får det tilsendt som gave, men dette er tydeligvis ikke nok, de vil ha "det" fra avsender (hva "det" er, vet jeg ikke).

"Det" er opplysninger fra avsender. Ettersom det er han som har ført på "Gift" på pakken er det han som bør dokumentere at dette er riktig.

Lenke til kommentar

Spørsmål til trådsatarter: Er det reellt at det er en gave, og at du kjenner avsenderen privat? Eller har du prøvd å svindle deg unna lovpålagt mva. og blitt tatt for det? I såfall synes jeg det er passe dumt å starte en tråd for å klage over Posten, hvis det er DU som har brutt lover og regler i denne saken..

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig savner er et mulighet på posten.no til å sende inn kvitteringer/faktura/kjøpsbevis for pakker man venter på slik at man ikke må vente undøvendig på at posten skal enten gjette en verdi eller sette pakken på vent og kanskje kontakte mottaker for mer info.

 

Jeg venter på en pakke som posten mottok 25 med følgende melding:

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret

Årsak: Handels/proformafaktura mangler

 

Jeg sendte en melding til dem via kontakt oss med informasjon om at jeg gjerne ville vite hvilken adresse jeg kunne sende dem kopi av fakturaen, men har ikke hørt et pip.

 

I altfor mange tilfeller har jeg feilaktig måtte betale toll/moms for frakten på varen (som i mange tilfeller er dyrere enn varen) fordi posten bare tar totalen som står på pakken og ikke tar hensyn til hva den faktisk koster, selv om det står separert på fraktseddelen på utsiden.....

 

De burde legge opp en side hvor man kan taste inn sendingsnummer, og mulighet til å legge ved eller evt. videresende dem en kopi av faktura el. slik at man betaler det man skal og ikke mye ekstra fordi de er late.

Lenke til kommentar

Spørsmål til trådsatarter: Er det reellt at det er en gave, og at du kjenner avsenderen privat? Eller har du prøvd å svindle deg unna lovpålagt mva. og blitt tatt for det? I såfall synes jeg det er passe dumt å starte en tråd for å klage over Posten, hvis det er DU som har brutt lover og regler i denne saken..

 

Såklart er det det, og alle disse problemene oppsto fordi jeg ba han skrive $25 i verdi på gjenstanden, men han missforsto og skrev $25 på begge tingene i pakken, mao en total på $50.

Men jeg regnet med at siden den ble sendt som gave hadde ikke det no å si..

 

Uansett så har jeg som allerede sagt ikke store problemer med å løse dette, men jeg finner det fortsatt uakseptabelt at det påfaller meg å bevise at jeg ikke har betalt noe for pakken.

 

Er det NOEN her som tror at posten (ja, det er de som fortoller pakkene deres nå, ikke tollvesenet som det var før) sitter å googler navnet som står på pakkene de får inn? og da atpåtil går inn på alle linkene de får opp for å finne ett snev av grunn for å avgiftspålegge den?

I så fall kan jeg skjønne at de bruker 15 min+++ på å fortolle hver pakke. haha.

 

Det" er opplysninger fra avsender. Ettersom det er han som har ført på "Gift" på pakken er det han som bør dokumentere at dette er riktig.

Så sant så sant, og dette blir automatisk min oppgave fordi?

 

Her er hvordan dette BURDE fungere:

1. Jeg gir posten en klage på at en pakke jeg har mottatt har blitt feilaktig tollbehandlet.

2. De legger pakken på vent, kontakter avsender (skriftlig), hvor de beskriver problemet og ber om bekreftelse fra han.

3. De får bekreftelse/eller ikke.

4. Pakken blir frigjort/ikke frigjort.

 

Og igjen, hele denne tråden er ikke om mitt spesifikke tilfelle, men om postens prosedyrer for behandling av pakker merket som gift. Jeg har ikke den minste tro på at noen kan tro at det navnet der er ett firma. Og den eneste grunnen (som de også sa selv) er at lappe med innhold var maskinskrevet.

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig savner er et mulighet på posten.no til å sende inn kvitteringer/faktura/kjøpsbevis for pakker man venter på slik at man ikke må vente undøvendig på at posten skal enten gjette en verdi eller sette pakken på vent og kanskje kontakte mottaker for mer info.

 

Jeg venter på en pakke som posten mottok 25 med følgende melding:

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret

Årsak: Handels/proformafaktura mangler

 

Jeg sendte en melding til dem via kontakt oss med informasjon om at jeg gjerne ville vite hvilken adresse jeg kunne sende dem kopi av fakturaen, men har ikke hørt et pip.

 

I altfor mange tilfeller har jeg feilaktig måtte betale toll/moms for frakten på varen (som i mange tilfeller er dyrere enn varen) fordi posten bare tar totalen som står på pakken og ikke tar hensyn til hva den faktisk koster, selv om det står separert på fraktseddelen på utsiden.....

 

De burde legge opp en side hvor man kan taste inn sendingsnummer, og mulighet til å legge ved eller evt. videresende dem en kopi av faktura el. slik at man betaler det man skal og ikke mye ekstra fordi de er late.

 

Jeg var i en situasjon hvor en pakke til meg var feilaktig fortollet pga. mangelfull merking. Jeg ringte først et nummer jeg fikk oppgitt på postkontoret, deretter fikk jeg et fax nummer til å faxe dokumentasjon.

Jeg gikk ned på postkontoret med faxnummer og dokumentasjon, forklarte meg og overleverte dokumentasjonen.

Ventet noen minutter og fikk pakken overlevert.

Lenke til kommentar

Posten Norge suger på alle måter.

 

I tillegg til momstullet så er de sinnsykt trege

 

En pakke fra Kina til Norge tok 2 dager, fra Oslo til meg = 8 dager.

 

I tillegg så skal de kjøre att og fram forbi byen jeg bor i 2-3 ganger fordi den skal innom ørten omlastingsterminaler.

 

:nei:

Endret av Subject Delta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...