Gå til innhold

Kjøp av studentlaptop: MAC eller PC?


Laptop: MAC eller PC?  

99 stemmer

  1. 1. MAC eller PC?

    • MAC
      36
    • PC
      63


Anbefalte innlegg

La oss si det slik; Mac OS X er mer brukervennlig,

Nja, jeg vil tørre påstå de stiller ganske likt. Når man først har lært seg å bruke enten OSX, Windows eller en "brukervennlig" linux distribusjon (Ubuntu f.eks.) tror jeg det ikke er meningsfullt å snakke om brukervennlighet egentlig. Hvis en student faktisk tenker på å kjøpe noe så himla overpriset som en Mac så regner jeg med nok tid vil bli brukt til at man uansett blir kjent med systemet. Dette punktet tror jeg som sådan er mer relevant for en bestemor enn for en ung student :). Uansett tror jeg ikke Windows 7 vil tape på dette punktet, annet enn om man ikke klarer å lete etter programvare selv, men heller vil bruke Apple sine middelmådige produkter.

 

penere, renere, mer intuitivt,

Smaken er som baken, selv syns jeg Windows 7 er meget rent, pent og intuitivt. I tillegg tror jeg de fleste har mer erfaring med Windows, så hvis intuisjonen skal rå tror jeg Windows vinner det punktet, rett og slett pga. tidligere eksponering for de fleste.

 

mer kontroll (terminal)

Antar du ikke var klar over at den eldgamle cmd.exe er erstattet, for dette er ikke riktig. Siden 2006 har Microsoft hatt en mye mer moderne terminal enn noe *nix system (Powershell). Om det er "bedre" er en smakssak, men jeg vil påstå at et objektbasert (.NET) CLI er mer moderne enn et 20 år gammelt tekststrengbasert CLI.

 

enn Windows' operativsystemer på alle områder kanskje med unntak av spill. Avgjørelsen bør ligge på det økonomiske, altså om du er villig til å bruke betraktelig mer penger på en Mac.

* Windows-PC-er kan generelt sett skilte med mye større programvarebibliotek (inkludert men ikke begrenset til spill).

 

* Mye større utvalg på PC-er, enten man vil ha billig plastikk eller skikkelige forretningsbærbare med MIL-spec standard, Tablet-PC-er osv.

 

* Man slipper å ha noe å gjøre med Apple med mindre man absolutt vil :p

 

Alt IMHO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si det slik; Mac OS X er mer brukervennlig,

Nja, jeg vil tørre påstå de stiller ganske likt. Når man først har lært seg å bruke enten OSX, Windows eller en "brukervennlig" linux distribusjon (Ubuntu f.eks.) tror jeg det ikke er meningsfullt å snakke om brukervennlighet egentlig. Hvis en student faktisk tenker på å kjøpe noe så himla overpriset som en Mac så regner jeg med nok tid vil bli brukt til at man uansett blir kjent med systemet. Dette punktet tror jeg som sådan er mer relevant for en bestemor enn for en ung student :). Uansett tror jeg ikke Windows 7 vil tape på dette punktet, annet enn om man ikke klarer å lete etter programvare selv, men heller vil bruke Apple sine middelmådige produkter.

Om man sammenligner annet enn billigmodellene, som Macbookene slett ikke hører hjemme balnt kvalitetsmessig, så er ikke prisen så ille lenger, og man kan selvsagt lete etter egen programvare til Mac OS X.

 

mer kontroll (terminal)

Antar du ikke var klar over at den eldgamle cmd.exe er erstattet, for dette er ikke riktig. Siden 2006 har Microsoft hatt en mye mer moderne terminal enn noe *nix system (Powershell). Om det er "bedre" er en smakssak, men jeg vil påstå at et objektbasert (.NET) CLI er mer moderne enn et 20 år gammelt tekststrengbasert CLI.

Denne fant jeg ikke ut av før for et halvt års siden selv, og hadde aldri hørt den bli nevnt noe sted før den tid. Jeg må likevel si at for meg trumfer den gammeldagse Terminalen denne lett.

