Gå til innhold

Hjelp til treings program.


Anbefalte innlegg

Hei. Den forrige tråden min ble jo totalt misslykket, så jeg prøver igjen.

 

Altså, jeg har trent en stund nå. Sikkert 2-3 år. Men aldri serriøst. Bare drop in. Nå har jeg ordna meg med kontrakt i et år så nå må jeg starte. Skal trene serriøst, ikke kun for og holde meg i form. Kan vel dele om spørsmålene.

 

1.

 

Jeg har kjøpt meg Gainer og Creatine idag. Første gang jeg bruker det. Altså, når det kommer til gaineren først. Jeg lurer først og fremst på hvor mange ganger om dagen jeg skal ta det, og når ? Trur jeg holder meg til 3 først. Morgen,middag og kvelds ? Men når er best og ta det ? Skal man ta det etter frokost eller før ? Skal jeg ta det før trening eller etter ? Elller etter middag ?

 

Creatine. Er det best og ta om Morgen,før trening og etter trening ? Så har jeg hørt at man skal først starte en oppladning periode. Si jeg har det fra dag 1-5. Så har jeg en vedlikeholds periode etter det. Er det greit ?

 

2.

 

Trenger hjelp til opplegg nå.

 

Først så må jeg finne ut hva jeg skal trene hvilken dager og hva.

Tenker litt sånn, så kan dere si hva dere synes :

 

Mandag : Bryst og Biceps (Jeg vet ikke om det er best og kjøre bryst og triceps, siden det går jo mere sammen ? )

 

Brsyt:

Benkpress 4x6

Dips 4x8

Skråbenk 4x6

 

Biceps:

 

Scottcurl 4x6

Bicepscurl 4x6

Underarms Curl 4x8

Hantelcurl 4x6

Hammercurl 4x6

Konsentrasjons-curl 4x6

 

Tirsdag : Rygg og mage

 

Rygg :

 

Nedtrekk foran 4x6

En arms hantelroing 4x6

Nedtrekk med smalt grep 4x6

Markløft 4x6

Rygghev 4x6

Sittende roing

(bare stående,husker

ikke hva det heter :p) 4x6

 

 

Torsdag : Skulder

 

Skulder:

 

Skulderpress 4x6

Sidehev 4x6

Skulderrotering 4x6

Fronthev 4x6

Arnoldpress 4x6

 

Lørdag : Bein,triceps og mage.

 

Bein:

 

Beinpress 4x6

Knebøy 4x6

Utfall 4x6

Sittende tåhev 4x6

Husker jo faen ikke hva de 2 andre heter. Men hvertfall 2 ben øvelser til.

 

Triceps:

 

Triceps pushdown 4x6

Franskpress 4x6

 

Hva er best eller mest effektivt av 4 sett og 8 reps, en eller 3 sett og 8 reps ?

 

Kom gjerne med forslag. Trenger flere øvelser, gjerne som er mere effektive og bedre :) Må jo bytte på litt øvelser også.

 

TUSEN TAKK FOR HJELP, JEG SETTER STOR PRIS PÅ HJELP! :D

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som du har god peiling fra før av. Men en tommelfingerregel når det kommer til trenings-hyppighet er: 1 gang i uka = vedlikehold\sakte nedgang av kroppen.

2 = vedlikehold

3 = Du vil merke god framgang.

 

Hvis du har bundet deg til et trengingssenter i et år, vil de nok kunne hjelpe deg med å sette opp et fornuftig treningsprogram. Bare spør =)

 

-LC

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for et ferdig oppsatt "nybegynnerprogram" som det finnes ganske mange av, enn å spørre på treningssenteret. Med mindre en av de som jobber der driver aktivt med styrketrening selv eller har god peiling og kan vise deg, da.

Hvertfall den erfaringen jeg fikk med treningsprogram satt opp av en ansatt var ikke særlig bra. Jeg sa jo til og med spesifikt at jeg ville trene styrke og gjerne med frivekter.

Kan jo hende de er flinkere på ditt senter da, men vær gjerne litt kritisk om de setter opp et program for deg, om det så bare er ment til å vare de tre første ukene.

Lenke til kommentar

Okej, takk for svar. Men jeg trur jeg prøver ut opplegge mitt en liten stund først, og ser hvordan det virker.

 

Men kunne noen hjelpe meg med gainer spørsmålet ?

Først tar jeg en til frokost. Så skal jeg ta en til middag eller trening da ? Og en til kvelds. Før eller etter jeg har spist ?

