Gå til innhold

Kjøp av studentlaptop: MAC eller PC?


Laptop: MAC eller PC?  

99 stemmer

  1. 1. MAC eller PC?

    • MAC
      36
    • PC
      63


Anbefalte innlegg

Prisen ligger på rundt 10 000.

 

Og fortsatt er den laget av plastikk...

Poenget ditt er? Det er en sterkere konstruksjon enn macbook, med "honeycomb" magnesium og titan rammer under lokket, du kan fint tråkke på en thinkpad, eller miste den ned trappen, eller kjøre over den med sykkel. Hvilke flere krav har du?

 

At man ikke skjemmes når man drar den opp i en forelesing?

 

For å være ærlig, så er vell Thinkpad blandt de beste maskinene som man kan få kjøpt med windows på. IBM drev laptop avdelingen rettet mot det profesjonelle markedet og maksinene bærer enda preg av dette selv etter salget.

 

Men...

 

Du kan ikke sammenligne dette med en Mac. Thinkpad er kanskje bedre for en profesjonell som benytter seg av x antall programmer som er spesiallaget til bedriften, og som bare finnes på windows platform.

 

Kan gå igjenom listen din:)

 

Macbook:

Tastaturet: Beste tastatur jeg noensinne har brukt. Jeg kjøpte et apple tastatur til min stasjonære også, fodri det er sex å skrive med.

Mus: Stoooooooor touchflate. Multitouch. Du kommer ALDRI til å savne hverken mus eller noe annet. Å jobbe i photoshop med multitouch er awsome:)

Skjermen: Macbook sin er bedre

Grafikkort: hvem bryr seg? Om du ikke skal kjøre crysis så trenger du ikke stort skjermkort. Sluker strøm gjør det også.

Tykkelse: Macbook Pro: 2.41cm, ThinkPad T500: 3,4cm

Vekt: Macbook Pro (15"): 2.49kg, ThinkPad T500: 2,8kg

Vekt: Macbook Pro (13"): 2.04kg, ThinkPad T410: 2,3kg

Batteritid: Macbook Pro (13"): 6-7timer (Standard batteri) ThinkPad T410: 3-4timer (standard batteri) 4-6timer (9-cellers batteri)

Prosessor: Macbook oppgraderes snart til i5.

Minne: Samme

Harddisk: Samme

Nettverk: Det å kobble på et nettverk med OSX e 10000 ganger lettere en i windows x

Usb-kontakter: bruker man det til annet en mus+HDD uansett?

Tilkoblinger: Brukes minimalt av "ikke proffer"

Temperatur: Ingen luftehull under

OS: HELT valgfritt (OSX/WIN/*UX)

Støtte for dockingstasjon: Nei, hvem andre en proffer bruker dette?

Utskiftbart batteri: Ja, apple gjør dette for deg. OG TAR VARE PÅ AVFALLET :)

Utskiftbar dvd-brenner: Kan ikke huske sist jeg brukte en cd/dvd i maskina :D

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor drar du specs ut av ræva?

 

Maskinen jeg sammenligner med er 2cm tykk og veier 1.77kg, den heter T410i som nevnt tidligere.

Touchpad kan ikke måle seg med trackpoint uansett hvor stor den skulle være, og er men avhengig av touch kan man like gjerne skaffe thinkpaden med multitouch skjerm.

 

Hva om man har lyst til å bruke andre os enn mac og windows?

 

Siden når var et godt grafikkort negativt?

Batteritid oppgitt for T410i er 6.6 timer, for macbook er det 7.

 

EDIT: Hvordan kan det være enklere å koble på nettverk med mac?

I windows og de fleste linux-distroer: Jeg trykker på ikonet for nettverk, så trykker jeg på det nettverket jeg vil koble på, og så skriver jeg inn passordet. Neste gang skjer det automatisk.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

hvorfor drar du specs ut av ræva?

Lol.... alle specs jeg har brukt kommer fra apple.no, komplett.no og laptopmag.com

Du må gjerne sjekke kildene mine om du vil.

 

Maskinen jeg sammenligner med er 2cm tykk og veier 1.77kg, den heter T410i som nevnt tidligere.

hvorfor drar du specs ut av ræva?

