Gå til innhold

Kjøp av studentlaptop: MAC eller PC?


Laptop: MAC eller PC?  

99 stemmer

  1. 1. MAC eller PC?

    • MAC
      36
    • PC
      63


Anbefalte innlegg

Jeg har da tenkt å investere i en ny laptop til høsten som egner seg bra som studier. Jeg har sett litt på MacBookPro, men lurer også på om jeg skal kjøpe en vanlig PC, kanskje en fra DELL? Tar gjerne imot tips, råd og forslag! :D

Endret av Silfsurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer selvfølgelig ann på hva du bruker PCen til. Skal du kun bruke den til skolearbeid og grafiskarbeid så er vel MAC greit. Hvis du skal spille i tillegg er det nok rimeligere (pris vs prestanda) med PC. Ville da valgt f.eks. en PC fra Multicom hvor du kan velge deler selv. Hvor mye har du lyst til å betale?

Lenke til kommentar

Det kommer selvfølgelig ann på hva du bruker PCen til. Skal du kun bruke den til skolearbeid og grafiskarbeid så er vel MAC greit. Hvis du skal spille i tillegg er det nok rimeligere (pris vs prestanda) med PC. Ville da valgt f.eks. en PC fra Multicom hvor du kan velge deler selv. Hvor mye har du lyst til å betale?

 

Jeg kan gå til litt i overkant av 10 000, men det spørs på hvor mye jeg får for pengene. :)

Lenke til kommentar

Hva skal du studere, og hvor?

 

Enkelte maskiner kan være totalt skivebom til studier som setter krav til maskinvare/os, og enkelte maskiner er mindre egnet til bruk i forelesninger. Du vil ikke være den med bråkete maskinen.

 

Hvor er relevant, siden du ofte kan få studentrabatt.

Jeg tenkte å studere på sivilingeniørlinja på NTNU. Jeg vet ikke hvorvidt jeg kommer til å å ha behov for en egen laptop under studiene, men det skader vel ikke å ha en bra en tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Det er jo flere siv.ing-linjer på ntnu, og hvor mye bruk for data du har varierer mye. På BFY har jeg ikke bruk for maskin overhodet, men det er kjekt å ha en lett og liten maskin til surfing innimellom, siden øvingene ofte gis på nett.

 

I de linjene med mange fag som må gjøres på data er det snedig med en laptop, men det er kun unntaksvis at du trenger en ny og kjapp maskin.

 

 

Jeg tør påstå at den beste laptopen for bruk på siv.ing-studier er den som er så liten og lett at den kan ligge i sekken hver dag. En typisk billig minilaptop som du faktisk har med deg er mye mer nyttig enn et stort beist som ligger igjen hjemme når du faktisk har bruk for en kjapt tilgjengelig maskin der og da. Det er ikke bestandig det passer så bra å flytte seg til en av datasalene.

 

 

NTNU har 10% rabatt på Apple-produkter, og en grei rabatt hos Dell. Sistnevnte har jeg ikke konkret info om, siden jeg endte opp med en Apple-skjerm. Mener det er snakk om 10-15%.

 

Husker jeg rett så får man også et tilbud om en helt grei pc til en god pris som duger til det meste. Dette tilbudet kan være ganske gunstig siden man får utrolig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe PC.

Hvorfor?

Jo fordi nesten alle jeg kjenner som går media (de fleste vet nok hvor "avhengig" media og kommunikasjon er av MAC) angrer på at de ikke kjøpte seg en PC.

 

Den er rett og slett mer fleksibel og åpen for konfigurering slik du selv ønsker det (og ikke tro på det de sier om at Mac OS er mer stabilt - det er blatant løgn (snakker av egen/de jeg kjenner sine erfaringer)).

 

Fordeler med MAC:

- Du får et "komplett system".

- Stor batterikapasitet (i forhold til forbruk).

 

Ulemper:

- Stor investering i forhold til maskinvare (betaler fort 13'000 for en maskin som kun ville vært verdt 6-7'000 som PC).

- Høye serviceutgifter (og dyre komponenter om de må skiftes ut).

- Et temmelig lukket system (i forhold til Windows/Linux).