 

EDIT: Et spørsmal til. Kan jeg blande ut creatine før jeg drar hjemme fra ? Gjør det noe at den står sånn blandet i 2-3 timer ?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Sliter du med å spise nok siden du har kjøpt deg gainer?

Angående kreatin så skal det nok gå helt fint å blande det før du drar ;)

 

lol. Så du trur man tar gainer fordi man ikke klarer og spise, påsan ?

Var et enkelt spørsmål, ser ikke poenget med å svare slik.

 

Selv ville jeg ikke drukket gainer pga blodsukkeret, og at jeg klarer meg bedre på fetere mat. Dog, jeg ser hvorfor folk gjør det, for jeg prøver å spise mer enn jeg gjør atm men går fortsatt ned i vekt, og det siste jeg vil er å kutte ned på treningsmengden.

Lenke til kommentar

Sliter du med å spise nok siden du har kjøpt deg gainer?

Angående kreatin så skal det nok gå helt fint å blande det før du drar ;)

 

lol. Så du trur man tar gainer fordi man ikke klarer og spise, påsan ?

Var et enkelt spørsmål, ser ikke poenget med å svare slik.

 

Selv ville jeg ikke drukket gainer pga blodsukkeret, og at jeg klarer meg bedre på fetere mat. Dog, jeg ser hvorfor folk gjør det, for jeg prøver å spise mer enn jeg gjør atm men går fortsatt ned i vekt, og det siste jeg vil er å kutte ned på treningsmengden.

 

Netopp.

Det er ganske usakelig av han og spørre meg om jeg ikke klarer og spise nok.

Lenke til kommentar

Det var et enkelt spørsmål for å få litt mer info. Med tanke på ditt svar så virker det ikke som du er klar over hvor mange som ikke har peiling på kosthold og hvor mye kosthold har å si for treningen. Det er ikke usaklig på noe som helst måte at jeg spør om du får i deg nok gjennom kosten. Det som er usaklig er ditt svar. Håper ærlig talt ikke du tror at det er mange som vil hjelpe deg med dine spørsmål når du besvarer folk på den måten. Jeg vil også påstå at om man har et skikkelig godt kosthold så trenger man ikke gainer! Kreatin derimot..

Lenke til kommentar

No problemo, jeg har fått den hjelpen jeg trenger :)

Jeg mener fortsatt at spørsmålet ditt er usaklig.

JEG tolket det som litt uhøffelig. Men ingen er like, og godt er det.

Kanskje du bare forumlerte spørsmålet ditt elendig, slik at jeg tolket det negativt.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Du skrev ikke noenting om hvordan kostholdet ditt var og kosthold er det de fleste gjør feil, så synes jeg ikke det var et uhøflig eller et usaklig spørsmål. Men derimot et nødvendig spørsmål for å finne ut om du lå på standard nybegynner stadiet angående kosthold eller om du faktisk kunne litt. Og viss du har dette i bakhodet og fortsatt mener det var usaklig, vel da håper jeg at du stod opp på det gale beinet i dag ;)

Lenke til kommentar

Netopp.

Det er ganske usakelig av han og spørre meg om jeg ikke klarer og spise nok.

Ok, jeg var ganske sikker på at du ikke var trådstarter da du svarte, og mente at den klare grunnen til å ta gainer var av økonomiske årsaker. Antar mye etter å ha lest forums en stund når man som oftest ikke får full informasjon.

Lenke til kommentar

Serr! Enten så er jeg en forbanna nabb, eller så gjør jeg noe feil.

 

Når jeg skal ha creatine, så blander jeg den lille scoop greia. Den er bare 5 gram. Bitte liten. Så blander ejg ut det med vann. Det funker lekkert.

 

Men så skal jeg ta gainer. Da skal jeg blande 3 SVÆRE scoops med 5-6 dl vann står det! Kan det være riktig ? For det første så blir det drit fort tomt da. For det andre så takler jeg det ikke. Blir kvalm og uggen i hele kroppen. Den er så forbanna mektig, og jævli. Har bare lyst til og brekke meg når jeg drikker den. Idag orka jeg ikke drikke halve flasa engang. Blei helt jevli i magen.

 

Gjør jeg noe feil ?

Lenke til kommentar

Sliter du med å spise nok siden du har kjøpt deg gainer?

Angående kreatin så skal det nok gå helt fint å blande det før du drar ;)

 

lol. Så du trur man tar gainer fordi man ikke klarer og spise, påsan ?

