Gå til innhold

Nintendo 3DS tråden


Tj-nome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jeg spilte Giana Sisters DS lovlig i månedsvis før det kom til Norge, takket være import.

Derfor ødelegger ikke regionsperre for pirater, det virker heller motsatt.

Hvis f.eks det vil gå an spille piratkopierte asiatiske versjoner på en europeisk 3DS.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha regionsperre, men det bør være et system for å hindre piratkopiering. Det har tatt helt av på DS, så jeg vil helst ikke at 3DS skal lide samme skjebne. Det ødelegger for alle, ikke bare piratene. Nintendo (og alle andre selskaper som sliter med tyver) må gjøre mer og mer drastiske ting for å bli kvitt faenskapet, så nå sitter vi der med DRM og alt det mølet der på PC på de få spillene vi får der. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi får noe lignende på konsoll, dessverre.

Lenke til kommentar

DRM = Du må være koblet til internett mens du spiller, selv om spillet ikke engang har multiplayer. I tillegg skaper det ofte konflikt med diverse hardvare og programmer som kjører i bakgrunnen, så mange får ikke engang startet spill med krevende DRM selv om de har kjøpt det lovlig i butikk. Det er nok bare et tidsspørsmål før DSen må sjekke spillet på nettet før du får spilt, om de ikke klarer å begrense piratkopiering på annet vis. Har du ikke internett? Verst for deg. ;)

Lenke til kommentar

det blir jo latterlig å ha det på en håndholdt konsol når den kommer til å bli brukt mest på lange bilturer, flyturer, t-banen til og fra jobb/skole osv da man ikke har nett tilgjengelig.

da må de finne på noe annet, men DRM ødelegger jo bare for de som kjøper et spill. man får jo lastet ned spill med DRM, men får ikke spillt online, noe man heller ikke få hvis man har et spill uten DRM fordi man må regstrere cd nøkklen.

så det med DRM burde bli borte. så kan de bruke pengene på spillet så man får et bedre spill uten DRM. det at man blir kastet ut av spillet hvis nettet går er jo bare latterlig, hvis man spiller et spill så glemmer man å lagre. så går nettet og alt du har gjort blire borte.

Lenke til kommentar

Flere har i tråden som har missforstått DRM litt. Ikke alle DRM krever at du til en hver tid er koblet til nettet. Er vel bare Ubisoft (Assassin's Creed) som gjør det meg bekjent. Mulig det har kommet flere spill som krever det. Spiller lite spill på PC.

 

DRM er en generell term for mekanismer som skal beskytte opphavsrettet materiale. Mekanismene er ulike og nye kommer hele tiden. Steam f.eks har en innebygget DRM som legges på alle spillene som finnes der og Steam krever jo ikke at du er koblet til nettet hele tiden.

 

DRM har fått et litt ufortjent dårlig rykte basert på hva noen få utgivere gjør. Noen DRMer fungerer utmerket som nevnte Steam og DRMen i Battlefield: BC2. Det er helt greit at utgivere vil beskytte softwaren sin. De skal jo tjene penger de også. Dog er det mange som gjør det på helt feil måte som nevnte Ubisoft. Flere utgivere har derimot skjønt at man ikke bør straffe sine forbrukere med en DRM som er direkte fiendtlige (EA, Valve). DRMen til EA for noen år tilbake var jo katastrofe.

 

Spillene til 3DS vil nok ha en type beskyttelse. Flere DS spill har jo også dette, men de blir fort hacket av hackergrupper. Derimot vil de IKKE kreve at man er koblet opp mot nettet hele tiden. På en håndholdt konsoll vil det være å skyte seg i foten. Dette skjønner Nintendo.

 

Ingen av Nintendo sine håndholdte konsoller har vel tidligere vært regionslåst? Regionslås har uansett ikke noe med DRM eller pirater å gjøre, men for å tjene penger på blant annet Europa der prisnivået er høyere enn i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DRM er en generell term for mekanismer som skal beskytte opphavsrettet materiale. Mekanismene er ulike og nye kommer hele tiden. Steam f.eks har en innebygget DRM som legges på alle spillene som finnes der og Steam krever jo ikke at du er koblet til nettet hele tiden.

 

Steam krever at du logger deg på nettet og aktiverer spillet der. Ofte kan patcher ikke lastes ned utenom Steam, og i enkelte tilfeller kreves det at du patcher spillet før du får spilt, selv om det er singleplayer. (jeg har prøvd SupCom2 på to maskiner og ennå ikke fått spilt det, nettopp ford det må laste ned en 2GB (!) patch som ikke funker. Og det er ikke få ganger jeg har prøvd å spille et spill og fått beskjed om at Steam ikke er tligjengelig, så spillet avsluttes automatisk. Selv om det er singleplayer.