- Egner seg i utgangspunktet _veldig_ dårlig til spill (da tenker jeg også på flashbaserte spill) - unntaket gjelder selvfølgelig de som legger inn bootcamp og legger "litt" ekstra i maskinen (5-6'000).

 

 

Kommer ikke på noe mer i farten.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe MAC.

 

Hvorfor? De fleste som kjøper PC sitter og angrer på det når de re-booter hver gang de installerer sine sikkerhetspatcher for alvorloige sikkerhetshull. MAC er et brukertilpasset og fleksibel system, så du kan få ting slik du selv ønsker det (og ikke tro på det de sier om at Windows er mer stabilt - det er blatant løgn (snakker av egen/de jeg kjenner sine erfaringer)).

 

Fordeler med MAC:

- Solid maskinvare

- Stor batterikapasitet (i forhold til forbruk).

- Brukervennlig og stabilt OS, etc etc

 

Man betaler lite i forhold til maskinvare (hvis du venter til neste oppgradering av MBP som trolig kommer i april). Service er dekket av kjøpsloven, så ikke tenk på det. Egner seg også svært bra til spill.

 

I tillegg er man med på å ikke sponse Microsoft, og det har jo verdi i seg selv for noen av oss.

 

Kommer ikke på noe mer i farten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom du ikke skal spille så kjøp en PC og kjør Linux.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe MAC.

... Egner seg også svært bra til spill.

Vel, vel. Dersom spillet utgis i en OSX versjon er det sikkert greit.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dersom du ikke skal spille så kjøp en PC og kjør Linux.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe MAC.

... Egner seg også svært bra til spill.

Vel, vel. Dersom spillet utgis i en OSX versjon er det sikkert greit.

Hele Steam skal jo over på mac nå...

 

Kjøpte selv en iBook når jeg begynnte å studere ved NTNU. Det er nå 5 år siden og jeg bruker enda den maskinen. Flere venner som også kjøpte maskin til skolestart er nå på sin 3. maskin.

 

Mitt råd: Kjøp en MacbookPro 13", kjøp litt ekstra minne og da er du i boks (eller bare kjøp den dyreste utgaven)

 

Prisen er heller ikke så værst. Selvfølgelig, om du sammenligner med den billigste serien til Acer elelr Lenovo så klarer du ikke matche, men om du ser på "high-end" linjene til feks dell så ser du at prisene er stortsett like. (Dersom du venter til i april og Core i5)

 

OS-X har den fordelen over windows at du ikke får med noe bloatware. Apple har stålkontroll over OS'et og derfor blir ikke PCn treg etter noen år.

Som jeg sa så er min iBook 5 år gammel, den har aldri vært formatert en eneste gang. Jeg har bare åpnet den og brukt den.

 

Skal du ha et problemfritt PC hold. Kjøp en mac.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hele Steam skal jo over på mac nå...

At steam støtter OSX betyr ikke at alle spillene der blir tilgjengelige for plattformen sånn av seg selv.

OS-X har den fordelen over windows at du ikke får med noe bloatware. Apple har stålkontroll over OS'et og derfor blir ikke PCn treg etter noen år.

Nah... Jeg syns det er greit å selv kunne bestemme hva som skal inn av software. Windows maskiner blir ikke bloat'a sånn av seg selv, det er brukere som bl.a. installerer alt mulig ræl som følger med duppedingser av ymse art.

Lenke til kommentar

Mange gode argumenter her. Jeg ville uansett gått for en PC, men MAC er jo som sagt veldig greit om du har bare ett konkret behov for å gå på nett, skrive i tekst og regnearkbehandler. Det er nok sansynlig at din MAC maskin vil være raskere og mer stabil enn din Windows PC etter noen år. Dette har ikke noe med hvor godt operativsystemet er, men mer med strategien deres. MAC OS gir deg ikke fleksibiliteten som en Windows PC gir, men den samme fleksibiliteten til å installere alt mulig tull og tøys er det som også forårsaker at systemet blir tregt og etterhvert ubrukelig.

