Gå til innhold

Kjøp av studentlaptop: MAC eller PC?


Laptop: MAC eller PC?  

99 stemmer

  1. 1. MAC eller PC?

    • MAC
      36
    • PC
      63


Anbefalte innlegg

Oioioi! Morro og se så mye "vettuge" argumenter som blir brukt! :D /sarcasm.

 

Vel, i mine øyne er vel Mac kun pris for varemerket og designet Apple lager spesielt til sine egne produkter - likevel har mac (med OSX) god støtte for store, og eventuelt dyre programmer slik som Photoshop. Driver du mye med dette, bør du kanskje vurdere mAc.

 

Selv bruker jeg pc, og kun Pc fordi jeg synes det er morro og mekke på hardware, men dette går da helst utover stasjonære maskiner. Skal du ha en pC med det som er kalt i de overnevnte postene "proffe" saker som dekker det maC ikke dekker, bør du da sjekke ut en pc etter dine behov.

 

Skal du kun ha med maskina di for å notere diverse krimskrams i time, trenger du ikke mere enn en billig netbook med strippet Win7 og en officepakke. Jeg ser verken vitsen med å tenke på performance eller looks da... Selv om noen av netbookene er fine.

 

En annen ting med netbooks er at du har ganske god batteritid.

 

mac, Mac, mAc, maC, MAC.

pc, Pc, pC, PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zepticon, jeg begynte å skrive et svar til hva som er nødvendig for mitt yrke, men det ble så mye å ta fatt om at jeg ikke gadd. Bare stol på meg istedenfor du :)

 

Og:

Mekaniske tastaturer bruker et fjærsystem, og aktiveres når tasten er halvveis nede, det er altså ikke noe behov for å trykke tasten helt i bunn for å skrive, det er langt mer skånsomt for fingrene, trykkbanene slites ikke bort, og man skriver langt raskere.

Dette er det største vrøvelet i hele diskusjonen. Makan til svada. Jeg nominerer denne kommentaren til 2010s aller dårligste kommentar på Diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Mekaniske tastaturer bruker et fjærsystem, og aktiveres når tasten er halvveis nede, det er altså ikke noe behov for å trykke tasten helt i bunn for å skrive, det er langt mer skånsomt for fingrene, trykkbanene slites ikke bort, og man skriver langt raskere.

Dette er det største vrøvelet i hele diskusjonen. Makan til svada. Jeg nominerer denne kommentaren til 2010s aller dårligste kommentar på Diskusjon.no.

Mulig du synes det (du mener jo så mye rart), men Flimzes har rett (Lesestoff om tastaturer).

Lenke til kommentar
Mekaniske tastaturer bruker et fjærsystem, og aktiveres når tasten er halvveis nede, det er altså ikke noe behov for å trykke tasten helt i bunn for å skrive, det er langt mer skånsomt for fingrene, trykkbanene slites ikke bort, og man skriver langt raskere.

Dette er det største vrøvelet i hele diskusjonen. Makan til svada. Jeg nominerer denne kommentaren til 2010s aller dårligste kommentar på Diskusjon.no.

Mulig du synes det (du mener jo så mye rart), men Flimzes har rett (Lesestoff om tastaturer).

 

Bare fordi noen har laget en detaljert bildeguide, og drysset den full av sine meninger, betyr ikke at de har rett. Det er en forumpost du har linket til. Ikke forskning.

Lenke til kommentar

Når ble forskning enkelt?

 

Slitasje på fingermusklene er bare pisspreik. Dette baserer du på en gammel myte om at alt kroppen gjør påfører slitasje på musklene. Det skal nok litt mer til enn et tastatur for å slite musklene i hendene gitt.

 

Jeg hadde mekaniske taster på mitt forrige tastatur, hvorfor skriver jeg fortere nå, på mitt Apple-tastatur da? Hvis "forskningen" din taler meg imot?

Lenke til kommentar

Edit: Dette ble langt. Se "bottomline" hvis du ikke gidder å lese.

 

 

Skulle ønske man kunne finne opp et ikke-biased dataprogram som måtte stå koblet til både en mac og en pc for å kjøre, som kunne avgjort slike diskusjoner for oss.

Desverre har vi ikke det, og må nøye oss med argumenter/erfaringer fra personer som er alt fra fanboy til objektiv. Sjeldent det siste.

Personlig er eg heller ikke objektiv, min mening er subjektiv, bare for å ha det sagt.

Jeg har heller aldri eid en Macbook selv, bare prøvd. Jeg har derimot hatt og prøvd et utall laptopper med windows.

