Gå til innhold

Test: PDF-lesere


Anbefalte innlegg

Installasjonsfil

 

Vi sjekker størrelsen (MB) på installasjonsfilen til de fire programmene. Adobe Reader har den desidert største filen, mens Sumatra PDF har den minste filen.

Har jeg snublet tilbake i tid? Er det lyden av euro-dance, Baywatch og analoge modem jeg hører?

 

Nei, det er lyden av en rask SSD du ikke hører :)

AtW

Det har hva med det jeg sa å gjøre?

Størrelsen på installassjons-filen er noe man brydde seg om når hver byte kostet peng(hence the 90's cultural references). I disse tider hvor flere og flere har linje til å streame 1080P, skal vi virkelig bry oss om noen skarve MB/KB?

 

Eneste jeg bryr meg om i denne sammenhengen er størrelsen på installsjonen til adobe.. syk komprimering de har ;)

For ikke å snakke om hvor utrolig bloatwaretendenser den installasjonen viser. Acrobat Reader har ikke vært bra siden 7ern eller 6ern (eller kanskjer 4ern?).

 

Foxit derimot er nice.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Installasjonsfil

 

Vi sjekker størrelsen (MB) på installasjonsfilen til de fire programmene. Adobe Reader har den desidert største filen, mens Sumatra PDF har den minste filen.

Har jeg snublet tilbake i tid? Er det lyden av euro-dance, Baywatch og analoge modem jeg hører?

 

Nei, det er lyden av en rask SSD du ikke hører :)

AtW

Det har hva med det jeg sa å gjøre?

Størrelsen på installassjons-filen er noe man brydde seg om når hver byte kostet peng(hence the 90's cultural references). I disse tider hvor flere og flere har linje til å streame 1080P, skal vi virkelig bry oss om noen skarve MB/KB?

 

Poenget er et hver byte koster mer pæng igjen, fordi SSDer er velgig dyre per byte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er fokusert så mye på minne/plassbruk her. Greit nok hvis du sitter på en maskin fra 1998 med dertil begrenset minne og lagringsplass.

 

Tiden det tar for å åpne et dokument og hvordan det fungerer i praksis er mer interessant.

Lenke til kommentar

Poenget er et hver byte koster mer pæng igjen, fordi SSDer er velgig dyre per byte.

AtW

 

Nettopp. For meg er som har en 32GB systemdisk,

så setter jeg pris på at pdf lesern tar opp 1,2MB istedenfor 220MB.

Minne derimot har jeg nok av, så at minneforbruket er høyere gjør ikke noe.

Lenke til kommentar

I forbindelse med jobb har jeg behov for å lage kommentarer på PDF'er (er tekniske tegninger). Dette får jeg absolutt ikke til i Adobe Reader.

Er det noe annet gratis-program som gir meg lov til dette? Når jeg høyreklikker på dokumentet og velger document properties står det at kommentering ikke er tilltatt, men andre får kommentert på akkurat de samme tegningene. Hvorfor?

Anbefalinger?

Lenke til kommentar

Noe offtopic:

Ser at installasjonsfila til Adobe Reader er på 25MB. Men den ferdig installerte mappa mi er på 265MB. Greit nok i våre dager, men når man tenker seg om, er dette i TEORIEN 265 millioner bokstaver for å greie å vise fram et halvinteraktivt bilde. WTF? Hvor ble det av programmeringskunsten? Ikke her iallefall.

Lenke til kommentar

I forbindelse med jobb har jeg behov for å lage kommentarer på PDF'er (er tekniske tegninger). Dette får jeg absolutt ikke til i Adobe Reader.

Er det noe annet gratis-program som gir meg lov til dette? Når jeg høyreklikker på dokumentet og velger document properties står det at kommentering ikke er tilltatt, men andre får kommentert på akkurat de samme tegningene. Hvorfor?

Anbefalinger?

 

Bullzip PDF Printer lar deg enkelt gjøre dette, og den lar deg også flette ulike PDF dokumenter til ett.

Lenke til kommentar

 

Poenget er et hver byte koster mer pæng igjen, fordi SSDer er velgig dyre per byte.

 

AtW

Du lagrer installasjonsfilene dine på SSD?

 

Næh, men jeg lagrer ofte programmene min på SSD, og det er en ganske god korrelasjon mellom størrelse på installasjonfil og installert størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

@gammalerik:

 

Din ranting om pdf-formatet viser kun at du ikke har forstått hva som er poenget med pdf. Hovedpoenget er nettopp at det /ikke/ skal være redigerbart.

 

@eunaas:

 

Det var en de-facto standard og Microsoft var i gang med å arbeide med sitt konkurrerende XPS-format. Da fikk Adobe ut fingeren.

Lenke til kommentar

For Linux brukere kan jeg også anbefale Okular, KDEs standard PDF-leser(ikke editor). Den er liten og lett, har "incremental search" (dette synes jeg er et must etter å ha blitt vant til det), og støtter nå også "forward-/backward sync" for de som sitter med Latex og vil ha Latex-editoren og PDF-lesern synkronisert...

Lenke til kommentar

Kjeklulf:

Min ranting viser også at pdf er et format som er noe herk når folk skal redigere noe. DU har misforstått poenget.

 

Selvsagt er det noe herk når folk skal redigere noe, det er jo akkurat det som er poenget med formatet. Skyt på de som bruker PDF til noe annet enn de bør, ikke på formatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...