 

Gå for MAC du, vi trenger konkurranse i markedet :-)

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall si at jeg er utrolig fornøyd med min 13" MacBook Pro. Hatt den i ca 1,5 år nå, og ikke hatt noen problemer. Ikke hører jeg viften heller, med mindre jeg legger hodet inntil maskinen. Batteriet begynner nok å bli litt dårligere, men Mac'ene som selges i dag har jo drastisk bedre batteri enn min har, ca 5-6-7 timer i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... og jeg er fornøyd med min 3 år gamle Compaq nc6310 med Win XP.

 

Bytta disk et par ganger (for å unngå gammel-disk-type-kræsj samtidig som nye disker har høyere spin rate) samt satt i mere (og raskere) RAM. Alt til en rimelig penge hvor standard hw bla kjøpt via nettbutikk "super"-tilbud, uten at Compaq blander seg inn på noen måte.

 

Fri for bloatware er den også så den er kjappere nå enn da den ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Nah... Jeg syns det er greit å selv kunne bestemme hva som skal inn av software. Windows maskiner blir ikke bloat'a sånn av seg selv, det er brukere som bl.a. installerer alt mulig ræl som følger med duppedingser av ymse art.

Nei, men prøv å kjøp en ny PC fra Acer, Lenovo, HP etc.... Dem er FULL av dritt. Backuppartisjoner, programmer for ditt og datt.

Hvorfor tror du at disse maskinene er så billige? jo det er fordi produsenten får betalt for å legge ved programmer i installasjonen.

 

Jeg har hatt utallige "nye" maskiner på "service" som venner og kjennte har kjøpt men som pga bloatware er ubrukelig "out of the box".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, men prøv å kjøp en ny PC fra Acer, Lenovo, HP etc.... Dem er FULL av dritt. Backuppartisjoner, programmer for ditt og datt.

De Lenovo/HP laptop'ene jeg har vært borti kan du i det minste velge om du skulle installere alt bundle-tullet eller ikke. Men mange trykker vel "Ja" til alt som ser litt fancy ut...

Lenke til kommentar

Det er jo flere siv.ing-linjer på ntnu, og hvor mye bruk for data du har varierer mye. På BFY har jeg ikke bruk for maskin overhodet, men det er kjekt å ha en lett og liten maskin til surfing innimellom, siden øvingene ofte gis på nett.

 

I de linjene med mange fag som må gjøres på data er det snedig med en laptop, men det er kun unntaksvis at du trenger en ny og kjapp maskin.

 

 

Jeg tør påstå at den beste laptopen for bruk på siv.ing-studier er den som er så liten og lett at den kan ligge i sekken hver dag. En typisk billig minilaptop som du faktisk har med deg er mye mer nyttig enn et stort beist som ligger igjen hjemme når du faktisk har bruk for en kjapt tilgjengelig maskin der og da. Det er ikke bestandig det passer så bra å flytte seg til en av datasalene.

 

 

NTNU har 10% rabatt på Apple-produkter, og en grei rabatt hos Dell. Sistnevnte har jeg ikke konkret info om, siden jeg endte opp med en Apple-skjerm. Mener det er snakk om 10-15%.

 

Husker jeg rett så får man også et tilbud om en helt grei pc til en god pris som duger til det meste. Dette tilbudet kan være ganske gunstig siden man får utrolig mye for pengene.

 

Mhm, det er riktig som du sier. Jeg ønsker bare å ha en liten laptop som duger til det meste, og kan brukes der og da. Det vil nok være mulig å få brukt stasjonære PC-er der om det skulle være behov for det. Laptopen skal vel ikke brukes til noe annet enn å skrive notater, surfe litt på nettet og gjøre oppgaver.

 

Angående denne rabatten, hvordan er det jeg kan få brukt den? Må det også være slik at jeg må ha fått skoleplass først før jeg får avslag på pris?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe PC.

Hvorfor?

Jo fordi nesten alle jeg kjenner som går media (de fleste vet nok hvor "avhengig" media og kommunikasjon er av MAC) angrer på at de ikke kjøpte seg en PC.

