Gå til innhold

Dobbel bensinpris! Hva synes dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man utbedrer kolektiv-tilbudet så det blir tilsvarende, helst bedre, enn det som er i oslo over hele landet, bygger høyhastighets-jernbane rundt i hele landet med riktige rutetider så kan jeg moralsk sett støtte forslaget(kommer aldri til å støtte det personlig da jeg digger å kjøre).

 

så lenge dette ikke er på plass, så kan de ikke øke bensin-prisen så mye, dette vil ruinede mange, både sosialt og økonomisk. kanskje ikke de i byer og i umiddelbar nærhet av byene, men så godt som alle andre vil virkelig merke dette på en eller annen måte.

 

xibriz: du mener vel en seriøs samtale om samfunnet, å slå ned folk er ikke noe særlig selv om man har en veldig god grunn :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Sett opp prisene på bensin til mellom 25-100 kroner. Dyrere for oss. Alle private og offentlige tjenester som rørleggere, snekkere, NAF osvosv blir nødt til å øke prisene sine på grunn av økende utgifter. Dyrere for oss.

Snekkere, rørleggere, NAF osv kan da ta buss som alle andre :p

Det er ALLTID pisk med staten, de skal alltid straffe folk økonomisk for at de ikke gjør slik staten vil de skal gjøre.

Det er aldri noe snakk om å faktisk belønne de som f.eks tar kollektivtrafikken og lignende ting.

Dette er mer generellt for alt

Lenke til kommentar

bare rett og rimelig at ambulansefolkene tar buss også da :new_woot:

hadde ta buss faktisk vært et alternativ hadde vel mange gjort det.

 

bergen sliter med forurensning samt busser som aldri følger tidene eller holder overganger, tilfeldigheter? :ermm:

 

frister "litt" mer kjøre til jobb når det tar 15min enn 90+min med buss samt fryse på terminalene fordi overgangene aldri holdes.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Der jeg bor koster det nesten 2000,- for et månedskort for buss, som går dit jeg jobber, i tillegg må jeg bytte til en annen buss som ikke er av samme selskapet, så da må jeg betale 24,- for den billetten i tillegg.

Så det vil koste meg 162,- vær dag med buss det blir 3240,- i måneden ved å betale billett vær gang. Kjører mange ganger med bilen til og fra jobb for den prisen.

Bruker 2-3 liter diesel til og fra jobb om dagene. Det er kun 2 mil vær vei.

Det som ikke passer med bussen er jo at den første bussen ikke kommer til holdeplassen før 15min etter at jeg skulle vært på jobb.

Lenke til kommentar

Det som også irriterer meg...

 

De vil sette opp prisene på bensin og diesel. Dette er i tillegg til alle avgifter og avgifters avgifter som er der fra før.

 

I tillegg legger de avgifter på biodiesel - drivstoffet som skal være minst forurensende.

 

I tillegg uttaler kjente AP-politikere at de ønsker å legge til en hundrelapp på alle flybilletter fra flyplasser sør i landet. Dette for å bygge togbane.

 

I tillegg vil AP fjerne TaxFree fra flyplasser og ferger fordi "dette vil gjøre det litt mindre gunstig å ta fly og ferge". Hva skal man ta DA?

 

I tillegg får alle som eier bil årsavgift en gang i året. Den kommer på 2500. Per bil. Og i tillegg legger de til 250 kroner i gebyravgift på årsavgiften.

 

I tillegg til alle bomstasjonene oppover E6.

 

Osv :)

Lenke til kommentar

Forkastelig forslag. Jeg ser meg lei på alle "vestkantpolitikere" som bor på Majorstua og jobber i Oslo. Klart bensin og diesel kan koste 25 kr. per liter da, behovet for bil er jo ikke til stede. Sannsynligvis eier de ikke bil heller.

 

Så lenge man proklamerer distrikspolitikk og samtidig ikke har et fungerende kollektivtilbud i 90% av landet, kan man ikke doble prisen.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av et slikt forslag.

 

Jeg forstår Fremtiden i Våre hender sin sak. Men de begynner i feil retning. Å øke bensinprisene gjør ikke at folk kjører så mye mindre at det utgjør noen forskjell. Man må heller begynne med å utbedre et elendig kollektivtilbud, slik at det faktisk finnes et alternativ til å ta bilen. Bortsett fra i Oslo, er det heller labert med alternativer til bilen.

 

En annen ting er at utallige mennesker er avhengig av bilen til jobb, dugnadsarbeid osv.. Hva med dem som ikke har så god råd? Ved å øke bensinprisen betraktelig, er det nettopp de som blir rammet. De har lite nok penger som det er. Tenk på alle småunger som er med i idrett. Ta fotball som et eksempel. Skal et helt fotballag av 13-åringer ta bussen når de skal spille kamp et par mil bort? Nei, det går ikke for det finnes ikke noe busstilbud der. Og pappa har sikkert lyst til å se på sønnen sin spille kamp. En del foreldre kan faktisk ende opp med å ikke ha råd til å være med barna på fotballkamp et par mil unna.