 

Touchpad kan ikke måle seg med trackpoint uansett hvor stor den skulle være, og er men avhengig av touch kan man like gjerne skaffe thinkpaden med multitouch skjerm.

trackpoint klarer kansje å trumfe en vanlig søppel trackpad til en normal PC. Men ikke faen om den topper apples trackpad.Jeg foretrekker faktisk apples trackpad over min egen Razer mus. Touch skjerm har jeg forsåvidt aldri fattet nytten av i det hele tatt. Hvem gidder å sitte å trykke på skjermen?

 

Hva om man har lyst til å bruke andre os enn mac og windows?

Mac støtter: OSX, WIN, UNIX, LINUX etc etc etc

PC støtter: WIN, UNIX, LINUX etc etc etc

 

Siden når var et godt grafikkort negativt?

Store grafikkort krever mer strøm. Noe som gir mindre batteritid. Det å ha store skjermkort på bæbare er å skyte seg selv i foten.

 

EDIT: Hvordan kan det være enklere å koble på nettverk med mac?

I windows og de fleste linux-distroer: Jeg trykker på ikonet for nettverk, så trykker jeg på det nettverket jeg vil koble på, og så skriver jeg inn passordet. Neste gang skjer det automatisk.

Spørr du meg så spørr jeg deg. På hybelen jeg bodde før, så var det jeg som var eineste med peil på PC, så jeg måtte sette opp trådløsnettverket. Det var vell 4 Win maskiner og min Mac. Uansett hvilket oppsett jeg valgte på nettverket så skreiv jeg bare inn passordet i vinduet som poppet opp i OSX, og allt funket. Men jeg klarte aldri å få alle 4 windows maskinene på nett samtidig.

Det endte med at vi måtte kjøre med åpent nettverk og mac-adresse indentifisering for å få folk tilkoblet.

Lenke til kommentar

Men jeg er da fullstenidg uinteresert i specs på helt andre maskiner. Jeg kan kommer her og si at prosessoren i thinkpaden er laangt bedre enn macbook sin powerpc-prosessor, men det er også fullstendig irrelevant da det er helt andre macbooker.

 

Jeg ser at mac nå har åpnet for andre os, litt utdatert der.

 

Trackpoint trumfer lett touchpads, selv apple sine, spesielt om du har pcen i fanget. Og som sagt, du kan få touchscreen med samme funksjoner som apple sin touchpad på thinkpaden, så ser ikke helt argumentet.

 

Med en oppgitt batteritid på 6.6 timer, så er du igjen velkommen til å si hvorfor det er bedre med et dårlig skjermkort. Jeg kan skjønne at mac-brukere som ikke er intresert i spill ikke ser fordelen, men nå når selv photoshop drar nytte av grafikkortet er det ingen grunn til å velge et dårligere grafikkort til høyere pris.

 

Og når det kommer til wlan så har jeg erfaring med at _billige_ pcer med _dårlige_ nettverkskort har problemer med alt mulig, dette har ingenting med hverken mac eller windows å gjøre.

 

Det er også morsomt hvordan en 14" thinkpad er 6mm bredere, 1cm dypere, og 6.3mm tynnere enn en 13" macbook.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Voldsomt til detalj diskusjoner; Mac og PC er stort sett samma greia.

 

PC leveres av mange produsenter mens Mac er proprietært for Apple. Apple satser på design og har således en noe høyere pris. PC har generelt lavere pris og større programvare utvalg (flere utviklere), men dette øker også kompleksiteten.

 

Folk venner seg til det de bruker og vil, etter noe tid, foretrekke det de er vant til. Jeg misliker f.eks konsekvent alle laptop tastaturer fordi jeg har brukt fullstr. tastaturer i altfor mange år.

 

Alle ting har sine fordeler og ulemper.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Touchpad kan ikke måle seg med trackpoint uansett hvor stor den skulle være

 

Absolutt ikke. Dette tror jeg du er svært alene om å si.

 

Hjelper det ikke at touchpadden er tre ganger så stor? Det er det rareste jeg har hørt. Selvfølgelig er det lettere å bevege musepekeren mer effektivt, når man har en større flate å bevege fingeren på. I tillegg er det hele en stor knapp, og i tillegg kan du bruke flere fingre på den. Så den er både større, enklere og bruke, og samtidig mer avansert enn noen annen touchpad eller touchpoint. Å kombinere så mange funksjoner på én stor og hel plate er genialt og typisk Apple.

 

Zepticon, jeg er helt enig om tastaturet. Apple sine tastaturer er det beste som finnes.

