Gå til innhold

Test: PDF-lesere


Anbefalte innlegg

så jeg burde føle meg lurt av presset fra Adobe?

ifølge dem er jo Adobe Reader eneste rette. Og Adobe er et stort og tungt programvareselskap som lager mange kvalitetsprodukter.

Bare se på Creative Suite pakkene deres. Flotte saker.

Brukt av mange kreative sjeler der ute.

 

og hvorfor kan jeg ikke lene meg godt tilbake i denne kontorstolen. ryggen sitter bom fast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjeklulf:

Min ranting viser også at pdf er et format som er noe herk når folk skal redigere noe. DU har misforstått poenget.

Pdf er jo et "what you see is what you get format". Når du printer ut skal det se likt ut som på skjermen din. Typisk eksempel er dokumentasjon og ebøker, disse ønsker man typisk ikke å redigere og kan derfor låses ned. I gamle dager(iallefall i dataverdenen) så var det kun Adobe sine writere som skulle og muligens kunne redigere pdf. Noe de gjorde på en god og dyr måte.

Lenke til kommentar

Etter at jeg leste denne artikkelen har jeg prøvd PDF-XChange, og jeg er imponert! Først syntes jeg den så litt rotete ut, men nå synes jeg den er helt konge! Comment-verktøyene er mye bedre og har flere muligheter enn Foxit.

Foxit maser også mye om oppdateringer, det har jeg ikke merket noe til i PDF-XChange. Dessuten virker den mer responsiv, og raskere.

Jeg har også hatt problemer med at Foxit plutselig klikker, og ikke vil rendre deler av skjermen lengre.

 

Jeg er foreløpig frelst, og konverterer til PDF-XChange!

 

 

En kommentar til testen:

Under Preferences -> Performance, kan en endre "Memory Usage" og "Threads Usage".

Lenke til kommentar

Hva med kompatiblitet?

 

Jeg mener viser alle alternativene pdf dokumentet likt?

 

Jeg har sett feks att Sumatra ikke viste bakgrunnsbilder i dokumentet som ett bakgrunnsbilde, men uthevet som ett vanlig bilde i dokumentet.

(dette gjorde att teksten på siden ble uleselig)

 

Så langt holder jeg meg til Adobe Reader.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd Sumatra PDF i flere dager. Er ikke helt fornøyd :thumbdown: Her er de få men kritiske problemene (for meg ihvertfall): 1: Ikke mulig å velge utskriftsformat!? Ikke mulig å velge papirstørrelse eller om du vil skrive ut i portrett eller landskap modus.. 2: Ingen "thumbnail view" for pdf filer i windows explorer (Xp pro). Dette fungerte fint med Adobe og savner funksjonen skikkelig. Hadde veldig lyst til å bytte til Sumatra PDF, men dette er ikke helt klar for tungbruk. For de som kun leser pdf en gang i blant, er denne helt grei.

Lenke til kommentar

For å kunne redigere i tekst skikkelig i Adobe Acrobat Pro 9 må du kjøre OCR Text Recognition. PDF er en container (som avi er for video), PDF inneholder oftest bilde komprimert i JPEG, også tekst. Derfor må programmet identifisere teksten og fonten for at du skal kunne redigere den. Du kan jo også lagre (eksportere) en PDF til både Word Document (.doc), JPEG, PNG, .txt eller HTML fil med og uten bilder.

 

Bruker PDF til alt, kan ikke se problemet. Bruker da Adobe Acrobat og Adobe Reader. Sikkerhetshull har jeg aldri brydd meg om.

Lenke til kommentar

Liker heller ikke PDF. Når har man egentlig behov for å at dokumenter skal være vanskelig å redigere?

 

Selv bruker jeg Evince på Ubuntu, og det funker fint for meg. På jobbe bruker jeg Foxit.

 

Forøvrig er den største årsaken til å unngå Adobe Reader sikkerhet. Adobe Reader har stått for noen av de største sikkerhetshullet på maskiner. Bare se på tallene fra 2009. Nesten annenhver måned er det et sikkerhetshull av typen Critical - System Access.

http://secunia.com/advisories/product/19237/?task=statistics_2009

Lenke til kommentar
Om du absolutt skal redigere noe, så finnes det mange alternativer til pdf.

 

Spot on! Formatet er ment som et sluttprodukt for å garantere at ting ser ut som det skal - uansett platform, og det gjør Adobe Reader suverent om man arbeider med avanserte/tunge PDF-filer.

 

Er "kompatibilitet" det viktigste, utgår faktisk alternativene!

 

Så GamleErik, bruk og døm formatet og verktøyen etter deres hensikt, ikke dine urealistiske ønsker.

Forøvrig kan man redigere PDF-filer med fleksibilitet og stil - om man bare bruker riktig verktøy. Prøv en senere versjon av Illustrator ...

Lenke til kommentar
Om du absolutt skal redigere noe, så finnes det mange alternativer til pdf.

 

Spot on! Formatet er ment som et sluttprodukt for å garantere at ting ser ut som det skal - uansett platform, og det gjør Adobe Reader suverent om man arbeider med avanserte/tunge PDF-filer.

 

Er "kompatibilitet" det viktigste, utgår faktisk alternativene!

 

Så GamleErik, bruk og døm formatet og verktøyen etter deres hensikt, ikke dine urealistiske ønsker om hva de skulle vært for å dekke dine ønsker/behov. Forøvrig kan man redigere PDF-filer med fleksibilitet og rimelig bra stil - om man bare bruker riktig verktøy. Prøv en senere versjon av Illustrator ...

Lenke til kommentar

Hvis størrelse på installasjonsfilen og utpakking er det viktigste kriteriet hw.no klarer å finne så begynner jeg å lure.

Det aller viktigste er å finne ut om programmene klarer å vise pdf-filene riktig med alt hva det innebærer. Altså se om alle funksjonene i ISO-standarden vises riktig. Jeg tror kun på at det er adobe som fullt ut tilfredsstiller alle kravene ISO-standarden setter, og da spiller installasjonsstørrelse liten rolle om filen ikke kan vises.

Lenke til kommentar
Om du absolutt skal redigere noe, så finnes det mange alternativer til pdf.

 

Spot on! Formatet er ment som et sluttprodukt for å garantere at ting ser ut som det skal - uansett platform, og det gjør Adobe Reader suverent om man arbeider med avanserte/tunge PDF-filer.

 

Er "kompatibilitet" det viktigste, utgår faktisk alternativene!

(...)

 

Er ikke helt enig i det. HTML er et dokumentformat som er mye mer kompatibelt enn PDF.

Lenke til kommentar

Her var det snakk om kompatibilitet innen PDF-lesere som skal vise komplekse dokumenter. Å snakke om kompatibilitet og HTML blir for en vits når sider ikke en gang rendres likt i forskjellige versjoner av samme nettleser - og lang mer så om man ser på forskjellene mellom nettleserne og platformene de lever på. Windows, MAC og Unix har ikke en gang samme basisfonter - hvordan kan man da snakke om kompatibilitet i den form det ble brukt her?!

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i det. HTML er et dokumentformat som er mye mer kompatibelt enn PDF.

 

Meningsløst å sammenlikne PDF og HTML sånn. En hammer er mer kompatibel enn en skrutrekker men det hjelper lite når det skal gjøre er å skru inn skruer. Altså: du kan stort sett bruke en hvilken som helst hammer til å slå inn en spiker men du må ha riktig skrutrekker til den skruetypen du har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...