 

Slik kan man fortsette å beskrive hvilke virkninger dette kan ha. Hva vinner man egentlig på dette? Ingenting. Utslippene kan gå ned bittelitt, men det er så lite at det ikke har noen verdens ting å si.

 

Nå begynner jeg å bli mektig lei dette tullballet.

Lenke til kommentar

Øk gjerne avgiftene med 5-8 kroner om man samtidig kutter veldig ned på nybilavgifter, slik at vi får kjøpt EL-bil eller lavutslippsbiler (=lavt forbruk, ettersom en liter bensin slipper ut like mye CO2 uansett..) til en langt rimeligere penge. I dag koster Think 250'? Av dette er vel avgifter på grunn av vekt og motorstørrelse 100'?

 

Skal vi gå leke at vi redder verden med høye avgifter på bil, så kan vi iallefall kjøre rundt i miljøvennlige biler mens vi holder på.

Lenke til kommentar

Hadde nok blitt færre kjørende rånere med 25 kroner i bensinpris, men det er mer en heldig bivirkning av et lite gjennomtenkt tiltak. Jeg synes ikke at kollektivtrafikk og mas om økt støtte i den retningen alene er et godt nok argument for mer i avgifter på bil og bilkjøring, men min mening har lite å si for politikerne, dessverre.

Lenke til kommentar
En annen ting er at utallige mennesker er avhengig av bilen til jobb, dugnadsarbeid osv.. Hva med dem som ikke har så god råd? Ved å øke bensinprisen betraktelig, er det nettopp de som blir rammet.

 

Dette er norge, for dem vil det bare bli virkelig irritabelt men ikke nok til å gi noen som helst grunn til å legge om PGA alternativer eksiterer ikke.

 

Skal vi gå leke at vi redder verden med høye avgifter på bil, så kan vi iallefall kjøre rundt i miljøvennlige biler mens vi holder på.

 

Sier meg enig.

 

Om man utbedrer kolektiv-tilbudet så det blir tilsvarende, helst bedre, enn det som er i oslo over hele landet, bygger høyhastighets-jernbane rundt i hele landet med riktige rutetider så kan jeg moralsk sett støtte forslaget(kommer aldri til å støtte det personlig da jeg digger å kjøre).

 

så lenge dette ikke er på plass, så kan de ikke øke bensin-prisen så mye, dette vil ruinede mange, både sosialt og økonomisk. kanskje ikke de i byer og i umiddelbar nærhet av byene, men så godt som alle andre vil virkelig merke dette på en eller annen måte.

 

The bitter truth :(

Lovpålegg heller bot til alle kollektiv-reise selskaper per 5 minutter forsinket per holdeplass, og viser det seg at rutetidene faktisk er umulig å holde er det jo bare å publisere de faktiske rutetidene :p

Men vi burde hatt dobblelspors lyntog allerede mellom alle byene, det hadde vært mye å tjent på å ikke gi fly monopol på raske reiser :p

Lenke til kommentar

Øk gjerne avgiftene med 5-8 kroner om man samtidig kutter veldig ned på nybilavgifter, slik at vi får kjøpt EL-bil eller lavutslippsbiler (=lavt forbruk, ettersom en liter bensin slipper ut like mye CO2 uansett..) til en langt rimeligere penge. I dag koster Think 250'? Av dette er vel avgifter på grunn av vekt og motorstørrelse 100'?

Hva skal man med en elbil da? Ubrukelig dritt, det er det de er. Klart at den kan fungere som en andrebil i store byer, dersom de bare brukes til å kjøre korte avstander. Men hvem lever egentlig i en slik tullete boble? Meget få.

 

De aller fleste har behov for å kunne bruke en bil mer enn en kort distanse av gangen.

Lenke til kommentar

Vel, for svært mange også i distriktene kunne elbil fungert som et utmerket alterntiv som bil nummer to. Med mindre begge jobber mer enn tre mil unnna hjemmet, er elbilen perfekt for å kjøre til og fra jobb, hente små barn i barnehage og kjøre de eldre på trening osv.

Lenke til kommentar

Øk gjerne avgiftene med 5-8 kroner om man samtidig kutter veldig ned på nybilavgifter, slik at vi får kjøpt EL-bil eller lavutslippsbiler (=lavt forbruk, ettersom en liter bensin slipper ut like mye CO2 uansett..) til en langt rimeligere penge. I dag koster Think 250'? Av dette er vel avgifter på grunn av vekt og motorstørrelse 100'?

Hva skal man med en elbil da? Ubrukelig dritt, det er det de er. Klart at den kan fungere som en andrebil i store byer, dersom de bare brukes til å kjøre korte avstander. Men hvem lever egentlig i en slik tullete boble? Meget få.

 

De aller fleste har behov for å kunne bruke en bil mer enn en kort distanse av gangen.

 

 

Poenget må være at avgiftene på nybil står opp mot utslipp, og ikke motorstørrelse. Om bilen har 100 hester eller 500 hester bør ikke spille noen rolle så lenge bilen slipper ut 140g CO2 pr km. At det sannsynligvis er større risiko rundt en bil med 500 hester tar forsikringen seg av.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...