Jeg hadde et ergonomisk tastatur til PCn min som sluttet å fungere. En skulle tro dette var det beste for hendene å skrive på. Men etter å ha brukt MacBooken min til å skrive alle skoleoppgavene på, er det ingenting som kan måle seg. Derfor kjøpte jeg meg Apple tastatur til PC også.

 

Jeg gikk gjennom alle de beste tastaturene til Logitech og Microsoft, og ingen av dem kunne måle seg med Apples trådløse tastatur, som er helt likt det som finnes på Macbook. Knappene er perfekt plasserte, størrelsen er ikke belastende for skuldre og albuer, og knappene er perfekt fjærende. Det er mye skjult vitenskap bak det enkle og perfekte designet til Apples produkter. Spesielt tastaturet. Ting som kanskje ikke er helt åpenbart ved første øyenkast.

 

Jeg vil også si at mange her er kjappe ute med å bruke ordet "profft". Nå har det seg slik at jeg faktisk skriver som profesjon, og er da en ekte proff tastatur-bruker. Jeg har testet mange tasturer, og analysert mitt eget behov i flere år for å skrive så godt som mulig. Det er dog en forskjell på å bruke tastatur som selger i butikk, og som journalist, som primært bruker alfabetet. Som journalist er det helt essensielt at nummerpadden er borte, for å få bedre tilgang til alfabetet med høyre hånd, uten å ha tallene i veien.

Lenke til kommentar

Utrolig at flere som har stemt på PC enn MAC!!!! Jeg skal aldri i mitt liv ha pc igjen. Etter min erfaring er PC vesentlig mye tregere enn MAC'n. Det er noe som jeg ikke har tolmodighet til. Så klar, nå snakker jeg om en normal Pc, uten alt dette "datafreaks, vi må bygge på laptoppen". Dessuten er Macen mye finere :D Go for MAC!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hverken PC eller MAC er raske. Jeg satt en av hver på pulten min for to uker sia og ingen av dem har beveget seg det spøtt enda. MAC er forøvrig ikke dyr heller, bare sammelign med et marsvin og alle kan se at det er marsvinet som er dyr. Dessuten, touchpadden på MAC kan ikke måle seg med mus, særlig er mus med pels mye mykere å ta på. En ting er sant, MAKK er best som agn, men pene er de ikke.

 

4|\||)r3 $0|\/| |-|4r |\|03|\| g1U|>3 |<0|\/||\/|3|\|74r3r |<0|\/||\/|3 |\/|3|) ?

Lenke til kommentar

eg vil også si at mange her er kjappe ute med å bruke ordet "profft". Nå har det seg slik at jeg faktisk skriver som profesjon, og er da en ekte proff tastatur-bruker.

I min deffinisjon er en proffbruker en som drar med seg PC mellom jobb og hjemmekontor. Der denne PCn dockes og brukes som vanlig "stasjonæ" begge plasser, med skrivere skjermer og IO enheter tilkoblet docken. Eksempel påd ette kan være feks en selger i elektro-grossist firma. HAn er avhengig av å ha med maskinen på kontoret, på hjemmekontoret, i bilen, på toget osv. Han bruker spesiallaget programvare som stort sett kun selskapet bruker, og som ikke er portet til mac.

Som journalist trenger du stort sett ikke mer enn et bra tastatur, en god skjerm, og et bra publiseringsverktøy?

 

For en slik bruker er Thinkpad overlegen, og det er dette Thinkpad er laget for. IBM er jo tross alt "International Business Machines" og hovedfokuset ligger på å lage "arbeidsmaskiner".

 

Apple derimot, har et totalt og helt annet fokus når dem jobber med sine maskiner. De tar utgangspunkt i brukeren. Ingen brukere merker forskjell på om det er en C2D eller i5 prosessor, eller om skjermkortet er x eller y med mindre de skal spille eller rendre. Og svært få personer gjør dette ofte nok til at det bør prioriteres over andre ting.

 

Skjermkortet på en thinkpad hadde jeg kommet til å brukt 5-10% av tiden, mens trackpaden til macbooken brukes 95% av tiden. Da er det ikke vanskelig å si hvor man burde legge ned innsatsen. Er det noe som burde prioriteres så er det etter min mening minne, og HDD. En 5400rpm(?) disk er en merkbar flaskehals sammenlignet med en SSD. Så en tusenlapp extra for en SSD vil merkes langt mer enn en tusenlapp ekstra i skjermkortet.

 

Så, maskinvareprodusentene bør prioritere det brukeren merker mest. Og så langt, så er Apple en av svært få som gjør nettopp dette.

