Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe nybil maks 250 000kr. Trenger råd og tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å kjøpe meg en nybil, brukt er ikke aktuelt. Pris opp til 250 000,-

Jeg trenger ikke en bil som er "tøffest i gata" eller raskest i by'n.

Det jeg trenger er en bil som tar meg fra A til B på en sikker og grei måte.

Dette kommer til å bli min første nybil, og nesten eneste bil jeg har hatt. Men jeg har noe erfaring fra biler.

Opel Corsa 1.0 liter, denne er veldig grei å kjøre i by, og grei nok lasteplass. Men noe slikt hadde ikke vært aktuelt for meg, da jeg vil kjøre ut av byen og...

Opel Kadett 1.3 liter, denne bilen var veldig bra syntes jeg, fin å kjøre på tur med og god i byen. Veldig bra lasteplass, fikk lett med sykkelen :thumbup:

Har sett litt (såvidt) på Mazda (Mazda 2 og Mazda 3) og Toyota (Yaris), er ikke dette biler med generelt god kvalitet og utstyr?

Biltypen jeg tenker på er liten, billig i drift, billig å forsikre og billig å vedlikeholde. Yeah, ingen som ønsker alt dette vel? (hehe)

Men ikke alt for liten...

Om det er 4 eller 5 seter er ikke så viktig, men et godt bagasjerom er viktig, og muligheten for å slå sammen baksetet slik at en får et godt bagasjerom.

Utstyr som en får med er og litt viktig.

Vinterdekk (på felg), reservehjul og jekk er et must...

Hvilken type musikkanlegg kan en forvente seg i en nybil i dag?

Jeg ville hatt et med mulighet å spille mp3 fra usb/minnekort, er usikker på om dette er blitt standard i dag? (burde vel vært det?)

Hengerfeste? Er greit om en vil ha med seg en sykkel eller to, eller dra en liten henger med møbler. Eller kunne takgrind vært et alternativ?

Hva ellers mon tro?

Trenger ikke/vil ikke ha skinnseter, automatgir

Nå er det muligens ting som er mye viktigere å tenke på når en kjøper seg ny bil, og siden jeg aldri har gjort dette før, håper jeg på gode tips og råd fra dere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kjøper du ikke en bil som er "helt ny", men som har kjørt noen få km. Det sparer deg for noen 10 tusener, også har du likevel garantien.

Skrevet

Tusen takk for tips

Kia med 7 år høres bra ut, men har en slik "billig"-følelse av Kia merke. Og selv om det er 7 års garanti, er det likevel veldig irriterende med feil...

Noen som har flere års erfaring med Kia?

Hvorfor jeg ikke kjøper en som har gått noen km?

-jeg er sær! Jeg vil vite at bilen har vært KUN min :D

-den skal innrøykes og innkjøres av kun meg :p

Opel ja :hmm: må nok undersøke litt, men de skal gi meg et veldig bra tilbud for å gå for Opel.

Nå er jeg jo ikke sikker på noe, men føler på meg at det er Mazda eller Toyota som blir min første bil.

Har fått snakket med noen med erfaring med Mazda 3, og har selv sittet bak i en slik. Likte bilen veldig godt.

Om noen vet om det er store forskjeller forhandlerne immellom? Kan det lønne seg å kjøpe en nybil i f.eks. Bergen i forhold til Førde?

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet (endret)

Subaru Impreza 1.5R. Har eget takgrindsystem, ser grei ut, trygg som F, går greit, har grei plass.

Vel og merke.. 274 000,- med registretingsavgift..

Men, jeg ville fortsatt vurdert den. Den er også moro på vinteren. Du kan glatt kjøre forbi en sinting som ikke vil slippe deg forbi uten å spinne ut piggene i fordekkene, for du bruker alle fire :)

Om du vil ha sedan, så blir det verre, såfremst du ikke kjøper brukt.

Da har jeg et lite tips til deg. Kjøp en som er gått 30.000. Av den enkle grunn at første service er tatt, og bilen er så god som ny, samt at alle barndomsfeil som kom med bilen er rettet på :)

Endret av Slettet-QjT4b9
Skrevet

Takk til alle for svar her!

Det ble en Mazda 3, 1.6 bensin, 5 dørs.

Fikk først tilbud på denne, de hadde en kampanjepris. Så spurte jeg etter diverse ekstrautstyr, bl.a. hengerfeste.

Fikk ny pris med utstyr jeg ville ha, og det ble billigere enn kampanjeprisen!

Endte opp på 256000 ferdig registrert.

Skrevet

Tror du gjorde ett klokt valg her. Jeg ville nok valgt 1.6 dieselen når det gjelder Mazda 3, da jeg synes denne er vesentlig sprekere enn bensineren. Min far har selv en 2009 Mazda 3 med 1.6 diesel, men bilen han prøvekjørte var en 1.6 bensin. Bensin går litt dårligere, og er vesentlig dyrere i drift hva forbruk og kjøp av drivstoff anngår.

I det lange løp tror jeg det hadde lønt seg for deg med en diesel, grunnet etterspørsel etc.

Jeg er ikke imot bensindrevne biler, men skal jeg ha bensin, så må det være turbo, og det får du nok ikke uansett til den prisen, og vertfall ikke i en Mazda vil jeg tro.

Men bilen i seg selv er forholdsvis pen og se på og kanskje litt spesiell for mange. Personlig så synes jeg den er god å kjøre (størrelsen tatt i betraktning).

Jeg har kjørt veldig mange biler i den størrelsen, og Mazda 3 er nok en av de bedre jeg hsr kjørt med tanke på sittekomfort og kjørekomfort.

Lykke til med fin bil :)

Skrevet

Jeg vurderte selv ny Ceed, men endte opp med en to år gammel Focus for å spare noen kroner og jeg da slapp det største verditapet. Ceed er både designet og produsert i Europa og har i så måte lite til felles med andre Kia-modeller. Den har fått meget bra kritikker i pressen, og har så vidt jeg vet få feil. Garantien er jo i tillegg gull verdt!

Prøv en i alle fall!

/Erik

Tusen takk for tips

Kia med 7 år høres bra ut, men har en slik "billig"-følelse av Kia merke. Og selv om det er 7 års garanti, er det likevel veldig irriterende med feil...

Noen som har flere års erfaring med Kia?

Hvorfor jeg ikke kjøper en som har gått noen km?

-jeg er sær! Jeg vil vite at bilen har vært KUN min :D

-den skal innrøykes og innkjøres av kun meg :p

Opel ja :hmm: må nok undersøke litt, men de skal gi meg et veldig bra tilbud for å gå for Opel.

Nå er jeg jo ikke sikker på noe, men føler på meg at det er Mazda eller Toyota som blir min første bil.

Har fått snakket med noen med erfaring med Mazda 3, og har selv sittet bak i en slik. Likte bilen veldig godt.

Om noen vet om det er store forskjeller forhandlerne immellom? Kan det lønne seg å kjøpe en nybil i f.eks. Bergen i forhold til Førde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...