 

* Windows-PC-er kan generelt sett skilte med mye større programvarebibliotek (inkludert men ikke begrenset til spill).

Til stort sett alt annet enn spill finner man det man leter etter, det være seg i Windows eller OS X.

 

* Mye større utvalg på PC-er, enten man vil ha billig plastikk eller skikkelige forretningsbærbare med MIL-spec standard, Tablet-PC-er osv.

Nettopp, og derfor blir det feil at man sammenligner billigmodellene i plast med Macbook Pro, som tross alt ligger i et litt annet segment.

 

* Man slipper å ha noe å gjøre med Apple med mindre man absolutt vil :p

Og velger man en Macbook slipper man stort sett å ha noe med MS å gjøre, men mindre man absolutt vil.

Lenke til kommentar

De som sier Windows 7 er like lett å bruke har ikke prøvd Mac. Så enkelt er det.

Jeg sitter med Windows 7 på PCn min, og det er i bunn og grunn det samme som Windows alltid har vært, bare med litt pene kanter rundt de grå boksene.

 

Eneste nytt er at de har kopiert Finder, relativt dårlig, og docken fra OSX.

 

Flere av mine klassekamerater har gått over til Mac i den tiden jeg har gått på skolen, og alle sier det samme. Det er mye lettere å bruke, mer oversiktlig, mer logisk, og mindre komplisert.

Lenke til kommentar

De som sier Windows 7 er like lett å bruke har ikke prøvd Mac. Så enkelt er det.

Jeg sitter med Windows 7 på PCn min, og det er i bunn og grunn det samme som Windows alltid har vært, bare med litt pene kanter rundt de grå boksene.

 

Eneste nytt er at de har kopiert Finder, relativt dårlig, og docken fra OSX.

 

Flere av mine klassekamerater har gått over til Mac i den tiden jeg har gått på skolen, og alle sier det samme. Det er mye lettere å bruke, mer oversiktlig, mer logisk, og mindre komplisert.

 

Dette^

 

Det å vedlikeholde en windowsmaskin krever mye mer kunnskap en å vedvedlikeholde en mac. MEn det inser ikke folk her siden flesteparten av dere har ganske mye høyere datakunnskap en mannen i gata.

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal du bruke pcn til vanlig bruk, så ville jeg tatt asus ul30a,

 

Det er ingen vits i å bruke mer enn 5-6k på en pc.

 

Med Asus Ul30a, event Acer timeline, så får du 10 timer reel batterikapasitet, med en macbook får du 4-5 timer. Det er stor forskjell på en pc som varer fra skolestart til skoleslutt uten behov for en lading.

Den er også mye lettere en macbook, hvis det har betydning.

 

En timeline/ul30a vil også være mer en kraftig nok for skriving,surfing og vanlig skolearbeid.

 

Sett litt på Asusen, og det virker fristende å investere i en. Når jeg tenker meg om, vet jeg ikke om jeg skal bruke så altfor mye penger på en laptop, så derfor vil en slik pc kanskje være mer praktisk. Ser jo ut som man får mye for pengene.

Vet du noe om det vil følge mye av de såkalte "bloatware"?

Lenke til kommentar

Har du vurdert en tablet-PC? Jeg har selv brukt en tablet i 3 skoleår (studerer fysikk), og jeg har knapt brukt blyant/penn og papir utenom eksamen. Hvis du tror du kunne likt å ha alle notater i digital form er det absolutt noe å vurdere. Se f.eks. på HP TM2, en fullverdig 12.1" laptop og tablet-PC med både multitouch og wacom tablet. Merk at wacom sin penn-løsning er mye mye bedre enn å bruke en touchskjerm med penn, så f.eks. slike digitale signeringsmaskiner som begynner å bli vanlig er helt horribelt å skrive på i forhold til en god tablet-PC.

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal du bruke pcn til vanlig bruk, så ville jeg tatt asus ul30a,

 

Det er ingen vits i å bruke mer enn 5-6k på en pc.