Lenke til kommentar

Det du sier om Mac er riktig Zepticon.

 

Men

Som journalist trenger du stort sett ikke mer enn et bra tastatur, en god skjerm, og et bra publiseringsverktøy?

 

Fy skamme seg ;) Hadde dette vært tilfelle kunne vi brukt maskiner fra 1995 enda. Vi som jobber i media trenger det nyeste av det nye, slik som alle andre.

 

"Proff" brukes en del feil, det står for "profesjonell" og sikter til en som lever av et fag. Jeg lever av å skrive, derfor er jeg en proff til å skrive. Selv om det gramatisk blir litt uheldig å si det sånn. Er du proff i å lage kaffe, betyr det at du tjener penger på å lage kaffe. Yrker henger gjerne sammen med ekspertise, derfor bruker flere "proff" til å beskrive en som er veldig flink til noe. Men det er en direkte sammenheng her med at man ikke bare må kunne noe, men også kunne det såpass godt at man tjener penger på det.

 

Når det kommer til tastaturer kan ikke billige gummitastaturer måle seg med noen ordentlige mekaniske tastaturer.

Hvorfor ikke?

Så nå skal du begynne å argumentere for materialer? Husk: alluminum > plastikk

 

denne PCn dockes og brukes som vanlig "stasjonæ" begge plasser, med skrivere skjermer og IO enheter tilkoblet docken. Eksempel påd ette kan være feks en selger i elektro-grossist firma. HAn er avhengig av å ha med maskinen på kontoret, på hjemmekontoret, i bilen, på toget osv. Han bruker spesiallaget programvare som stort sett kun selskapet bruker, og som ikke er portet til mac.

 

Antar at det var denne brukeren du siktet til og ikke journalisten med Thinkpad.

Husk at PC med Windows fungerer sånn fordi den er designet for Windows. Alt dette du sier er fullt mulig med Mac også. De som kun bruker Mac gjør alt dette, og enda lettere! Å koble opp MacBooken mot Cinema Display, eller bruke kun Apple produkter sammen gir en ekstremt mye lettere hverdag enn PC.

 

Jeg er faktisk i ferd med å kvitte meg med PCn for godt, og bruke MacBooken min akkurat slik du beskriver. Som både stasjonær og portabel. Hjemme kobler jeg den til en større Eizo skjerm, trådløst tastatur, ekstern nettverks hard disk, og blåtann-mus. Dagen etter tar jeg med den til skolen som portabel maskin.

 

De fleste programmer nødvendig for næringsvirksomhet er tilgjengelig på Mac. Det er heller uprofesjonelt å bruke et program som ikke støtter forskjellige maskiner.

 

De aller fleste programmene "seriøse forretningsmenn" bruker er Microsoft Exchange Server, Office, Iso9200, samt noen fler. Alt dette støtter Mac.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Hvis du ikke en gang vet hva du snakker om, så virker du mer inteligent om du ikke sier noe. Jeg har da ikke nevnt hva slags materialer som sitter i et mekanisk tastatur?

 

Mekaniske tastaturer bruker et fjærsystem, og aktiveres når tasten er halvveis nede, det er altså ikke noe behov for å trykke tasten helt i bunn for å skrive, det er langt mer skånsomt for fingrene, trykkbanene slites ikke bort, og man skriver langt raskere.

 

Har ingenting med materialer å gjøre. Vanlige tastaturer med gummiknopper må trykkes helt ned for å aktiveres, de har skjøre og billige kretser som lett slites ut (sammenlignet med mekaniske).

 

EDIT: Det er også morsomt hvordan mange bilprodusenter har sluttet å bruke aluminium i frontfangere, begrunnelsen er at de tåler mer, fordi de fjærer istedenfor å bulke, og de er langt billigere å skifte ut. Tenk litt på det før du utbasunerer at din bulkevennlige laptop er så mye bedre (og ja, jeg har sett mange bulkete macbooker)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Fy skamme seg ;) Hadde dette vært tilfelle kunne vi brukt maskiner fra 1995 enda. Vi som jobber i media trenger det nyeste av det nye, slik som alle andre.

Som for eksempel? Spør av nysjerrighet:) Hva er kritisk for å drive som journalist?