Når de du kjenner som "går på media" blir tørr bak ørene og kommer ut i det virkelige liv så skjønner de forhåpentligvis hvorfor ledende mediaprodusenter som NRK og BBC bruker Mac. En redigeringsløsning basert på Mac og Final Cut Studio er ikke bare utrolig kraftig, den er faktisk svært så kostnadseffektiv.

 

Den er rett og slett mer fleksibel og åpen for konfigurering slik du selv ønsker det (og ikke tro på det de sier om at Mac OS er mer stabilt - det er blatant løgn (snakker av egen/de jeg kjenner sine erfaringer)).

Mac OS er mer stabilt, og det vil ikke degenerere over tid på samme måte som Windows.

 

Fordeler med MAC:

- Du får et "komplett system".

- Stor batterikapasitet (i forhold til forbruk).

 

Ulemper:

- Stor investering i forhold til maskinvare (betaler fort 13'000 for en maskin som kun ville vært verdt 6-7'000 som PC).

- Høye serviceutgifter (og dyre komponenter om de må skiftes ut).

- Et temmelig lukket system (i forhold til Windows/Linux).

- Egner seg i utgangspunktet _veldig_ dårlig til spill (da tenker jeg også på flashbaserte spill) - unntaket gjelder selvfølgelig de som legger inn bootcamp og legger "litt" ekstra i maskinen (5-6'000).

Programvaren jeg bruker koster mange ganger mer enn en bærbar Mac. Dette illustrerer at total kostnad er avhengig av mye annet enn innkjøpspris på selve maskinen. Om man betaler noe mer for en Mac så er det verdt det, da man får en maskin som er bedre designet og holder høyere kvalitet. Man får ikke en unibody aluminiumschassis, 7 timers batteritid, en svær multitouch styreflate, osv i en 6-7000 kroners PC.

Serviceutgifter en stort sett en ikke-sak. Det meste som oppstår av eventuelle feil vil dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, men det er også velkjent at Apple i det store og hele har lavere feilrate enn konkurrentene. Vil man senere oppgradere harddisk eller minne så er dette en enkel gjør-det-selv operasjon med standardkomponenter som kan kjøpes hos Komplett e.l.

OS X er IKKE lukket sammenlignet med Windows - tvert imot. OS X er et Unix-system (har mye til felles med Linux), er basert på åpne standarder, og store deler er åpen kildekode.

Spill er irrelevant i forhold til trådstarters behov.

Lenke til kommentar

Angående denne rabatten, hvordan er det jeg kan få brukt den? Må det også være slik at jeg må ha fått skoleplass først før jeg får avslag på pris?

Selvfølgelig må du komme inn på studier ved ntnu for å få den rabatten. Du kan da bruke semesterkortet+studiekortet og få rabatt hos eplehuset og andre forhandlere med studentrabatt, eller bestille på nett gjennom de egne avtalene ntnu har hos forskjellige leverandører. Ved bestilling av Apple-produkter får du da tilgang til Apple store for education, med litt ekstra rabatt.

 

(Når det gjelder å velge mac så bør det også nevnes at du får tilgang på gratis windows-lisenser, sånn at om det plutselig blir behov for å kunne dualboote inn i windows så slipper du å koste på deg egen lisens til det.)

 

Mac OS er mer stabilt, og det vil ikke degenerere over tid på samme måte som Windows.

Totalt irrelevant argument. Med Vista SP1 / Windows 7 holder OSX seg like bra over tid som OSX gjør. XP degenereres til en viss grad, men om man har litt peiling på vedlikehold så klarer selv XP mange år før det degenereres merkbart.

 

Skulle jeg valgt selv, til tilsvarende bruk som trådstarter så hadde jeg endt opp med en MacBook Air. Jeg går et tilsvarende studie på samme universitet, og har klart meg bra med en LG A1 express ultraportabel maskin. Det er verdt å betale litt ekstra for kombinasjonen kvalitet og lav vekt, om man egentlig ikke har behov for mye maskinkraft i laptopen. Trådstarter har visst stasjonær maskin, og da dekker den det meste av slikt behov. I konkrete datafag der man har behov for kraft, når man f.eks skal knuse tall med matlab, så har ntnu rdp-tilgang på maskinvare som duger til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...