 

Med Asus Ul30a, event Acer timeline, så får du 10 timer reel batterikapasitet, med en macbook får du 4-5 timer. Det er stor forskjell på en pc som varer fra skolestart til skoleslutt uten behov for en lading.

Den er også mye lettere en macbook, hvis det har betydning.

 

En timeline/ul30a vil også være mer en kraftig nok for skriving,surfing og vanlig skolearbeid.

 

Sett litt på Asusen, og det virker fristende å investere i en. Når jeg tenker meg om, vet jeg ikke om jeg skal bruke så altfor mye penger på en laptop, så derfor vil en slik pc kanskje være mer praktisk. Ser jo ut som man får mye for pengene.

Vet du noe om det vil følge mye av de såkalte "bloatware"?

 

Nei, og uansett så er det bare å avinstallere, du har full oversikt hvis du går kontrollpanel>avinstaler program

 

om det er med 2-3 programmer du ikke trenger, tar det deg max 10 min å avinstallere =)

Lenke til kommentar

Har du vurdert en tablet-PC? Jeg har selv brukt en tablet i 3 skoleår (studerer fysikk), og jeg har knapt brukt blyant/penn og papir utenom eksamen. Hvis du tror du kunne likt å ha alle notater i digital form er det absolutt noe å vurdere. Se f.eks. på HP TM2, en fullverdig 12.1" laptop og tablet-PC med både multitouch og wacom tablet. Merk at wacom sin penn-løsning er mye mye bedre enn å bruke en touchskjerm med penn, så f.eks. slike digitale signeringsmaskiner som begynner å bli vanlig er helt horribelt å skrive på i forhold til en god tablet-PC.

 

Må spørre, hva er egentlig vitsen med tablet løsning?

Lenke til kommentar

De som sier Windows 7 er like lett å bruke har ikke prøvd Mac. Så enkelt er det.

Jeg sitter med Windows 7 på PCn min, og det er i bunn og grunn det samme som Windows alltid har vært, bare med litt pene kanter rundt de grå boksene.

 

Eneste nytt er at de har kopiert Finder, relativt dårlig, og docken fra OSX.

 

Flere av mine klassekamerater har gått over til Mac i den tiden jeg har gått på skolen, og alle sier det samme. Det er mye lettere å bruke, mer oversiktlig, mer logisk, og mindre komplisert.

Det morsomme er at samtlige av mine venner, og så godt som alle familiemedlemmer sier det motsatte ;)

 

Ellers må jeg si at til skolebruk så er thinkpad et av de aller beste valgene pga byggekvalitet.

 

Hva med en core i5 2.3ghz dual-core, et skjermkort som trekker alt av spill i dag på medium instillinger, 6 timers batteritid, en 14" skjerm med 1440*900 pakket inn på 1.8kg og 2.1cm tykkelse.

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2910842%3bc:36159%3br:pg

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Nå veit eg ikkje kor teknisk trådstartar er når det kjem til data. Det som eg meiner eg viktigast er å velja noko som fungerer.

 

Er ein lite teknisk så er Mac perfekt, den er stabil og god frå dag ein og er lett å vedlikehalda i mange år framover.

 

Ein PC med Windows vil fungere fint i starten, men er heilt pyton når det kjem til vedlikehald. Er ein lite teknisk så kan vere svært vanskeleg å halde pcen oppdatert med dei siste sikkerheitsfiksane.

 

Ein PC med Ubuntu kan ha problemer i starten med skjermkort, lydkort eller nettverk. Men når det først fungerer så er Ubuntu svært lett å halde ved like, lettare enn Mac faktisk. Og Ubuntu er også mykje vanskelegare å infisere med virus fordi det er så lett å halde systemet ved like.

 

Så min anbefaling er.

 

Har du ein teknisk kompis eller er ein teknisk person sjølv så ordner du deg ein PC med Ubuntu Linux

 

Er du delvis teknisk og kjenner godt til Windows så veljer du PC med Windows.