 

EDIT: Det er også morsomt hvordan mange bilprodusenter har sluttet å bruke aluminium i frontfangere, begrunnelsen er at de tåler mer, fordi de fjærer istedenfor å bulke, og de er langt billigere å skifte ut. Tenk litt på det før du utbasunerer at din bulkevennlige laptop er så mye bedre (og ja, jeg har sett mange bulkete macbooker)

Bulket Macbook>>knust skjerm. Jeg har set mange laptoper med knust skjerm.

Dette er rett og slett fordi plastiklokket ikke er stict nok til å stoppe en fatal bøying av skjermen.

 

Og uansett, Alu kan man få i ALLE former. Noen legeringer er harde med høy sprøhet. Andre er myke og ikke noe sprø. Det kommer helt ann på hvordan du blander det og hvordan du kjøler det.

Lenke til kommentar

EDIT: Det er også morsomt hvordan mange bilprodusenter har sluttet å bruke aluminium i frontfangere, begrunnelsen er at de tåler mer, fordi de fjærer istedenfor å bulke, og de er langt billigere å skifte ut. Tenk litt på det før du utbasunerer at din bulkevennlige laptop er så mye bedre (og ja, jeg har sett mange bulkete macbooker)

Bulket Macbook>>knust skjerm. Jeg har set mange laptoper med knust skjerm.

Dette er rett og slett fordi plastiklokket ikke er stict nok til å stoppe en fatal bøying av skjermen.

 

Og uansett, Alu kan man få i ALLE former. Noen legeringer er harde med høy sprøhet. Andre er myke og ikke noe sprø. Det kommer helt ann på hvordan du blander det og hvordan du kjøler det.

Og siden vi hadde en fin diskusjon om Thinkpad vs mac så har thinkpad i mange år hatt et hexagonalt skjellet i magnesium og titan bak skjermen som fungerer både som slagbeskytter og "rollcage".

Av andre interesante sikkerhetsfunksjoner i lokket så er det flammebeskyttende, og dekket i et gummibelegg som de fleste som har sett en thinkpad kjenner igjen, som forhindrer større riper.

 

En konstruksjon som er betydelig kraftigere enn en aluplate, men for all del, bedre enn billigplasten i acer og hp.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hverken PC eller MAC er raske. Jeg satt en av hver på pulten min for to uker sia og ingen av dem har beveget seg det spøtt enda. MAC er forøvrig ikke dyr heller, bare sammelign med et marsvin og alle kan se at det er marsvinet som er dyr. Dessuten, touchpadden på MAC kan ikke måle seg med mus, særlig er mus med pels mye mykere å ta på. En ting er sant, MAKK er best som agn, men pene er de ikke.

 

4|\||)r3 $0|\/| |-|4r |\|03|\| g1U|>3 |<0|\/||\/|3|\|74r3r |<0|\/||\/|3 |\/|3|) ?

MAC har ikke touchpad.

Min Mac har derimot touchpad.

MAC er et akronym, og skrives derfor med store bokstaver (versaler).

Mac er i vår kontekst en forkortelse av Macintosh, og skrives derfor med stor forbokstav. Både Mac og Macintosh er registrerte varemerker, og skal også av den grunn skrives slik.

;)

Lenke til kommentar

Filmzes, du drar noen gale konklusjoner i denne diskusjonen. Du sier at en like gjerne kan skaffe seg en thinkpad med multitouch-skjerm i stedenfor apple sin trackpad. Vel, dette er to helt forskjellige ting, og en multitouch-skjerm vil gjøre Lenevo-maskinen vesentlig dyrere. Og hva mener du når du sier at "er men avhengig av touch..."? Du vet at alle bærbare datamaskiner baserer seg på en eller annen form for touch-teknologi hva angår navigering? Uansett, trackpoint vs touchpad er høyst en subjektiv betraktning, og har ingenting i denne diskusjonen å gjøre (dog er touchpaden på macbook bedre enn touchpaden på Thinkpad - Uenig, finn noen som mener det motsatte).

 

Hvorfor er skjermen på en Thinkpad bedre? Utdyp!

Du sammenligner også hardware på tvers av to ulike plattformer, og det har selvsagt liten nytteverdi i seg selv. Faktisk brukeropplevelse er det som teller. Hvilken maskin har best integrasjon mellom software og hardware?

 

Du nevner også standard displayport på Thinkpad som en fordel i forhold til den nyere mini-displayport-standarden. Trenger jeg si mere? Argumentasjonen din kommer til kort, og du utviser liten kunnskap ved å komme med ulike betraktninger uten mål og mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...