 

Spillene til 3DS vil nok ha en type beskyttelse. Flere DS spill har jo også dette, men de blir fort hacket av hackergrupper. Derimot vil de IKKE kreve at man er koblet opp mot nettet hele tiden. På en håndholdt konsoll vil det være å skyte seg i foten. Dette skjønner Nintendo.

Ikke 3DS, men kanskje 3DS 2? 3DS 3? PSP2?

 

Ingen av Nintendo sine håndholdte konsoller har vel tidligere vært regionslåst?

 

Det har ikke vært sånn før, derfor blir det ikke sånn senere heller?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
DRM er en generell term for mekanismer som skal beskytte opphavsrettet materiale. Mekanismene er ulike og nye kommer hele tiden. Steam f.eks har en innebygget DRM som legges på alle spillene som finnes der og Steam krever jo ikke at du er koblet til nettet hele tiden.

 

Steam krever at du logger deg på nettet og aktiverer spillet der. Ofte kan patcher ikke lastes ned utenom Steam, og i enkelte tilfeller kreves det at du patcher spillet før du får spilt, selv om det er singleplayer. (jeg har prøvd SupCom2 på to maskiner og ennå ikke fått spilt det, nettopp ford det må laste ned en 2GB (!) patch som ikke funker. Og det er ikke få ganger jeg har prøvd å spille et spill og fått beskjed om at Steam ikke er tligjengelig, så spillet avsluttes automatisk. Selv om det er singleplayer.

 

Spillene til 3DS vil nok ha en type beskyttelse. Flere DS spill har jo også dette, men de blir fort hacket av hackergrupper. Derimot vil de IKKE kreve at man er koblet opp mot nettet hele tiden. På en håndholdt konsoll vil det være å skyte seg i foten. Dette skjønner Nintendo.

Ikke 3DS, men kanskje 3DS 2? 3DS 3? PSP2?

 

Ingen av Nintendo sine håndholdte konsoller har vel tidligere vært regionslåst?

 

Det har ikke vært sånn før, derfor blir det ikke sånn senere heller?

 

Men du ER jo allerede på Steam når du kjøper spillet så ser ikke problemet? Patch problemet du beskriver har jeg ikke vært borti.

 

Skjønner ikke hvorfor 3DS 2 eller 3DS 3 skal være en problemstilling. Om det skjer er det ikke før om 5 år minst (3DS 2). Hvordan utviklingen i teknoligi er da vet vi ikke. Kanskje man med enkelthet har hotspots "overalt" slik at tilkobling på nettet ikke er et problem. Disse konsollene er håndholdte og skal brukes "on the road". Derfor er det urimelig å kreve at brukere skal koble seg til nettet for å spille.

 

Har ikke vært sånn før, nei. Hvorfor skulle de plutselig innføre det nå? Samme logikk brukes. Det er ingen grunn til å være overbevist om at 3DS skal være regionslåst slik du virker.

Lenke til kommentar

Man er på Steam når man kjøper spillet? Øh, nei? Du har fått med deg at vi kan kjøpe spill fysisk i butikk, og at disse spillene ofte må registreres på Steam før man får installert? Av den grunn tok det meg et halvt år fra jeg kjøpte Half-life 2 til jeg fikk installert det, og enda et halvt år før jeg fikk spilt det. Saint's Row 2 nektet å starte resten av kvelden etter at jeg installerte det fordi Steam var nede, og jeg ville bare spille singleplayer. Og du ser fortsatt ikke problemet? Og selv om jeg skulle være dum nok til å kjøpe et spill på Steam holder det ikke å aktivere det der en gang. Det må kobles til Steam hver eneste gang jeg vil starte det, selv i offline-modus.

 

3DS 2 osv er en svært aktuell problemstilling. Det gjelder å tenke forover, og da mener jeg ikke en uke om gangen. Piratkopiering har blitt et større og større problem, så noe må gjøres. Det har hittil vært størst problem på PC, så de har fått ganske drastiske tiltak der for å prøve å begrense det. Er du virkelig så naiv at du ikke forstår at det kommer på konsoll også etterhvert? Hvorfor tror du f.eks at Xbox Live og PS Home er så innebygd i spill? Det ville ikke vært noe problem å laste ned patcher på PC, brenne dem på en cd og kopiere dem over på xboksen og patche den veien. Men fordi patcher må lastes ned via konsollen hindrer de at pirater får patchet spillene sine.