 

Kan du lite med data og ikkje forstår deg på dette med å setja opp og vedlikehalda ditt eige system så skaffar du deg ein Mac. Og det er her 98% av noregs befolkning befinner seg i(så det er ingen skam å kunne lite om data).

Lenke til kommentar

Må spørre, hva er egentlig vitsen med tablet løsning?

Det å ha notatene digitalt betyr jo at man har tilgang til notatene på alle PC-ene sine, man kan legge til bilder (f.eks. et plot av en funksjon), man trenger ikke linjal for å tegne figurer, og trenger ikke et stappfullt penal for å ha tilgang til mange forskjellige farger. I tillegg er det mye enklere å holde ting organisert, også man har faktisk tilgang til alle notater uten at man må drasse på flere notatblokker. Hvis man vil omrokkere noe eller kopiere noe fra et annet notat er det så enkelt som å merke også flytte eller kopiere innholdet.

Lenke til kommentar

At man kan gjøre de nevnte tingene med håndskrift. Hvis man ikke trenger å notere hverken figurer eller formler så klarer man seg med tastatur, men å skulle drive med formler og figurer på en vanlig laptop er veldig ineffektivt, i allfall for de aller fleste. Det er noe man gjør når man fører inn, ikke når man noterer / arbeider med stoffet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Mac selv, så jeg er ikke akkurat objektiv. For min del er det mye fordommer som gjør at jeg ikke går tilbake til Windows. Dersom jeg hadde våknet opp i morgen, og var tvunget til å bruke f.eks. en maskin med Windows 7, så er jeg sikker på at jeg hadde taklet det også. Men frivillig? Nei.

 

Da jeg kjøpte min første Mac for en haug med år siden (iBook) så var jeg nok mer påståelig ang. hvor mye bedre OS X var. Sett i ettertid så var det nok mye designet som gjorde utslaget. Men det endrer ikke det faktum at jeg har vært fornøyd med de maskinene jeg har hatt etter dette. Jeg har rett og slett ikke brukt tid på å vurdere hva som er "best" av Windows og Mac.

 

Kostnader er også et relativt begrep: Jeg er nå på 4. året med en MacBook Pro (15"), og til tross for alderen klarer jeg ikke å se hvorfor jeg skulle bytte. Den fungerer svært bra fremdeles. Mine kostnader har da vært ca. 4000 i året, eller snaue 300 kr/mnd. Det er ikke akkurat store summen. Så uavhengig av om du velger Mac eller Windows, så kan det faktisk lønne seg å legge et par ekstra kroner i bunnen - dersom du har muligheten til det.

 

Jeg ville aldri anbefalt noen å bytte fra Windows til Mac. Det er noe de får finne ut av selv. Det eneste jeg kan si er at for meg har det fungert helt greit. Det er ingenting jeg savner (sikkert mye pga. at jeg ikke spiller), og alt jeg trenger av programvare er tilgjengelig. Det viktigste er at du sjekker ut om du trenger spesiell programvare på studiet ditt som bare er tilgjengelig på Windowsplatformen. Så klart, du kan kjøre en dual boot/virtuell løsning med begge operativsystemene, men jeg har aldri brukt den muligheten noe spesielt.

 

Mange i denne tråden har snakket varmt om begge operativsystemene, og jeg er naiv nok til å tolke det som et tegn på at de fleste er fornøyd med det de har. Erfaringen min tilsier dog at når noen begynner å stille spørsmål om hva de skal velge (Mac eller Windows), så er det fordi de faktisk ØNSKER å forsøke noe nytt. Hvis dette er situasjonen i ditt tilfelle, så er det jo bare å kjøre på. Slike valg er personlige, så følg din egen intuisjon.

Endret av swanky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha kjøpt Mac dersom Matlab og MS Office fungerte på den. Men disse programmene har en tendens til å gå altfor tregt på Mac. Dette er et uløst problem, som jeg vet at f.eks. Mathworks stadig jobber med uten å ha oppnådd suksess så langt.

 

Windows 7 er forøvrig betraktelig mer stabilt enn tidligere versjoner. Det er samtidig mye idioti der, men det er det også hos Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...