 

Skulle til å skrive noen seriøse svar men når jeg ser hvordan du svarer her så gidder jeg ikke.

 

Å ta gainer av andre grunner enn at man ikke klarer å spise nok vanlig mat er forøvrig helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Sliter du med å spise nok siden du har kjøpt deg gainer?

Angående kreatin så skal det nok gå helt fint å blande det før du drar ;)

 

lol. Så du trur man tar gainer fordi man ikke klarer og spise, påsan ?

 

Skulle til å skrive noen seriøse svar men når jeg ser hvordan du svarer her så gidder jeg ikke.

 

Å ta gainer av andre grunner enn at man ikke klarer å spise nok vanlig mat er forøvrig helt meningsløst.

 

Hva du vil er din sak, og ikke min ;) Jeg har fått den hjelpen jeg trenger, som sagt før.

Jeg tolket spørsmålet hans negativt, og det har vi diskutert, om du hadde giddi og lest før du slang ut svaret.

 

Dette her var hvert fall et unødvendig innlegg. Utrolig smålig av deg. "Jeg hadde tenkt til og hjelpe deg, men når jeg ser du svarer sånn så gidder jeg ikke" Det kunne du holdt for deg selv.

Lenke til kommentar

Programmet der var faktisk helt krise - 24 sett med biceps og 20 sett skuldre? Hvem tror du at du er, Jay Cutler? Råder deg til å lese nybegynnertråden og velge et program derfra. 5x5 er et fint sted å starte :)

 

Hva ?

 

Altså, jeg skal ikke ta alle øvelsene en økt, er du helt tulling eller :p ?

Jeg bare satt opp alle øvelsene, som jeg har tenkt og bruke.

 

Uansett så har jeg endret alle øvelsene til 3 set og 8 reps, isteden for 4.

 

Jeg kan igrunn en del om trening, så jeg trenger ikke lese nybegynner tråden.

Og 5x5 er ikke fint for meg. Jeg har trent tilsammen 4 år, bare ikke serriøst. Bare drop in.

Nå jeg starter serriøst for fult. Var så heldig at vi fikk på gymen 5 gratis timer med kurs om helsekost og trening, av en fyr. Husker faktisk ikke hva han heter, men han hadde vært med i masse greier i Usa osv fortalte han.

 

Markløft: 100kg

Benkpress: 80kg

Knebøy: 90kg

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Du er nok fortsatt å anse som nybegynner, så du skal ikke ta nybegynnertråden helt forgitt! Jeg ville nok anbefale deg å finne et ferdiglaga program som er satt opp av noen som har god peiling. Med mindre du er erfaren og har god peiling på hva du driver med. Virker jo ikke som du har helt peiling når du ikke veit om du skal ha 3 eller 4 sett osv.

 

Hvorfor funker ikke 5x5 for deg egentlig?

-----------------

 

Markløft: 100kg

Benkpress: 80kg

Knebøy: 90kg

 

Regner det er maksløftene dine?

Lenke til kommentar

Du er nok fortsatt å anse som nybegynner, så du skal ikke ta nybegynnertråden helt forgitt! Jeg ville nok anbefale deg å finne et ferdiglaga program som er satt opp av noen som har god peiling. Med mindre du er erfaren og har god peiling på hva du driver med. Virker jo ikke som du har helt peiling når du ikke veit om du skal ha 3 eller 4 sett osv.

 

Hvorfor funker ikke 5x5 for deg egentlig?

-----------------

 

Markløft: 100kg

Benkpress: 80kg

Knebøy: 90kg

 

Regner det er maksløftene dine?

 

Nei, det er ikke maksløft. Har fortsatt mye og hente.

 

Jeg har fått et oppsett av han som driver haralds gym i Oslo.

Brukte det en stund, men endret litt på øvelsene nå. Nå har jeg satt opp et orntlig oppsett. Kan se om jeg får lagt det ut etterpå.

Jeg sier ikke at jeg pro, og kan alt om trening. Men jeg har vært på en del kurs, fått hjelp til øvelser og kosthold osv. Så jeg vil ikke se meg som en veldig nybegynner. Jeg kan det grunnleggende.

Klarer og utføre øvelser osv korrekt.

 

Hva mener du om jeg ikke vet at jeg skal ha 3 eller 4 sett ?

Jeg vurdterte og kjøre med 4 sett, siden det var det opplegge jeg fikk av han fra haralds gym. Men jeg vil se 3 set mere revelant for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...