 

Jeg har ikke sagt at 3DS vil være regionslåst, men noe må gjøres. Om ikke med 3DS, så 3DS 2, 3DS 3 eller hva de nå finner på. Bare sjekk denne posten om ti år, så ser du at jeg hadde rett hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke pirat, så for meg er det ikke noe problem om de har DRM eller ikke. Men piratene vil selvsagt klage fordi det blir vanskeligere å cracke spillene, og de lovlige spillerne vil klage fordi det er DRM.

 

Vi har til en viss grad allerede en slags kopibeskyttelse. Jeg spiller for tiden Dragon Quest IX litt vel mye, og standardutgaven funker helt fint. Men kjøper du det lovlig og har tilgang til internett kan du laste ned nye oppdrag helt gratis, og en butikk i spillet vil oppdateres daglig og har ofte ting du ikke får tak i på vanlig måte. Hadde jeg cracket det hadde jeg ikke hatt piratgenseren nå. :p (dvs srort genser med hodeskalle på.) :p Etterhvert kan nok slike ting bli mer og mer vanlig, så deler av spillet kan bli lagt ut på nettet i stedet for å være tilgjengelig offline. Hva om man f.eks må bruke en online-butikk for å kjøpe ammo og nye våpen? Det er ikke noe problem for oss som har tilgang til bredbånd stort sett hele tiden, men pirater sliter. ;)

 

(btw, online-butikken bruker pengene du tjener inne i spillet, ikke ekte penger.)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke pirat, så for meg er det ikke noe problem om de har DRM eller ikke. Men piratene vil selvsagt klage fordi det blir vanskeligere å cracke spillene, og de lovlige spillerne vil klage fordi det er DRM.

 

Vi har til en viss grad allerede en slags kopibeskyttelse. Jeg spiller for tiden Dragon Quest IX litt vel mye, og standardutgaven funker helt fint. Men kjøper du det lovlig og har tilgang til internett kan du laste ned nye oppdrag helt gratis, og en butikk i spillet vil oppdateres daglig og har ofte ting du ikke får tak i på vanlig måte. Hadde jeg cracket det hadde jeg ikke hatt piratgenseren nå. :p (dvs srort genser med hodeskalle på.) :p Etterhvert kan nok slike ting bli mer og mer vanlig, så deler av spillet kan bli lagt ut på nettet i stedet for å være tilgjengelig offline. Hva om man f.eks må bruke en online-butikk for å kjøpe ammo og nye våpen? Det er ikke noe problem for oss som har tilgang til bredbånd stort sett hele tiden, men pirater sliter. ;)

 

(btw, online-butikken bruker pengene du tjener inne i spillet, ikke ekte penger.)

 

Det er tullete å klage på noe som inneholder DRM. DRM er en fellesbetegelse for mekanismer som beskytter opphavsrettet materiale. Dette har jeg prøvd å forklare før. Spill, film, musikk og ebøker inneholder i de fleste tilfeller en eller annen DRM. Dette for å beskytte innholdet på diskene/filene.

 

Grunnen til at spillutgivere har tatt slike drastiske tiltak på PCspill er fordi at med en PC kan man gjøre alt mulig. Man har tilgang til å lage/installere nøyaktig hvilke programmer man vil og generelt gjøre som man ønsker med en PC. Dette er grunnen til at det er så lett å "cracke" PC-spill og dermed legge dem ut på nettet.

 

Du sier også det er greit med f.eks en online butikk i spillet der man kan kjøpe ammo/utstyr, men dette blir i praksis AKKURAT det samme som Ubisoft DRMen du har klaget så fryktelig på. Man blir i praksis avhengig av å være online for å spille spillet. Rimelig hyklersk spør du meg.

 

Jeg er heller ingen tilhenger av DRM, men jeg skjønner at det er nødvendig dog ikke like drastisk som Ubisoft eller tidligere EA DRM. Mange DRMer fungerer i praksis fint uten at noen merket noe til det.

 

En ide jeg er tilhenger av er å gi folk et intensiv til å kjøpe spill. For eksempel at det følger med en kode som gjøre at du får noen ekstra brett, levels, våpen, bosser eller noe lignende. Denne koden er selvsagt gratis, men ikke NØDVENDIG for å spille spillet. Dog får man mer ut av spillet dersom man kjøper det.

 

Piratkopieren vil det aldri bli slutt på og bransjen må innse dette. De kan ikke straffe betalende kunder med forbrukerfiendetlig DRM, men heller gi folk en grunn til å kjøpe spillene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...