 

Det er også den første store forskjellen. Mac er en pakkeløsning, du betaler for selve hardwaren som skal være så godt integrert som mulig med softwaren. Dette har helt klart både fordeler og ulemper, uten å gå kraftig inn i det så er den største fordelen eg kan tenke meg til at det gjør at samarbeidet mellom Hardware og Software, og de forskjellige programmene med hverandre, ganske bra. Dette er vanskeligere (men ikke umulig) med windows, pga de store forskjellene i hardware og brukermasse. Det er også den største ulempen med Macs pakkeløsning. Du får det du får.

Om programmene man har og bruker med mac vs windows passer kommer helt an på hva man bruker og hva man foretrekker. Men for å si det sånn er den en grunn til at mange som driver med foto, video, kanskje musikk, ofte har Macs.

 

Når man sammenligner Mac vs Thinkpad tror eg vi alle kan være enige om at begge deler har en fantastisk bygge kvalitet. God nok til å overleve alt den får oppleve i skolehverdagen. Ferdig med den diskusjonen.

 

Trackpadden Trackpointen på Thinkpad (for å unngå forvirring, så er trackpadden den røde lille dotten du kan bruke til å flytte musa) er en fantastisk liten ting som aldri kommer i veien, og burde vært på mange fler pc'er rett og slett fordi den nettopp aldri kommer i veien, og at den er god å bruke.

 

Samtidig er Touchpadden på Mac, spesielt med tanke på størrelse og de gode multitouch egenskapene, veldig industriledende. Personlig syns eg den er bedre enn på Thinkpad. Kanskje til og med ganske mye bedre.

 

Tastaturet. Det er veldig bra på begge. Eg føler ikke at eg har brukt det nok på de forskjellige til å si hvilket som er best, men eg syns begge er bra.

 

Batteriet er også bedre på nyeste generasjonene av Mac, grunnet Apples logiske men gode handling: bruke firkantede batteri istedet for runde. (Dvs plass til mer på samme område.)

 

Alt i alt? Begge er knallgode maskiner. Hadde ikke hatt noe i mot å få en av de i posten anyday over ca. alle andre laptopper.

 

 

Personlig valgte eg noe helt annet. Eg har veldig lyst på både en Thinkpad og en Mac, men valgte ikke det. Eg brukte rundt 12,000kr på en Dell studio i stedet.

Hvorfor?

Hardware som er helt greit, stort batteri. Men viktigst av alt en 4 årig serviceavtale (riktignok et tilbud, ellers ville det vært 3 for samme prisen). Dette kostet litt ekstra. Men med en laptop som er så utsatt, så setter eg faktisk det at noen kommer på døra mi med et smil og hyggelig tone og nye deler hver gang noe er galt på pc'n. Det syns eg er mye mer verdt pengene mine.

Hittils har eg skiftet ut skjermen, noe plastikk og hele hovedkortet allerede. Skjermen trengtes egentlig ikke å skiftes (viste seg å være noe så enkelt som en løs kabel) men det ble gjort likevel, klager ikke på det.

 

 

Bottomline? Laptoppen som passer for deg kommer helt ann på hva du skal bruke den til, og hvordan, og ikke minst hva som er viktig. For min student pc var det God batteritid, og god service. Det har Dell gitt meg. Hadde jeg hatt et eplehus i nabogården slik at det ikke var noe problem å få ting reparert på stedet, ville sikkert mac vært mitt andrevalg. Lenovo sin supportløsning kjenner eg ikke til engang.

 

PS: En annen ting eg syns er artig er at nå svarte eg også på spørsmålet til trådstarter (Trådstarter er vel det viktigste her?) i tillegg til all mac vs pc debatten.

 

Flere som har hatt god erfaring med Dell pc-er, og vil anbefale en rimelig laptop?

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Du vet at mange thinkpader kommer med standard 3 års dagen etter avtale, dvs, du kontakter dem når du får et problem, og de kommer og henter den neste dag, og antageligvis har du den tilbake igjen 1-2 dager senere avhenig av om nødvendige deler er på lager. beste retursystemet jeg har opplevd. Ellers er vi jo så heldige å ha 5 års reklamasjon på alt, så garantier er en liten topping på kremkaken sånn sett (selv om enkelte merker, som de fleste kjenner til, sloss hardt mot disse lovene)

 

Forøvrig heter den fortsatt TrackPoint :p

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Rettet det med TrackPoint, unnskyld for det :). Som sagt, visste ikke om returssytemet deres. Liker fremdeles at Dell kommer på min dør med delene i hånda og fikser det på stedet, men det var slett ikke ille deres løsning heller. ThinkPad er helt klart en av de beste latoppene eg noengang har prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare avslutte med å si at Apple har helt siden de startet, vært størst i utdanningsmarkedet. Dvs at flest studenter i verden bruker Mac til skolen sin, fremfor PC. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Norge, men det er et overlegent flertall i klassen min som bruker Mac. Og helt siden videregående har jeg kun brukt Mac på skolen. Dvs, i Oslos nyeste og mest moderne videregående skole, og en av landets aller største skoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...